Hvorfor kjører du EGENTLIG MC?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Hvorfor kjører du EGENTLIG MC?

Legg inn av Bjerknez »

Kjellv satt meg på ideen i en annen post her inne hvor han nevnte dette og tenkte jeg i den forbindelse kunne lage en tråd som omhandler nettopp dette. Altså hvorfor kjører du EGENTLIG MC?

For min del er MC en egotripp. Jeg føler at jeg er en del av noe stort hvor jeg samtidig kan være mye alene. Friluftsfølelsen av å sitte på en motorsykkel mutters alene over fjellheimen i egne tanker hvor jeg VET at jeg samtidig når som helst kan komme i prat med likesinnede (eller ikke hvis lnskelig) uten problemer. En slags hobby som gjør at man ikke skiller seg ut uansett om man ønsker å være sosial eller ikke.

Man blir kjent med nye mennesker hele tiden, hvis man ønsker det, eller man kan kjøre jorden rundt uten å snakke med andre. Helt uten å bli dømt av andre.

For meg har MC kjøring veldig lite med fart og spenning å gjøre, selv om jeg kanskje kan inrømme at jeg hadde en periode hvor dette var en liten del av MC livet.

Så MC for meg fyller flere interessefelt. Mine andre to hobbyer som er elektronikk og detailing kan også til dels komme til nytte som MC eier, noe som er vinn vinn.

Så dette er egentlig hovedgrunnene til at jeg kjører MC :thumleft

Så hva er DIN grunn?

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Hvorfor kjører du EGENTLIG MC?

Legg inn av mekkern »

Jeg kjører MC grunnet gleden over illusjonen av kontroll på et potensielt livsfarlig kjøretøy. 🥶

(Morsomt å kjøre også da)🤩
Og så liker jeg mekanikken.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7160
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Hvorfor kjører du EGENTLIG MC?

Legg inn av dypen »

Men, hva var egentlig det som gjorde at dere startet med motorsykkel kjøring … Kommer tilbake med min avhandling :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39874
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvorfor kjører du EGENTLIG MC?

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 18 sep 2021, 15:40 Men, hva var egentlig det som gjorde at dere startet med motorsykkel kjøring … Kommer tilbake med min avhandling :)
Kommer nok også tilbake med min avhandling.
Men først; født og oppvokst på landsbygda som eldst av en søskenflokk på fem hvor store deler av fritiden i løpet av året dreide seg om arbeid i onnene på det som i dag anses som småbruk, gjorde at den inneklemte men likevel generøse fritiden man kunne benytte på seg selv, gikk med til bla. å sykle til og fra steder man ville dra. En nødvendighet siden vår familie ikke hadde bil. Altså ingen mulighet til å bli kjørt hit og dit hvor vi måtte ønsker.
Og tråsykkel ble byttet ut med moped straks tiden var inne for det.
Deretter lett-MC, som gjorde det enda lettere å utvide reiseradiusen.
Og dermed var kimen og interessen for stor MC lagt. Selv om det tok noen år før man gikk til det skritt å anskaffe seg en...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvorfor kjører du EGENTLIG MC?

Legg inn av SilverSmurfer »

Jeg liker vel rett og slett sykkelfølelsen. Jeg kan kjøre akkurat samme distansen med MC og bil, men når jeg kjører bil er det bare kjedelig, mens når jeg kjører MC så er det en deilig følelse. Jeg vet akkurat hvor dekkene er i veien, det er deilig å lene seg inn i svingene, og gi på litt ut, samt at det er godt å føle vinden.

