Dette høringssvaret vil neppe bli tatt særlig alvorlig, siden argumentasjonen ikke henger sammen.Snikkeren skrev:Fant denne på nmcu sine sider, og der ser jeg at dere også reagerer på bruken av kan, og ikke skal, i hånbok 231.
http://nmcu.org/ikke-kan-men-skal" onclick="window.open(this.href);return false;
"Skal" betyr alle. Hvis man deretter sier "selvfølgelig ikke alle" burde man i tilsvaret byttet ut ordet "skal" med "bør".I hele den lange prosessen fram til denne revisjonen av Håndbok 231 har det vært klinkende
klart at ytterkurver med en radius mindre enn slik det er beskrevet i tabell 3.3 skal utstyres
med underskinner. Selvfølgelig ikke alle kurver, og selvfølgelig ikke umiddelbart
Det avsluttende avsnittet gjentar at NMCU i høringssvaret ikke mener "skal" når de skriver "skal":
Dette handler ikke bare om jus og kverulering med ord, men det handler om hvordan offentlige midler best kan utnyttes.NMCU kan ikke understreke nok hvor viktig det er at Håndbok 231 kommuniserer
ambisjonen om at yttersvinger som blir definert som potensielt farlige for motorsyklister,
mopedister og syklister skal utstyres med en underskinne som dekker til de eksponerte
stolpene. For at det ikke skal være noen tvil om at vi forstår at denne ambisjonen ikke kan
omfatte alle svinger i Norge, gjentar vi at prosessen må være styrt av en opptrappingsplan
som alle involverte er enige om.
Hvis NMCU prøvde å si "bør" der de sa "skal", er jeg helt enig, men siden det står "skal", ville NMCU sin tekst medført at alle mulige veier som ikke trenger det vil kreve kostbar utbedring, og dette er midler som heller burde gå til tiltak på de strekningene hvor det faktisk er motorsyklister, eller hvor det faktisk skjer ulykker.