GlobesLogg: takk for sist....u all :)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Re: Globes Logg: Jeg er noob!!...Nå blir det nye dekk!

Legg inn av Globe »

F-a-n-t-a-s-t-i-s-k :thumleft

Skal ta synestesten hver dag....viktig å se klart! :lol

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Globes Logg

Legg inn av Duville »

Skjønner ikke hva som var så bra med den - han sa jo feil hele tiden jo..... :mk

Brukeravatar
Globe
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Sier du det...det la jeg ikke merke til ;e

ser den en gang til..............*ser...........nei, legger fortsatt ikke merke til det :lol

Nei, nei...det kommer vel an på "øyet som ser" sikkert :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Globe skrev: Nei, nei...det kommer vel an på "øyet som ser" sikkert :-k
Nemlig :knegg

Brukeravatar
Globe
Kontakt:

Legg inn av Globe »

BildeBilde
FØR................................................................................................. :bananas

Nye dekk påmontert, 60km ved å ta den laaange veien hjem :) Ikke noe hardkjør de føste mila, men kjenner at den er svært stabil og svingvillig. Hvor svingvillig har jeg ikke fått testet......enda ;e

Innom Jula for å finne verktøy for eventuelt senere avmontering av for- og bakhjul, kjekt å ha!

Bilde

Brukeravatar
Bubbu
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R

Re: Globes Logg: Michelin Pilot Road 2 påmontert

Legg inn av Bubbu »

Se der ja. sikkert litt tryggere å kjøre med. :thumleft
(The Beast )

Brukeravatar
Globe
Kontakt:

Re: Globes Logg: Prosedyre ved vask og smøring av kjede?

Legg inn av Globe »

Som tidligere kardangkjører, så trenger jeg noen innspill på "prosedyre for vask og smøring av kjede".

Utgangspunkt, p.t.:
  • 1. Kjør en liten tur slik at kjedet ikke er kaldt! (lettere å få vasket av smuss av kjede med en viss arbeidstemperatur)
    2. Vask kjedet med diesel, bruk en middels hard børste (Jordan hard tannbørste eller liknende)
    3. Tørk av kjedet med en tørr klut
    4. Smør kjedet med egnet smøremiddel (har kjøpt en sprayvariant på Shell). Selve smøringen gjøres på innerkant og ytterkant av kjedet, samt på flaten "innersiden". Selve flaten "yttersiden" får vel smøringen når 3 av kjedets 4 sider er smurt?
Noen korrigeringer og/eller presiseringer av en slik prosedyre?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Globe skrev:Som tidligere kardangkjører, så trenger jeg noen innspill på "prosedyre for vask og smøring av kjede".

Utgangspunkt, p.t.:
  • 1. Kjør en liten tur slik at kjedet ikke er kaldt! (lettere å få vasket av smuss av kjede med en viss arbeidstemperatur)
    2. Vask kjedet med diesel, bruk en middels hard børste (Jordan hard tannbørste eller liknende)
    3. Tørk av kjedet med en tørr klut
    4. Smør kjedet med egnet smøremiddel (har kjøpt en sprayvariant på Shell). Selve smøringen gjøres på innerkant og ytterkant av kjedet, samt på flaten "innersiden". Selve flaten "yttersiden" får vel smøringen når 3 av kjedets 4 sider er smurt?
Noen korrigeringer og/eller presiseringer av en slik prosedyre?
Som hovedregel smøres kjedet etter at det har fått god arbeidstemp., dvs. etter å ha kjørt noen km, gjerne en mil.
Så er det bare å spraye på - kun på innsiden av kjedet og helst så nær fremre drev som mulig.
Ikke spray på for mye; spinn gjerne bakhjulet for hånd samtidig som du sprayer og påse at hele kjedet (alle ledd) er smurt. Tar 1 minutt.
La sykker'n stå parkert noen minutter før du kjører videre. Dette for å unngå at kjedespray/olje kastes av på bakfelgen og for at oljen skal feste seg og trenge inn i 'kroken' på det varme kjedet.

