[/quote]
På første turen med hurtiglading vi hadde med el bil så dro jeg en luring på fruen. Satte bilen på en 50kwh lader og viste henne tiden som var igjen til 80% og sa at da rekker vi en burger

2695kg i databasen til SVV for å være korrekt. Men det er med fører på 75 kg og vi må tilbake til før førstegangstjenesten for å få denne sjåføren på den vektaBjerknez skrev: 06 jan 2025, 14:52Såpass ja… da er det jo nesten forståelig. Da veier den 700 kg. Mer enn min og min er ikke lett den heller.Audi Mannen skrev: 06 jan 2025, 14:42veier vel oppunder 2900 kg.Bjerknez skrev: 06 jan 2025, 10:23 Ja, da bruker den veldig mye synes jeg. Det skal nok sies at forbruket trolig går mer ned på lengre turer. Hva veier den Audien da?
Så lavt på en Etron? Fra Dombås til Oslo skulle jeg klart å komme så lavt i forbruk.dypen skrev: 06 jan 2025, 11:41 Kjørte med 20 tommer s + v hjul og 50 pund i alle, snitt forbruk sommer og vinter over 30k kilometer 21.8 kWh per 100 km. I dag vil jeg tro forbruket ligger lavere på tilsvarende bil.
Skal du klare og lade bilen din fra 10% -> 80% SOC på 30 minutter så skal nok batteriet ha rett temperatur før du kobler til ladestasjonen ja, disse tallene som oppgis er litt vanskelige og oppnå.Bjerknez skrev: 06 jan 2025, 07:40
Jeg har testet med lading fra rundt 70% til 100% og grovt tatt tiden.
Tiden fra 0-80% har jeg fra spec.
Hmmmm..... se på ladekartet nedover europa så begynner det å bli bra der også, jeg har ikke noen betenkeligheter med elbil på ferietur nedover. Nå som Tesla laderne er åpne for alle så ta en kikk, det er ladere med jevne mellomrom overalt. Det eneste negative er at de som regel ligger bittelitt unna hovedveiene og man må kjøre til de, man passerer de liksom ikke slik de er plassert her hjemme. Men det gjelder i stor grad vestlige del av europa da. for langt øst og sør for alpene begynner det å bli trøblete.Bjerknez skrev: 06 jan 2025, 22:32 Man skal ikke ha det så alt for travelt når man skal frakte seg selv kjapt over lange avstander vinterstid og kanskje spesielt i utlandet hvor avstanden mellom hurtigladere blir mer og mermglissent jo lenger sør man kommer. Men her i skandinavia vil jeg vel tro vi er godt dekket vil jeg tro.
Telsa er en typisk bil jeg har lust til å like men jeg får det ikke helt til. Tesla er ferske på bilbygging og har hatt mange sykdommer. Det gærste er nok over å det var den første Model S som fikk gjennomgå mest. Men også flere andre modeller etter denne har slitt med elementære ting. Vannlekasje inn i kupeen, lakk som flasser av etc. er en gjenganger.
Tesla sin første policy ved bygging av ladenettverk var at ingen ladestasjon skulle være plassert i by eller tettsted for der skulle brukere lade hjemme. Biler levert frem til og med mai 2017 hadde gratis lading som fulgte bilens levetid som sikkert også påvirket plassering av ladeplasser, misbruk av gratis lading kan være Lier hvor biler ble parkert og eier dro hjem. I dag er ikke det gunstig da du blir belastet for ståtid hvis ikke bilen flyttes etter endt lading. Biler med gratis lading etter mai 2017 fulgte eier i forbindelse med diverse kampanjer og referallinker, blir bilen solgt er gratis lade periode over. Neste grep mot gratis lading som fulgte bilens levetid ble slettet på alle biler som var innom Tesla sine butikker og videresolgt uten lading. I dag er det ladestasjoner over alt og policy for avstand mellom ladestasjonen tror jeg er maks 20 - 25 mil.Audi Mannen skrev: 07 jan 2025, 10:38Hmmmm..... se på ladekartet nedover europa så begynner det å bli bra der også, jeg har ikke noen betenkeligheter med elbil på ferietur nedover. Nå som Tesla laderne er åpne for alle så ta en kikk, det er ladere med jevne mellomrom overalt. Det eneste negative er at de som regel ligger bittelitt unna hovedveiene og man må kjøre til de, man passerer de liksom ikke slik de er plassert her hjemme. Men det gjelder i stor grad vestlige del av europa da. for langt øst og sør for alpene begynner det å bli trøblete.Bjerknez skrev: 06 jan 2025, 22:32 Man skal ikke ha det så alt for travelt når man skal frakte seg selv kjapt over lange avstander vinterstid og kanskje spesielt i utlandet hvor avstanden mellom hurtigladere blir mer og mermglissent jo lenger sør man kommer. Men her i skandinavia vil jeg vel tro vi er godt dekket vil jeg tro.
Telsa er en typisk bil jeg har lust til å like men jeg får det ikke helt til. Tesla er ferske på bilbygging og har hatt mange sykdommer. Det gærste er nok over å det var den første Model S som fikk gjennomgå mest. Men også flere andre modeller etter denne har slitt med elementære ting. Vannlekasje inn i kupeen, lakk som flasser av etc. er en gjenganger.
Kjøreglede har jeg egentlig ikke i Etron heller. Ikke sånn glede som i andre biler jeg har hatt, men kjøreglede i form av komfort og en fryktelig behagelig tur... det har jeg.
Neida, det er sikkert forskjell.dypen skrev: 07 jan 2025, 14:09 Du kan ikke sammenligne Model 3 med en startpris 350k og Model Y med en startpris på 450k med Model X og Model S som begge starter på over 1 mil.
Tesla sitt ladenettverk er bare helt fantastisk både på antall og beliggenhet, det samme med betalingsløsning. Har du først lastet ned app’n og registrert din bil uansett merke da er det bare å lade. Hvem har ikke opplevd å plundre med forskjellige betalingsløsninger under lading.
Er ikke kjent med at de skryter på seg rekkevidde men hvem er det som har vunnet NAF sin rekkevidde test de senere åren, er ikke det Model 3.Bjerknez skrev: 07 jan 2025, 12:39 Men Tesla er gode på Effektivitet. Men dem er også gode på og skryte på seg rekkevidde. I følge tester jeg har sett Har Tesla ganske store avvik fra fra oppgitt WLTP. Ikke noe krise så lenge man er klar over det dog.