Og så er det frihetsfølelsen, det er morro å kjøre så når du ser en alternativ rute som tar litt lengre tid så er det rett og slett en invitasjon til å oppleve noe nytt.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1696
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Hvorfor kjører du EGENTLIG MC?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Har alltid (siden jeg var barn) hatt interesse av kjøretøyer, motor, elektronikk og data.
Kjøpte moped straks jeg var 16, bil da jeg var 18 og mc noen få år etter.
Min første tunge mc kjøpte jeg våren 91, en GSX 750. Hvorfor? fordi jeg hadde "testet" et par sykler før jeg tok lappen, og det var gøy :D

I dag kjører jeg mc av flere grunner, fordi jeg syns det er gøy, opplever omgivelsene/naturen på en annen måte (inntrykk, lukter osv.), balsam for kropp og sjel å være på tur. Sparer både tid og (bom)penger ved å kjøre mc til/fra jobb samtidig som det er morsommere enn å sitte i bil.
Gøy å skru/stelle med sykkelen, har alltid skrudd selv men det blir nok ikke det i samme grad nå da jeg kjøper ny pga. garanti.
Grunnene er mange, men kort fortalt - jeg elsker det!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: Hvorfor kjører du EGENTLIG MC?

Legg inn av oivindg »

Jeg har alltid vært glad i å kjøre. Trives med å være underveis, mest alene. Grunnen til at jeg kjøpte motorsykkel er i hovedsak disse tingene:
- Jeg elsker følelsen av å kjøre svinger
- Jeg kommer tettere på naturen enn i bil. Mer lyder og lukter
- Det er enklere å kjøre forbi hvis jeg tar igjen noen som kjører sakte
- Jeg har ikke plass til å ha en morsom bil stående lenger
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Hvorfor kjører du EGENTLIG MC?

Legg inn av Relax »

"Four wheels move the body - two wheels move the soul" ,,,,
det er sannere enn man først tenker ;)
"Do the right thing"

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7160
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Hvorfor kjører du EGENTLIG MC?

Legg inn av dypen »

Ja hvorfor kjører jeg mc i dag, kombinasjon mellom nytte, praktisk, gamle minner / erfaringer og fornøyelse.

Bruker motorsykkel til fra jobb, små ærender i nabolaget og byen som er ett stort pluss at jeg ikke blir stående fast i trafikken.

Opplevelsene med motor miljøet både bil og mc har helt klart vært bare positive helt fra starten av på tidlig -70 tallet og videre innover på -80 tallet hvor jeg var veldig aktiv på mc. Har hatt perioder hvor andre interesser har tatt all min tid men aldri glemt tohjulinger som har vært en stor del av livet mitt hvor diverse doninger har vært innom garasjen uten å bli oppbrukt eksempel offroad, scooter, sidevogn etc

I dag kan jeg sitte på sykkel’n i time etter time alene eller sammen med andre og bare nyte uten noen kontakt med omverden via andre midler enn det du ser der og da. Er mest glad i svinger hvor du er aktiv hele tiden men banker gjerne timer på motorvei hvor tankene lever og gjerne mimrer. Treffer fortsatt gamle bekjente fra mc / bil miljø som er veldig hyggelig hvor historiene er mange og ikke bare skryt :)

Har nesten samme bakgrunn som AJ og jobbet på gård fast på somrene fra fylte 13 år for å realisere mc drømmen. På -60 tallet hadde jeg onkler med mc hvor jeg fikk sitte på bensintanken eller foran førern som var stor stas og antrekket var regnjakke mot vind og lue med snor under haka. Tråsykkel og moped / mc ble must for å komme noe sted i tenårene.

Mc interessen ble altoppslukende i 10 - 11 års alder hvor jeg så motorsykkelister på svingete E6 som lå på gjennom svingene (det ville jeg oppleve). Samtidig oppdaget jeg svenske MC-Nytt og flyttet inn i nabohuset til mine besteforeldre hvor en av mine onkler hadde parkert sin mc for godt til fordel for bil og bestefar hadde bensin til slåmaskin og motorsager stående. Det tok ikke lang tid før jeg og mitt søskenbarn fikk skikkelig dreis på kjøringa og bensin måtte hentes på tråsykkel isteden for hos bestefar.

Det ene har tatt det andre og balla på seg og tohjulingen ble brukt like mye på vinter som sommer, ungdommen var over alt og ikke bare på nærmeste tettsted men ofte på setrer og hytter hvor tohjulinger ble transport. Mine søstre tok mc lappen og hadde mc, det samme med min kjæreste.

