Da kan jeg ikke la være å stille spørsmålet; er'e mulig

Da kan jeg ikke la være å stille spørsmålet; er'e mulig
Er ikke det litt rart å sammenligne kjørelengder på så forskjellige dekktype da? E-O7+ kan vel ikke sammenlignes med et gaterelatert dekk. Mitas er jo knasker og man trygger mere dekk og ihvertfall med en frisk kjører på en momentsterk GS.AJ skrev: 23 okt 2023, 17:59Litt rart, synes jeg, siden jeg så langt fint har klart mer enn 14000 km før slitemerkene omtrent er på linje med dekkmønsteret med Mitas Terra Force-R på min KTM 1290 SA S, som ikke er veldig forskjellig fra din BMW 1250 GSAKetil skrev: 23 okt 2023, 17:41 jeg har en tendens til å slite bakdekk og klarer aldri å oppnå 10000 km før det bør byttes. Kan komme med en mer utførlig tilbakemelding når jeg har fått tilbakelagt noen km....
Og jeg kjører også en del med min faste passasjer og bagasje for to, noe du ikke gjør, om jeg har forstått det rett etter å ha lest dine innlegg her på forumet.
Sant nok.ErikW skrev: 23 okt 2023, 22:29Er ikke det litt rart å sammenligne kjørelengder på så forskjellige dekktype da? E-O7+ kan vel ikke sammenlignes med et gaterelatert dekk. Mitas er jo knasker og man trygger mere dekk og ihvertfall med en frisk kjører på en momentsterk GS.AJ skrev: 23 okt 2023, 17:59Litt rart, synes jeg, siden jeg så langt fint har klart mer enn 14000 km før slitemerkene omtrent er på linje med dekkmønsteret med Mitas Terra Force-R på min KTM 1290 SA S, som ikke er veldig forskjellig fra din BMW 1250 GSAKetil skrev: 23 okt 2023, 17:41 jeg har en tendens til å slite bakdekk og klarer aldri å oppnå 10000 km før det bør byttes. Kan komme med en mer utførlig tilbakemelding når jeg har fått tilbakelagt noen km....
Og jeg kjører også en del med min faste passasjer og bagasje for to, noe du ikke gjør, om jeg har forstått det rett etter å ha lest dine innlegg her på forumet.
Jeg har hatt tre ulike adventure-mc de siste 10 årene og jeg har brukt ulike typer dekk, alt fra mer asfaltorienterte dekk til såkalte 50/50 dekk. Og ja, jeg har samme erfaring, tror ikke jeg har fått 1000 mil ut av noen bakdekk. Bakdekkene blir flate og mest slitt på midten. Noe av forklaringen ligger nok i at når jeg kjører mc så er det turer med relativt lange dagsetapper i jevnt høy snittfart og for å si det forsiktig så er det mange og lange rettstrekninger på veiene på Nordkalotten. Jeg har også hørt noen si at asfalten som legges i nord er grovere, og at det medfører mer dekkslitasje. Uansett så har dette vært en smule frustrerende, har forsøkt ulike dekkmerker og har forsøkt med høyere dekktrykk. Har kommet dit nå at et dekkskift i sesongen er noe jeg må ta som en del av utgiftene med denne ellers så rimelige hobbyenAJ skrev: 23 okt 2023, 23:26Sant nok.ErikW skrev: 23 okt 2023, 22:29Er ikke det litt rart å sammenligne kjørelengder på så forskjellige dekktype da? E-O7+ kan vel ikke sammenlignes med et gaterelatert dekk. Mitas er jo knasker og man trygger mere dekk og ihvertfall med en frisk kjører på en momentsterk GS.AJ skrev: 23 okt 2023, 17:59Litt rart, synes jeg, siden jeg så langt fint har klart mer enn 14000 km før slitemerkene omtrent er på linje med dekkmønsteret med Mitas Terra Force-R på min KTM 1290 SA S, som ikke er veldig forskjellig fra din BMW 1250 GSAKetil skrev: 23 okt 2023, 17:41 jeg har en tendens til å slite bakdekk og klarer aldri å oppnå 10000 km før det bør byttes. Kan komme med en mer utførlig tilbakemelding når jeg har fått tilbakelagt noen km....
