Ledd i kjedet sitter "fast".

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Ledd i kjedet sitter "fast".

Legg inn av pelsen »

mekkern skrev:
LordShaft skrev:Jeg ville styrt langt unna biltema kjeder! kjenner flere som har brukt disse, å de varer ikke mange kilometrene.
Dessuten er det ikke så dyrt for nytt drev og kjede sett ;-)
Mulig jeg er griseheldig da.... men pleier ikke det da... :lol
530 kjedet med "fb" tetninger funker da på 2 sesongen uten å ha etterjustert..
Hvilken type var dette og km de holdt/type sykkel?
kan jo være tilfelle at begge har rett, jeg har sett forskjell på kvalitet på samme artikkel i den sjappa der.
Vi vet jo at de ikke lager kjeder, og hvis innkjøperne deres klarer å finne en billigere underleverandør så er nok ikke veien lang til å bytte...

mekkern
Innlegg: 7642
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ledd i kjedet sitter "fast".

Legg inn av mekkern »

pelsen skrev:hvis innkjøperne deres klarer å finne en billigere underleverandør så er nok ikke veien lang til å bytte...
tror nok det ja.... :janikk
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Ledd i kjedet sitter "fast".

Legg inn av gsx750_80 »

Takk for mange gode råd, og for meg ny kunnskap, hva angår motorsykkelkjeder og drev.
Det ble til at jeg kjøpte nye drev samt kjede. Ved demontering la jeg merke til at mutter som
holdt framre drev virket relativt løs, og muligens ble forhindret i å rotere i forhold til drivaksel
av skiven mellom seg og framre drev ("Ører" på denne skiva var brettet opp på sidene av mutteren).
Alt gikk bra inntil at jeg skulle feste framre drev. Nå er jeg i tvil om hva jeg skal gjøre med det som
er slitne gjenger på aksel og i mutteren, og hvilken vei mutteren skal orienteres(?).
I GSX 750 service manual står det bla: "When replacing the engine sprocket nut, stepped side
should be faced inside."
Bildet til venstre i vedlegget viser den siden av mutteren jeg tror vendte utover når jeg demonterte
framre drev.
I bildet til høyre kan man se to foto av mutterer, der den i begge tilfeller er vendt samme vei
(til venstre fra manualen, til høyre "min" mutter). I bildet fra manualen pekes det på "recess".
Noen som vet hvordan "stepped side" evt er definert? Noen som vet hvilken vei mutteren skal
orienteres? Er det evt kurant å gjenge opp og skifte mutter, om nødvendig? (Så eksempel
på fastsveising av drev, på en Yamaha, men antar det er en dårlig løsning)

Bilde
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
mvh

-gsx750_80

Gammelgutt

Re: Ledd i kjedet sitter "fast".

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg har nylig byttet drev og kjede på Hyosung gt 250. Det viste seg at gjengene på mutteren var dårlige. Mutteren er laget av en forholdsvis myk legering slik at om noe skjer eller at man drar over gjenger, så skal mutteren ødelegges før akslingen. Kost på deg ny mutter og låseblikk. Den siden av mutteren som ikke er gjenget helt ut skal nok være inn slik at det er plass til litt av "stjernen" på aksingen i mutteren. Det er for og få dratt til skikkelig slik at drevet blir klemt fast og ikke sitter løst.

Uffda, håper du forsto dette, muligens litt knotete forklart. :skriver

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Ledd i kjedet sitter "fast".

Legg inn av gsx750_80 »

Gammelgutt skrev:Jeg har nylig byttet drev og kjede på Hyosung gt 250. Det viste seg at gjengene på mutteren var dårlige. Mutteren er laget av en forholdsvis myk legering slik at om noe skjer eller at man drar over gjenger, så skal mutteren ødelegges før akslingen. Kost på deg ny mutter og låseblikk. Den siden av mutteren som ikke er gjenget helt ut skal nok være inn slik at det er plass til litt av "stjernen" på aksingen i mutteren. Det er for og få dratt til skikkelig slik at drevet blir klemt fast og ikke sitter løst.
Uffda, håper du forsto dette, muligens litt knotete forklart. :skriver
Takk for svaret. Jeg synes det var klart og godt beskrevet. Dessuten høres det lurt ut å ha mutter av en myk legering i forhold
til drivaksel.
Jeg har googlet litt mer, og funnet katalog med delenr. for GSX pluss et bilde av mutter mm fra en GSX eller GSXR 600 (vedlagt).
Her ser jeg det som forhåpentligvis er riktig orientering av mutter. Det er også tilstrekkelig til å fastslå at mutteren jeg har er
defekt, siden den vanskelig lot seg feste denne, riktige, vegen (Delenummer 09159-20001 og 09167-25014 ser ut til å være noe av det jeg trenger.).
Det har de her: http://www.discountbikespares.co.uk/our ... RG500.html" onclick="window.open(this.href);return false;
(samme for RG 500 og GSX 750). Noe annet jeg må finne ut er hvorvidt jeg bør gjenge opp drivakselen eller om det er greit nok
å satse på å sette på ny mutter, uten videre..
Jeg pendler mellom trøndelag og Oslo, men sykkelen er i trøndelag. Krangnes Motor og Tore's MC er antakelig verdt å kontakte for deler.
Noen som kjenner til andre norske firma som kan ha slike deler, og evt har postordre?