Etter fylte 18 år ble det for alvor kjøring i helgene (gjerne mc treff) og ferier (gjerne utland) samtidig som mc var hoved transport til skole og jobb.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Hvorfor kjører du EGENTLIG MC?

Legg inn av pekle »

Mye Malossi og Dell'orto i ungdommen. Så pause i 15 år fram til en kamerat foreslo å ta lappen sammen. Så viste det seg at jeg likte bedre å kjøre (dvs kjøreteknikk, fart, mekanikk, lengre turer) enn han som så på hele greia mer som en sosial happening.

Så jeg kjører for kjøringens del, for å bli bedre på det og som "meditasjon" - helt forskjellig fra den PC-orienterte hverdagen.

MrAGuitar
Innlegg: 20
Registrert: 03 aug 2021, 12:13
Motorsykkelen din: 2021 Yamaha Ténéré 700
Bosted: Follo

Re: Hvorfor kjører du EGENTLIG MC?

Legg inn av MrAGuitar »

Jeg har alltid likt å kjøre. Langt. Jeg fikk disponere et flak av en Dodge da jeg bodde i USA som 17-åring. Og elsket å kjøre tur med den. I 20-årene bodde jeg midt i byen og da ble det praktisk med MC, og bilinteressen strakk seg nok aldri lenger en enn en klassisk amerikaner fra seint 60-tall. Men det var det jo ikke plass til midt i byen. Jeg hadde 3 motorsykler før jeg kjøpte min første bil, og den blei vel egentlig ikke brukt så mye før den ble solgt. Nå har vi elbil og bobil i familien, men hvis jeg vil ut å kjøre, bare for å kjøre, er det motorsykkel som gjelder.
nå: 2021 Yamaha Ténéré 700 + 2015 Honda CB125F
før: 2015 Yamaha MT-09, 2011 Triumph Bonneville SE, 2007 Vespa 250 GTS (kona sin), 2008 Yamaha WR250R, 2007 Yahama YBR125, 1998 Honda Transalp XL600V, 1997 Yamaha Dragstar (kona sin), 2002 Honda CB500S, 1999 Honda Shadow VT750C2

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Hvorfor kjører du EGENTLIG MC?

Legg inn av niko »

Jeg kjører fordi det er gøy, spennende og utfordrende. Og så er det vanskelig. Det liker jeg godt, fordi det skjerper meg og jeg vil bli bedre. Jeg er mest opptatt av det kjøretekniske, og ikke så opptatt av mekanikken. Jeg er ute etter flyten og rytmen, den samme som jeg på gode dager opplever på ski. Trykket gjennom svingen, slipp opp, nytt trykk, slipp opp. Deilig. (Jeg må ut og finne noen svinger i morgen, kjenner jeg) :knegg

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Hvorfor kjører du EGENTLIG MC?

Legg inn av kjellv »

Godt kommet på å lage egen tråd om dette tema. Denne kan godt bli lang, for vi alle har vel våre grunner.