Vaske kjede med parafin (helst ånkli parafin - ikke lampeoljeparafin...), evt. diesel.
Jeg anbefaler bruk av forholdvis myk børste på kjedet og ikke hard tannbørste.

Etter vaske med parafin/diesel kan du gjerne også spyle forsiktig med ikke altfor kraftig vannstråle før du tørker kjedet med en bomullsklut (poleringsgarn synes jeg er uegnet siden tråder fester seg i kjedet; gjør ingen skade, men er bare smått irriterende :sk? ...)

Shell-varianten er klinete!! Unngå den for ettertiden :[-X
Selv har jeg god erfaring med Motul og RockOil.

Lykke til!!
Å kjøre kjedelig sykkel innebærer litt mer jevnlig vedlikehold ute at det går ut over moroa :P

Brukeravatar
Dexter
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT

Legg inn av Dexter »

Du får det til å høres litt mer omfattende ut enn det kanskje må være...

Her er forresten alternativ til tannbørste: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ve ... edeborste/" onclick="window.open(this.href);return false;

1. Jeg setter på depotstøtta bak: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ve ... totte-bak/" onclick="window.open(this.href);return false;
2. Jeg sprayer på kjedet med denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ol ... tt-for-MC/" onclick="window.open(this.href);return false; mens sykkelen går på tomgang i 1. gir
3. Så tar jeg torky (dette henger mer sammen enn både dass-papir og tørkerull etc.) og lar kjedet rulle over noen runder på et par papir mens den går på 1. gir, dette tar bort overflødig smørning og dritt.

FERDIG!
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Globe
Kontakt:

Legg inn av Globe »

AJ skrev: Shell-varianten er klinete!! Unngå den for ettertiden :[-X
Selv har jeg god erfaring med Motul og RockOil.

Lykke til!!
Å kjøre kjedelig sykkel innebærer litt mer jevnlig vedlikehold ute at det går ut over moroa :P
Finnes det noen varianter som selges på bensinstasjoner eller liknende (Eks. Thorshov eller andre rekvisitabutikker) som ikke er klinete da? Tenker slike som er åpne på denne tiden av ettermiddagen?

Hva gjelder slikt vedlikehold, så ser jeg på det som ren kos! ;e

Brukeravatar
Globe
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Dexter skrev:Du får det til å høres litt mer omfattende ut enn det kanskje må være...

He he he...en beskrevet prosedyre vil alltid få ting til å høre mer komplisert ut enn den praktiske gjennomføringen ;e

Takk for tips :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

De gangene jeg gjør reint kjedet bruker jeg god tid sånn at jeg er sikker på at det blir skikkelig reint, men smøring av kjedet ca. hver 500 km. gjøres unna på under minuttet - sånn som i sted, etter at vi kom hjem fra ca. 300 km kjøring fra Sverige. Smører som regel alltid kjedet etter lengre turer på 3-400 km.
Også sprayer jeg kjedet etter hver gang jeg har vasket sykker'n og når jeg har kjørt i regnvær.

I det hele tatt tar kjedespraying forsvinnende lite tid.

Rottenikken
Motorsykkelen din: Yamaha

Legg inn av Rottenikken »

Gratulerer med ny bike :thumleft ,
fine LeoVince potter har du fått med også ser jeg!
Veien er viktigere enn målet.

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

vær forsiktig med å bruke motoren til å dreie kjedet og putte fingrene i nærheten.....dette har gitt mye smerte og knuste fingre. :[-X
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Globe
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Rottenikken skrev:Gratulerer med ny bike :thumleft ,
fine LeoVince potter har du fått med også ser jeg!
Takker :thx
JA, LeoVince er på :thumleft Får frem twinlyden på en heftig måte :jada: Lyd er viktig!
mekkern skrev:vær forsiktig med å bruke motoren til å dreie kjedet og putte fingrene i nærheten.....dette har gitt mye smerte og knuste fingre. :[-X
Det ble manuelt dreid rundt. Bruker midstøtte, og det er jo ikke noe problem å dreie for hånd :thumleft

Svar