Kubikksyke?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Kubikksyke?

Legg inn av tomsnes »

Tror "kubikksyke" til dels er propsjonalt med alder.
Dreimoment i massevis, er viktigere for meg enn antall hester.

1680 ccm, 150 nm ved 3700 rpm, men kun 90 hk.

Henter den hjem om en uke. Gleder meg vilt!!! :thumleft

[video]http://www.youtube.com/watch?v=X5CxnmIy ... re=related[/video]
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Kubikksyke?

Legg inn av MaxTron »

Ja der får du helt sikkert ett heftig drag fra langt ned i registeret, toppeffekten er det jo mange som slår, men det er jo ikke så viktig :knegg
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Kubikksyke?

Legg inn av Cbr »

Neste jeg ska ha er 1000 cc. Mer HK. More Power. Og ikke skjemst ikke av det.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kubikksyke?

Legg inn av tagesk »

jonnykr skrev:Jeg har gjor det motsatte og gått ned til en 600.
Jeg har (to) Transalp (litt nyere, den med 650).
Meget bra sykler.
Efter min mening, faktisk en Ultimate Begynnersykkel.
Lett å bruke, lett å svinge, tåler en velt, og (relativt) billig.

Jeg har stor respekt for folk som kjører Transalp!
De har gjort et godt og fornuftig valg!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kubikksyke?

Legg inn av tagesk »

tomsnes skrev: Dreimoment i massevis, er viktigere for meg enn antall hester.
Effekten (som måles i Watt eller HK) er definert som dreiemomentet multiplisert med antallomdreininger (per sekund).

Kan kan derfor si at HK er et mål på hvor langt opp i turtallsregistret motoren greier å holde på dreiemomentet.

Det betyr også at litt dreiemoment i 15.000 RPM gir mange hester, mens masse dreiemoment ved 2.000 RPM gir få hester.
Men det er dreiemoment som drar sykkelen avgårde.

Dreiemoment er et vanskelig konsept å få grep på.
Men "tenk med rompa" og prøv en moderne dieselmotor så skjønner du tegningen 8)

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Kubikksyke?

Legg inn av MaxTron »

tagesk skrev:
jonnykr skrev:Jeg har gjor det motsatte og gått ned til en 600.
Jeg har (to) Transalp (litt nyere, den med 650).
Meget bra sykler.
Efter min mening, faktisk en Ultimate Begynnersykkel.
Lett å bruke, lett å svinge, tåler en velt, og (relativt) billig.

Jeg har stor respekt for folk som kjører Transalp!
De har gjort et godt og fornuftig valg!

[TaSK]
Merkelig utsagn...
Blir omtrent det samme som å si: "Blå er min favorittfarge, jeg har stor respekt for de som liker blå"

Det æ egentlig mener er: Folk er heldigvis veldig forskjellige, og like forskjellig er grunnene til deres valg av motorsykkel! Fornuft er veldig ofte det siste mange tenker på når de velger motorsykkel. Det er ofte helt andre ting som avgjør hva som er riktig sykkel for den enkelte. Heldigvis!!

Bedre å respektere folk uansett hva de velger enn å respektere folk fordi de velger det samme som deg.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kubikksyke?

Legg inn av tagesk »

MaxTron skrev: Bedre å respektere folk uansett hva de velger enn å respektere folk fordi de velger det samme som deg.
Beklager, jeg mente det ikke sånn.
La meg forsøke meg igjen.

Det er lett å få kubikk-syke, men lykken ligger ikke alltid på vent der langt over 1.000 ccm.
Efter min mening har Honda med Transalp funnet en god blanding som gir mye glede.
I særdeleshet: Sykkelen er meget lettkjørt og derfor å anbefale.
Og Transalp er ujålete.
Det liker jeg.

Jeg blir imponert av alle som velger ujålete ting.

Selv kjører jeg utelukkende BMW R1150GS fordi jeg med mine 202 cm er alt for stor til å trives på en Transalp.
Transalp blir ikke et dårligere valg av den grunn.

Bedre nå?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kubikksyke?

Legg inn av tagesk »

tomsnes skrev: Henter den hjem om en uke. Gleder meg vilt!!! :thumleft

http://www.youtube.com/watch?v=X5CxnmIy ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har en nabo med en slik; den høres akkurat slik ut.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Kubikksyke?

Legg inn av MaxTron »

tagesk skrev:
MaxTron skrev: Bedre å respektere folk uansett hva de velger enn å respektere folk fordi de velger det samme som deg.
Beklager, jeg mente det ikke sånn.
La meg forsøke meg igjen.

Det er lett å få kubikk-syke, men lykken ligger ikke alltid på vent der langt over 1.000 ccm.
Efter min mening har Honda med Transalp funnet en god blanding som gir mye glede.
I særdeleshet: Sykkelen er meget lettkjørt og derfor å anbefale.
Og Transalp er ujålete.
Det liker jeg.

