ABS påbudt
ABS påbudt
Det ymtes frampå om påbud for ABS:
http://www.dinside.no/858255/abs-bremser-blir-standard" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dinside.no/858255/abs-bremser-blir-standard" onclick="window.open(this.href);return false;
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39835
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: ABS påbudt
Ikke meg i mot.
Har nå min andre MC med ABS som standard og har strengt tatt ikke har hatt behov for systemet mer enn et par ganger, uten at det var noen dramatiske situasjoner.
Har så langt ingen negative ABS-erfaringer.
Og er det slik at uavhengige undersøkelser viser at sikkerheten øker merkbart med slike bremser så er det vel greit med et påbud. Eller...?
Har nå min andre MC med ABS som standard og har strengt tatt ikke har hatt behov for systemet mer enn et par ganger, uten at det var noen dramatiske situasjoner.
Har så langt ingen negative ABS-erfaringer.
Og er det slik at uavhengige undersøkelser viser at sikkerheten øker merkbart med slike bremser så er det vel greit med et påbud. Eller...?

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: ABS påbudt
Hørtes ut som en god ide
Og det er vel ingen -negative- sider ved abs på sykkel?

Og det er vel ingen -negative- sider ved abs på sykkel?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39835
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: ABS påbudt
Vel... det er vel noen som mener at det ikke bare er fordeler. Så det kan fort skje at en og annen kommer på banen her i tråden med noen motforestilinger, ja...Kenny skrev:Hørtes ut som en god ide![]()
Og det er vel ingen -negative- sider ved abs på sykkel?

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: ABS påbudt
Nja...ikke bare fordeler,men skal la det tekniske ligge nå...viktigst er kjørestil.
ikke bare fordeler med antispinn esp abs 4wd på bil heller-når det er glatt ligger en overvekt av disse suv-ene i grøfta...
alt for mange tror elektonikken skal redde dem og kjører deretter.
enkelte modelltyper sykler og sjåfører har mer nytte av dette enn andre......
mens andre sykler/sjåfører får lengre stopplengde.
bråbrems i sving på våt asfalt er jo dette flott-men har personlig trua på å slakke av litt når det er vått/glatt..for det hjelper ikke en dritt med abs hvis det er glatt/sølt noe i svingen og en kommer litt for fort inn i svingen.
De som kun har lært å kjøre med ABS skulle ikke hatt lov til å kjøre uten heller da en nødbrems sannsynligvis vil medføre velt hvis de ikke har trent litt på å dosere bremser riktig men er vant til å bare klemme til.
ikke bare fordeler med antispinn esp abs 4wd på bil heller-når det er glatt ligger en overvekt av disse suv-ene i grøfta...
alt for mange tror elektonikken skal redde dem og kjører deretter.
enkelte modelltyper sykler og sjåfører har mer nytte av dette enn andre......
mens andre sykler/sjåfører får lengre stopplengde.
bråbrems i sving på våt asfalt er jo dette flott-men har personlig trua på å slakke av litt når det er vått/glatt..for det hjelper ikke en dritt med abs hvis det er glatt/sølt noe i svingen og en kommer litt for fort inn i svingen.
De som kun har lært å kjøre med ABS skulle ikke hatt lov til å kjøre uten heller da en nødbrems sannsynligvis vil medføre velt hvis de ikke har trent litt på å dosere bremser riktig men er vant til å bare klemme til.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: ABS påbudt
abs er sikkert fint i mange tilfeller, men påbud er jo veldig drastisk, jeg lurer på hvor mange merker og modeller som forsvinner fra markedet da?
har aldri prøvd sykkel med abs, men jeg vet jo at å styre og bremse samtidig gjør at sykkelen oppfører seg totalt forskjellig fra det man er vant til. Illustrasjonsbildet i linken til trådstarter viser en sykkel som unnamanøvrerer som en bil, i virkeligheten vil sykkelen understyre med full brems og klabbe rett i bilen likevel.
Men dette er en kommentar til illustrasjonsbildet og ikke til abs på sykkel generelt.
har aldri prøvd sykkel med abs, men jeg vet jo at å styre og bremse samtidig gjør at sykkelen oppfører seg totalt forskjellig fra det man er vant til. Illustrasjonsbildet i linken til trådstarter viser en sykkel som unnamanøvrerer som en bil, i virkeligheten vil sykkelen understyre med full brems og klabbe rett i bilen likevel.
Men dette er en kommentar til illustrasjonsbildet og ikke til abs på sykkel generelt.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: ABS påbudt
Basert på 150.000 km med ABS og 20.000 uten mener jeg at:
- ABS har ingen kjøretekniske negative følger. Det vil si at jeg ikke kan forstå at noen mister "sykkelgleden"
av å ha en sykkelen med ABS. Jeg har aldri opplevd noe negativt med ABS;
- Den økte sikkerheten ved ABS er verdt økningen i pris og kompleksitet
- Jeg føler meg såpass utsatt på sykkel at jeg kjører ikke anderledes med ABS enn uten (har sykler både med og uten)
Jeg vil dog ikke ha ABS som ikke enkelt kan skrus av; helt uten å måtte stoppe motoren.
ABS har reddet meg fra å velte én gang (panikkbrems) på alle disse årene; Hustruen satt også på.
Dermed har systemet "betalt" seg i mine øyne.
Men forbud, det er ganske heftig synes jeg.
[TaSK]
- ABS har ingen kjøretekniske negative følger. Det vil si at jeg ikke kan forstå at noen mister "sykkelgleden"
av å ha en sykkelen med ABS. Jeg har aldri opplevd noe negativt med ABS;
- Den økte sikkerheten ved ABS er verdt økningen i pris og kompleksitet
- Jeg føler meg såpass utsatt på sykkel at jeg kjører ikke anderledes med ABS enn uten (har sykler både med og uten)
Jeg vil dog ikke ha ABS som ikke enkelt kan skrus av; helt uten å måtte stoppe motoren.
ABS har reddet meg fra å velte én gang (panikkbrems) på alle disse årene; Hustruen satt også på.
Dermed har systemet "betalt" seg i mine øyne.
Men forbud, det er ganske heftig synes jeg.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Re: ABS påbudt
På mine 50 -60 tusen kilometer med BMW'n med ABS, har jeg ved to anledninger opplevd at ABS'n har koblet seg inn. En gang på våt grusvei og en gang på våt nylagt asfalt.
Opplevde vibrasjoner i sykkelen, men ingen tegn til at forhjulet ville gli ut. Tror begge disse situasjonene vill sendt meg i bakken med en sykkel uten ABS.
Det vil være ABS også på min neste sykkel...
Opplevde vibrasjoner i sykkelen, men ingen tegn til at forhjulet ville gli ut. Tror begge disse situasjonene vill sendt meg i bakken med en sykkel uten ABS.
Det vil være ABS også på min neste sykkel...

