Forhistorie; Stakk innom på kjøreskolen der jeg tok lappen igår og hilste på kjørelæreren. Noen andre tidligere elever var også der, og noen la merke til at jeg hadde justerbare hendler på clutch of forbrems, så jeg demonstrerte litt hvordan de virket og skrøt av hvor praktisk det kan være, selv om jeg nesten aldri endrer oppsettet mitt.
Nå nettopp da jeg var på tur hjem fra jobb holdt jeg på å få en highside i rundkjøringa nedenfor veitvet; Jeg kom med grei fart inn i rundkjøringa med blink mot venstre, begynte å ta svingen rundt og gira ned til første samtidig som jeg skulle begynne å blinke ut av rundkjøringa, fikk sleng på sykkelen og har nå hjertet i halsen. Gikk heldigvis ikke i bakken, men tror det er mer pga hell enn noe annet. Det som skjedde var kort fortalt at jeg (som kjører relativt aggressivt) pleier å være veldig på kanten når det gjelder hvor hardt jeg slipper ut clutchen når jeg girer ned, slik at bakhjulet som regel er litt på kanten til å slippe. Hendene mine husker nøyaktig hvilken posisjon hånda mi må være i før ting begynner å ta tak, så jeg slipper automatisk ut til dette punktet. Men nå hadde jeg stilt hendelen til å være ett hakk nærmere håndtaket, og dermed slapp jeg clutchen nesten helt ut i ett jafs, noe som selvfølgelig medførte hjulslipp, sleng og en relativt brutal stopp på denne slengen.
Kan sikkert være greit å være klar over dette om man bytter innstilling for å teste det ut også...
Tenkte jeg skulle dele, da jeg synes det er en tabbe som lett kan oppstå og enda lettere unngås; Ikke fuck med ting du bruker uten å tenke over hvordan!