Men Transalpen kunne nok fint funke om utstyrt vintervettugt. Samme med føreren, så klart

Joda,dypen skrev: 13 nov 2022, 23:14 Nei de hadde jeg ikke tenkt på, Kawasakiene slipper ut bare når det er sol og tørt føre :) Forklare hvilke sykkel jeg hadde i tankene, 750 og oppover med helkåpe … ex denne eller noe lignende …
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=278859242
Lykke tilAJ skrev: 13 nov 2022, 22:43Funker det for Sjaak Lucassen med en modifisert Yamaha YZF-R1 til Nordpolen så tror jeg ganske sikkert det også ville fungert for en med innbitt innsatsvilje på vinterstid med en KTM 1290 SuperAdventure til Nordkapp...FredrikE24 skrev: 13 nov 2022, 22:28 Man legger ikke på tur til Nordkapp med en KTM 1290 med hansker, varme i holker og i setet.. Det er bare dumt. Da må man lage seg innretninger som skjermer hele kroppen fra fartsvinden. Hvis ikke snur man tidlig og reiser hjemover igjen.
![]()
https://www.advpulse.com/adv-news/all-t ... orth-pole/
Dette er 100% bullshit. Jeg kjører litt både i desember og januar og det hjelper helt enormt mye.FredrikE24 skrev: 13 nov 2022, 21:55 Varme i salen og holker hjelper ikke en dritt i kuldegrader. Det er bare noe man tror.
Helt enig med deg og det er også selverfart, sånn delvis. Men ikke på motorsykkel.FredrikE24 skrev: 14 nov 2022, 06:14 Hva var temperaturen da?
Jeg har fire sesonger med vinterkjøring bak meg med daglig kjøring i all slags vær og temperatur. Jeg prøvde elektriske klær og holker og det funka ikke i det heletatt. Prøvde også en hjemmelaget variant med effektmotstander i salen, det brant i baken, men frøys jeg? Jepp. Brukte så et skinn og dette var mye bedre.
Jeg tar det ikke ut av lufta, jeg har prøvd de lettvinte metodene for å holde varmen på vinteren. Å dra på tur til Nordkapp midtvinters og satse på at et varmesete og et sett varmeholker skal holde deg varm er ingen god idé er mitt poeng. Man bør gjøre noen fler forberedelser enn det.
Varmeholker er en fin ting for å ikke fryse på fingrene i normale temperaturer. Selvsagt fungerer varmeholker til det formålet det er tiltenkt. Hvis det ikke er for kaldt, så kan den varmen være nok til at man bikker fra å fryse til å ikke fryse.SilverSmurfer skrev: 14 nov 2022, 00:11Dette er 100% bullshit. Jeg kjører litt både i desember og januar og det hjelper helt enormt mye.FredrikE24 skrev: 13 nov 2022, 21:55 Varme i salen og holker hjelper ikke en dritt i kuldegrader. Det er bare noe man tror.
Forøvrig hadde jeg en 8 timer lang MC tur i drittvær tidligere i år, hvor den ene varmeholken ikke fungerte mens den andre gjorde det. Og når jeg kom hjem igjen så var den handa som ikke hadde varmeholk så kald at jeg knapt klarte å komme meg hjem den dagen, mens handa som hadde varmeholk var helt fin.
Forøvrig så var den eneste grunnen til at jeg kom meg helt hjem at jeg hadde oksiderende varmeposer tilgjengelig som jeg kjøpte underveis. Kjørte med to slike inne i hansken på handa som ikke hadde varmeholk. https://www.biltema.no/fritid/jakt/jakt ... 2000030705
I kaldt vær og over fjelloverganger så er varmeholker helt fantastiske å ha. Og effekten er 100% reell.
Det var ingen problem. Eneste episoden var på vei hjem fra julekonsert med Kurt Nilsen i førhjulstiden. Da sto sykkelen nedsnødd utenfor Spektrum. Da kom det en sinna politimann(bergenser forøvrig) og ba meg roe ned gassingen.. Vel, tosylindret totakt med full choke under oppvarming gasser av seg selv, så det fikk man ikke gjort noe med!Bjerknez skrev: 14 nov 2022, 07:14 Skal ikke ta fra deg den gleden![]()
Hvordan ser forresten politiet på slik kjøring med MC midtvinters i tett trafikk?
Jeg så en episode på "Blålys" hvor et kamerateam følger en norsk politipatrulje på oppdrag hvor dem bøtela en motorsyklist for å kjøre på isholke. Dem mente det var generelt farlig. Noe dem sikkert hadde rett i, men om dem hadde hjemmel for dette vet jeg ikke noe om.