Min kondemnerte sykkel til salgs.....

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Benny
Motorsykkelen din: HD Sportster 883 2004

Min kondemnerte sykkel til salgs.....

Legg inn av Benny »

Jeg tryna jo i fjor med sykkelen min og den blei levert til merkeverksted for reperasjon. Det viste seg etterhvert at den var såpass skada at den blei kondemnert. Forrige dagen fant jeg den til salgs på Finn hvor de skulle ha 45.000 for den. Det er 10000 mer enn jeg ga for den i fjor :lol Det står ingensteder at den har vært med på en solid velt og jeg lurer på om dette er legitimt????
En annen morsom ting er at det står i annonsen at sykkelen har gått ca 37000 km noe den ikke har gjort da jeg var uten speedometervaier lenge i fjor.....Var litt sløv med å bytte, kjørte på gefühlen lenge!!!

Setter pris på svar.. :scratch

Brukeravatar
rogg
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Kontakt:

Re: Min kondemnerte sykkel til salgs.....

Legg inn av rogg »

Mulig noen har kjøpt vraket og satt det i stand. Ville tro det er lovlig, men historien er jo ikke sann. Den får en ikke gjort noe med. Derfor er det viktig å få referent når en handler brukt.
Synes det er bra du sier i fra om slikt. Så da kan jeg se bort i fra den sykkelen. Nå skal ikke jeg handle, men andre er sikkert på jakt etter billig bruktsykkel.
Rogg..
Sees på veiene...

SMIA MC

Brukeravatar
Benny

Legg inn av Benny »

Glemte å nevne at det er merkeverkstedet som selger den nå :D Føles allikevel kjipt på en måte :sk?

Banditmannen
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500

Legg inn av Banditmannen »

Denne det er snakk om?
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=26300253" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Benny

Legg inn av Benny »

Det stemmer ja :thumleft

Banditmannen

Da har de nok kostet på den en del nytt, og retta den opp skikkelig, og sånn sett kan nok prisen forsvares.(selv om den er noe høy etter min smak)
Men jeg håper de sier fra til kjøper, hva som har skjedd med den! Men tror ikke de er pliktig å si noe... :-k

Kawasaki
Motorsykkelen din: DBS

Legg inn av Kawasaki »

Benny skrev:Jeg tryna jo i fjor med sykkelen min og den blei levert til merkeverksted for reperasjon. Det viste seg etterhvert at den var såpass skada at den blei kondemnert. Forrige dagen fant jeg den til salgs på Finn hvor de skulle ha 45.000 for den. Det er 10000 mer enn jeg ga for den i fjor :lol Det står ingensteder at den har vært med på en solid velt og jeg lurer på om dette er legitimt????
En annen morsom ting er at det står i annonsen at sykkelen har gått ca 37000 km noe den ikke har gjort da jeg var uten speedometervaier lenge i fjor.....Var litt sløv med å bytte, kjørte på gefühlen lenge!!!

Setter pris på svar.. :scratch
Solid velt,skriver du. Var den rammeskjeiv?

Hvis ikke,at det kun er snakk om at dem har bytta ut ødelagte deler,så ser jeg ikke problemet.
At dem tror moppen er gått 37000 km er jo strengt tatt ikke deres feil?
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Benny

Legg inn av Benny »

Jeg veit ikke om den var rammeskeiv :redface Det sa de ingenting om da sykkelen var taksert. Jeg syns allikevel det er snodig...At ikke de veit hvor langt sykkelen er gått er jo min feil men det er heller ikke min jobb å opplyse dem om det :eh

Banditmannen

Tror de må ha kjørt ganske MYE med den etter du hadde den, får det står faktisk at den har gått over 370 000 Km! :lol

Pollti

Legg inn av Pollti »

Hvordan vet at det er din gamle sykkel ? Reg.nr fremkommer ikke såvidt jeg kan se.

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Tror det er slik at forsikringsselskap kan selge kondemnerte motorsykler/biler til autoriserte verksted. Dette gjerne til en ganske lav pris - men forsikringsselskapet får da dekket inn endel av forsikringssummen du fikk. Verkstedet på sin side får kjøpt et rimelig objekt. Vinn-vinn situasjon for begge. Videre når verkstedet reparerer til eget formål så gjør de dette sannsynligvis på en rimelig måte (bruker tid innimellom betalende kunder, har tid til å vente på at deler sendes på billigste måte etc og sist men ikke minst beregner timepris til selvkost.)

Når de skal selge den så priser de selvfølgelig sykkelen slik at de har en viss fortjeneste - siden de har jo på sin side motiv i å tjene penger som betaler lønninger, husleie, osv.

