ABS påbudt

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

ABS påbudt

Legg inn av frodef »

Det ymtes frampå om påbud for ABS:
http://www.dinside.no/858255/abs-bremser-blir-standard" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39835
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: ABS påbudt

Legg inn av AJ »

Ikke meg i mot.
Har nå min andre MC med ABS som standard og har strengt tatt ikke har hatt behov for systemet mer enn et par ganger, uten at det var noen dramatiske situasjoner.
Har så langt ingen negative ABS-erfaringer.
Og er det slik at uavhengige undersøkelser viser at sikkerheten øker merkbart med slike bremser så er det vel greit med et påbud. Eller...? :-k
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Kenny
Innlegg: 36
Registrert: 25 aug 2010, 18:38
Motorsykkelen din: Suzuki SV 650 S 2003

Re: ABS påbudt

Legg inn av Kenny »

Hørtes ut som en god ide :thumleft
Og det er vel ingen -negative- sider ved abs på sykkel?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39835
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: ABS påbudt

Legg inn av AJ »

Kenny skrev:Hørtes ut som en god ide :thumleft
Og det er vel ingen -negative- sider ved abs på sykkel?
Vel... det er vel noen som mener at det ikke bare er fordeler. Så det kan fort skje at en og annen kommer på banen her i tråden med noen motforestilinger, ja...
:mk
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: ABS påbudt

Legg inn av mekkern »

Nja...ikke bare fordeler,men skal la det tekniske ligge nå...viktigst er kjørestil.
ikke bare fordeler med antispinn esp abs 4wd på bil heller-når det er glatt ligger en overvekt av disse suv-ene i grøfta...
alt for mange tror elektonikken skal redde dem og kjører deretter.
enkelte modelltyper sykler og sjåfører har mer nytte av dette enn andre......
mens andre sykler/sjåfører får lengre stopplengde.

bråbrems i sving på våt asfalt er jo dette flott-men har personlig trua på å slakke av litt når det er vått/glatt..for det hjelper ikke en dritt med abs hvis det er glatt/sølt noe i svingen og en kommer litt for fort inn i svingen.

De som kun har lært å kjøre med ABS skulle ikke hatt lov til å kjøre uten heller da en nødbrems sannsynligvis vil medføre velt hvis de ikke har trent litt på å dosere bremser riktig men er vant til å bare klemme til.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: ABS påbudt

Legg inn av pelsen »

abs er sikkert fint i mange tilfeller, men påbud er jo veldig drastisk, jeg lurer på hvor mange merker og modeller som forsvinner fra markedet da?

har aldri prøvd sykkel med abs, men jeg vet jo at å styre og bremse samtidig gjør at sykkelen oppfører seg totalt forskjellig fra det man er vant til. Illustrasjonsbildet i linken til trådstarter viser en sykkel som unnamanøvrerer som en bil, i virkeligheten vil sykkelen understyre med full brems og klabbe rett i bilen likevel.
Men dette er en kommentar til illustrasjonsbildet og ikke til abs på sykkel generelt.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: ABS påbudt

Legg inn av tagesk »

Basert på 150.000 km med ABS og 20.000 uten mener jeg at:

- ABS har ingen kjøretekniske negative følger. Det vil si at jeg ikke kan forstå at noen mister "sykkelgleden"
av å ha en sykkelen med ABS. Jeg har aldri opplevd noe negativt med ABS;
- Den økte sikkerheten ved ABS er verdt økningen i pris og kompleksitet
- Jeg føler meg såpass utsatt på sykkel at jeg kjører ikke anderledes med ABS enn uten (har sykler både med og uten)

Jeg vil dog ikke ha ABS som ikke enkelt kan skrus av; helt uten å måtte stoppe motoren.

ABS har reddet meg fra å velte én gang (panikkbrems) på alle disse årene; Hustruen satt også på.
Dermed har systemet "betalt" seg i mine øyne.

Men forbud, det er ganske heftig synes jeg.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Re: ABS påbudt

Legg inn av rogg »

På mine 50 -60 tusen kilometer med BMW'n med ABS, har jeg ved to anledninger opplevd at ABS'n har koblet seg inn. En gang på våt grusvei og en gang på våt nylagt asfalt.
Opplevde vibrasjoner i sykkelen, men ingen tegn til at forhjulet ville gli ut. Tror begge disse situasjonene vill sendt meg i bakken med en sykkel uten ABS.
Det vil være ABS også på min neste sykkel... :janikk
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39835
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: ABS påbudt

Legg inn av AJ »

tagesk skrev:
Men forbud, det er ganske heftig synes jeg.

[TaSK]
Bare sånn at vi stokker kortene riktig; det er snakk om påbud, ikke forbud.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: ABS påbudt

Legg inn av tagesk »

AJ skrev: Bare sånn at vi stokker kortene riktig; det er snakk om påbud, ikke forbud.
En gang for lenge siden, efter en meget lang natt med mye programmering, da trykket jeg utpå morgenkvisten på feil
knapp og skrudde av feil maskin. En som jobbet for meg ble litt sur. Ganske sur, faktisk.
Jeg forsøkte med en spøk: "Av og på er jo i bunn og grunn det samme".

Ikke vellykket.

Så jeg skal unnlate å forsøke å redde meg inn ved å si at forbud og påbud er det samme.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: ABS påbudt

Legg inn av ArcticTiger »

Ja du har helt rett i det!
"Påbudt med ABS" er jo det samme som "Forbudt uten ABS" :mk

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Bosted: Rogaland

Re: ABS påbudt

Legg inn av Cbr »

Regne med at det menes alle nye mc`r etter det blir innført. Så ramme ikke de så allerede har mc uten. Å si abs blir lettere å bedre så det ikkeno å grue seg til, annet at de skur opp prisene på forsikring eller utsalgspris på nye mc`r.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39835
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: ABS påbudt

Legg inn av AJ »

tagesk skrev: Så jeg skal unnlate å forsøke å redde meg inn ved å si at forbud og påbud er det samme.

