Mc-vennlig veisikring.

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
brap
Motorsykkelen din: R1

Re: Mc-vennlig veisikring.

Legg inn av brap »

Snikkeren skrev:Fant denne på nmcu sine sider, og der ser jeg at dere også reagerer på bruken av kan, og ikke skal, i hånbok 231.

http://nmcu.org/ikke-kan-men-skal" onclick="window.open(this.href);return false;
Dette høringssvaret vil neppe bli tatt særlig alvorlig, siden argumentasjonen ikke henger sammen.
I hele den lange prosessen fram til denne revisjonen av Håndbok 231 har det vært klinkende
klart at ytterkurver med en radius mindre enn slik det er beskrevet i tabell 3.3 skal utstyres
med underskinner. Selvfølgelig ikke alle kurver
, og selvfølgelig ikke umiddelbart
"Skal" betyr alle. Hvis man deretter sier "selvfølgelig ikke alle" burde man i tilsvaret byttet ut ordet "skal" med "bør".

Det avsluttende avsnittet gjentar at NMCU i høringssvaret ikke mener "skal" når de skriver "skal":
NMCU kan ikke understreke nok hvor viktig det er at Håndbok 231 kommuniserer
ambisjonen om at yttersvinger som blir definert som potensielt farlige for motorsyklister,
mopedister og syklister skal utstyres med en underskinne som dekker til de eksponerte
stolpene
. For at det ikke skal være noen tvil om at vi forstår at denne ambisjonen ikke kan
omfatte alle svinger i Norge
, gjentar vi at prosessen må være styrt av en opptrappingsplan
som alle involverte er enige om.
Dette handler ikke bare om jus og kverulering med ord, men det handler om hvordan offentlige midler best kan utnyttes.

Hvis NMCU prøvde å si "bør" der de sa "skal", er jeg helt enig, men siden det står "skal", ville NMCU sin tekst medført at alle mulige veier som ikke trenger det vil kreve kostbar utbedring, og dette er midler som heller burde gå til tiltak på de strekningene hvor det faktisk er motorsyklister, eller hvor det faktisk skjer ulykker.

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

Problemet med ordet bør, er at det ikke er noe mer bindende enn order kan.

Jeg synes skrivet fra NMCU er formulert ganske bra. Det bør stå skal i håndbok 231, ikke kan. Og det med at de skriver ikke alle svinger vil jo bare si at det ikke skal gjelde svinger med radius større enn det som er beskrevet i tabell 3.3.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

*bump*
Ser ut som om diskusjonen rundt wirerekkverk ( "eggedelere" ) fortsatt ikke er over - Vegvesenet går imot Stortinget :oh

Omkamp om wiredelere
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 141344.ece
- Motorsyklister sier det skaper utrygghet?
- Hvis man har så dårlig kompetanse til å kjøre motorsykkel at man får angst for å kjøre i rekkverket, så burde man ikke kjøre i det hele tatt, sier Tyldum, som selv har 10 års erfaring som førerprøvesensor for motorsykkel.
- Du mener forbudet er bygget på følelser og ikke faktainformasjon?
- Ja, jeg oppfatter det slik. Det er så vidt meg bekjent ingen som er blitt delt på disse wirene, sier hun.
Tja, tja... synes nå først og fremst Vegvesenet burdte bygge bedre vei jeg, fagmessig god vei som ikke må repareres etter ett år. Bredere vei også - og gjerne firefelts. Vei som de ikke må klatte på med oljegrus hvert år...

Videre er det ikke en fordel med så inni hampen mye midtdelere på smale norske veier. Det er nok av bilførere som blir utrygge og senker farten til godt under fartsgrensen når midtdelere tett innpå øker fartsfølelsen - for ikke snakke om bobiler, trailere, traktorer og syklister. Hvordan skal man få til trygg passering av syklister med midtdelere overalt ??? Senest for et par dager siden så jeg to syklister på motorveidelen av Rv23 - selv om det er skiltet forbudt for syklister. Det er midtdeler på en del av strekket så ikke særlig lurt av syklistene - men de sykler der allikevel... fact of life! Traktorer er tillatt på det meste av europaveier, riksveier og fylkesveier i dette landet. Trailere med en hestekraft per tonn er tillatt i dette landet...

