Merkelig problem etter låsekassebytte. Noen med tips om hva som er galt?

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Merkelig problem etter låsekassebytte. Noen med tips om hva som er galt?

Legg inn av AJ »

Jeg vet det er mange bilkyndige folk her på MCsiden.no.
Derfor lufter jeg problemet her i håp om å få gode svar og selvfølgelig aller helst en løsning.

Saken er den at jeg fikk brudd i en vaier i låsekasse i førerdøra på min Hyundai Elantra. Ddet var døånervaieren som røyk.
Fikk tak i brukt låsekasse fra Bil1Din, som et lokalt verksted byttet ut for noen dager siden.
Dette er en låsekasse tilpasset bilens originale Hyundaialarm.
Så feilen som nå har oppstått kan kanskje ha noe med at alarmen har blitt ukoblet siden den gamle låsekassa er byttet ut med en ny?
Jeg vet ikke.

Har snakket med verkstedet om saken i dag, som ikek var spesielt imøtekommende... Men det får så være.
Har uansett sendt denne skriftlige reklamasjonen siden jeg synes det er veldig greit for egen del å gjøre slikt skriftlig også:
Reklamasjon på reparasjon – Hyundai Elantra JD35460.

Synes det er best å få forklart dette skriftlig, derfor denne e-posten.

Jeg oppdaget tilfeldigvis i dag at det høres en låsekasselyd som gjentas fortløpende flere ganger da jeg jeg satte nøkkelen i tenningslåsen samtidig som jeg hadde førerdøren åpen.
Dette skjer uten at jeg vrir nøkkelen til "On".
Ingen låsekasselyd med nøkkelen i tenningslåsen med førerdøra lukket.
Men straks den åpnes med nøkkel i tenningslåsen kommer lyden tilbake.

Høres ut som lyden kommer fra bakluka eller en av bakdørene. Hva dette skyldes vet jeg ikke
Denne lyden har ikke vært der tidligere.

Oppdaget videre at når jeg bruker fjernkontrollen til nøkkelen for å låse bilen låses alle dørene og bakluka, men ikke førerdøra.
Og når jeg åpner førerdøra mens de andre dørene er låst, utløses alarmen.

Jeg må altså låse førerdøra fysisk med nøkkelen for at denne skal gå i lås.
Slik har det ikke vært tidligere.

Jeg fikk delenummeret til låsekassa på Roa Auto (Hyundaiforjandler som faktisk solgte min 20 år gamle Elantra som ny i 2004) i dag. Dette er 81310 2D000 og er det samme som på den brukte låskassa jeg kjøpte fra Bil1Din.

Det går fint å bruke bilen, men jeg vil selvfølgelig gjerne få fikset dette rare problemet.
Da har jeg prøvd å beskrive problemet best mulig slik at dere evt., om nødvendig, kan forhøre dere med andre mekanikere med spesielt god kunnskap om Hyundai slik at feil fikses på best mulig måte.

Har fått ny time torsdag 10. oktober.
Noen tips om hva som er problemet?

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Re: Merkelig problem etter låsekassebytte. Noen med tips om hva som er galt?

Legg inn av mekkern »

Bilen finner ikke låsen men tror den er "låst"-dermed går alarmen når døren åpnes.
Når du putter inn nøkkelen sjekker den dørlåsene for ev å låse /opp de andre dørene avhengig av funksjonen den er stilt inn på i ECU-men finner antagligvis ikke posisjon på dørlåsen
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 17 sep 2024, 20:21 Bilen finner ikke låsen men tror den er "låst"-dermed går alarmen når døren åpnes.
Når du putter inn nøkkelen sjekker den dørlåsene for ev å låse /opp de andre dørene avhengig av funksjonen den er stilt inn på i ECU-men finner antagligvis ikke posisjon på dørlåsen
Ok, det var en grei forklaring.
Men hvordan løser man dette :scratch ?

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Demontere dørlåsen og sjekke kabling-ev mot brudd i døråpning,mulig posisjonsbryter er kaputt også.
Blir bare gjetting.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Kan se ut som det ikke er helt uvanlig med dørlåsproblemer på disse, også vesentlig nyere modeller hvor Hyundai utvidet garantien til 10 år på komponenter rundt dette.
Noe forskjellige årsaker, men treghet i vaierne til åpneren og låseknappen i den (på innsiden av døren) er ikke uvanlig, så den går ikke helt i lås/posisjon.
Du kan kanskje sjekke dette forumet også?
https://www.elantraxd.com/search/64893/ ... =relevance

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Har byttet utallige låsekasser men mest på VW. Brudd i vire låsekasse, vire forbindelse mellom låsekasse og dørhåndtak? Kunne ikke vire byttes, du måtte bytte komplett låsekasse med vire?

