Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
Audi Mannen
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300

Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...

Legg inn av Audi Mannen »

Man lader ikke bare bilen på ladestopp, men kroppen får seg en hvil også som igjen fører til en sikrere sjåfør ;)
[/quote]

På første turen med hurtiglading vi hadde med el bil så dro jeg en luring på fruen. Satte bilen på en 50kwh lader og viste henne tiden som var igjen til 80% og sa at da rekker vi en burger :lol . jeg var så himla sugen på noe "grismat" bare. Så ja.... man lader også kropp og sjel.
Yamaha XJR 1300

Brukeravatar
Audi Mannen

Bjerknez skrev: 06 jan 2025, 14:52
Audi Mannen skrev: 06 jan 2025, 14:42
Bjerknez skrev: 06 jan 2025, 10:23 Ja, da bruker den veldig mye synes jeg. Det skal nok sies at forbruket trolig går mer ned på lengre turer. Hva veier den Audien da?
veier vel oppunder 2900 kg.
Såpass ja… da er det jo nesten forståelig. Da veier den 700 kg. Mer enn min og min er ikke lett den heller.
2695kg i databasen til SVV for å være korrekt. Men det er med fører på 75 kg og vi må tilbake til før førstegangstjenesten for å få denne sjåføren på den vekta :lol . Vekta i SVV er vel også basert på bil modell og ikke nødvendigvis med alt ekstrautstyr. Veier fort en del det også.
Yamaha XJR 1300

Brukeravatar
Audi Mannen

dypen skrev: 06 jan 2025, 11:41 Kjørte med 20 tommer s + v hjul og 50 pund i alle, snitt forbruk sommer og vinter over 30k kilometer 21.8 kWh per 100 km. I dag vil jeg tro forbruket ligger lavere på tilsvarende bil.
Så lavt på en Etron? Fra Dombås til Oslo skulle jeg klart å komme så lavt i forbruk.
Yamaha XJR 1300

Toalmar
Motorsykkelen din: .

Legg inn av Toalmar »

Bjerknez skrev: 06 jan 2025, 07:40
Jeg har testet med lading fra rundt 70% til 100% og grovt tatt tiden.

Tiden fra 0-80% har jeg fra spec.
Skal du klare og lade bilen din fra 10% -> 80% SOC på 30 minutter så skal nok batteriet ha rett temperatur før du kobler til ladestasjonen ja, disse tallene som oppgis er litt vanskelige og oppnå.
Nå har vel de fleste elbiler høyeste ladekurve mellom 0% -> 50%. og lade på hurtigladestasjon fra 70% -> 100% er vel rett og slett slitsomt ettersom bilen struper ladehastigheten ganske så mye for og sikre batteriet. Er selvsagt greit så lenge man betaler for kWh og ikke tiden man står der

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg hadde en tur på 1400km nå i November som var i firmabilen, en Tesla Model Y Long Range.
Det funka knirkefritt. Det jeg likte minst var faktisk ladestopp og bilen i seg selv. Det jeg liker best med bensinbil er lengre rekkevidde og tanking på 5 min. Samme distanse med bensinbil har jeg gjort på rett over 15 timer. Det kan man bare glemme med dagens EL-biler. Det å stoppe er bortkastet tid :roll

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Man skal ikke ha det så alt for travelt når man skal frakte seg selv kjapt over lange avstander vinterstid og kanskje spesielt i utlandet hvor avstanden mellom hurtigladere blir mer og mermglissent jo lenger sør man kommer. Men her i skandinavia vil jeg vel tro vi er godt dekket vil jeg tro.

Telsa er en typisk bil jeg har lust til å like men jeg får det ikke helt til. Tesla er ferske på bilbygging og har hatt mange sykdommer. Det gærste er nok over å det var den første Model S som fikk gjennomgå mest. Men også flere andre modeller etter denne har slitt med elementære ting. Vannlekasje inn i kupeen, lakk som flasser av etc. er en gjenganger.