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39835
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: ABS påbudt
Bare sånn at vi stokker kortene riktig; det er snakk om påbud, ikke forbud.tagesk skrev:
Men forbud, det er ganske heftig synes jeg.
[TaSK]
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: ABS påbudt
En gang for lenge siden, efter en meget lang natt med mye programmering, da trykket jeg utpå morgenkvisten på feilAJ skrev: Bare sånn at vi stokker kortene riktig; det er snakk om påbud, ikke forbud.
knapp og skrudde av feil maskin. En som jobbet for meg ble litt sur. Ganske sur, faktisk.
Jeg forsøkte med en spøk: "Av og på er jo i bunn og grunn det samme".
Ikke vellykket.
Så jeg skal unnlate å forsøke å redde meg inn ved å si at forbud og påbud er det samme.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: ABS påbudt
Ja du har helt rett i det!
"Påbudt med ABS" er jo det samme som "Forbudt uten ABS"
"Påbudt med ABS" er jo det samme som "Forbudt uten ABS"

-
- Innlegg: 568
- Registrert: 18 nov 2009, 13:57
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
- Bosted: Rogaland
Re: ABS påbudt
Regne med at det menes alle nye mc`r etter det blir innført. Så ramme ikke de så allerede har mc uten. Å si abs blir lettere å bedre så det ikkeno å grue seg til, annet at de skur opp prisene på forsikring eller utsalgspris på nye mc`r.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39835
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: ABS påbudt
tagesk skrev: Så jeg skal unnlate å forsøke å redde meg inn ved å si at forbud og påbud er det samme.
[TaSK]

Du har jo forsåvidt rett.
Uansett så skal det bli interessant om påbudet gir rom for en variant av ABS'en hvor det går an å koble ut ABS-funksjonen?
Dermed er jo sykker'n utstyrt iht. påbudet, men samtidig overlates valgmuligheten til å bruke systemet til føreren.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: ABS påbudt
Alle BMW motorsykler med ABS er (så vidt jeg vet) slik.AJ skrev: Uansett så skal det bli interessant om påbudet gir rom for en variant av ABS'en hvor det går an å koble ut ABS-funksjonen?
Dermed er jo sykker'n utstyrt iht. påbudet, men samtidig overlates valgmuligheten til å bruke systemet til føreren.
Min (fantastiske!) Audi var også slik.
Men den er ikke "sticky". Det vil si, neste gang du starter sykkelen er ABS på igjen.
Det er jo for å kunne skru den av når man trener på å bremse i sving, for eksempel.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Baron von Waffel
- Innlegg: 1883
- Registrert: 05 nov 2008, 11:11
- Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
- Bosted: Oslo, Dal/Brenna
Re: ABS påbudt
Jeg vil ikke låse meg til å love å kjøpe ny MC når jeg en gang bytter ut V-stromen. Og faller jeg for en brukt sjarmør kjøper jeg uansett om den har ABS. Men om jeg skal kjøpe ny er ABS et klart pluss. Og om det er påbudt vil det medføre at det blir billigere å produsere. Det optimale kjøpet gjør jeg når alt ekstrautstyret jeg ønsker meg er standard.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125
Smågnageren -Honda Varadero 125
Re: ABS påbudt
Hvis jeg skulle finne på å bytte sykkel nå, så er det fordi jeg ønsker meg ABS!!
Mener dette er en viktig sikkerhets detalj, og et påbud i mange land vil også medføre at det blir billigere.
Mange sykler har mulighet for å koble denne ut og den muligheten blir nok beholdt, ettersom det er situasjoner hvor det kan være en fordel å være uten.
Mener dette er en viktig sikkerhets detalj, og et påbud i mange land vil også medføre at det blir billigere.
Mange sykler har mulighet for å koble denne ut og den muligheten blir nok beholdt, ettersom det er situasjoner hvor det kan være en fordel å være uten.
- Sprint
- Innlegg: 566
- Registrert: 10 sep 2010, 16:23
- Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
- Bosted: Karmøy
Re: ABS påbudt
Flotte greier med abs.eps ol,Men det blir vel likt som på bil der du kan koble dette ut.
,dersom dette er
ønskelig?

