TrondA skrev:Dersom du har forlatt 500 klassen, blir førsøk på å veilede noe ganske annet. Anbefaler at du definerer "noe i den duren" mer presist før vi fortsetter. Dine kilder hevder forøvrig at ER-5 er plaget av rust, elektriske problemer og svak finnish. Hmm? Har du kanskje hørt om A3 - varianten? Den alene klarte å gi engelske forhandlere grått hår på et år... Der var alt feil, enda mer enn hva du nevner. Rammesveisingen var svak - i kombinasjon med allerede nevnte rust, ble det farlig. Som sagt, jeg holder fast på at Honda CB500 er best i klassen, men at den lille ER-5 kunne vært et alternativ, særlig om du er rundt 170cm høy og veier mindre enn 80 kg.
Kan bli med på tråden for flere tips dersom du har andre sykler i mellomklassen du vil ha kommentert. Du skal ha ros for at du gir denne sykkeltypen oppmerksomhet. Her i Norge skal alt være raskest, størst og dyrest... Vi kjører likevel på småveier i hastigheter godt egnet for 125cc og sliter med en veistandard der ryttere med endurosykler føler seg hjemme...
Ja det var faktisk en engelsk nettside (
http://www.motorcyclenews.com" onclick="window.open(this.href);return false;) som skrev det jeg nevnte om ER-5. Men hvis det ikke er de samme syklene som kom til norge og at de vi har her til lands er vesentlig bedre enn de engelske så er det jo kanskje et godt alternativ alikevell.
Siden du nevner vekt og høyde, kan jeg jo fortelle at jeg er 1,80m og 95 kg

.
Vil det si at 500cc klassen blir for liten for meg kanskje?
Er 500cc syklene mindre enn 600cc klassen som f. eks bandit, Hornet? Jeg prøvekjørte en GS500 ifjor (må innrømme jeg ikke likte den så godt), men fikk ikke den følelsen.
Jeg har ikke nødvendigvis forlatt 500cc klassen, holder de fleste muligheter åpne.
Jeg skal utdype litt hva jeg mener med "noe i den duren" er:
-500-750cc passelig for en nybegynner
-Naken sykkel
-Oppreist sittestilling
-Ønsker i utganspunktet en billig og driftsikker sykkel med lite og billig vedlikehold.
-pris gjerne under 30.000, men kan strekke meg litt over 30k og.
-Er mest gira på en 4-sylindret motor pga. lyden, men ingenting gale med en 2 sylindret cb sak heller :-) .
Er ikke interessert i noe plastrakett eller noe med haugevis av hestekrefter. Må klare å beherske utstyret også.
Kanskje dette er for generelle kriterier?
Det kan virke som jeg er litt vanskelig alikevell når det gjelder sykkelønske, men dette er jo bare i "teorien". Plutselig faller jeg for en helt annen sykkel

Dere får ha meg unnskyldt hvis jeg blir urimelig
Har klart å lage en liten liste over sykler som jeg tror kan være hyggelige for meg (er klar over at noen av disse har en dyrere prislapp):
CB500
CB750
Bandit 600
GSX 750 Inazuma
ER-5
Er nok flere pene og gode sykler men det er disse jeg kom på. Håper noen ble litt klokere av dette vaset
