Halve morroa med alle motoriserte hobbyer er jo å finne ut hva man skal kjøpe seg, så da har du jo god tid til å kose deg med jakta fram til neste sesong starter!
Jeg kjøpte min første motorsykkel i midten av august (faktisk før jeg i det hele tatt hadde kjørt opp, tenkte å kunne øvelseskjøre litt med den) og tror jeg gikk igjennom alt som har to hjul før jeg til slutt bestemte meg.
Vurderte vel omtrent alt fra Honda CB650F og V-Strom 650 til Honda CBF1000 og ny Honda Transalp eller Triumph Tiger Sport 660 før samboeren gav meg ett verbalt kakk i bakhuet og spurte hvorfor jeg ikke bare kjøper drømmesykkelen med en gang. Så da endte jeg opp med en Bonneville T-120 i stedet.
Ikke en erketypisk nybegynnersykkel, men for meg så har den fungert absolutt helt perfekt, så jeg vil definitivt anbefale å gå for den sykkelen du føler du sitter godt på, passer til hva du tenker å bruke den til, og ikke minst gir godfølelsen.
Men det er en ting som kan være kjekt å ha litt i bakhodet: Jeg er rimelig sikker på at en 1200 (selv en så "snill" en som Bonneville T-120) hadde vært "feil" sykkel for meg når jeg var i midten/begynnelsen av 20-årene. Det hadde vært alt for artig å bruke alle kreftene alltid og jeg hadde nok kjørt alt for hardt og fort i forhold til ferdighetene. Men det var meg det, føler du at du har bedre impulskontroll enn hva Kenneth i 20-årene hadde (og det er det garantert mange om har

), så vil du jo selvfølgelig ikke ha samme risikoen som det jeg ville hatt, så ikke la det hindre deg i å kjøpe drømmesykkelen.
Du må forresten heller ikke se deg blind på vekta på motorsykkelen. Klart en lett 500cc er mer letthåndtert (i lav fart/på parkeringsplassen) enn ett halvt tonn med Goldwing, men tyngdepunktet påvirker hvor letthåndterlig en sykkel oppleves mer enn den faktiske vekten. ADV-sykler (og en del sportstourere) bærer vekta relativt høyt sammenlignet med f.eks. en nakensykkel eller en chopper. Bonnien min veier vel rett under ett kvart tonn, men oppleves som mer letthåndterlig (i hvert fall i form av at den ikke så lett føles som at den skal velte) enn en Tiger Sport 660 som veier rundt 40kg mer. Hele den forskjellen i opplevelse av vekten ligger i tyngdepunktet. Ikke at Tiger Sport 660 har så veldig høyt tyngdepunkt, men heller at Bonnevillen har et veldig lavt tyngdepunkt.
Uansett så koker alle skriveriene ned til samme rådet: les deg opp på de syklene du liker, prøv å finne en sykkel som du både liker og som egner seg til det du har lyst til å bruke den til, og ikke minst: prøvesitt/prøvekjør! Det siste der er det aller viktigste for uansett hvor god sykkelen er, hvor mye du liker den eller hvor bra den ser ut, sitter du ikke godt så kommer du til å bli misfornøyd!
Lykke til og hold oss oppdatert, det er nesten like artig å følge med på en sykkeljakt som å være på jakt selv!