Markerte også endel av sitatet i rødt siden det tok meg 2 sekunder å finne ulykkes-omtale - type "horrific" - der motorsyklist måtte amputere benet
http://www.abc.net.au/news/stories/2011 ... northcoast
(Men i Australia, så teller kanskje ikke :-k )
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Wirerekkverk har en definert innbøyning på 1,5 meter... dette brukt på en vei som pr definisjon ikke er brei nok for midtdeler i utgangspunktet gjør at personbiler kan frontkollidere allikevel-lastebil blir ennå værre...

Kostnadene i artiklen er satt opp mot betong og ikke mot vanlig autovern-betong KAN derimot brukes på smale veier da det ikke har innbøyning.pris vanlig autovern kontra wire er meget liten-mens wire er dyrere å vedlikeholde.
Kostnadene ligger derved på UTVIDELSE av veibanen ikke midtdeleren.

Hele denne saken ligger det prestisje bak fra noen i byråkratiet..

Skal en trekke uttalelsene til hu Siw greia i Vegvesnet frem så skal en slutte å kjøre bil om en synes det virker litt utrygt å møte store trailere delvis i feil fil på smale veier-for VEIENE er jo plenty bra tydeligvis...Nesten så en skulle ønsket henne en seiletur i wirefetishen hennes.. ](*,)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
SheDevil
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F

Legg inn av SheDevil »

Da har jeg tatt meg friheten til å skrive en liten artikkel om saken inne på Bikeport:

http://www.bikeport.no/article.php?id=3374" onclick="window.open(this.href);return false;

Dette er en sak som er viktig for oss motorsyklister og jeg går ut fra at NMCU engasjerer seg innen denne saken :bl3
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
frodef
Motorsykkelen din: BMW K75

Legg inn av frodef »

Apropos eggdelere så la jeg merke til at de var brukt ganske mye på e18 innover i Sverige, de er tydeligvis mer liberale med wiren der.

Brukeravatar
SheDevil
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F

Legg inn av SheDevil »

Sverige har lang erfaring med midtrekkverk bygget av wire. Mens det i Norge er bygget 139 kilometer midtrekkverk, har Sverige 2270 kilometer. Det aller meste er wire. Faktisk er det bare mellom 100 og 200 kilometer som ikke er Wire. I tillegg har Sverige også fire ganger flere kilometer firefelts motorvei hvor kjøreretningene også er fysisk skilt
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
Relax

Legg inn av Relax »

SheDevil skrev:Sverige har lang erfaring med midtrekkverk bygget av wire. Mens det i Norge er bygget 139 kilometer midtrekkverk, har Sverige 2270 kilometer. Det aller meste er wire. Faktisk er det bare mellom 100 og 200 kilometer som ikke er Wire. I tillegg har Sverige også fire ganger flere kilometer firefelts motorvei hvor kjøreretningene også er fysisk skilt
Dette ble nevnt i morgenavisen min i dag.
I følge resprsentanten fra fra myndighetene, som også var sensor for mc oppkjøring med 10 år erfaring,,,, så har det ikke vært noen "eggdeler-ulykker" og hun mente problematikken er en myte (??!!)
Hun viste akkurat til alle milene med wire-deler i Sverige og ingen (?) ulykker med dem....og sa elegant til slutt: "Om bikerne er redd for slike midtdeler så er de uerfarne og skulle ikke kjørt der i det hele tatt"

Tøff dame .......
"Do the right thing"

mekkern

Legg inn av mekkern »

Næææææ....på 4 felts vei er nok ikke problemene så store med wire-selv om de er dyrere å drifte levetidsmessig i forhold til vanlig...
men på en 6meters veibredde blir det litt værre...
dessuten sammenlignet mærra det med det dyreste alternativet-betong.....som de innrømmer gir minst skade på kjøretøyet..på mc ER jo vi kjøretøyet...