Og jeg kjører også en del med min faste passasjer og bagasje for to, noe du ikke gjør, om jeg har forstått det rett etter å ha lest dine innlegg her på forumet.
Men at forskjellen er så stor som det skrives synes jeg er rart....
KTM 1290 SA S er for øvrig også en ganske momentsterk sykkel, bare så det også er nevnt...![]()
Det er bare å gratulere
Gode poeng, som jeg er enig i, alt du nevner her.utc skrev: 24 okt 2023, 11:29 Fordelen med å handle lokalt er at det er enklere å fremme en reklamasjon om det skulle være behov for det. Kjøpte nytt sett med dekk til ATn min og det var avvik i fordekket. Fikk nytt dagen etter, no-questions asked. Dessuten , ved å handle lokalt er vi også med på å holde omsetning og arbeidsplasser lokalt. Som igjen holder liv i kommunene, fylkene og staten i det lange løp. (men det er det ikke alle som forstår)
Nå skal det sies at jeg byttet ut de oem dunlopdekkene etter 180
Det gleder meg å høre AJAJ skrev: 24 okt 2023, 12:08Gode poeng, som jeg er enig i, alt du nevner her.utc skrev: 24 okt 2023, 11:29 Fordelen med å handle lokalt er at det er enklere å fremme en reklamasjon om det skulle være behov for det. Kjøpte nytt sett med dekk til ATn min og det var avvik i fordekket. Fikk nytt dagen etter, no-questions asked. Dessuten , ved å handle lokalt er vi også med på å holde omsetning og arbeidsplasser lokalt. Som igjen holder liv i kommunene, fylkene og staten i det lange løp. (men det er det ikke alle som forstår)
Derfor har jeg også benyttet meg av det lokale MCverkstedet siden 2007 når det gjelder dekkskift og bytte av kjede og drev, med noen ytterst få unntak. Hvor altså dette Maxxis kjøpet er et av disse få unntakene, takket være det gode tilbudet fra @MrPitlane.
Har selv veldig gode erfaringer med Conti TrailAttack 3 på GSAen min.mekkern skrev: 24 okt 2023, 12:55 Og få dekk som ble raskt varme. Continental trailattac3.
Disse virker å fungere greit.
Ja dette har jeg også hørt fra en vennmekkern skrev: 24 okt 2023, 15:10 Litt «proaktiv» kjøring med gode kjørevenner i alpene spiser fort opp et sett m dekk- og midtstøtter/fothvilere.![]()
Du glemte BiltemabatterierOlav K skrev: 24 okt 2023, 14:38
Men dekkdiskusjoner er omtrent som oljediskusjoner, det blir fort nesten noe religiøst over det![]()
Olav K skrev: 24 okt 2023, 14:38 Aggressiv -- eller progressiv kjørestil, som jeg liker å kalle det, kombinert med svingete veier med mye høydeforskjeller, gir nok mer slitasje enn sporadisk gladgassing over flatbygdene på Hadeland![]()
utc skrev: 24 okt 2023, 10:37Det er bare å gratulereSpørs om du ikke blir skuffet over kjørelengden på et OEM-dekk fra Dekkonline.no/Tirendo.no.
OEM-dekk er av vesentlig dårligere kvalitet fordi mc-produsentene bare skal levere nye sykler med dekk. Kravet er lavere pris ergo går det utover kvaliteten. Så det spørs om du egentlig har spart noen ting i det hele tatt. Antagelig det motsatte. Det gjenstår å se.
Den gangen jeg var skikkelig kjip og totalt uvitende bestilte jeg dekk fra Dekkonline.no. Kilometer-erfaring ble 4.355 kilometer mens det fra et overdiskdekk hos min lokale dekkpusher gav 12.800 kilometer.
Verden vil bedras og vi med den.
Du må gjerne påstå det. Lev gjerne i troen. Det er folk som tror på Trump også :) Tenker slik: Har du råd til premium-mc så har du råd til å handle dekk lokalt også.ErikW skrev: 24 okt 2023, 23:07utc skrev: 24 okt 2023, 10:37Det er bare å gratulereSpørs om du ikke blir skuffet over kjørelengden på et OEM-dekk fra Dekkonline.no/Tirendo.no.