Jeg blir imponert av alle som velger ujålete ting.

Selv kjører jeg utelukkende BMW R1150GS fordi jeg med mine 202 cm er alt for stor til å trives på en Transalp.
Transalp blir ikke et dårligere valg av den grunn.

Bedre nå?

[TaSK]
Jepp :D
Mye bedre, følger fint den her argumentasjonen ja. Til og med delvis enig :D
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7002
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Kubikksyke?

Legg inn av Jompa »

Mulig det er en sykdom, men for en herlig syke.
Hva er vel bedre enn en stor, 4sylindret, luftkjølt, tverrstilt motor med dreiemoment som en Caterpillar og lyd som en
DC9 ?
Måtte være en 6sylindret, luftkjølt............

Jeg har absolutt sansen for sykler med store motorer, gjerne uten balanseakslinger og annet moderne dilldall.
De trenger ikke nødvendigvis å være japanske eller 4 sylindrede, en pent byggd chopper fremkaller også et vått blikk hos meg, men da må det være ekte saker, ikke masseproduserte plastikkschoppere fra japan.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Kubikksyke?

Legg inn av Twister »

Hmm. siden jeg har ikke bare en (tomsnes) kamerat med stoor sykkel (MT-01) men faktisk en til som akkurat nå har oppgradert til stoor sykkel ( V-Max 1700 ) og sitter med en 600 og har gått ned til 500... føler jeg presset til å sette standard.. så da hedde det jo vært stas med en slik en :
Bad Dog 215 cubic inch V-Twin engine
baddogvtwin.jpg
Are you one of those guys who feels there's just no substitute for cubic inches? Well, Bill Price thought you might like to know he's designing an engine for you, it's called the Bad Dog 215, as in 215 cubic inches. The sixty-degree air-and-oil-cooled 4-valve DOHC semi-unit 3500cc engine has a 6 inch bore and 4 inch stroke, connecting rods run side by side on a single throw crank. Main and rod bearings are from a 426 Hemi.


Mon tro hva de koster.... men sikkert en herlig lyd i de... skal ikke se bort ifra et det er litt bunn drag også :knegg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Kubikksyke?

Legg inn av evike »

jonnykr skrev:Jeg har gjor det motsatte og gått ned til en 600.
Signerer denne med samme ordlyd. Har nå gått "ned" fra en Yamaha Virago 750 til en Yamaha Diversion XJ600. Har ikke kjørt slik sykkel siste 4 år og den gangen var jeg helt uten erfaring (holdt på å ta lappen). Har ikke klart for meg hvordan følelsen av krefter, "sprut" eller andre tekniske spørsmål vil bli.
Det jeg VET er at jeg skal få vesker som rommer nok bagasje til meg og at alt skal bli låsbart.
Det jeg også VET er at den ikke er en customsykkel og at mitt kjærlighet/hat forhold til lang forgaffel og " nå skal legges bak meg.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Kubikksyke?

Legg inn av TBI81 »

Twister skrev:Hmm. siden jeg har ikke bare en (tomsnes) kamerat med stoor sykkel (MT-01) men faktisk en til som akkurat nå har oppgradert til stoor sykkel ( V-Max 1700 ) og sitter med en 600 og har gått ned til 500... føler jeg presset til å sette standard.. så da hedde det jo vært stas med en slik en :
Bad Dog 215 cubic inch V-Twin engine
baddogvtwin.jpg
Are you one of those guys who feels there's just no substitute for cubic inches? Well, Bill Price thought you might like to know he's designing an engine for you, it's called the Bad Dog 215, as in 215 cubic inches. The sixty-degree air-and-oil-cooled 4-valve DOHC semi-unit 3500cc engine has a 6 inch bore and 4 inch stroke, connecting rods run side by side on a single throw crank. Main and rod bearings are from a 426 Hemi.


Mon tro hva de koster.... men sikkert en herlig lyd i de... skal ikke se bort ifra et det er litt bunn drag også :knegg
Evt klinke til med en Boss Hoss: http://www.bosshoss.com/view_bike.asp?x=BHC3ZZ4SS ;)

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Kubikksyke?

Legg inn av Twister »

:D en Bosshoss ja... men skulle jeg først ha masse sylindre ( Det virker som om jeg samler på sylindre) ville jeg nok drømt å få en til å bygge en slik en da:
andreasv12e.jpg
Denne består av 2 stk CBX 1200ccm og er laget i enkle lokaliteter og uten CNC, CAD osv osv... !!! :notworthy: :notworthy:
andreasv12d.jpg
:\m/:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Kubikksyke?

Legg inn av ArcticTiger »

Ja der var det ikke bare kubbiksyke, men sylinder-syke i tillegg :thumleft Det må være en heftig lyd når den der drar av gårde :8-[

Svar