Bilde
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Globe den 26 sep 2010, 20:46, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: tillot meg å legge ved ditt vedlegg som bilde i innlegget.
mvh

-gsx750_80

hjc
Innlegg: 44
Registrert: 17 okt 2010, 21:26
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 S -02 mod.

Re: Ledd i kjedet sitter "fast".

Legg inn av hjc »

Har fått "kjettingsleng"-lyd på kjedet mitt. Høres ut som det kommer fra framdrevet. Har ikke sjekket om det er et ledd som har satt seg, men tror ikke det. Har Scottoiler, så smøring skal være ok. Tror heller det har strekt seg på et parti av kjedet slik at det ikke setter seg ordentlig på framdrevet. Sjekket pris på nytt solid kjede hos en forhandler. Kun kjede kostet 2700,- mens en annen pakke med kjede og drev kostet 2400,- !! På eBay fant jeg samme pakke inkl. frakt for 1200,-. Skal sette på 14 t. framdrev og også skifte kjede og bakdrev dersom det er kjedet som er feilen. Må vente til våren dersom jeg skal skifte kjedet siden jeg ikke har verktøyet og heller ikke har gjort det før. Bandit'en min trenger egentlig ikke mer skyv, men det koster ikke mer enn et nytt framdrev å prøve. Kan jo skifte tilbake dersom jeg ikke trives med det. Kan bruke samme kjede siden jeg går ned på drevet. Ellers har jeg kjøpt inn en del snacks jeg skal montere i løpet av vinteren. Må jo holde på med noe mens jeg venter på neste sesong... ;e

hjc
Innlegg: 44
Registrert: 17 okt 2010, 21:26
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 S -02 mod.

Re: Ledd i kjedet sitter "fast".

Legg inn av hjc »

Jeg skulle sjekke kjedet på min gamle FZ750 og oppdaget at gjengene på akslingen til framdrevet var dratt av. Jeg fjernet låseskiven (den som skal brettes for å låse mutteren) for å få litt mer gjenger og trakk til mutteren til den nesten glapp over gjengene. Jeg fikk en kompis til å legge på to små sveisepunkter på mutter/aksling. De lar seg lett frese bort for å skifte drev/kjede neste gang og det er ingen fare for at mutteren skal løsne. Billig og enkelt i nøden.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Ledd i kjedet sitter "fast".

Legg inn av Kawasaki »

hjc skrev:Jeg skulle sjekke kjedet på min gamle FZ750 og oppdaget at gjengene på akslingen til framdrevet var dratt av. Jeg fjernet låseskiven (den som skal brettes for å låse mutteren) for å få litt mer gjenger og trakk til mutteren til den nesten glapp over gjengene. Jeg fikk en kompis til å legge på to små sveisepunkter på mutter/aksling. De lar seg lett frese bort for å skifte drev/kjede neste gang og det er ingen fare for at mutteren skal løsne. Billig og enkelt i nøden.
Skulle jeg sveist i noe,så måtte det vært mutteren mot drevet. Ville ikke sveist i akslingen.
ikkebike.norwegianforum.net

FroD
Innlegg: 94
Registrert: 18 nov 2010, 17:49
Motorsykkelen din: BMW F650 1999
Sted: Ålgård

Re: Ledd i kjedet sitter "fast".

Legg inn av FroD »

gsx750_80 skrev:
pelsen skrev:det går an å gni av møkka og lese på kjedet...
Men hvis kjedelås til 630 passer er det 630.

OK. satser på det.

Det er vel best å sjekke prisen på et nytt 630 og så vurdere om det skal gå på gamle drev
Ja, kjedet ser for jævlig ut. Skifte kan nok være fornuftig, antar jeg. Jeg tenker også på om jeg skulle forsøke
å gjøre det rent for å fjerne gammel smurning. Skikkelig seigt gammelt "gørr" på dette kjedet.
Selv om jeg smurte det grundig i går lager det mye støy. Vanskelig å beskrive, men lyden er "ujevn", akkurat som
om det er et bestemt sted på kjedet som lager ekstra støy hver gang det passerer et av drevene. Jeg synes jeg kan
kjenne det i hele sykkelen, men det kan være noe jeg innbiller meg.