OEM-dekk er av vesentlig dårligere kvalitet fordi mc-produsentene bare skal levere nye sykler med dekk. Kravet er lavere pris ergo går det utover kvaliteten. Så det spørs om du egentlig har spart noen ting i det hele tatt. Antagelig det motsatte. Det gjenstår å se.
Den gangen jeg var skikkelig kjip og totalt uvitende bestilte jeg dekk fra Dekkonline.no. Kilometer-erfaring ble 4.355 kilometer mens det fra et overdiskdekk hos min lokale dekkpusher gav 12.800 kilometer.
Verden vil bedras og vi med den.
Det der er bare tull og tøys påstår jeg.
Handlet på Dekkonline 4-5 ganger og fått 13-16 t km ut av disse med Lofotentur og tungt lastet sykkel på ferie osv.
så ja, det skal jeg fortsette med. TKC 70 settet jeg har på nå er gått 6800 km bare, men holder 1 sesong til det. Prisen var for begge på en god netthandle dag kr 3.570,-
Men hva er det som får deg til å tro at en lokal sjappe i lille Norge skal få tak i bedre dekk med samme navn enn kansje en av europas største? Nei dette må jeg få bedre dokumentert om jeg skal tro på det.utc skrev: 25 okt 2023, 06:26Du må gjerne påstå det. Lev gjerne i troen. Det er folk som tror på Trump også :) Tenker slik: Har du råd til premium-mc så har du råd til å handle dekk lokalt også.ErikW skrev: 24 okt 2023, 23:07utc skrev: 24 okt 2023, 10:37Det er bare å gratulereSpørs om du ikke blir skuffet over kjørelengden på et OEM-dekk fra Dekkonline.no/Tirendo.no.
OEM-dekk er av vesentlig dårligere kvalitet fordi mc-produsentene bare skal levere nye sykler med dekk. Kravet er lavere pris ergo går det utover kvaliteten. Så det spørs om du egentlig har spart noen ting i det hele tatt. Antagelig det motsatte. Det gjenstår å se.
Den gangen jeg var skikkelig kjip og totalt uvitende bestilte jeg dekk fra Dekkonline.no. Kilometer-erfaring ble 4.355 kilometer mens det fra et overdiskdekk hos min lokale dekkpusher gav 12.800 kilometer.
Verden vil bedras og vi med den.
Det der er bare tull og tøys påstår jeg.
Handlet på Dekkonline 4-5 ganger og fått 13-16 t km ut av disse med Lofotentur og tungt lastet sykkel på ferie osv.
så ja, det skal jeg fortsette med. TKC 70 settet jeg har på nå er gått 6800 km bare, men holder 1 sesong til det. Prisen var for begge på en god netthandle dag kr 3.570,-
Jeg har også vanskelig for å tro at det er slik at dekknettbutikkene leverer annenrangs dekk. Det er vel ingen dekkprodusenter som tar sjansen på å lage og levere to ulike kvaliteter på samme type dekk, en kvalitet for dekkforhandlere og de store dekkkjedene og en annen kvalitet for dekknettbutikkene...Canutus skrev: 25 okt 2023, 08:01Men hva er det som får deg til å tro at en lokal sjappe i lille Norge skal få tak i bedre dekk med samme navn enn kansje en av europas største? Nei dette må jeg få bedre dokumentert om jeg skal tro på det.utc skrev: 25 okt 2023, 06:26
Du må gjerne påstå det. Lev gjerne i troen. Det er folk som tror på Trump også :) Tenker slik: Har du råd til premium-mc så har du råd til å handle dekk lokalt også.
