Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)
- Audi Mannen
- Innlegg: 772
- Registrert: 23 mai 2017, 14:13
- Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
- Sted: Ytre Nordmøre
Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)
På siste tur før lagring så fyller jeg opp tanken og kjører hjem hvor den blir vasket/tørket, kjede rengjort og smurt. Når den parkeres settes den på dobbelstøtte siden den har det og der står den stort sett gjennom vinteren. På XT'n så prøver jeg å holde den på depot støtter, ikke fordi dekkene ikke tåler å stå på bakken, men fordi en mc som står oppreis tar mindre plass enn om den står på sidestøtten. Skal jo ha plass til andre ting i garasjen også. Vedlikeholds lader kobles til innimellom. Utover det så blir den tatt frem og gnikka litt voks på når det ikke er lyst til å skru på annet.
Det hender seg jeg bedriver med noe støvete arbeid i garasjen og da legger jeg et trekk over for å unngår nedstøving.
Garasjen er oppvarmet med varmepumpe og tørr.
Når våren kommer er det bare å åpne porsten og rulle ut med høye skuldre og bredt glis.
Det hender seg jeg bedriver med noe støvete arbeid i garasjen og da legger jeg et trekk over for å unngår nedstøving.
Garasjen er oppvarmet med varmepumpe og tørr.
Når våren kommer er det bare å åpne porsten og rulle ut med høye skuldre og bredt glis.
Ducati Multistrada V4S - 2021
- MaGr
- Innlegg: 59
- Registrert: 11 feb 2020, 18:19
- Motorsykkelen din: KTM SuperDuke R 1290
- Sted: Buskerud ;)
Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)
Er du usikker på frysepunktet på frostvæska, så få dette sjekket på ett verksted.
...eller kjøp deg f.eks en slik fra Biltema:
https://www.biltema.no/bil---mc/bildele ... 2000020669
I mitt hue så har ikke en luftkjølt MC noe væske som kan fryse, bortsett fra batteriet hvis det er utladet, men dette kan sikkert andre her svare bedre på en meg :)
Min MC historikk:
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290
Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)
Er det nødvendig med oljeskift hver vinter? Jeg har kjørt 4000 med den olja som er på nå, føles litt unødig å skifte nå når neste intervall er om 10.000.
- Domino
- Innlegg: 1078
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
- Sted: Troms
Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)
Hyppige olje- og filterbytte er etter min mening en billig forsikring. Som tidligere SAAB-eier har jeg vent meg til å bytte olje og filter på bilen etter 10-15000 km selv om produsenten angir langt lengre intervall. Det er sikkert noen tidligere eiere av Audi 2.5 TDI V6 som vil innstemme...
-
Onlinedypen
- Innlegg: 5373
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: K1600GT
- Sted: Lillestrøm
Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)
Alf Graarud Motor har «Tips til vinterlagring av motorsykkel» på sine hjemmesider hvis noen er ute etter litt hjelp …
https://www.agmshop.no/artikler/tipstil ... -111864245
https://www.agmshop.no/artikler/tipstil ... -111864245
MC-sesongen er på hell og for de fleste skal motorsykkelen nå stå i ro noen måneder. Det finnes mange meninger om hvordan en motorsykkel skal lagres, og Googler man dette blir man bare mer forvirret enn klok. Vi tok derfor en prat med gutta på verkstedet vårt for å høre hvordan de anbefaler at du lagrer motorsykkelen, og hva du bør gjøre fra du parkerer den, til du tar den ut igjen om våren.
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
-
Onlinedypen
- Innlegg: 5373
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: K1600GT
- Sted: Lillestrøm
Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)
En guide til … riktignok på engelsk. Se link.Inspection Checklist for Buying a Used Motorcycle
Look closely at the cosmetics
Buying a used bike can seem like an overwhelming experience to a first time buyer. What do I look for? What do I need to ask? How do I know I’m not buying a lemon? At Motorcycle Shippers we deal with buyers and sellers everyday, and background in the motorcycle industry makes us more knowledgeable than most when it comes to choosing a good deal on a used bike. The following will touch on some of the basic things a new rider (and even experienced riders) should look for when buying a used motorcycle.
https://motorcycleshippers.com/2015/01/ ... motorcycle
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
-
- Innlegg: 7628
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)
Ene sykkelen jeg har er det 3 år siden oljeskift.
Når den kun har gått få mil og oljen ikke har endret farge ser jeg ikke noen grunn til å skifte bare for å skifte.
Har faktisk ikke blitt så mange mil i år at jeg har skiftet olje på noen sykler.
Xl’n har dog fått nesten all oljen ny etter skifte av stator.
Setter inn de 2 siste syklene i dag. Spyler av lauv og skitt og varmkjører de skikkelig og så ryker cbr’n og 790 til guttungen inn på kaldtlageret.
En runde med topplading av batteriene så får de en piff til nyttår.
Xl’n skal få seg noen turer i vinter.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Sted: Oslo
Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)
Pleier å skifte olje om høsten, i september, og da er den svart og tjuktflytende. Skifter oljefilter og paknigen i bunnpluggen samtidig.
