Kubikksyke?
- tomsnes
- Innlegg: 331
- Registrert: 03 okt 2010, 23:46
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
- Sted: Sandefjord
- Kontakt:
Re: Kubikksyke?
Tror "kubikksyke" til dels er propsjonalt med alder.
Dreimoment i massevis, er viktigere for meg enn antall hester.
1680 ccm, 150 nm ved 3700 rpm, men kun 90 hk.
Henter den hjem om en uke. Gleder meg vilt!!!
[video]http://www.youtube.com/watch?v=X5CxnmIy ... re=related[/video]
Dreimoment i massevis, er viktigere for meg enn antall hester.
1680 ccm, 150 nm ved 3700 rpm, men kun 90 hk.
Henter den hjem om en uke. Gleder meg vilt!!!
[video]http://www.youtube.com/watch?v=X5CxnmIy ... re=related[/video]
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
- MaxTron
- Innlegg: 2543
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Re: Kubikksyke?
Ja der får du helt sikkert ett heftig drag fra langt ned i registeret, toppeffekten er det jo mange som slår, men det er jo ikke så viktig
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
-
- Innlegg: 568
- Registrert: 18 nov 2009, 13:57
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
- Sted: Rogaland
Re: Kubikksyke?
Neste jeg ska ha er 1000 cc. Mer HK. More Power. Og ikke skjemst ikke av det.
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Kubikksyke?
Jeg har (to) Transalp (litt nyere, den med 650).jonnykr skrev:Jeg har gjor det motsatte og gått ned til en 600.
Meget bra sykler.
Efter min mening, faktisk en Ultimate Begynnersykkel.
Lett å bruke, lett å svinge, tåler en velt, og (relativt) billig.
Jeg har stor respekt for folk som kjører Transalp!
De har gjort et godt og fornuftig valg!
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Kubikksyke?
Effekten (som måles i Watt eller HK) er definert som dreiemomentet multiplisert med antallomdreininger (per sekund).tomsnes skrev: Dreimoment i massevis, er viktigere for meg enn antall hester.
Kan kan derfor si at HK er et mål på hvor langt opp i turtallsregistret motoren greier å holde på dreiemomentet.
Det betyr også at litt dreiemoment i 15.000 RPM gir mange hester, mens masse dreiemoment ved 2.000 RPM gir få hester.
Men det er dreiemoment som drar sykkelen avgårde.
Dreiemoment er et vanskelig konsept å få grep på.
Men "tenk med rompa" og prøv en moderne dieselmotor så skjønner du tegningen
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- MaxTron
- Innlegg: 2543
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Re: Kubikksyke?
Merkelig utsagn...tagesk skrev:Jeg har (to) Transalp (litt nyere, den med 650).jonnykr skrev:Jeg har gjor det motsatte og gått ned til en 600.
Meget bra sykler.
Efter min mening, faktisk en Ultimate Begynnersykkel.
Lett å bruke, lett å svinge, tåler en velt, og (relativt) billig.
Jeg har stor respekt for folk som kjører Transalp!
De har gjort et godt og fornuftig valg!
[TaSK]
Blir omtrent det samme som å si: "Blå er min favorittfarge, jeg har stor respekt for de som liker blå"
Det æ egentlig mener er: Folk er heldigvis veldig forskjellige, og like forskjellig er grunnene til deres valg av motorsykkel! Fornuft er veldig ofte det siste mange tenker på når de velger motorsykkel. Det er ofte helt andre ting som avgjør hva som er riktig sykkel for den enkelte. Heldigvis!!
Bedre å respektere folk uansett hva de velger enn å respektere folk fordi de velger det samme som deg.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Kubikksyke?
Beklager, jeg mente det ikke sånn.MaxTron skrev: Bedre å respektere folk uansett hva de velger enn å respektere folk fordi de velger det samme som deg.
La meg forsøke meg igjen.
Det er lett å få kubikk-syke, men lykken ligger ikke alltid på vent der langt over 1.000 ccm.
Efter min mening har Honda med Transalp funnet en god blanding som gir mye glede.
I særdeleshet: Sykkelen er meget lettkjørt og derfor å anbefale.
Og Transalp er ujålete.
Det liker jeg.
Jeg blir imponert av alle som velger ujålete ting.
Selv kjører jeg utelukkende BMW R1150GS fordi jeg med mine 202 cm er alt for stor til å trives på en Transalp.
Transalp blir ikke et dårligere valg av den grunn.
Bedre nå?
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Kubikksyke?
Jeg har en nabo med en slik; den høres akkurat slik ut.tomsnes skrev: Henter den hjem om en uke. Gleder meg vilt!!!
http://www.youtube.com/watch?v=X5CxnmIy ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- MaxTron
- Innlegg: 2543
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Re: Kubikksyke?
Jepptagesk skrev:Beklager, jeg mente det ikke sånn.MaxTron skrev: Bedre å respektere folk uansett hva de velger enn å respektere folk fordi de velger det samme som deg.
La meg forsøke meg igjen.
Det er lett å få kubikk-syke, men lykken ligger ikke alltid på vent der langt over 1.000 ccm.
Efter min mening har Honda med Transalp funnet en god blanding som gir mye glede.
I særdeleshet: Sykkelen er meget lettkjørt og derfor å anbefale.
Og Transalp er ujålete.
Det liker jeg.
Jeg blir imponert av alle som velger ujålete ting.
Selv kjører jeg utelukkende BMW R1150GS fordi jeg med mine 202 cm er alt for stor til å trives på en Transalp.
