Første sykkelen

Forum for fulleffekt tung-MC
olaola667
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6

Re: Første sykkelen

Legg inn av olaola667 »

FredrikE24 skrev: 17 jul 2024, 14:09 Heisann @olaola667 !
Hvilken BMW RS-modell var det du hadde sett på? R1200RS? R1250RS?
BMWene er gjerne litt store, og er det en R-utgave, altså med boksermotoren så virker de litt store og klumpete. En vanesak.

Jeg kan forstå hva du mener med godfølelsen. FZ6 kjørte jeg som skolesykkel, og jeg må si at det var en kanonsykkel, lett å håndtere og passelig stor. Ble også imponert over motoren og bunndraget, litt stressa på motorvei, men sånn er det nå.

En av grunnene til at jeg kjører BMW K1200RS selv er blant annet størrelsen. Jeg er ganske stor selv og de japanske syklene virker å være litt små, og jeg ville ha en touringsykkel med kåper(VFR800, FZ6 el.) og fikk ikke godfølelsen med disse på samme måte som med BMWen.
Var nok litt eldre modeller jeg så på, av budsjettmessige årsaker :-) K1200RS var faktisk den jeg prøvde meg på, men den gang var den rett og slett litt stor. Men så er det nå slik at med erfaring (selv om erfaringen ikke er så lang) så blir de store syklene mindre skremmende, og virker overkommelig. Estetisk sett så liker jeg RS fortsatt veldig godt. Er en stor kar selv, så den hadde nok slik sett passet bra.
Foreløpig passer FZ'en meg strålende både i forhold til komfort, håndterbarhet og krefter nok.
fz6.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Som nevnt tidligere. Min aller første sykkel var denne:
IMG_1471.png
Den veide rundt 300 kg. Og var ganske tung. Men det var denne jeg ble vant til. Gikk helt utmerket.

Ønsker du en lettere sykkel er jo det selvsagt helt greit, men min mening er at du ikke bør velge bort "drømmesykkelen" kun fordi den er litt stor. Du blir fort vant til det. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

olaola667 skrev: 17 jul 2024, 17:53 Bilde
Yamaha blir som regel aldri feil :-) .

Min første nye sykkel etter 14 års MC-fravær var en Yamaha TDM 900 2006 mod., som jeg hade i fire sesonger og kjørte bortimot 60K med.
Var veldig fornøyd med denne.

Redningsskøyta
Motorsykkelen din: -

Legg inn av Redningsskøyta »

Hei alle sammen!
Tusen takk for alle gode svar og tips. Jeg fortsetter med research, tråling av Finn, prøvesitting og alt godt som har kommet på tråden her! ☺️ Kjøp av sykkel kommer nok dessverre først i begynnelsen av neste sesong, men jeg er jo allerede sprekkferdig og klar for å starte på detta eventyret!

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Redningsskøyta skrev: 17 jul 2024, 18:47 Hei alle sammen!
Tusen takk for alle gode svar og tips. Jeg fortsetter med research, tråling av Finn, prøvesitting og alt godt som har kommet på tråden her! ☺️ Kjøp av sykkel kommer nok dessverre først i begynnelsen av neste sesong, men jeg er jo allerede sprekkferdig og klar for å starte på detta eventyret!
Les om sykler, se videoer, tester etc. fantaser litt om hva du ønsker med sykkelen. Skal du ut i naturen på grusveier og campe på fjellet, eller vil du cruise langs landeveien? Eller kanskje du bare skal kjlre i nærområdet og bruke den som pendlesykkel etc?

Etter hvert vil brikkene falle på plass og du vil til slutt snevre inn sykkelen du ønsker deg.

Men samtidig vil du mest trolig oppleve etter en stund at sykkelen du valgte kanskje ikke var den rette, eller kanskje vil du bare ha noe sprekere, en annen sittestilling etc. det kommer til å skje, tro meg.