Hva er status?
Hadde samme problemene på min daleim 125 våren 2010, prøvde å ta av å koke det i olje smøre å "moe" det opp med 2 tenger. ikke tale om og kunne spart meg for ergrelsene, det var akkurat som em rytmeboks både før og etter.
Byttet kjede, og det ble godt som snus \:D/ en stund drevene var skikkelig på tur og begynte å tygge på kjedet.

Den smellen går jeg ikke på en gang til med F650'en der skal jeg ta hele pakka hvis jeg skal bytte, akkurat som foreslått litt lenger oppe :prf
FroD BMW F650 '99

"Hvis jeg skulle levd livet om igjen, ville jeg valgt midtskill"
K.Aukrust

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Ledd i kjedet sitter "fast".

Legg inn av gsx750_80 »

FroD skrev:
gsx750_80 skrev:
pelsen skrev:det går an å gni av møkka og lese på kjedet...
Men hvis kjedelås til 630 passer er det 630.

OK. satser på det.

Det er vel best å sjekke prisen på et nytt 630 og så vurdere om det skal gå på gamle drev
Ja, kjedet ser for jævlig ut. Skifte kan nok være fornuftig, antar jeg. Jeg tenker også på om jeg skulle forsøke
å gjøre det rent for å fjerne gammel smurning. Skikkelig seigt gammelt "gørr" på dette kjedet.
Selv om jeg smurte det grundig i går lager det mye støy. Vanskelig å beskrive, men lyden er "ujevn", akkurat som
om det er et bestemt sted på kjedet som lager ekstra støy hver gang det passerer et av drevene. Jeg synes jeg kan
kjenne det i hele sykkelen, men det kan være noe jeg innbiller meg.
Hva er status?
Hadde samme problemene på min daleim 125 våren 2010, prøvde å ta av å koke det i olje smøre å "moe" det opp med 2 tenger. ikke tale om og kunne spart meg for ergrelsene, det var akkurat som em rytmeboks både før og etter.
Byttet kjede, og det ble godt som snus \:D/ en stund drevene var skikkelig på tur og begynte å tygge på kjedet.
Den smellen går jeg ikke på en gang til med F650'en der skal jeg ta hele pakka hvis jeg skal bytte, akkurat som foreslått litt lenger oppe :prf
For mitt vedkommende ble det til at jeg kjøpte nytt kjede og drevene, og byttet dette selv. Det viste seg at
flere av leddene i det gamle kjedet satt fast, så det var ikke rart det var ulyd. Spesielt det framr drevet
viste seg også å være meget slitt. Skifte var nok på høy tid. Det føles sikrere og bedre å kjøre sykkelen etterpå.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Haeggis
Innlegg: 239
Registrert: 26 okt 2009, 21:19
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 750 ST
Sted: På veien

Re: Ledd i kjedet sitter "fast".

Legg inn av Haeggis »

Det hender at både kjede og drev strengt tatt er helt ok, rent slitasjemessig, men at noen av leddene har "satt" seg pga. langt tid stillstand.
Hvis det er tilfelle, ville jeg tatt en isboks med diesel, og to tenger hvor "klørne" er pakket inn i litt tøy, før du setter deg ned og bøyer og tøyer på leddet nede i dieselen til det glir godt igjen.

Jeg har selv gjort dette med flere kjeder som ikke var så slitt at det egentlig var verdt å bytte, og kan bekrefte at det fungerer. Husk å smøre godt etterpå...
Jeg er den kuleste som finnes, og har misforstått alt...

[...sikt langt fram, gi full gass, og håp at det holder...]

Brukeravatar
Gizmodude
Innlegg: 229
Registrert: 04 jun 2009, 21:47
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Ledd i kjedet sitter "fast".

Legg inn av Gizmodude »

LordShaft skrev:Jeg ville styrt langt unna biltema kjeder! kjenner flere som har brukt disse, å de varer ikke mange kilometrene.
Dessuten er det ikke så dyrt for nytt drev og kjede sett ;-)
Vi fører DID og RK kjede på jobb, men ved en tilfeldighet kom jeg over ett billig 530 kjede fra Biltema, kjørte halvesesongen på det ifjor, og så langt ser det ikke ut til å slites noe vesentlig mer DID/RK ved samme kjørelengde.
Men jeg renser og smører ofte, da det uansett kjede øker livslengden.

Jeg vet av erfaring at det er flere som klarer å "bruke opp" dyre DID/RK kjeder på få kilometer også, men da er det ikke kjeden sin feil, men momenter som feilmontering, feilstramming, dårlig vedlikehold m.m.
'91 Honda CBR1000F

NAF-MC Trondheim

Svar