Z1A 900 og KZ900 logg

Om veteransykler, låve- og garasjefunn og gjerne tråder om "redningsaksjoner" og "gjenoppliving" av nyere som eldre veteransykler.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Z1A 900 og KZ900 logg

Legg inn av dypen »

Jompa skrev: 26 jan 2025, 10:01
dypen skrev: 25 jan 2025, 16:33 Bytta ut pappkartong med 2 skikkelige «förvaringslådor» som svenskene kaller det :thumleft


IMG_8086.jpeg
Stilig og ryddig.
Da jeg overhalte toppen på GPz,en gikk jeg for gjenbruksvarianten med en eggekartong.
Stakk ventilene fast i lokket, fjærer lås shims i hver sitt rom inni kartongen.
Kjempesmart løsning :thumleft Tenkte ikke så langt men da jeg så disse på Europris var tanken å bruke de ved andre anledninger også :D Det følger med lokk på disse.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Z1A 900 og KZ900 logg

Legg inn av dypen »

Ny (brukt) service del i hus, Z1 900 sylinderblokk med boring 66 mm som er standard boring. Tillstand er bra uten mange kosmetiske feil som påvirker bruk, tre merker øverste på sylinder kant for sylinder nummer 2 som ikke påvirker bruk som stempelringer eller pakningsflater. Alle gjenger er bra og blokka er kontrollert med rettholdt.

Utbedringer blir å vannpolere sylinderblokka for å få av lakk med møkk irr etc samt å få frem opprinnelig aluminium farge. Deretter blir det å bore sylinderblokka på grunn av slitasje og rust i sylinderløp, håper det holder med 0,5 overdim men har mulighet for å gå opp til 1,0 mm overdim og da blir det stempel kit etter hvilke boring som kreves. Krysser fingrene :thumleft
IMG_8339.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Z1A 900 og KZ900 logg

Legg inn av dypen »

Ferdig vannpolert topplokk, fantastisk resultat :thumleft
IMG_8424.jpeg
IMG_8421.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg
Innlegg: 245
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: Z1A 900 og KZ900 logg

Legg inn av Brigg »

Imponerende arbeid du gjør med disse syklene. Det ser ut til å være høy kvalitet.

Men siste bildet er vel ikke av en topp?
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Z1A 900 og KZ900 logg

Legg inn av dypen »

De to eller tre siste bildene er sylinderblokk som skal shines og bores med nye stempler, da vil jeg etterhvert ha topplokk komplett og sylinderblokk komplett. Bare å løfte på :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Z1A 900 og KZ900 logg

Legg inn av dypen »

Brigg skrev: 14 mar 2025, 00:05 Imponerende arbeid du gjør med disse syklene. Det ser ut til å være høy kvalitet.
Takker og bukker :prf
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Z1A 900 og KZ900 logg

Legg inn av dypen »

Brukt sylinderblokk, vannpolering da blir blokka som ny utvendig, da gjenstår boring og honing av sylinderløp men først må stempler være på plass eller stempel kit som inneholder 4 stempler med krysspinner låsefjærer stempelfjærer. Her er det vanlig å velge mellom smidde stempel som ofte blir brukt på motorer som trimmes, vanlig støpte stempler er det som vanligvis monteres fra fabrikk i standard sykler. Har sjekket priser på stempel kit med støpte stempel og der er det store forskjeller i pris, fra de dyreste til de billigste som er 1/4 av prisen av de dyreste. De billigste er fra Japan, har vært solgt gjennom mange år med positive tilbakemeldinger ved søk på nettet på diverse mc forum.
IMG_8424.jpeg
IMG_2741.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Toalmar
Innlegg: 534
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Bosted: **

Re: Z1A 900 og KZ900 logg

Legg inn av Toalmar »

Tenker jeg ville gått for stempel sett som er mest likt original type. Denne sykkelen blir ikke yngre, men eldre og mer interresant og holde original synes jeg.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Z1A 900 og KZ900 logg

Legg inn av dypen »

Toalmar skrev: 18 mar 2025, 17:19 Tenker jeg ville gått for stempel sett som er mest likt original type. Denne sykkelen blir ikke yngre, men eldre og mer interresant og holde original synes jeg.
Ja jeg kjøper eksakt samme type stempel som sykkel’n er levert med fra fabrikk, støpt stempel med samme kompresjonsforhold men oversize for ny boring :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Z1A 900 og KZ900 logg

Legg inn av dypen »

Imponerende leveranse fra Japan, komplett stempel kit med to delt toppakning bestilt mandag kveld og bekreftet på tirsdag. Levert i dag kl 14:30 med DHL :thumleft
IMG_8504.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Z1A 900 og KZ900 logg

Legg inn av dypen »

Skal etterhvert restaurere / overhale en forgasser rekke som fulgte med ekstra til Z1A’n. Forgasser-rekke Mikuni VM28SC med tidsangivelse er ikke av de første som ble produsert i 1972 men med forsterkningsribbe på forgasserhus så ut i 1973 produksjon. Det jeg finner av info er følgende:

*Vertikal forsterkningsribbe på forgasserhus
*Rød malingsfylling på choke hendel som har sort plast topp
*ID-merke på alle forgasserflensene 1470
*Overløpsdren på alle flottørkammer
*To returfjærer
*Det er asymmetriske flottører
*Forgasserne synkroniseres i forhold til nummer 4 som er fast
*Choke stempel og løftearm er av første type av tre men alle med samme delenummer

Med tanke på delekjøp var jeg ute etter en tidsangivelse på FB Z1 gruppe uten å komme noen vei men Øivind på MC Partner plasserte forgasser rekka produksjon tid raskt :thumleft
IMG_2852.png
IMG_8569.jpeg
IMG_2851.png
IMG_2848.png
IMG_2849.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Z1A 900 og KZ900 logg

Legg inn av AJ »

Var en tur innom MC-Partner på Skedsmokorset i dag med @HeddaB da hun skulle hente sin vinterlagrede MT-07 og fikk kikket litt på et par Kawasaki Z900 RS sykler.
Skikkelig fine sykler, må jeg si!
Passe moderne og passe retro, omtrent 100 % etter min smak.
Bortsett fra én detalj... den svære radiatoren... :sk?
;)
900rs.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1679
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Z1A 900 og KZ900 logg

Legg inn av Gammelsmurfen »

Enig med deg i det, Kawazaki har vært flinke til å blande retro med ny teknologi/design.
Flere modeller også syns jeg, noen også mer ren retro enn andre da, f. eks. W800.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Z1A 900 og KZ900 logg

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 26 mar 2025, 20:11 Enig med deg i det, Kawazaki har vært flinke til å blande retro med ny teknologi/design.
Flere modeller også syns jeg, noen også mer ren retro enn andre da, f. eks. W800.
Dessverre ingen W800 å se i lokalene til MC-Partner, en sykkel jeg svært gjerne ville ha studert nærmere.
Veldig bra motordesign på denne modellen. Kanskje en av MC-historiens vakreste motorer, om en kan bruke såpass store ord om en motorsykkelmotor?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Z1A 900 og KZ900 logg

Legg inn av dypen »

Ja W800 er en flott sykkel :thumleft

Sylinderblokk 903cc til Kawasaki som er vannpolert, ny boret med nytt stempel kit, ren nytelse i garasjen :twothumbs:
IMG_8602.jpeg
IMG_8603.jpeg
IMG_8604.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Svar