Jeg har vel fortalt mye i andre tråder, men samler opp litt her alikevel.
I feriene i Telemark hos slekt fikk jeg låne en tråmoped med tank i ramma fra 12-årsalderen og dermed var det gjort. Kjørte den langs Bandak fra Strengen til Lunde, og tilbake den andre sida av kanalen og over Strengenbrua -rundt og rundt til jeg hadde brukt opp alle lommepenga på bensin. Den siste halve mila måtte jeg gjerne tråkke.
Jeg fyller år seint, og da en kompis i 1965 hadde kjøpt en svart Tempo Taifun som skinte av krom, og jeg hadde fått 500 i konfpenger som brant i lomma, fikk jeg kjøpt en gammal Jawa CZ. Og dermed lå verden åpen! Det var jenter som gjaldt, naturligvis, og det var sant gitt, mc drar damer! En tredje kamerat kjøpte en rød Tempo Sport, og vi kjørte halve Sør-Norge rundt, først Hadeland, så Toten, Dokka, Leira, vest til Telemark, øst gjennom Enebakk og inn i Sverige. -Verden hadde åpna seg, og frihetsfølelsen var ubeskrivelig. Vi kjørte alle tre noen år, og da kameratene etterhvert fikk råd til bil, fortsatte jeg på mc til det ble hus og familie godt utpå 70-tallet.
Først litt før pensjonsalderen, i 2008 var suget blitt så sterkt at jeg var i gang igjen, og en del år etter ble den ene kameraten fra 60-tallet med på egen sykkel. Så nå sier vi som Rolf-Arne; ung igjen på mc! Vi gjenopplever frihetsfølelsen fra den gang, og nå kommer vi enda mye lenger. Koser oss på dagsturer i Norge, finner igjen de gamle veinetta og tar med matpakke og kaffe på thermos, finner trivelige kafeer til middagen og bader når været er bra. Noen ganger er et par andre kamerater også med.
For meg begynner gleden med å gå inn på kartene, finne de fineste veiene med mye svinger gjerne langs vann, og legge inn ruta på gps'n.
Det har også blitt turer i Sverige og Danmark og langturer på kontinentet, særlig Tyskland byr på utrolig mange fine veier for mc! Det gjelder bare å ligge unna Autobahn.
Frihetsfølelse, naturopplevelser, mestringsfølelse og kameratskap er vel de viktigste stikkorda.
20200902_194549.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.