Mitt første møte med to hjul og motor var som 16-åring med moped. Først en gammel Tempo Panter. Men denne ble aldri noen suksess, den hadde nok gjort sitt før jeg kjøpte den. Den var nesten uråd å få start på, i hvert fall når motoren ikke var kald. Den hadde nok begynnende skjæring. Men behovet for en moped som framkomstmiddel til og fra jobb var så stort at denne raskt ble byttet ut med en splitter ny Suzuki AC50 i 1978.
Etter å ha kjørt denne nesten 5000 km i løpet av to år (hele år) var det lappen og bil. Jeg forbante meg på at jeg aldri noensinne skulle kjøre noe som helst på to hjul igjen. Det hadde vært for mange tidlige morgener og sene kvelder med stivfrosne fingre og andre kroppsdeler til at dette føltes som noe alternativ lengre.
I 2011 tvang det seg gjennom en prosess med verkstedgodkjenning på min arbeidsplass for å kunne skru på 50 km/t traktorer. Vi hadde tett kontakt med Statens Vegvesen i denne prosessen. Det ble klart at det var ikke så mye ekstra vi trengte for å kunne søke om godkjent MC-verksted samtidig, og det ble plutselig veldig aktuelt. Vi hadde allerede vært Yamaha-forhandler noen år, men solgte bare 50cc moped, ATV og snøscootere. Straks vårt MC-verksted var godkjent, fikk vi tilbud fra Yamaha om å også bli MC-forhandler. Jeg ble også MC-selger ettersom det stort sett bare er jeg som jobber i vår lille butikk. I løpet av denne første sommeren solgte jeg noen få 125cc, og prøvde også å lande noen salg på tunge sykler. Dette gikk ikke så bra, jeg var klar over at dette var en produktgruppe jeg kunne alt for lite om. Min kunnskapsløshet var selvfølgelig lett å avsløre for potensielle kunder, og salget gikk tregt. Jeg bestemte meg for å ta A-lappen og begynne å kjøre litt selv, mest av alt for å lære mer om dette. Det skulle gå nesten ett år før lappen var i lomma, det skjedde 15. august 2012. Uka før var en 2002 Yamaha TDM900 innkjøpt, sykkelvalget kom etter råd jeg fikk her på MCsiden.no. Siden har lærekurven gått bratt oppover. Mer kunnskap og selvsikkerhet gjorde raskt utslag på salgstallene.
I tillegg til å lykkes bedre på jobb har jeg nå fått en ny og veldig kjekk hobby. Jeg har også fått veldig mange nye og gode venner i MC-miljøet. For tre år siden havnet jeg i styret i NAF MC Møre & Romsdal hvor jeg også får holde på med ting jeg opplever som veldig viktig og givende, nemlig lavterskel kursing i kjøreteknikk og trafikksikkerhet.
For meg er det likevel kortere og lengre turer som gir mest. Jeg bruker sykkelen i veldig liten grad til egentransport i hverdagen. Veldig sjelden kjører jeg sykkel til og fra jobb, eller til andre ærender i hverdagen. Det handler mest om turkjøring på fritid. Særlig lengre turer alene med overnattinger er blitt viktig for meg. Da kobler jeg helt ut og føler at jeg har helt fri. Bestemmer alt selv og planlegger så lite jeg kan. Det gir meg en total frihetsfølelse. Kjører jeg sammen med flere føler jeg at det går på bekostning av frihetsopplevelsen. Da må ting planlegges mer, og det er flere enn meg selv det skal tas hensyn til. Derfor kjører jeg helst helt alene, og de fleste år siden 2013 har jeg hatt rundt ei uke sammenhengende på tur alene hvert år. Dette har blitt den ultimate ferie for meg.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Hvorfor kjører du EGENTLIG MC?

Legg inn av rolf-arne »

Min grunn er som for mange flerdelt. Men starten var at jeg MÅTTE ha et alternativ til bil. Klarer fremdeles bare å kjøre bil i kortere perioder 1 time eller så før leddgikt sier stopp. Sykkelen har en ergonomi som passer leddgikt og da blir det fort timer i strekk uten mye smerter.

Etterhvert kommer flere grunner til overflaten, et og kanskje viktigst, det er artig å kjøre sykkel.

En bigevinst og da kanskje god grunn er MC ens effekt på kropp, min 3 ukerstur nå i august fjernet 9 kilo. Og det merkes....

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2670
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Hvorfor kjører du EGENTLIG MC?

Legg inn av Olav K »

Bra tråd, god ide :thumleft

Hvorfor kjøre MC,
vel... for min egen del, er MC blitt en del av min identitet. Et liv uten MC er et liv uten mening (nesten)
Men jeg kan ramse opp noen aspekter, som for min egen del, er ting jeg setter pris på:

Frihetsfølelse: Det å reise med MC er en annen og friere opplevelse, uansett innland eller utland. Det å lukte omgivelsen er deilig. Stort sett

Mestringsfølelse: Det å kjenne at rytmen treffer på en svingete landevei, er som å kjøre på nedoverski, det er fantastisk begge deler.
Eller det å treffe med en fin brei sladd, ut av en sving på en grusvei, eller treffe linja opp en lang bratt og krevende bakke.