I og med du kom med brukt del har ikke verkstedet feilsøkt, de har bare byttet delen antar jeg. De har kanskje ikke testet driver før montering heller.

Håper de finner feilen raskt ved neste verkstedbesøk.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 17 sep 2024, 21:22 Har byttet utallige låsekasser men mest på VW. Brudd i vire låsekasse, vire forbindelse mellom låsekasse og dørhåndtak? Kunne ikke vire byttes, du måtte bytte komplett låsekasse med vire?

I og med du kom med brukt del har ikke verkstedet feilsøkt, de har bare byttet delen antar jeg. De har kanskje ikke testet driver før montering heller.

Det var vaierbrudd i dørlåskasseenden og samtidig ramlet det ut tre deler i dørlåsåpningen, som jeg vil legge ut et bilde av her i tråden senere i kveld fra PC'en (ikke mulig fra nettbrettet jeg sitter med nå). Disse smådelene kan ikke ha kommet fra andre steder enn låsekassa og åpenbart umulig å få på plass i låsen igjen.
Derfor ble ny brukt låsekasse kjøpt.

Jeg kan forsåvidt fint leve med denne feilen. Bilen lar seg jo låse på gamlemåten med nøkkelen i dørlåsen. Men hadde vært greit få løst problet selvfølgelig.

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

OK, da skjønner jeg. Hvis sentrallås har fungert på fjernkontroll hele tiden intill låsekasse ryker må driver være defekt eller ikke tilkoblet.

Når du først har sentrallås med fjernkontroll er det jo kjekt at det funker :D
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 17 sep 2024, 21:49 OK, da skjønner jeg. Hvis sentrallås har fungert på fjernkontroll hele tiden intill låsekasse ryker må driver være defekt eller ikke tilkoblet.

Når du først har sentrallås med fjernkontroll er det jo kjekt at det funker :D
Det var disse delene fra låsekassa som ramlet ned i dørlåsåpningen da vaieren røyk:
laasedeler.JPG
Disse delene kan umulig ha kommet fra andre steder enn låsekassa.

Det var den grå vaireren på bildet som røy i låsekasseenden:
laasedeler 2.JPG
Låsekassa jeg fikk tak i hos Bil1Din i Namdalen hadde begge vaierne montert, men jeg ba verkstedet likevel bytte ut den med den nye jeg hadde kjøpt hos Hyundaiforhandleren.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 17 sep 2024, 21:22

Er ingen mekaniker, som du sikkert skjønner... ;)
Derfor spør jeg: hva menes med å "teste driver"?

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Det er el-delen i døra som sørger for å låse døra når du trykker på låseknappen eller fjernkontrollen. Liten el-motor som trekker låsekasse låser / åpner.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 17 sep 2024, 22:39 Det er el-delen i døra som sørger for å låse døra når du trykker på låseknappen eller fjernkontrollen. Liten el-motor som trekker låsekasse låser / åpner.
Ok, takk.
Langt fra noe jeg har greie på dette, så får håpe verkstedet finner ut av det. Det burde de vel strengt tatt kunne gjøre for jeg har vanskelig for å tro at mitt tilfelle er unikt...
Fikk høre før jeg bestilte time at de lett kunne bytte vaier om jeg skaffet tilveie en. Det samme burde være tilfelle med en komplett låsekasse.

lazyboy
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Legg inn av lazyboy »

Microbryter inne i den nye lånekassa er defekt. Registrerer ikke at førerdøren er i lukket posisjon.
Min erfaring fra Japanske biler fra slutten 90 tallet

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

lazyboy skrev: 17 sep 2024, 23:27 Microbryter inne i den nye lånekassa er defekt. Registrerer ikke at førerdøren er i lukket posisjon.
Min erfaring fra Japanske biler fra slutten 90 tallet
Ok.
Takker for svar.
Da får vi få verkstedet til å sjekke dette.
Også får man evt. bare krype til korset og bestille ny låsekasse...

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Kjøp nytt. Lånekassen du har fått tak i er defekt. Verkstedet blir fort mer imøtekommende også. Reklamasjon på utskifting med brukt del kommer du nok ingen vei med.

Det er brytere i låsekassen som gir tilbakemelding til dørkontrolleren om låsen har gått i lås eller ikke. Får den ikke det, er det vanlig at låsen går et par ganger for å se om signalet kommer om låsen eksempelvis er treg.

Svar