Eneste problemet jeg ser er hvis de utgir den for å ha helt skadefri historikk. Hvis de derimot opplyser om det, har gjort en fagmessig god jobb så er det vel opp til kunden å bedømme. Personlig ville jeg bedt om en ekstra garanti mot skjulte feil hvis jeg visste jeg kjøpte en sykkel som hadde vært kondemnert - nesten uansett hvor fin den så ut.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Kawasaki

Legg inn av Kawasaki »

Benny skrev:Jeg veit ikke om den var rammeskeiv :redface Det sa de ingenting om da sykkelen var taksert. Jeg syns allikevel det er snodig...At ikke de veit hvor langt sykkelen er gått er jo min feil men det er heller ikke min jobb å opplyse dem om det :eh

Vel,de derre syklene der,er vel ikke forskjell om ramma er rett eller skjeiv ;e

Syns forøvrig man skal være forsiktig med å henge noen ut,for alt vi vet så er denne sykkel'n bedre enn ny, hvis det i det hele tatt er "din" sykkel. Men det regner jeg med du er sikker på.

Selv har jeg en offroader som skal selges etterhvert,som jeg har mistanke om at speedometer er skiftet på et tidspunkt.
Kilometerstand som står på nå,er det eneste jeg har å gå utifra,og vil være den som blir oppgitt ved salg. Uten garanti. Uten at det gjør meg til kjeltring for det,eller?

Brukeravatar
MaxTron
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650

Legg inn av MaxTron »

vist du er 110% sikker på at det er din sykkel, så syns ikke det er feil å tipse Finn.no, syns en kjøper har rett til å vite sånt.
Men det er klart, sykkelen er sikkert tipp-topp, men uansett, syns en kjøper har rett til å vite historikken, og spesielt når det er noe sånt, og så får han gjøre seg opp ei meining ut ifra det.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
Benny

Legg inn av Benny »

Pollti skrev:Hvordan vet at det er din gamle sykkel ? Reg.nr fremkommer ikke såvidt jeg kan se.
Var å kikka på den i dag og nøkkelen sto i og det var samme nøkkelring som jeg hadde :knegg Så det ellers også selvfølgelig :8-[

Kawasaki

Legg inn av Kawasaki »

Benny skrev:
Pollti skrev:Hvordan vet at det er din gamle sykkel ? Reg.nr fremkommer ikke såvidt jeg kan se.
Var å kikka på den i dag og nøkkelen sto i og det var samme nøkkelring som jeg hadde :knegg Så det ellers også selvfølgelig :8-[
Spurte du selger noe om den?Slik at han burde fortalt at den var oppbygd?

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

Det her at "kondemnerte" sykkler bygges opp er vel ikke noe nytt, eller ulovlig på noe vis. "Kondemnert" er jo i forhold til forsikringselskapet, det betyr bare at taksten for reparasjonen er høyere enn sykkelens antatte markedsverdi. Så da gir de deg noen penger i stedet for å reparere sykkelen.
Mange mc-verksteder kjøper vraka sykkler av forsikringsselskapene, og bruker ledig kapasitet på verkstedet vinterstid til å bygge de opp. De kan da holde personalet sysselsatt i en ellers stille periode, unngår permiteringer osv.
Brukes det originaldeler, og verkstedets kompetanse er god, blir det fullgode sykkler.
Prisen på en sykkel er jo alltid relativ, og kommer ann på om noen er villig til å betale.
Jeg ser ikke noe galt i dette hvis arbeidet gjøres skikkelig.

Pollti

Legg inn av Pollti »

Enig med AT.

Brukeravatar
MaxTron
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650

Legg inn av MaxTron »

Også enig med AT her, så lenge kjøper får opplyst hva som er gjort og kjøper ikke ser noe problem er alt greit :thumleft

Syns IKKE det er greit å unnlate å opplyse om dette, kan jo også oppstå misnøye og klager i ettertid...
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

SveinT
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Kontakt:

Legg inn av SveinT »

Synes ikke verkstedet skal få pepper for det, så lenge det er gjort på en forskriftsmessig måte,
og det er jo ikke noe uvanlig å reparere skadde kjøretøyer.
Så klart, kjøper man en nyere brukt sykkel så bør man få greie på dette,
men ikke umulig at dette står i kjøretøyhistorikken hos Biltilsynet / autosys
(Du finner kanskje et punkt hvor det står at et forsikringsselskap har overtatt som eier, senere
en salgsmelding til mc-verksted)
Om du derimot skal kjøpe en 20 -30 år gammel motorsykkel, er jo sjansene
temmelig store for at det er mye vanskeligere å kontrollere kjørelengde og tidligere skader.
Bedre å regne med at den har vært "nedi" nå og da ;-)
Bare 5000 km kjørelengde i snitt pr år blir jo 100 000 km etter 20 år... ;-)

Svar