Kubikksyke?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Kubikksyke?

Legg inn av MaxTron »

Må da være voldsomt lavt gira da :oh

(går ut ifra at det er 120-130km/t du mener..? eller snakker vi miles?)
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Kubikksyke?

Legg inn av Crinos »

MaxTron skrev:Må da være voldsomt lavt gira da :oh

(går ut ifra at det er 120-130km/t du mener..? eller snakker vi miles?)
Snakker km/t ja, og ja.. den ER lavt gira... litt for lavt for min smak, så jeg vurderer om jeg skal bygge om til belt på sekundær drevet, eller bare bytte drev hjul fremme og bak.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Kubikksyke?

Legg inn av ArcticTiger »

Crinos skrev:
MaxTron skrev:Må da være voldsomt lavt gira da :oh

(går ut ifra at det er 120-130km/t du mener..? eller snakker vi miles?)
Snakker km/t ja, og ja.. den ER lavt gira... litt for lavt for min smak, så jeg vurderer om jeg skal bygge om til belt på sekundær drevet, eller bare bytte drev hjul fremme og bak.
Dreva for maks hastighet 120-130 kmt :-k , den må jo være slitsom å kjøre selv i en 80-90 kmt da?

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Kubikksyke?

Legg inn av Crinos »

Nei. Det som er så rart at mellom 70-90 er den helt super sweet å kjøre...
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Kubikksyke?

Legg inn av MaxTron »

Crinos skrev:Nei. Det som er så rart at mellom 70-90 er den helt super sweet å kjøre...
Ja, det var jo litt merkelig.

Hva er max turtall for en sånn motor? Er en Twin Cam er det ikke?
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Kubikksyke?

Legg inn av ArcticTiger »

Hvordan syns du selv den er, har den et kort eller laangt effektregister?
Jeg har ikke kjørt så mye Harly, men syns de var korte i turtallsregisteret de jeg har prøvd. Husker en Bjul jeg prøvde, den måtte ha 3000 for å dra reint, og ved 5500 var det slutt. Syns det var snaut for en så stor kubbikk motor (1200 ccm?)

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Kubikksyke?

Legg inn av Crinos »

Det er en vanlig EVO motor, så den har nok bare en kam.
Max turtall er ca 4.500 - 5.000, dog jeg tar den aldri høyere enn ca 4.000 siden jeg selv ikke har satt motoren sammen og vet hva den består av.
Effekt registeret er ca fra 1.500 - 3.000, og det drar omtrent like bra i bratt oppforbakke som på strak slette.

Så lenge jeg kjører i 80 sone eller lavere er sykkelen helt ypperlig å kjøre, men skulle veldig gjerne hatt et gir ekstra når jeg ligger på E18 i 100 sona.

Har ikke summa meg til å telle tenner på sekundær drevet, men misstenker at mye av årsaken er her. (og "performance cam" som det antageligvis står i den).
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Kubikksyke?

Legg inn av ArcticTiger »

Høres ut som et gir til hadde vært fint ja. Dere Harly-gutter, og andre motorkyndige, hva er grunnen til at en så svær motor har så kort nyttbart effektregister? Er det lang slaglengde?

Jeg kjører jo litt med broderns Ducati 1000 L-twin av og til, den drar fra 3000 til 9000. Men de er jo kortslagige, og har velutvikla topper som puster godt. Reine kunstverka de Ducati-toppa :D

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kubikksyke?

Legg inn av AJ »

ArcticTiger skrev:Høres ut som et gir til hadde vært fint ja. Dere Harly-gutter, og andre motorkyndige, hva er grunnen til at en så svær motor har så kort nyttbart effektregister? Er det lang slaglengde?

Jeg kjører jo litt med broderns Ducati 1000 L-twin av og til, den drar fra 3000 til 9000. Men de er jo kortslagige, og har velutvikla topper som puster godt. Reine kunstverka de Ducati-toppa :D
TDM'ene har også en... skal vi si, interessant topp; hele 10 ventiler på en linjetoermotor. Puster rimelig godt den også og er overraskende sprek i fohold til oppgitt effekt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Kubikksyke?

Legg inn av NickNei »

Crinos skrev:Det er en vanlig EVO motor, så den har nok bare en kam.
Max turtall er ca 4.500 - 5.000, dog jeg tar den aldri høyere enn ca 4.000 siden jeg selv ikke har satt motoren sammen og vet hva den består av.
Effekt registeret er ca fra 1.500 - 3.000, og det drar omtrent like bra i bratt oppforbakke som på strak slette.

Så lenge jeg kjører i 80 sone eller lavere er sykkelen helt ypperlig å kjøre, men skulle veldig gjerne hatt et gir ekstra når jeg ligger på E18 i 100 sona.

Har ikke summa meg til å telle tenner på sekundær drevet, men misstenker at mye av årsaken er her. (og "performance cam" som det antageligvis står i den).
Det må være mer enn et par tenner som gjør dette, den er jo lagd for å kjøre i marsjfart på tomgang (nesten)
Jeg har en 1580ccm twincam evo med 6-trinns kasse, og i 100kmt på 6gear går det nesten litt sakte rundt. 200kmt er ikke noe problem.
Din er det vel 5 trinns kasse på? Det utgjør jo noe, men den må være utrolig lavt dreva, nesten så man lurer på hva de har holdt på med. Er det originalkassa som sitter på? Men det er jo gøy opp til 100 da :-)

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Kubikksyke?

Legg inn av Crinos »

NickNei skrev:
Crinos skrev:Det er en vanlig EVO motor, så den har nok bare en kam.
Max turtall er ca 4.500 - 5.000, dog jeg tar den aldri høyere enn ca 4.000 siden jeg selv ikke har satt motoren sammen og vet hva den består av.
Effekt registeret er ca fra 1.500 - 3.000, og det drar omtrent like bra i bratt oppforbakke som på strak slette.

Så lenge jeg kjører i 80 sone eller lavere er sykkelen helt ypperlig å kjøre, men skulle veldig gjerne hatt et gir ekstra når jeg ligger på E18 i 100 sona.

Har ikke summa meg til å telle tenner på sekundær drevet, men misstenker at mye av årsaken er her. (og "performance cam" som det antageligvis står i den).
Det må være mer enn et par tenner som gjør dette, den er jo lagd for å kjøre i marsjfart på tomgang (nesten)
Jeg har en 1580ccm twincam evo med 6-trinns kasse, og i 100kmt på 6gear går det nesten litt sakte rundt. 200kmt er ikke noe problem.
Din er det vel 5 trinns kasse på? Det utgjør jo noe, men den må være utrolig lavt dreva, nesten så man lurer på hva de har holdt på med. Er det originalkassa som sitter på? Men det er jo gøy opp til 100 da :-)
Sykkelen er orginalt en 1983 shovel, som har blitt bygd om med 1994 evo motor og kasse, og ja, det er en 5 trins kasse, dog kjenner ikke til hvordan den er satt sammen.

Snakket med en kammerat av meg i dag, som mener at speedometer wire'en min er i ferd med å ryke, slik at 120 muligens er langt mer...
Skrudde opp wieren ved gear kassa og joda, den var "flisete", så det har nok hatt noe å si på "topp hastigheten" ja.
Men, den drar nå fremdeles fletta og har ødelagt to spilefelger som har stått bak.
Prøver å søke opp i hva som har blitt gjort med motoren, men ikke så lett når ingenting er dokumentert... :mk
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Svar