Men det har jo ikke direkte md vinterlagring å gjøre. Har en uisolert garasje, kjører sykkelen inn der, plugger på vedlikeholdsladeren og legger en presenning løst over, ferdig!
Om våren starter den på første, eller max andre forsøk, og så kjører jeg avgårde med et digert glis.
Men det har jo ikke direkte md vinterlagring å gjøre. Har en uisolert garasje, kjører sykkelen inn der, plugger på vedlikeholdsladeren og legger en presenning løst over, ferdig!
Om våren starter den på første, eller max andre forsøk, og så kjører jeg avgårde med et digert glis.
-
Onlinedypen
- Innlegg: 5373
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: K1600GT
- Sted: Lillestrøm
Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)
Gjør stort sett det som dere gjør, vasker sykkel, vasker kjede med parafin og smører, lufttrykk dekk, trekloss under motor så begge hjula er i lufta (på KTM), har serviceintarvall på sen høst og nå i år med nye dekk, lader batteri to tre ganger i løpet av vinter, parkert i pluss grader og godt stretch laken over for beskyttelse. Selvfølgelig full tank med 98 :)
Har Ctek ladere som kan stå på hele tiden men etter en opplevelse med Optimate vedlikeholdslader på snøfreser der batteriet kokte tørt tar jeg ikke sjansen på å la Ctek lader stå på hele vinter’n på KTM’n … Kom gjerne med meninger / synspunkter på det … mulig jeg tar feil her og burde bare la laderen henge på …
Har Ctek ladere som kan stå på hele tiden men etter en opplevelse med Optimate vedlikeholdslader på snøfreser der batteriet kokte tørt tar jeg ikke sjansen på å la Ctek lader stå på hele vinter’n på KTM’n … Kom gjerne med meninger / synspunkter på det … mulig jeg tar feil her og burde bare la laderen henge på …
Sist redigert av dypen den 03 okt 2021, 13:51, redigert 1 gang totalt.
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- FredrikE24
- Innlegg: 4745
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)
Kan fint ha Cteken stående på. Den lader tross alt ikke hele tiden. Kommer ann på hvilken type du du har. Den jeg har går etter opplading over til sykluslading. Da føler den på spenningen over tid og fyller på litt om den ser noe behov for det.
Jeg er dog ikke så opptatt av å lade hele tiden. Jeg setter på ladern når jeg skifter bremsevæske. Så kobler jeg den av når jeg er ferdig, fordi flushing drar mye strøm på sykkelen jeg har. Jeg bytta batteri i 2016 og har aldri lada det. Forrige batteriet som satt i var originalbatteriet fra sykkelen var ny, altså 15 år gammelt. Da kortsluttet en celle midt på Karl Johan en Onsdag og dett var dett.
Jeg er dog ikke så opptatt av å lade hele tiden. Jeg setter på ladern når jeg skifter bremsevæske. Så kobler jeg den av når jeg er ferdig, fordi flushing drar mye strøm på sykkelen jeg har. Jeg bytta batteri i 2016 og har aldri lada det. Forrige batteriet som satt i var originalbatteriet fra sykkelen var ny, altså 15 år gammelt. Da kortsluttet en celle midt på Karl Johan en Onsdag og dett var dett.
-
Onlinedypen
- Innlegg: 5373
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: K1600GT
- Sted: Lillestrøm
Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)
Har ikke opplevd problemer med batteriet på de to KTM’ene jeg har hatt men det skulle heller ikke skje noe der med mindre det er noe feil. Transalpen har Biltema batteri som skriker etter nytt, har nytt stående som må fylles med syre Exide og det samme har jeg til KZ’n men Yuasa …
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Sted: Oslo
Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)
Ctek'n fungerte fint som vedlikeholdslader i mange år, men så plutselig var det stopp, og batteriet tomt og ferdig om våren. Ledlampen lyste som den skulle om høsten, og lyste fortsatt da jeg koblet fra den våren, men da jeg satte den på igjen var det slutt. Så det handler vel rett og slett om at alt elektrisk som står ute i vinter etter vinter i mange år før eller siden har gjort sitt.
Jeg kjøpte en originallader fro BMW, plugger rett inn i lighteruttaket på sykkelen og glemmer den bare til våren.
Jeg kjøpte en originallader fro BMW, plugger rett inn i lighteruttaket på sykkelen og glemmer den bare til våren.
-
Onlinedypen
- Innlegg: 5373
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: K1600GT
- Sted: Lillestrøm
Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)
NAF sin guide for «Vinterlagring av MC» og aktuelt nå … LINK:
https://nye.naf.no/mc/vedlikehold/vinte ... HBh4nnPbDA
https://nye.naf.no/mc/vedlikehold/vinte ... HBh4nnPbDA
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- Bjerknez
- Innlegg: 23136
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)
Dette med vinterlagring dukker opp hvert år.
Rengjør sykkelen, smør kjede og full opp tanken. sett batteriet på vedlikeholdslading og sleng over et trekk. Voila :)
Rengjør sykkelen, smør kjede og full opp tanken. sett batteriet på vedlikeholdslading og sleng over et trekk. Voila :)
-
Onlinedypen
- Innlegg: 5373
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: K1600GT
- Sted: Lillestrøm
Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)
Så enkelt
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2