Derfor lufter jeg problemet her i håp om å få gode svar og selvfølgelig aller helst en løsning.
Saken er den at jeg fikk brudd i en vaier i låsekasse i førerdøra på min Hyundai Elantra. Ddet var døånervaieren som røyk.
Fikk tak i brukt låsekasse fra Bil1Din, som et lokalt verksted byttet ut for noen dager siden.
Dette er en låsekasse tilpasset bilens originale Hyundaialarm.
Så feilen som nå har oppstått kan kanskje ha noe med at alarmen har blitt ukoblet siden den gamle låsekassa er byttet ut med en ny?
Jeg vet ikke.
Har snakket med verkstedet om saken i dag, som ikek var spesielt imøtekommende... Men det får så være.
Har uansett sendt denne skriftlige reklamasjonen siden jeg synes det er veldig greit for egen del å gjøre slikt skriftlig også:
Noen tips om hva som er problemet?Reklamasjon på reparasjon – Hyundai Elantra JD35460.
Synes det er best å få forklart dette skriftlig, derfor denne e-posten.
Jeg oppdaget tilfeldigvis i dag at det høres en låsekasselyd som gjentas fortløpende flere ganger da jeg jeg satte nøkkelen i tenningslåsen samtidig som jeg hadde førerdøren åpen.
Dette skjer uten at jeg vrir nøkkelen til "On".
Ingen låsekasselyd med nøkkelen i tenningslåsen med førerdøra lukket.
Men straks den åpnes med nøkkel i tenningslåsen kommer lyden tilbake.
Høres ut som lyden kommer fra bakluka eller en av bakdørene. Hva dette skyldes vet jeg ikke
Denne lyden har ikke vært der tidligere.
Oppdaget videre at når jeg bruker fjernkontrollen til nøkkelen for å låse bilen låses alle dørene og bakluka, men ikke førerdøra.
Og når jeg åpner førerdøra mens de andre dørene er låst, utløses alarmen.
Jeg må altså låse førerdøra fysisk med nøkkelen for at denne skal gå i lås.
Slik har det ikke vært tidligere.
Jeg fikk delenummeret til låsekassa på Roa Auto (Hyundaiforjandler som faktisk solgte min 20 år gamle Elantra som ny i 2004) i dag. Dette er 81310 2D000 og er det samme som på den brukte låskassa jeg kjøpte fra Bil1Din.
Det går fint å bruke bilen, men jeg vil selvfølgelig gjerne få fikset dette rare problemet.
Da har jeg prøvd å beskrive problemet best mulig slik at dere evt., om nødvendig, kan forhøre dere med andre mekanikere med spesielt god kunnskap om Hyundai slik at feil fikses på best mulig måte.
Har fått ny time torsdag 10. oktober.