Den nye Model 3 Highland skal være en vesentlig oppgradering, men problemet mitt med denne er den lite inkluderende sittestillingen og den rett og slett håpløse plasseringen av blinklysknappene. Selve batteripakken, effektiviteten og ikke minst teknologien er Tesla sin sterke side. Men det stopper der. Min erfaring er at Tesla mangler kjøreglede. Desverre.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Johoo! I morgen får jeg testet AWD systemet til Bimmern :twothumbs:
IMG_1575.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Kan opplyse om at BMW i4 M50 er svært morsom når man slår av DSC systemet og finner en egnet parkeringsplass med 10cm. høy snø :knegg

Brukeravatar
Audi Mannen

Bjerknez skrev: 06 jan 2025, 22:32 Man skal ikke ha det så alt for travelt når man skal frakte seg selv kjapt over lange avstander vinterstid og kanskje spesielt i utlandet hvor avstanden mellom hurtigladere blir mer og mermglissent jo lenger sør man kommer. Men her i skandinavia vil jeg vel tro vi er godt dekket vil jeg tro.

Telsa er en typisk bil jeg har lust til å like men jeg får det ikke helt til. Tesla er ferske på bilbygging og har hatt mange sykdommer. Det gærste er nok over å det var den første Model S som fikk gjennomgå mest. Men også flere andre modeller etter denne har slitt med elementære ting. Vannlekasje inn i kupeen, lakk som flasser av etc. er en gjenganger.
Hmmmm..... se på ladekartet nedover europa så begynner det å bli bra der også, jeg har ikke noen betenkeligheter med elbil på ferietur nedover. Nå som Tesla laderne er åpne for alle så ta en kikk, det er ladere med jevne mellomrom overalt. Det eneste negative er at de som regel ligger bittelitt unna hovedveiene og man må kjøre til de, man passerer de liksom ikke slik de er plassert her hjemme. Men det gjelder i stor grad vestlige del av europa da. for langt øst og sør for alpene begynner det å bli trøblete.
Kjøreglede har jeg egentlig ikke i Etron heller. Ikke sånn glede som i andre biler jeg har hatt, men kjøreglede i form av komfort og en fryktelig behagelig tur... det har jeg.
Yamaha XJR 1300

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Joda, du har nok rett i det, men det blir vel mer og mer glissent jo lenger ned man kommer, litt avhengig av hvor man reiser selvsagt.

Angående kjøreglede så må jeg si Bimmern leverer så til de grader. Mye krefter som planter seg bra til underlaget og selv med litt aktiv kjøring så merker man jo hvor mye mer den bilen takler. Man merker ikke engang at den krenger i svingene. Den ligger som støpt på veien.

På glatta er den også veldig bra. En morsom vinterbil hvis snøen ikke blir for høy, siden bilen kun stikker 12.5 cm. over bakken. :)

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Audi Mannen skrev: 07 jan 2025, 10:38
Bjerknez skrev: 06 jan 2025, 22:32 Man skal ikke ha det så alt for travelt når man skal frakte seg selv kjapt over lange avstander vinterstid og kanskje spesielt i utlandet hvor avstanden mellom hurtigladere blir mer og mermglissent jo lenger sør man kommer. Men her i skandinavia vil jeg vel tro vi er godt dekket vil jeg tro.

Hmmmm..... se på ladekartet nedover europa så begynner det å bli bra der også, jeg har ikke noen betenkeligheter med elbil på ferietur nedover. Nå som Tesla laderne er åpne for alle så ta en kikk, det er ladere med jevne mellomrom overalt. Det eneste negative er at de som regel ligger bittelitt unna hovedveiene og man må kjøre til de, man passerer de liksom ikke slik de er plassert her hjemme. Men det gjelder i stor grad vestlige del av europa da. for langt øst og sør for alpene begynner det å bli trøblete.
Kjøreglede har jeg egentlig ikke i Etron heller. Ikke sånn glede som i andre biler jeg har hatt, men kjøreglede i form av komfort og en fryktelig behagelig tur... det har jeg.
Tesla sin første policy ved bygging av ladenettverk var at ingen ladestasjon skulle være plassert i by eller tettsted for der skulle brukere lade hjemme. Biler levert frem til og med mai 2017 hadde gratis lading som fulgte bilens levetid som sikkert også påvirket plassering av ladeplasser, misbruk av gratis lading kan være Lier hvor biler ble parkert og eier dro hjem. I dag er ikke det gunstig da du blir belastet for ståtid hvis ikke bilen flyttes etter endt lading. Biler med gratis lading etter mai 2017 fulgte eier i forbindelse med diverse kampanjer og referallinker, blir bilen solgt er gratis lade periode over. Neste grep mot gratis lading som fulgte bilens levetid ble slettet på alle biler som var innom Tesla sine butikker og videresolgt uten lading. I dag er det ladestasjoner over alt og policy for avstand mellom ladestasjonen tror jeg er maks 20 - 25 mil.