Sosialt: Egentlig ikke SÅ viktig i det daglige, jeg kjører mest aleine, eller med en eller to kompiser. Men man er jo en del av et fellesskap,
og adventure/gruskjørermiljøet er en gruppe førere som gjerne deler av sin kunnskap, de synser i mindre grad, men kommer med
ånkli erfaring. Så når jeg drar på "treff" er det på "offroad"treff der fokuset er kjøring, og i mindre grad festing.

Naturopplevelse: Med adventuresykkel kommer man seg til steder der RR, striitfaiter og cruiserfantastene aldri vil sette sine fine sykler.
Og akkurat disse opplevelsen setter jeg mer og mer pris på, overnatting ute i det fri, i fjellet eller i skogen.

Så alle fasettene i MC livet, blir tilsammen en diamant i tilværelsen :twothumbs:
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 697
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Bosted: Oslo

Re: Hvorfor kjører du EGENTLIG MC?

Legg inn av Nomade »

Startet vel med interesse for bil og motor på ungdomsskolen, hadde motor som valgfag husker jeg :)

Bodde også opp og frem i en dal, ca tre km fra kommunesenteret inne i en liten fjord. Så når vi gutta ble gamle nok var det kun moped som gjaldt, den ble kjørt hele året uansett vær i to år. Var ikke noe offentlig kommunikasjon der jeg bodde så da var det moped ned til bussen som gikk utover til Ålesund og yrkesskolen.
Mopeden(Suzuki ZR50) ble kjøpt halvparten kontant og resten på avbetaling i 6 mnd husker jeg, ordnet alt selv, penger fra sommerjobb i det lokale kraftlaget(skogrydding av linjer)
Ble selvfølgelig førerkort på bil når jeg fylte 18(det også finansiert av skogrydding) så gikk det ca 4 år før jeg tok lappen på tung mc i 91. Motorsykkel ble så raskt kjøpt inn, det også en Suzuki av utgaven GSX750ES :)

Har også brukt motorsykkel som nyttekjøretøy fra 2012-2019 da jeg valgte å ikke ha bil. Har også kjørt mye lette motorsykler i Bangkok og andre steder i Thailand i mange år. Så kjøring i gamle Noreg fremstår som meget sivilisert :knegg

Nå til dags kjører jeg motorsykkel fordi det gir meg gode opplevelser enten alene eller sammen med veteraner fra https://www.milvetmcn.no/.

Tom Færøvig
Innlegg: 42
Registrert: 19 jun 2021, 12:27
Motorsykkelen din: Honda cb500X -21 NAF medl.
Bosted: Kristiansand

Re: Hvorfor kjører du EGENTLIG MC?

Legg inn av Tom Færøvig »

Tok lappen på tung i -81 og leide litt sykkel og lånte(en kamerat av meg jobbet i nordsjøen og lot meg bruke sykkelen mens han var ute mot at jeg passet på den) i ungdommen. I voksen alder ble det moped(scooter) til jobb og etter å ha funnet ut hvor trafikkfarlig det er å ikke holde fartsgrensen, ble det en Honda PCX 125. Den hadde jeg i fire sesonger og da jeg nærmet meg 60, hadde jeg en lang prat med kona og vi ble enige om at det kunne bli en "ordentlig" sykkel. Jeg hadde allerede da sett meg ut to alternativer som var fine turkamerater og rimelig å holde: Honda NC750X dct fra 16 og oppover eller Honda cb500X fra 19 og oppover. Etter å ha solgt PCXen og havkajakk m/utstyr,samt et tilskudd fra flexikontoen, ble det nok til en 2021 Honda cb 500X ;-) Hadde prøvekjørt denne høsten før og den var akkurat nok sykkel for meg, tatt i betraktning av at jeg kjører solo. Girsykkel hadde jeg ikke trødd i på ca 30 år, men dette var som å komme hjem. Har hatt mange fine turer med denne i år og sitter fint 2-3 timer uten å måtte bruke brekkjern når jeg skal av.
Jeg er på en måte glad det ikke ble sykkel på meg i ungdommen, da jeg rett og slett ikke var moden nok til å håndtere "supermannfølelsen" man får når en vrir på høyrehanda. Nå er det turing som gjelder på både grus og asfalt og gleder meg til våren for da har jeg sidevesker og kan legge ut på telt/campingturer.
For å svare litt på et glimrende emne: MC-kjøring gir meg glede, mestringsfølelse, frihet og nærhet til omgivelsene. Har fått meg over 7000km ifra juni til nå og gleder meg til hver eneste en! Penger vokser ikke på trær hjemme hos oss og jeg er glad for at Bjørg er så forståelsesfull.
Takker!