Betong kan forøvrig ofte benyttes uten utvidelse av vegbredden,da dette ikke har innbøying mot møtende trafikk...

hvis man må utvide vegbredden med 3-4meter for å kunne benytte wire har de jo allerede løst mye av problematikken.. :lol IQ er visst oppskrytt i Vegvesnet. ](*,)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
NickNei
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Legg inn av NickNei »

Men, jeg stusser litt over dette her. Kommer jeg seilende inn i dette wire-rekkverket, så treffer jeg jo ikke wiren, men stolpene. Det er samme problem som på et vanlig autovern?
Det er sikring av stolper som er viktig da? Og det er vel ett kjent tilfelle fra sverige som jeg har hørt om, der en MC-ist traff et wire-rekkverk, og da var det stolpen som gjorde skade, ikke wiren, for den traff han jo ikke.

Så spørs det vel hvor wire-rekkverk står? På motorvei treffer man jo ikke dette rett på, men på langs?

Men komemr jeg flyvende over bakken i 100-og-helvete og treffer wiren med bra vinkel så blir det nok eggdeling, men hvor stor er risikoen for det da?

Fullstendig klar over at jeg tydeligvis er i utakt her, men dette er hva jeg tenker ut fra erfaring da ;-);)

mekkern

Legg inn av mekkern »

En smal skarp stålstolpe er ikke gøy...bøyer du den trer du deg mellom wire og sporet til wiren...
skulle jeg være så uheldig vil jeg nok heller treffe en rund tre/pvc stolpe med litt mer diameter...
en high-sider med hodet først inn i wirene så du får huet mellom Wirene er nok heller ikke sundt...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
NickNei
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Legg inn av NickNei »

Nei, treffe en midtdeler er ikke sunt, det er klart. Men med skinner utenpå, slik man kan ha på autovern, vil det jo hjelpe mye. For oss mc-ister er vel hele betongskiller best, men det er blir vel litt for mye penger.

Nå skjer de fleste mc-ulykker med fatalt utfall helt andre steder enn hvor disse midtdelerne er plassert, gjør de ikke det da?

mekkern

Legg inn av mekkern »

Problemet er nok mer beskaffenheten på veiene for oss på 2 hjul...

Hvis du skal ha skinne på wiren blir det dyrere enn vanlig rekkverk...vanlig rekkverk med underskinne vil da bli minimalt dyrere enn wire.. hva er da poenget????-------------Prestisje...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Blir litt fritt oversatt, men tar med et par poeng fra et utenlandsk forum:

1) Hvis man kjører med ekstremhastighet eller høy hastighet så vil både betong og wire føre til "game over" - ingen vesentlig forskjell.

2) Forskjellen er i ganske lav hastighet. Betong -> brukne ben etc, men sannsynligvis OK når disse har fått leget. Wire -> Typisk vil vekten fra sykkelen presse en kroppsdel mot en av wirene og kutte inn i - eller kutte av denne kroppsdelen - mye større sannsynlighet for å dø av blodtap, pluss få amputert ben eller arm. Wirene er designet for å strekke seg og kaste biler tilbake i egen kjørebane. Med MC som er mye lettere (men tung nok ift å presse en person mot wiren), så vil nok wiren skjære/presse seg igjennom kroppen som mykt smør...

Treffer man en skarp, kantete metall-stolpe på turen bedrer ikke dette argumentet for wire-rekkverk - flerrer opp i tillegg.

Edit: Fant forresten en side med flere historier om lavhastighets ulykker der MC-føreren ikke kunne lastes, og sannsynligvis bare hadde fått en sklitur på asfalten om ikke wire-rekkverket hadde vært der...
http://www.mravic.org.au/forum/modules/ ... oryid=1731
Siw i Vegdirektoratet kan tydeligvis ikke engelsk...
Søk etter WRB, Wire rope/road barriers, wire lane dividers, wire rope dividers etc...
Sist redigert av RuneMC den 07 jun 2011, 13:36, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Crinos
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Kontakt:

Legg inn av Crinos »

Wire tanken er bare nok en gang bevis på at de som sitter og avgjør slike ting burde ha kompteansen til å uttale seg... Man kan ikke uttale seg om vei, når man kun kjenner til synspunkter fra en bilist.

Man må, se på sider fra vogntog, buss, bil og mc, og fotgjenger der det er aktuelt.

Min søster jobber i vegvesenet, og bruker meg for hva det er verd når det gjeller MC relaterte synspunkter.

Hun VAR aktiv forkjemper for bruk av wire... Men nå er hun snarere det motsatte... Aktiv IMOT bruk av wire. :thumleft
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Svar