Apropos kjøreopplevelse så er det ikke mange biler jeg har hatt eller kjørt som kan måle seg med en riktig oppsatt Model X, gode eksempler kan være mine favoritt veier på motorsykkel som ble kjørt med el-bilen. Du har kun en pedal å forholde deg til ved gass og brems nemlig gasspedalen sammen med en bil som oppfører seg som en gokart til tross for vekt og utseende.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har riktignok ikke kjørt TeslaX, men jeg har kjørt Model 3. Bilen er ålreit den, men den er ikke engang i nærheten av den jeg har med tanke på kjøreopplevelse.

Tesla blir liksom mer som en "gocart". Understeller er ikke like "sofistikert" det er mer støy i kupeen og setene er dårligere. Men dette er da gamle Model 3. jeg har kun prøvesittet den nyeste (Highland) å jeg føler vel ikke den ga meg gåsehud heller egentlig.

Men Tesla er gode på Effektivitet. Men dem er også gode på og skryte på seg rekkevidde. I følge tester jeg har sett Har Tesla ganske store avvik fra fra oppgitt WLTP. Ikke noe krise så lenge man er klar over det dog.

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Du kan ikke sammenligne Model 3 med en startpris 350k og Model Y med en startpris på 450k med Model X og Model S som begge starter på over 1 mil.

Tesla sitt ladenettverk er bare helt fantastisk både på antall og beliggenhet, det samme med betalingsløsning. Har du først lastet ned app’n og registrert din bil uansett merke da er det bare å lade. Hvem har ikke opplevd å plundre med forskjellige betalingsløsninger under lading.
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 07 jan 2025, 14:09 Du kan ikke sammenligne Model 3 med en startpris 350k og Model Y med en startpris på 450k med Model X og Model S som begge starter på over 1 mil.

Tesla sitt ladenettverk er bare helt fantastisk både på antall og beliggenhet, det samme med betalingsløsning. Har du først lastet ned app’n og registrert din bil uansett merke da er det bare å lade. Hvem har ikke opplevd å plundre med forskjellige betalingsløsninger under lading.
Neida, det er sikkert forskjell.

Har en filleonkel som bor i Oslo (som døde for et par uker siden) som har en TeslaX. Den har det vært mye trøbbel med. Hovedgreia er at den faktisk ikke var vanntett.

Plundrer ikke med betalingsløsninger jeg heller. Jeg bruker BMW Charge som fungerer på de største ladetilbyderne. Fungerer akkurat som ladebrikken. Man bare sveiper kortet forran laderen så er man i gang.

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Bjerknez skrev: 07 jan 2025, 12:39 Men Tesla er gode på Effektivitet. Men dem er også gode på og skryte på seg rekkevidde. I følge tester jeg har sett Har Tesla ganske store avvik fra fra oppgitt WLTP. Ikke noe krise så lenge man er klar over det dog.
Er ikke kjent med at de skryter på seg rekkevidde men hvem er det som har vunnet NAF sin rekkevidde test de senere åren, er ikke det Model 3.

Når du kommer til Tesla sin store forse som ingen andre har vært i nærheten av det sømløse infotainmentsystemet hvor alle software oppdateringer skjer online sammen med feilsøk og reparasjoner. Brukervennlig.

Navigasjonssystemet gjør det enkelt du får gode ruteforslag basert på trafikken sammen med hva batteriet har igjen når du når destinasjonsstedet. Er det behov får du ladesteder og forvarming av batteriet starter.

Svar