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Hvorfor kjører du EGENTLIG MC?

Legg inn av Sattphalat »

-
Sist redigert av Sattphalat den 19 sep 2021, 14:21, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7160
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Hvorfor kjører du EGENTLIG MC?

Legg inn av dypen »

Har lest hvert eneste innlegg i tråden, mange med forskjellige innfallsvinkler men jeg kjenner meg igjen på opplevelsen hos alle :thumleft

Thailand er nevnt her som er landet det kryr av tohjulinger, har vært på Bike Week Patong Beach hvor HD sykler er godt representert. Har også besøkt to eller tre HD butikker / verksted og det som overrasket meg var prisene på HD, norsk priser på HD i Thailand … :O
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor kjører du EGENTLIG MC?

Legg inn av Bjerknez »

Det rare for min del, er at jeg aldri har følt noen stor dragning mot å beøke alpene eller andre tilsynelatende flotte steder rundt om i verden på MC. For min del tenker jeg at det blir mye logistikk og "mas" med slike turer. Sverige og danmark føles innafor, men så fort jeg må ta en båt eller tog etc. så merker jeg lysten dabber av. Å sitte i timesvis på en Kiel ferge eller danskebåten får jeg abstinenser av. Å sette sykkelen på et tog er også helt uaktuelt. Å kjlre på autostradan gjennom Tyskland er heller ikke noe som frister veldig.

Da merker jeg heller at en såkalt organisert MC tur i USA er mer innafor, siden man slipper å drasse med egen MC, men også dette blir litt for komersielt for min del og jeg har funnet ut at slike turer ofte ikke er på mer enn rundt 10-20 mil pr. Dag, da det er lagt inn mange stopp etc. da begynner tålmodigheten min å bli satt på prøve...

Så jeg trives nok best her i skandinavia og kanskje aller helst i Norge hvor jeg er kjent og delvis i Sverige eller kanskje danmark. Jeg er nok en av dem som ikke trenger å dra til månen for å få god utsikt. :)

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Bosted: Oslo

Re: Hvorfor kjører du EGENTLIG MC?

Legg inn av erik m »

Jeg har vel fortalt mye i andre tråder, men samler opp litt her alikevel.
I feriene i Telemark hos slekt fikk jeg låne en tråmoped med tank i ramma fra 12-årsalderen og dermed var det gjort. Kjørte den langs Bandak fra Strengen til Lunde, og tilbake den andre sida av kanalen og over Strengenbrua -rundt og rundt til jeg hadde brukt opp alle lommepenga på bensin. Den siste halve mila måtte jeg gjerne tråkke.
Jeg fyller år seint, og da en kompis i 1965 hadde kjøpt en svart Tempo Taifun som skinte av krom, og jeg hadde fått 500 i konfpenger som brant i lomma, fikk jeg kjøpt en gammal Jawa CZ. Og dermed lå verden åpen! Det var jenter som gjaldt, naturligvis, og det var sant gitt, mc drar damer! En tredje kamerat kjøpte en rød Tempo Sport, og vi kjørte halve Sør-Norge rundt, først Hadeland, så Toten, Dokka, Leira, vest til Telemark, øst gjennom Enebakk og inn i Sverige. -Verden hadde åpna seg, og frihetsfølelsen var ubeskrivelig. Vi kjørte alle tre noen år, og da kameratene etterhvert fikk råd til bil, fortsatte jeg på mc til det ble hus og familie godt utpå 70-tallet.
Først litt før pensjonsalderen, i 2008 var suget blitt så sterkt at jeg var i gang igjen, og en del år etter ble den ene kameraten fra 60-tallet med på egen sykkel. Så nå sier vi som Rolf-Arne; ung igjen på mc! Vi gjenopplever frihetsfølelsen fra den gang, og nå kommer vi enda mye lenger. Koser oss på dagsturer i Norge, finner igjen de gamle veinetta og tar med matpakke og kaffe på thermos, finner trivelige kafeer til middagen og bader når været er bra. Noen ganger er et par andre kamerater også med.
For meg begynner gleden med å gå inn på kartene, finne de fineste veiene med mye svinger gjerne langs vann, og legge inn ruta på gps'n.
Det har også blitt turer i Sverige og Danmark og langturer på kontinentet, særlig Tyskland byr på utrolig mange fine veier for mc! Det gjelder bare å ligge unna Autobahn.
Frihetsfølelse, naturopplevelser, mestringsfølelse og kameratskap er vel de viktigste stikkorda.
20200902_194549.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7160
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Hvorfor kjører du EGENTLIG MC?

