MC motorer: Fra en til åtte sylindere. V, boxer, eller rekke?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av biker7 »

AJ skrev: 27 okt 2023, 22:23
Så... når kommer KTM på banen med sin verstingthumper, tro... :knegg
tja.. nå har jo 690-motoren til KTM hatt 75hk helt fra 2019 vel, så ikke store forskjellen fra de 77,5 hestene i den kommende Ducati-motoren.
Men godt mulig KTM vil komme enda sterkere tilbake etterhvert for å "banke" den nye konkurrenten :roll
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av AJ »

biker7 skrev: 28 okt 2023, 02:12
AJ skrev: 27 okt 2023, 22:23
Så... når kommer KTM på banen med sin verstingthumper, tro... :knegg
tja.. nå har jo 690-motoren til KTM hatt 75hk helt fra 2019 vel, så ikke store forskjellen fra de 77,5 hestene i den kommende Ducati-motoren.
Men godt mulig KTM vil komme enda sterkere tilbake etterhvert for å "banke" den nye konkurrenten :roll
Glemte denne detaljen i farten... Nemlig at KTM 690 motoren fortsatt er størst med sine 693 kubikkcm. Så hvis de gjør noe om de tar seg bryet med å ta opp konkurransen med nykommeren fra Ducati så blir det antakelig en liten justering av moment of HK. Og kanskje gjøre noe for å øke serviceintervallene.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC motorer: Fra en, til åtte sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av AJ »

Spennende saker fra kinesiske GWM :crazy: :

https://www.advrider.com/gwms-new-eight ... -unveiled/
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: MC motorer: Fra en, til åtte sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 24 mai 2024, 09:53 Spennende saker fra kinesiske GWM :crazy: :

https://www.advrider.com/gwms-new-eight ... -unveiled/
Ja, helt klart spennende … tourer og cruiser med bokser åtter.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: MC motorer: Fra en til åtte sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av dypen »

dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 1041
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 24 BSA GoldStar 650 -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: MC motorer: Fra en til åtte sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Tore L »

Ikke noe som skal inn i min garasje, i mine øyne et monster av en sykkel men er enig at det er spennende med 8 syl på en sykkel.
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: MC motorer: Fra en til åtte sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Jompa »

Cykle World har litt mere.
To prototyper så langt basert på Honda?

https://www.cycleworld.com/motorcycle-n ... -revealed/
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24576
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC motorer: Fra en til åtte sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg foretrekker 2-3 sylindere. Jeg liker karakteristikken og lyden. 4 sylindre blir generelt for klinisk og alt over 4 sylindre gir kun økte kostnader, økt vekt og ellers få fordeler slik jeg ser det.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: MC motorer: Fra en til åtte sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av dypen »

Har hatt 1, 2, 3, 4 og 6 sylindra motorsykkel … Hvorfor ikke 8 :D Det er vel ingen motorsykkel som har 5 sylindra motor …
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: MC motorer: Fra en til åtte sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av dypen »

Jompa skrev: 26 mai 2024, 23:08 Cykle World har litt mere.
To prototyper så langt basert på Honda?

https://www.cycleworld.com/motorcycle-n ... -revealed/
I følge cycleworld blir det en sykkel som er utstyrt som en premium personbil med godt kjente produsenter på eksempel bremser, kjøpegruppe er de som sikter mot ny Gold Wing, K1600 GLT o.l. Hva med pris i Norge … Ser hotcars har satt opp en tabell og sammenlignet blant annet fysiske mål mot Gold Wing. Link:
https://www.hotcars.com/honda-gold-wing ... er-engine/

GWM S2000 GL and ST models
IMG_1285.jpeg
IMG_1284.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24576
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC motorer: Fra en til åtte sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Bjerknez »

Det der er ikke motorsykler i min øyne. Det er biler med to hjul uten tak. Dem ser bra ut isolert sett, men dette er rett frem sykler som er aaaalt for tunge til at jeg hadde trivdes på en slik. Men skal man dunke gjennom Tyskland så sier jeg ja takk :)

men 2.000cc var jo litt snaut da :knegg

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1679
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: MC motorer: Fra en til åtte sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 27 mai 2024, 10:52 Det der er ikke motorsykler i min øyne. Det er biler med to hjul uten tak. Dem ser bra ut isolert sett, men dette er rett frem sykler som er aaaalt for tunge til at jeg hadde trivdes på en slik. Men skal man dunke gjennom Tyskland så sier jeg ja takk :)

men 2.000cc var jo litt snaut da :knegg
Enig med deg i det, blir for stort, bredt og tungt for min del i alle fall. Med den Stressless´n så er det jo fare for å sovne.
Så er de ubrukelige til å lanesplit´e i rushtrafikken, går nok ikke lenge før man hekter i et speil eller to på en varebil og røsker det av.
Tror jeg aldri har sett en ung fører på noe sånt, mer typisk 60+ sykkel.

Brukeravatar
Karoda
Innlegg: 37
Registrert: 02 mai 2019, 08:25
Motorsykkelen din: Honda Valkyrie F6C 1520cc 1999, BMW R1150R Rockster, 2004
Bosted: Lunner

Re: MC motorer: Fra en til åtte sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Karoda »

Kai R:
The World is Flat

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: MC motorer: Fra en til åtte sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av dypen »

Den testen går fint på K1600 også :thumleft

dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Karoda
Innlegg: 37
Registrert: 02 mai 2019, 08:25
Motorsykkelen din: Honda Valkyrie F6C 1520cc 1999, BMW R1150R Rockster, 2004
Bosted: Lunner

Re: MC motorer: Fra en til åtte sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Karoda »

dypen skrev: 08 jul 2024, 21:45 Den testen går fint på K1600 også :thumleft

Stilig. :-)
Kai R:
The World is Flat

Svar