Transalp blir ikke et dårligere valg av den grunn.
Bedre nå?
[TaSK]
Mye bedre, følger fint den her argumentasjonen ja. Til og med delvis enig
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7002
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Kubikksyke?
Mulig det er en sykdom, men for en herlig syke.
Hva er vel bedre enn en stor, 4sylindret, luftkjølt, tverrstilt motor med dreiemoment som en Caterpillar og lyd som en
DC9 ?
Måtte være en 6sylindret, luftkjølt............
Jeg har absolutt sansen for sykler med store motorer, gjerne uten balanseakslinger og annet moderne dilldall.
De trenger ikke nødvendigvis å være japanske eller 4 sylindrede, en pent byggd chopper fremkaller også et vått blikk hos meg, men da må det være ekte saker, ikke masseproduserte plastikkschoppere fra japan.
Hva er vel bedre enn en stor, 4sylindret, luftkjølt, tverrstilt motor med dreiemoment som en Caterpillar og lyd som en
DC9 ?
Måtte være en 6sylindret, luftkjølt............
Jeg har absolutt sansen for sykler med store motorer, gjerne uten balanseakslinger og annet moderne dilldall.
De trenger ikke nødvendigvis å være japanske eller 4 sylindrede, en pent byggd chopper fremkaller også et vått blikk hos meg, men da må det være ekte saker, ikke masseproduserte plastikkschoppere fra japan.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Kubikksyke?
Hmm. siden jeg har ikke bare en (tomsnes) kamerat med stoor sykkel (MT-01) men faktisk en til som akkurat nå har oppgradert til stoor sykkel ( V-Max 1700 ) og sitter med en 600 og har gått ned til 500... føler jeg presset til å sette standard.. så da hedde det jo vært stas med en slik en :
Bad Dog 215 cubic inch V-Twin engine Are you one of those guys who feels there's just no substitute for cubic inches? Well, Bill Price thought you might like to know he's designing an engine for you, it's called the Bad Dog 215, as in 215 cubic inches. The sixty-degree air-and-oil-cooled 4-valve DOHC semi-unit 3500cc engine has a 6 inch bore and 4 inch stroke, connecting rods run side by side on a single throw crank. Main and rod bearings are from a 426 Hemi.
Mon tro hva de koster.... men sikkert en herlig lyd i de... skal ikke se bort ifra et det er litt bunn drag også
Bad Dog 215 cubic inch V-Twin engine Are you one of those guys who feels there's just no substitute for cubic inches? Well, Bill Price thought you might like to know he's designing an engine for you, it's called the Bad Dog 215, as in 215 cubic inches. The sixty-degree air-and-oil-cooled 4-valve DOHC semi-unit 3500cc engine has a 6 inch bore and 4 inch stroke, connecting rods run side by side on a single throw crank. Main and rod bearings are from a 426 Hemi.
Mon tro hva de koster.... men sikkert en herlig lyd i de... skal ikke se bort ifra et det er litt bunn drag også
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
- evike
- Innlegg: 1825
- Registrert: 26 des 2009, 15:43
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
- Kontakt:
Re: Kubikksyke?
Signerer denne med samme ordlyd. Har nå gått "ned" fra en Yamaha Virago 750 til en Yamaha Diversion XJ600. Har ikke kjørt slik sykkel siste 4 år og den gangen var jeg helt uten erfaring (holdt på å ta lappen). Har ikke klart for meg hvordan følelsen av krefter, "sprut" eller andre tekniske spørsmål vil bli.jonnykr skrev:Jeg har gjor det motsatte og gått ned til en 600.
Det jeg VET er at jeg skal få vesker som rommer nok bagasje til meg og at alt skal bli låsbart.
Det jeg også VET er at den ikke er en customsykkel og at mitt kjærlighet/hat forhold til lang forgaffel og " nå skal legges bak meg.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
Re: Kubikksyke?
Evt klinke til med en Boss Hoss: http://www.bosshoss.com/view_bike.asp?x=BHC3ZZ4SSTwister skrev:Hmm. siden jeg har ikke bare en (tomsnes) kamerat med stoor sykkel (MT-01) men faktisk en til som akkurat nå har oppgradert til stoor sykkel ( V-Max 1700 ) og sitter med en 600 og har gått ned til 500... føler jeg presset til å sette standard.. så da hedde det jo vært stas med en slik en :
Bad Dog 215 cubic inch V-Twin engine Are you one of those guys who feels there's just no substitute for cubic inches? Well, Bill Price thought you might like to know he's designing an engine for you, it's called the Bad Dog 215, as in 215 cubic inches. The sixty-degree air-and-oil-cooled 4-valve DOHC semi-unit 3500cc engine has a 6 inch bore and 4 inch stroke, connecting rods run side by side on a single throw crank. Main and rod bearings are from a 426 Hemi.
Mon tro hva de koster.... men sikkert en herlig lyd i de... skal ikke se bort ifra et det er litt bunn drag også
Re: Kubikksyke?
en Bosshoss ja... men skulle jeg først ha masse sylindre ( Det virker som om jeg samler på sylindre) ville jeg nok drømt å få en til å bygge en slik en da:
Denne består av 2 stk CBX 1200ccm og er laget i enkle lokaliteter og uten CNC, CAD osv osv... !!!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Kubikksyke?
Ja der var det ikke bare kubbiksyke, men sylinder-syke i tillegg Det må være en heftig lyd når den der drar av gårde