Det viktigste er at du bygger dine egne erfaringer :)

Cujo
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT

Legg inn av Cujo »

Ny her på forum og nylig tatt tung lappen.
Jeg har kjøpt en Honda NC750X DCT 2024 til bruk som sykkel til og fra jobb og langkjøring i ferier og helgekjøring.
Er veldig fornøyd med den selv om jeg bare har kjørt den i 1 måneds tid. Synes sykkelen er veldig god og kjøre både på korte og lange turer og siden den er automat med mulighet for manuell giring er den perfekt for mitt bruk.
Der er ikke så mange hester på den (rundt 60 hvis jeg ikke husker feil).
Men siden den har fire forskjellige kjøremoduser dekker den alle mine behov. Og når jeg bruker sportsmodus er det nok sprut i den til forbikjøring
Jeg kan selv anbefale den selv med lite erfaring med motorsykler.
Lykke til med hva du enn velger.

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Velkommen @Cujo :thumleft Honda blir aldri feil, er du som meg blir kjøremodus stående i «sport» da behovet for standard og rain er mikroskopisk da du kjører etter forholdene :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Dalix
Motorsykkelen din: Suzuki Dl 650 V Strom

Legg inn av Dalix »

Jeg hadde lyst på Bmw Gs 1/2 gen. Endte dog opp på en 2005 V Strom 650. Noen vil kalle den kjedelig, men den er komfortabel å kjøre, ikke minst på dårlige veier som er mye av her jeg bor. Storkoser meg så langt, effekt nok for meg som fersk fører 😁🫡
2005 Suzuki Dl 650 V-Strom

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

olaola667 skrev: 17 jul 2024, 17:53
FredrikE24 skrev: 17 jul 2024, 14:09 Heisann @olaola667 !
Hvilken BMW RS-modell var det du hadde sett på? R1200RS? R1250RS?
BMWene er gjerne litt store, og er det en R-utgave, altså med boksermotoren så virker de litt store og klumpete. En vanesak.

Jeg kan forstå hva du mener med godfølelsen. FZ6 kjørte jeg som skolesykkel, og jeg må si at det var en kanonsykkel, lett å håndtere og passelig stor. Ble også imponert over motoren og bunndraget, litt stressa på motorvei, men sånn er det nå.

En av grunnene til at jeg kjører BMW K1200RS selv er blant annet størrelsen. Jeg er ganske stor selv og de japanske syklene virker å være litt små, og jeg ville ha en touringsykkel med kåper(VFR800, FZ6 el.) og fikk ikke godfølelsen med disse på samme måte som med BMWen.
Var nok litt eldre modeller jeg så på, av budsjettmessige årsaker :-) K1200RS var faktisk den jeg prøvde meg på, men den gang var den rett og slett litt stor. Men så er det nå slik at med erfaring (selv om erfaringen ikke er så lang) så blir de store syklene mindre skremmende, og virker overkommelig. Estetisk sett så liker jeg RS fortsatt veldig godt. Er en stor kar selv, så den hadde nok slik sett passet bra.
Foreløpig passer FZ'en meg strålende både i forhold til komfort, håndterbarhet og krefter nok.

fz6.jpg
Tenker at FZen er et godt valg. Jeg har K1200RS faktisk, og som min første sykkel. Vi har holdt sammen siden 2016 og kjørt om lag 120 000km sammen. Om man har ti tommeltotter eller ikke ønsker å bruke tid og penger på å skru, så tenker jeg at FZen er et soleklart valg. BMW er meget komfortable og kapable til alt, men det har sin pris. For min del har jeg mange timer i garasjen med sykkelen på bordet med vedlikehold. Så har jeg kompiser som har Yamaha og Honda, og de skrur ikke en drit.

Men vil jeg ha Yamaha eller Honda selv? Nope :crazy:

Brukeravatar
Kenneth 81
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)

Legg inn av Kenneth 81 »

Halve morroa med alle motoriserte hobbyer er jo å finne ut hva man skal kjøpe seg, så da har du jo god tid til å kose deg med jakta fram til neste sesong starter! :twothumbs:

Jeg kjøpte min første motorsykkel i midten av august (faktisk før jeg i det hele tatt hadde kjørt opp, tenkte å kunne øvelseskjøre litt med den) og tror jeg gikk igjennom alt som har to hjul før jeg til slutt bestemte meg. :lol
Vurderte vel omtrent alt fra Honda CB650F og V-Strom 650 til Honda CBF1000 og ny Honda Transalp eller Triumph Tiger Sport 660 før samboeren gav meg ett verbalt kakk i bakhuet og spurte hvorfor jeg ikke bare kjøper drømmesykkelen med en gang. Så da endte jeg opp med en Bonneville T-120 i stedet. :crazy:

Ikke en erketypisk nybegynnersykkel, men for meg så har den fungert absolutt helt perfekt, så jeg vil definitivt anbefale å gå for den sykkelen du føler du sitter godt på, passer til hva du tenker å bruke den til, og ikke minst gir godfølelsen. :twothumbs:

Men det er en ting som kan være kjekt å ha litt i bakhodet: Jeg er rimelig sikker på at en 1200 (selv en så "snill" en som Bonneville T-120) hadde vært "feil" sykkel for meg når jeg var i midten/begynnelsen av 20-årene. Det hadde vært alt for artig å bruke alle kreftene alltid og jeg hadde nok kjørt alt for hardt og fort i forhold til ferdighetene. Men det var meg det, føler du at du har bedre impulskontroll enn hva Kenneth i 20-årene hadde (og det er det garantert mange om har :crazy: ), så vil du jo selvfølgelig ikke ha samme risikoen som det jeg ville hatt, så ikke la det hindre deg i å kjøpe drømmesykkelen. :D

Du må forresten heller ikke se deg blind på vekta på motorsykkelen. Klart en lett 500cc er mer letthåndtert (i lav fart/på parkeringsplassen) enn ett halvt tonn med Goldwing, men tyngdepunktet påvirker hvor letthåndterlig en sykkel oppleves mer enn den faktiske vekten. ADV-sykler (og en del sportstourere) bærer vekta relativt høyt sammenlignet med f.eks. en nakensykkel eller en chopper. Bonnien min veier vel rett under ett kvart tonn, men oppleves som mer letthåndterlig (i hvert fall i form av at den ikke så lett føles som at den skal velte) enn en Tiger Sport 660 som veier rundt 40kg mer. Hele den forskjellen i opplevelse av vekten ligger i tyngdepunktet. Ikke at Tiger Sport 660 har så veldig høyt tyngdepunkt, men heller at Bonnevillen har et veldig lavt tyngdepunkt.

Uansett så koker alle skriveriene ned til samme rådet: les deg opp på de syklene du liker, prøv å finne en sykkel som du både liker og som egner seg til det du har lyst til å bruke den til, og ikke minst: prøvesitt/prøvekjør! Det siste der er det aller viktigste for uansett hvor god sykkelen er, hvor mye du liker den eller hvor bra den ser ut, sitter du ikke godt så kommer du til å bli misfornøyd! :O

Lykke til og hold oss oppdatert, det er nesten like artig å følge med på en sykkeljakt som å være på jakt selv! :twothumbs:
Min "Bikers Logg":
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16438

MC: Triumph Bonneville T120

TheMaltake
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-S 750 2020

Legg inn av TheMaltake »

Tok lappen nå i sommer og kjøpte meg en suzuki gsxs 750 2020. Planen var å bruke denne til å øve med og bli vant til motorsykkel og ha denne i noen år og deretter kjøpe noe større. Ser i ettertid. Kunne egentlig bare gått rett på det jeg ville hatt. Vokste ut av 750 på 2 månder. Så hadde jeg gått for en z1000sx i stedet. Så hadde den vært klart nærmere en kawasaki h2 sx som er planen å kjøpe til neste sesong nå.

Det som positive med suzuki er at den er veldig fin sykkel å starte med og veldig lett håndtere. Men for min del vil jeg ha mere kåper sa jeg ender på motorvei i 30-40min og forskjellen mellom en gsxs750 og en kawasaki h2 sx håndteringsmessing var veldig likt. Lånte en h2 i 2 dager fra forhandler og det tok bare noen timer før man blei vant til størrlse og de 200 hestene og skiftet fort til sport mode 😀

Kjøpe der du drømmer om så lenge det ikke er RR. Denne MÅ du prøve først! Jeg syns det blir for aggressive sittestilling i lengden men Veldig gøy sykkel. Prøvde en bmw s1000rr 2022. Nydelig sykkel! Men ryggen / håndleddene min sier takk gud for at det ikke blir en sånnen 😀

Brukeravatar
GSXR-Erling
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Legg inn av GSXR-Erling »

Min XT1200Z er superenkel å kjøre. Man når lett ned, har fin balanse og er en flott turer. Lettkjørt. Den er til salgs.
viewtopic.php?t=16847

Bilde
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Svar