ønskelig?
For livets glade gutter går solen aldri ned.
Re: ABS påbudt
er vel ikke alle biler man kan koble det ut på?
Tror ikke jeg kan det på min, kanskje med unntak av å nappe ut sikringen, hvis det er en egen krets til ABS'en.
Tror ikke jeg kan det på min, kanskje med unntak av å nappe ut sikringen, hvis det er en egen krets til ABS'en.
-
- Innlegg: 568
- Registrert: 18 nov 2009, 13:57
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
- Bosted: Rogaland
Re: ABS påbudt
Hvorfor koble ut abs, når du først har det? De aller nyeste abs`ene blir jo beskreve som milepæler i motorsykkel historien. De kobles inn bare i siste øyeblikk før det går gale å ødelegge ikke for heftig supersport kjøring på bane med drifting. Annet en ved lærekjøring, ser jeg ikke vitsen. Forstår på andre at tidligere genrasjoner abs ikke er helt det samme som de nye systemene.
Leste en artikkel på C-abs systemet til Honda, å det ble beskreve av mc-journalist som bedre en alle andre abs systemer han hadde vært borti, det være seg mc eller bil. Å at det hva det første systemet så fungerte med en supersport uten å ødelegge moroa (koble seg inn i tide og utide). Det jeg og likte hva at hvis du bremset feil å klemte inn bare bakbremse eller fremme så gjorde an for deg korrekt. Ikke rart det vil bli påbudt med garantert perfekt bremsing hver gang.
Angre litt på at jeg ikke kjøpte 09 modellen så er den første cbr 600 rr med c-abs. Men den kosta 150.000.-, 50.000.- mer en jeg hva komfortabel med akkurat då. Helt klart ABS neste gang om ikke for mange år.
Leste en artikkel på C-abs systemet til Honda, å det ble beskreve av mc-journalist som bedre en alle andre abs systemer han hadde vært borti, det være seg mc eller bil. Å at det hva det første systemet så fungerte med en supersport uten å ødelegge moroa (koble seg inn i tide og utide). Det jeg og likte hva at hvis du bremset feil å klemte inn bare bakbremse eller fremme så gjorde an for deg korrekt. Ikke rart det vil bli påbudt med garantert perfekt bremsing hver gang.
Angre litt på at jeg ikke kjøpte 09 modellen så er den første cbr 600 rr med c-abs. Men den kosta 150.000.-, 50.000.- mer en jeg hva komfortabel med akkurat då. Helt klart ABS neste gang om ikke for mange år.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: ABS påbudt
Aldri av på veien.Cbr skrev:Hvorfor koble ut abs, når du først har det?
Men skal du ned en veldig bratt grus-bakke, en skråning, da må du skru av ABS.
ABS fungerer ved å sjekke om hjulene låser seg. På fast underlag ønsker du ikke at det skal skje.
Men i en grusbakke, der ønsker du å skli nedover. Låse og slippe bremsene som det passer.
Men ABS hindrer seg å låse dem.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=OrD65i3FUcU[/video]
Videoen viser hva som skjer når du glemmer å skru av ABS når du skal lirke deg nedover en bratt bakke.
Kunne gått riktig ille!
Dersom du aldri beveger deg ut i terrenget, da behøver du nok heller ikke å kunne skru av din ABS.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
-
- Innlegg: 568
- Registrert: 18 nov 2009, 13:57
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
- Bosted: Rogaland
Re: ABS påbudt
Kan jo vær det vil bli/er løst på nye abs systemer, ikke vet jeg. Er jo en fare folk glemme å skru det på igjen, som med blinklys glemmes å skru av.
- Kris
- Innlegg: 124
- Registrert: 10 aug 2010, 12:42
- Motorsykkelen din: Triumph Daytona 675
- Bosted: Vikersund
Re: ABS påbudt
Foer vel være den første til og ikke like ABS jeg da
Greit nok den er sikkert bra på grus og våt veg, men på tørr asfalt vil jeg ha muligheten til og låse fordekket mitt, men som nevt tidligere i tråden så har det med kjørestil og gjøre.

Greit nok den er sikkert bra på grus og våt veg, men på tørr asfalt vil jeg ha muligheten til og låse fordekket mitt, men som nevt tidligere i tråden så har det med kjørestil og gjøre.