Legg inn av dypen »

Til erik m :thumleft

Bjerknez ikke helt uenig :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5043
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Hvorfor kjører du EGENTLIG MC?

Legg inn av FredrikE24 »

I utgangspunktet kjørt tohjuling hele livet. Da jeg fikk kontorjobb og jeg ikke trengte firmabil som tidligere så var det et påskudd på å ta lappen på tung og pendle. Slippe unna bompenger og reisetid uansett tid på døgnet. Det er gøy å kjøre litt tur innimellom, men det er selvfølgelig hverdagskjøring hit og dit det blir mest av.

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 151
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: BMW f750GS
Bosted: Nes i Viken

Re: Hvorfor kjører du EGENTLIG MC?

Legg inn av Plastrakett_71 »

For mitt vedkommende så har interessen vært en underbevisst greie hele livet, men det som til slutt pushet meg til å ta A-lappen var en nabo som nettopp hadde tatt lappen i en alder av 50+. Nå var ikke jeg helt der, men begynte å nærme meg faretruende, så tanken modnet i en ukes tid før jeg tok mot til meg og kontaktet en kjøreskole. Deretter gikk det slag i slag. Dro til MCOslo og skulle bare se på sykler. Falt pladask for en Suzuki GSX 650fa '11-mod. Kjøpte sykkelen (hadde ikke lappen ennå), fikk den transportert hjem og siklet på sykkelen helt til jeg fikk med meg en som hadde hatt lappen lenge nok til at vi kunne øvelseskjøre.

Etter at lappen var i boks, så har jeg tenkt "hvorfor f... har jeg ikke gjort dette tidligere?!". Men, som så mye annet, så er det en tid for alt. Har ikke blitt så fryktelig mange langturer, men kjører ofte småturer til og fra uten mål og mening. Trives best alene, men kjører av og til sammen med en kompis som kjører Zero.

Så for mitt vedkommende så er sykkel både sjelefred og transportmiddel. Blir til at gliset går trill rundt når jeg går ut i garasjen, setter meg på plastraketten min og suser av gårde. Blir tryggere og tryggere for hver dag som går, og gruer meg til vinteren hvor jeg ikke kan gjøre annet enn å gråte en skvett og klappe litt på sykkelen mens jeg venter på våren igjen.
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1696
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Hvorfor kjører du EGENTLIG MC?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Nomade skrev: 19 sep 2021, 12:39 Startet vel med interesse for bil og motor på ungdomsskolen, hadde motor som valgfag husker jeg :)
Det hadde jeg også :thumleft Med en dyktig lærer og mye å skru på, har aldri angret et sekund!
Hadde også ekstra mye da språk (Tysk) ble ofret til fordel for mer motorlære.
Skal sies at de som hadde Tysk ikke kunne stort mer tysk etterpå, men det var jeg som måtte skru på kjøretøyene deres når de trengte hjelp :D

Svar