Kjører hver eneste dag med Klim, men har nå investert i løs ryggskinne som er stivere. Den som sitter i jakka originalt sitter svært godt på ryggen, og demper godt, men etter st en kamerat dro av veien ifjor, og ryggskinna reddet livet hans tenkte jeg at en slik ville være en god investering. Han kom unna det med 5 brudd i ryggen og knukket nakke. Er i full vigør igjen heldigvis. Uansett.. Klim-dressen tilbyr i mine øyne utmerket beskyttelse. Den kan tilpasses bruken, ørten luftespalter som kan åpnes for varme dager og man føler seg bevegelig. Samtidig har den utmerket beskyttelse på skuldre og bryst. Buksa har hofte og knebeskyttere. All beskyttelse i D3O. Som en bonus er den 100% vanntett. Alle disse tingene, bidrar til at den er sikker. At den er vanntett, bevegelig og luftig(nærmest kjølende) på varme dager er etter min mening det viktigste. Du holder deg skjerpet og fokusert, mindre sliten. Er når man har kjørt langt, enten er varm, søkkvåt eller stiv at man får problemer når noe uforutsett skjer.
Du kan beskytte deg med alskens greier, men det å handle riktig, og holde seg på veien burde ha det største fokuset.
Er vel på 7. Sesongen den dressen min nå, samt to vintersesonger, og først nå begynner man å se slitasje på buksa, der jakka blir liggende å gni øverst på lårene når man kjører. Salt og skitt for mye av skylda da det gjør stoffet veldig hardt og stivt. Glidelåser, lommer, borelåser er fremdeles like fint.
Min neste dress blir også Klim, litt spent på å ta en titt på deres nye modell, Hardanger. Ellers er det nok Badlands Pro som igjen blir valgt.
Når det har sagt har jeg prøvd en middels dyr(?) Halvarson dress. Koster noe rundt 6 lapper. Det er utrolig hvor lite komfort og bevelighet det var i den dressen. Samtidig var det som å ha på seg en bærepose. Ble klam og kald, og enda kaldere ble jeg da himmelen falt ned siste halvtimen av turen. Den nærmest sugde vann.
Til mitt bruk kan jeg ikke ha det sånn. På tur kunne sikkert en regndress hjulpet med å holde vann ute. Men jeg har dressen av og på 5-6 ganger om dagen og da blir det mye styr når det regner.
Anbefaling til ny hjelm
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Anbefaling til ny hjelm
Slubberth-hjelmer til sterkt nedsatte priser på www.biketrollhattan.se . Tilsynelatende meget kraftig reduserte priser på mc-klær og.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Anbefaling til ny hjelm
Jeg tenkte også carbon - hadde tenkt å vente til C4Pro Carbon kom - men når jeg sjekka spekken på blåtanna - så må jeg si at jeg blei overrasket - Carbon hjelmen til Schuberth medfører ei halvering av rekkevidden (litt mer egentlig) . Så da sitter jeg her med ny C4 og fullpakke intercom - uten FM radio.AJ skrev: 04 mar 2019, 18:57 ... og når det kommer til hjelmer, som jo tråden strengt tatt handler om..., er jeg fan av karbon
.
Ser bra ut og er et lett og sterkt materiale.
Men om det er mer lyddempende enn ABS/polycarbonate/plast og fiber vet jeg ingenting om.
Støydemping er viktig for mange og det sørger vel mest sannsynlig godt polstret og rett sammensatt innerfór i tillegg til så rent design som mulig på ytterskallet for.
Siden jeg er blofersk på utstyr i forbindelse med sykkel så henger jeg meg på rådet fra andre grener jeg har vært innom - prøve-prøve-prøve og når du finn noe som bare sitter så kjøper du eller venter til du har spart opp nok - C4 måtte vente noen måneder- men den passa og den skulle det bli !
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
Re: Anbefaling til ny hjelm
Så vidt jeg vet er ikke åpningshjem eller tekstilklær godkjent i road racing, og det har nok sine veldig gode grunner,ikke sikkert nok.
Re: Anbefaling til ny hjelm
Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du vil ha ny hjelm.
Den hjelmen du har kjøpt er blant markedets aller beste.
Den hjelmen du har kjøpt er blant markedets aller beste.
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Anbefaling til ny hjelm
Hvilken hjelm ble det?
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Anbefaling til ny hjelm
Ifølge Sharp testen har Shoei GT Air 3 av 5 stjerner. Av Schuberth sine er det kun C2 og SR1 som har mer enn 3 stjerner.
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Anbefaling til ny hjelm
Hvordan er festemuligheten til intercom på Shoei GT air? Ser på YouTube at den har feste tilpasset sena, men får en til å feste f.eks packtalk cardo e.l.?
Elruts
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

Re: Anbefaling til ny hjelm
Beste hjelmer 2021?

-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Anbefaling til ny hjelm
Så den der, veldig tilhenger av ryan, og han får fram veldig mange gode poenger i den videoen!
If you gonna be dumb you gotta be tough
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Anbefaling til ny hjelm
Anbefaler også å sjekke vekta på hjelmen du kjøper. Det er anbefalt å ikke kjøpe hjelmer som veier over 1600gram, pga faren for å knekke nakken stiger fort ved uhell. 100 gram ekstra er flere kilo ekstra på nakken ved crash i 80.
Jeg foretrekker å kjøre med skinn, fordi det beskytter bedre ved uhell, bruker snekkerbukse og ei jakke. Spesielt er nok skinnbuksa viktig, da det er der bilene treffer...
En undersøkelse på ett svensk sykehus for endel år siden, viste at de som kjørte med skinnutstyr, hadde de peneste og enkleste bruddene.
Jeg foretrekker å kjøre med skinn, fordi det beskytter bedre ved uhell, bruker snekkerbukse og ei jakke. Spesielt er nok skinnbuksa viktig, da det er der bilene treffer...
En undersøkelse på ett svensk sykehus for endel år siden, viste at de som kjørte med skinnutstyr, hadde de peneste og enkleste bruddene.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.