Selv har jeg ikke merket noen forskjell på dekk fra Motorsykkeldekk.com og fra Norgesdekk. Bortsett ifra at Norgesdekk har levert til meg på kontoret over natten så jeg foretrekker det.![]()
Da ser det ut til at det ble misforstått. Dette foregår som følger: BMW bestiller 10000 dekk av spesifik dimensjon til sin mc-produksjon. Disse spekkes til lavere kvalitet mtp kjørelengde. De benytter bare 8000 av de. Ergo sitter de igjen med 2000 dekk for mye. Disse kvitter de seg med til bla Dekkonline og alle andre kanaler under deres paraply. BMW vil ikke ha et større lager enn høyst nødvendig for å få plass til andre dekk av andre dimensjoner/merke/mønster osv. Så havner de samme 2000 dekkene på nettet og vi kjøper villig vekk. Dette er en kjent sak i dekkbransjen. Mange handler av disse 2000 dekkene fordi man ikke vet bedre. De nevner aldri noe om lavere spekket kvalitet mtp kilometerbelastning. (BMW er omtalt fordi det var kort å skrive. Det kunne like gjerne vært Honda eller hvem som helst annet)AJ skrev: 25 okt 2023, 10:40Jeg har også vanskelig for å tro at det er slik at dekknettbutikkene leverer annenrangs dekk. Det er vel ingen dekkprodusenter som tar sjansen på å lage og levere to ulike kvaliteter på samme type dekk, en kvalitet for dekkforhandlere og de store dekkkjedene og en annen kvalitet for dekknettbutikkene...Canutus skrev: 25 okt 2023, 08:01Men hva er det som får deg til å tro at en lokal sjappe i lille Norge skal få tak i bedre dekk med samme navn enn kansje en av europas største? Nei dette må jeg få bedre dokumentert om jeg skal tro på det.utc skrev: 25 okt 2023, 06:26
Du må gjerne påstå det. Lev gjerne i troen. Det er folk som tror på Trump også :) Tenker slik: Har du råd til premium-mc så har du råd til å handle dekk lokalt også.
Selv har jeg ikke merket noen forskjell på dekk fra Motorsykkeldekk.com og fra Norgesdekk. Bortsett ifra at Norgesdekk har levert til meg på kontoret over natten så jeg foretrekker det.![]()
![]()
Det at disse i de aller fleste tilfellene har lavere pris har ganske sikkert sin naturlige årsak i at de har lavere driftsutgifter i tillegg til å ha forhandlet fram gode prisavtaler med dekkleverandørene.
Også vet jo "alle" at dekkbransjen ofte er blitt sett på som en "cowboybransje" når det gjelder prissettingen spesielt. Men ikke når det gjelder dekkvaliteten med unntak av at det med jevne mellomrom dukker opp noen tvilsomme nye dekkmerker.
Disse "cowboy"tilstandene er antakelig noe vi ser et snev av nå om dagen med ganske dramatisk økning i dekkprisene hos mange dekkselgere...
Det var en uhyre dårlig argumentasjon egentligutc skrev: 25 okt 2023, 06:26Du må gjerne påstå det. Lev gjerne i troen. Det er folk som tror på Trump også :) Tenker slik: Har du råd til premium-mc så har du råd til å handle dekk lokalt også.ErikW skrev: 24 okt 2023, 23:07utc skrev: 24 okt 2023, 10:37Det er bare å gratulereSpørs om du ikke blir skuffet over kjørelengden på et OEM-dekk fra Dekkonline.no/Tirendo.no.
OEM-dekk er av vesentlig dårligere kvalitet fordi mc-produsentene bare skal levere nye sykler med dekk. Kravet er lavere pris ergo går det utover kvaliteten. Så det spørs om du egentlig har spart noen ting i det hele tatt. Antagelig det motsatte. Det gjenstår å se.
Den gangen jeg var skikkelig kjip og totalt uvitende bestilte jeg dekk fra Dekkonline.no. Kilometer-erfaring ble 4.355 kilometer mens det fra et overdiskdekk hos min lokale dekkpusher gav 12.800 kilometer.
Verden vil bedras og vi med den.
Det der er bare tull og tøys påstår jeg.
Handlet på Dekkonline 4-5 ganger og fått 13-16 t km ut av disse med Lofotentur og tungt lastet sykkel på ferie osv.
så ja, det skal jeg fortsette med. TKC 70 settet jeg har på nå er gått 6800 km bare, men holder 1 sesong til det. Prisen var for begge på en god netthandle dag kr 3.570,-