Justerbare hendler kan være farlig

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
StigRune
Innlegg: 104
Registrert: 30 aug 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Kawasaki zx-10r 2011

Justerbare hendler kan være farlig

Legg inn av StigRune »

Om du ikke husker hva du pleier å kjøre på.

Forhistorie; Stakk innom på kjøreskolen der jeg tok lappen igår og hilste på kjørelæreren. Noen andre tidligere elever var også der, og noen la merke til at jeg hadde justerbare hendler på clutch of forbrems, så jeg demonstrerte litt hvordan de virket og skrøt av hvor praktisk det kan være, selv om jeg nesten aldri endrer oppsettet mitt.

Nå nettopp da jeg var på tur hjem fra jobb holdt jeg på å få en highside i rundkjøringa nedenfor veitvet; Jeg kom med grei fart inn i rundkjøringa med blink mot venstre, begynte å ta svingen rundt og gira ned til første samtidig som jeg skulle begynne å blinke ut av rundkjøringa, fikk sleng på sykkelen og har nå hjertet i halsen. Gikk heldigvis ikke i bakken, men tror det er mer pga hell enn noe annet. Det som skjedde var kort fortalt at jeg (som kjører relativt aggressivt) pleier å være veldig på kanten når det gjelder hvor hardt jeg slipper ut clutchen når jeg girer ned, slik at bakhjulet som regel er litt på kanten til å slippe. Hendene mine husker nøyaktig hvilken posisjon hånda mi må være i før ting begynner å ta tak, så jeg slipper automatisk ut til dette punktet. Men nå hadde jeg stilt hendelen til å være ett hakk nærmere håndtaket, og dermed slapp jeg clutchen nesten helt ut i ett jafs, noe som selvfølgelig medførte hjulslipp, sleng og en relativt brutal stopp på denne slengen.

Kan sikkert være greit å være klar over dette om man bytter innstilling for å teste det ut også...

Tenkte jeg skulle dele, da jeg synes det er en tabbe som lett kan oppstå og enda lettere unngås; Ikke fuck med ting du bruker uten å tenke over hvordan! :[-X
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)

Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Justerbare hendler kan være farlig

Legg inn av Globe »

Virker å være en god oppfordring det der ja....enda bra du slapp med skrekken :thumleft

Takk for at du deler :=D>

Brukeravatar
Steinkastar
Innlegg: 315
Registrert: 15 feb 2011, 20:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R6 2001
Sted: Oslo

Re: Justerbare hendler kan være farlig

Legg inn av Steinkastar »

Damn......

godt å høre at alt gikk bra....:-)
Veritas Aequitas

LUHG

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Justerbare hendler kan være farlig

Legg inn av jhn »

"Ikke fuck med ting du bruker uten å tenke over hvordan! "

Æ har ei litt annerledes læresetning: :[-X Ikke bruk ting uten å tenke over hvordan!
Men godt det gikk bra :thumleft

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Justerbare hendler kan være farlig

Legg inn av Onsløv »

"If it works, don't touch it"
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Justerbare hendler kan være farlig

Legg inn av Intruder »

:notworthy: Da JEG er ei jævla kløne overlater jeg alt slikt til MC-huset Nydal AS,da
er alt i sikre hender. :thumleft
Men er misunnelig på de som selv kan fikse det meste på sykkelen.... :vs :roll
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

hjc
Innlegg: 44
Registrert: 17 okt 2010, 21:26
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 S -02 mod.

Re: Justerbare hendler kan være farlig

Legg inn av hjc »

Byttet til korte og justerbare hendler. Syntes clutchhendelen var litt for langt ut og justerte den inn et hakk da jeg parkerte etter en tur. Da jeg skulle starte for å kjøre på jobben dagen etter - ingen reaksjon ! :scratch Skjønte ingenting og bestemte meg for å prøve å trille igang nedover en lang slak bakke hjemmefra. Til dere som ikke har prøvd det med en 1200 - ikke gjør det! Bakhjulet sto både da jeg prøvde i 2. og 3. gir. Det endte med at jeg måtte dytte sykkelen opp bakken for å få den hjem igjen. Sliten - JA! :ills Dro på jobb og funderte hele dagen på hva som var galt. Etter jobb satte jeg meg ned ved sykkelen og tenkte, målte og lurte på hva jeg hadde gjort siden den ikke reagerte på noe som helst. Til slutt etter å ha målt meg rundt alle brytere og sjekket sikringer, skjønte jeg hva det var: Jeg hadde justert inn clutchhendelen for mye slik at bryteren ikke slo inn. Jeg må nemlig holde inne clutchen for å få startet :lol .

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Justerbare hendler kan være farlig

Legg inn av Onsløv »

hjc skrev:Byttet til korte og justerbare hendler. Syntes clutchhendelen var litt for langt ut og justerte den inn et hakk da jeg parkerte etter en tur. Da jeg skulle starte for å kjøre på jobben dagen etter - ingen reaksjon ! :scratch Skjønte ingenting og bestemte meg for å prøve å trille igang nedover en lang slak bakke hjemmefra. Til dere som ikke har prøvd det med en 1200 - ikke gjør det! Bakhjulet sto både da jeg prøvde i 2. og 3. gir. Det endte med at jeg måtte dytte sykkelen opp bakken for å få den hjem igjen. Sliten - JA! :ills Dro på jobb og funderte hele dagen på hva som var galt. Etter jobb satte jeg meg ned ved sykkelen og tenkte, målte og lurte på hva jeg hadde gjort siden den ikke reagerte på noe som helst. Til slutt etter å ha målt meg rundt alle brytere og sjekket sikringer, skjønte jeg hva det var: Jeg hadde justert inn clutchhendelen for mye slik at bryteren ikke slo inn. Jeg må nemlig holde inne clutchen for å få startet :lol .
Nuvel, du kunne prøvd 5 / 6 gear også, har startet flere sykler på gear, også på grus, og det har gått bra.
Har hørt om folk som ikke har fått startet i høyeste gear, men da er de for lite tunge eller ikke har bratt nok bakke.... :redface
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Justerbare hendler kan være farlig

Legg inn av pelsen »

StigRune skrev:Tenkte jeg skulle dele, da jeg synes det er en tabbe som lett kan oppstå og enda lettere unngås; Ikke fuck med ting du bruker uten å tenke over hvordan! :[-X
jeg tror det kan være vel så lurt å ikke bruke motorbrems i sving, spesielt i kombinasjon med nedgiring.

Svar