[TaSK]
:knegg
Du har jo forsåvidt rett.
Uansett så skal det bli interessant om påbudet gir rom for en variant av ABS'en hvor det går an å koble ut ABS-funksjonen?
Dermed er jo sykker'n utstyrt iht. påbudet, men samtidig overlates valgmuligheten til å bruke systemet til føreren.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: ABS påbudt

Legg inn av tagesk »

AJ skrev: Uansett så skal det bli interessant om påbudet gir rom for en variant av ABS'en hvor det går an å koble ut ABS-funksjonen?
Dermed er jo sykker'n utstyrt iht. påbudet, men samtidig overlates valgmuligheten til å bruke systemet til føreren.
Alle BMW motorsykler med ABS er (så vidt jeg vet) slik.
Min (fantastiske!) Audi var også slik.

Men den er ikke "sticky". Det vil si, neste gang du starter sykkelen er ABS på igjen.
Det er jo for å kunne skru den av når man trener på å bremse i sving, for eksempel.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Bosted: Oslo, Dal/Brenna

Re: ABS påbudt

Legg inn av Baron von Waffel »

Jeg vil ikke låse meg til å love å kjøpe ny MC når jeg en gang bytter ut V-stromen. Og faller jeg for en brukt sjarmør kjøper jeg uansett om den har ABS. Men om jeg skal kjøpe ny er ABS et klart pluss. Og om det er påbudt vil det medføre at det blir billigere å produsere. Det optimale kjøpet gjør jeg når alt ekstrautstyret jeg ønsker meg er standard.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Bosted: Høvik

Re: ABS påbudt

Legg inn av FJZZR »

Hvis jeg skulle finne på å bytte sykkel nå, så er det fordi jeg ønsker meg ABS!!

Mener dette er en viktig sikkerhets detalj, og et påbud i mange land vil også medføre at det blir billigere.
Mange sykler har mulighet for å koble denne ut og den muligheten blir nok beholdt, ettersom det er situasjoner hvor det kan være en fordel å være uten.

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Bosted: Karmøy

Re: ABS påbudt

Legg inn av Sprint »

Flotte greier med abs.eps ol,Men det blir vel likt som på bil der du kan koble dette ut. :scratch ,dersom dette er
ønskelig?
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Bosted: bærgen

Re: ABS påbudt

Legg inn av Onsløv »

er vel ikke alle biler man kan koble det ut på?
Tror ikke jeg kan det på min, kanskje med unntak av å nappe ut sikringen, hvis det er en egen krets til ABS'en.

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Bosted: Rogaland

Re: ABS påbudt

Legg inn av Cbr »

Hvorfor koble ut abs, når du først har det? De aller nyeste abs`ene blir jo beskreve som milepæler i motorsykkel historien. De kobles inn bare i siste øyeblikk før det går gale å ødelegge ikke for heftig supersport kjøring på bane med drifting. Annet en ved lærekjøring, ser jeg ikke vitsen. Forstår på andre at tidligere genrasjoner abs ikke er helt det samme som de nye systemene.

Leste en artikkel på C-abs systemet til Honda, å det ble beskreve av mc-journalist som bedre en alle andre abs systemer han hadde vært borti, det være seg mc eller bil. Å at det hva det første systemet så fungerte med en supersport uten å ødelegge moroa (koble seg inn i tide og utide). Det jeg og likte hva at hvis du bremset feil å klemte inn bare bakbremse eller fremme så gjorde an for deg korrekt. Ikke rart det vil bli påbudt med garantert perfekt bremsing hver gang.

Angre litt på at jeg ikke kjøpte 09 modellen så er den første cbr 600 rr med c-abs. Men den kosta 150.000.-, 50.000.- mer en jeg hva komfortabel med akkurat då. Helt klart ABS neste gang om ikke for mange år.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: ABS påbudt

Legg inn av tagesk »

Cbr skrev:Hvorfor koble ut abs, når du først har det?
Aldri av på veien.
Men skal du ned en veldig bratt grus-bakke, en skråning, da må du skru av ABS.

ABS fungerer ved å sjekke om hjulene låser seg. På fast underlag ønsker du ikke at det skal skje.
Men i en grusbakke, der ønsker du å skli nedover. Låse og slippe bremsene som det passer.
Men ABS hindrer seg å låse dem.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=OrD65i3FUcU[/video]

Videoen viser hva som skjer når du glemmer å skru av ABS når du skal lirke deg nedover en bratt bakke.
Kunne gått riktig ille!

Dersom du aldri beveger deg ut i terrenget, da behøver du nok heller ikke å kunne skru av din ABS.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Bosted: Rogaland

Re: ABS påbudt

Legg inn av Cbr »

Kan jo vær det vil bli/er løst på nye abs systemer, ikke vet jeg. Er jo en fare folk glemme å skru det på igjen, som med blinklys glemmes å skru av.

Brukeravatar
Kris
Innlegg: 124
Registrert: 10 aug 2010, 12:42
Motorsykkelen din: Triumph Daytona 675
Bosted: Vikersund

Re: ABS påbudt

Legg inn av Kris »

Foer vel være den første til og ikke like ABS jeg da :notlistening

Greit nok den er sikkert bra på grus og våt veg, men på tørr asfalt vil jeg ha muligheten til og låse fordekket mitt, men som nevt tidligere i tråden så har det med kjørestil og gjøre.

Svar