Om du ikke husker hva du pleier å kjøre på.
Forhistorie; Stakk innom på kjøreskolen der jeg tok lappen igår og hilste på kjørelæreren. Noen andre tidligere elever var også der, og noen la merke til at jeg hadde justerbare hendler på clutch of forbrems, så jeg demonstrerte litt hvordan de virket og skrøt av hvor praktisk det kan være, selv om jeg nesten aldri endrer oppsettet mitt.
Nå nettopp da jeg var på tur hjem fra jobb holdt jeg på å få en highside i rundkjøringa nedenfor veitvet; Jeg kom med grei fart inn i rundkjøringa med blink mot venstre, begynte å ta svingen rundt og gira ned til første samtidig som jeg skulle begynne å blinke ut av rundkjøringa, fikk sleng på sykkelen og har nå hjertet i halsen. Gikk heldigvis ikke i bakken, men tror det er mer pga hell enn noe annet. Det som skjedde var kort fortalt at jeg (som kjører relativt aggressivt) pleier å være veldig på kanten når det gjelder hvor hardt jeg slipper ut clutchen når jeg girer ned, slik at bakhjulet som regel er litt på kanten til å slippe. Hendene mine husker nøyaktig hvilken posisjon hånda mi må være i før ting begynner å ta tak, så jeg slipper automatisk ut til dette punktet. Men nå hadde jeg stilt hendelen til å være ett hakk nærmere håndtaket, og dermed slapp jeg clutchen nesten helt ut i ett jafs, noe som selvfølgelig medførte hjulslipp, sleng og en relativt brutal stopp på denne slengen.
Kan sikkert være greit å være klar over dette om man bytter innstilling for å teste det ut også...
Tenkte jeg skulle dele, da jeg synes det er en tabbe som lett kan oppstå og enda lettere unngås; Ikke fuck med ting du bruker uten å tenke over hvordan!
Justerbare hendler kan være farlig
Justerbare hendler kan være farlig
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)
Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)
Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Justerbare hendler kan være farlig
Virker å være en god oppfordring det der ja....enda bra du slapp med skrekken
Takk for at du deler :=D>
Takk for at du deler :=D>
- Steinkastar
- Innlegg: 315
- Registrert: 15 feb 2011, 20:49
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R6 2001
- Sted: Oslo
Re: Justerbare hendler kan være farlig
Damn......
godt å høre at alt gikk bra....:-)
godt å høre at alt gikk bra....:-)
Veritas Aequitas
LUHG
LUHG
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: Justerbare hendler kan være farlig
"Ikke fuck med ting du bruker uten å tenke over hvordan! "
Æ har ei litt annerledes læresetning: Ikke bruk ting uten å tenke over hvordan!
Men godt det gikk bra
Æ har ei litt annerledes læresetning: Ikke bruk ting uten å tenke over hvordan!
Men godt det gikk bra
Re: Justerbare hendler kan være farlig
"If it works, don't touch it"
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: Justerbare hendler kan være farlig
Da JEG er ei jævla kløne overlater jeg alt slikt til MC-huset Nydal AS,da
er alt i sikre hender.
Men er misunnelig på de som selv kan fikse det meste på sykkelen....
er alt i sikre hender.
Men er misunnelig på de som selv kan fikse det meste på sykkelen....
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Justerbare hendler kan være farlig
Byttet til korte og justerbare hendler. Syntes clutchhendelen var litt for langt ut og justerte den inn et hakk da jeg parkerte etter en tur. Da jeg skulle starte for å kjøre på jobben dagen etter - ingen reaksjon ! Skjønte ingenting og bestemte meg for å prøve å trille igang nedover en lang slak bakke hjemmefra. Til dere som ikke har prøvd det med en 1200 - ikke gjør det! Bakhjulet sto både da jeg prøvde i 2. og 3. gir. Det endte med at jeg måtte dytte sykkelen opp bakken for å få den hjem igjen. Sliten - JA! Dro på jobb og funderte hele dagen på hva som var galt. Etter jobb satte jeg meg ned ved sykkelen og tenkte, målte og lurte på hva jeg hadde gjort siden den ikke reagerte på noe som helst. Til slutt etter å ha målt meg rundt alle brytere og sjekket sikringer, skjønte jeg hva det var: Jeg hadde justert inn clutchhendelen for mye slik at bryteren ikke slo inn. Jeg må nemlig holde inne clutchen for å få startet .
Re: Justerbare hendler kan være farlig
Nuvel, du kunne prøvd 5 / 6 gear også, har startet flere sykler på gear, også på grus, og det har gått bra.hjc skrev:Byttet til korte og justerbare hendler. Syntes clutchhendelen var litt for langt ut og justerte den inn et hakk da jeg parkerte etter en tur. Da jeg skulle starte for å kjøre på jobben dagen etter - ingen reaksjon ! Skjønte ingenting og bestemte meg for å prøve å trille igang nedover en lang slak bakke hjemmefra. Til dere som ikke har prøvd det med en 1200 - ikke gjør det! Bakhjulet sto både da jeg prøvde i 2. og 3. gir. Det endte med at jeg måtte dytte sykkelen opp bakken for å få den hjem igjen. Sliten - JA! Dro på jobb og funderte hele dagen på hva som var galt. Etter jobb satte jeg meg ned ved sykkelen og tenkte, målte og lurte på hva jeg hadde gjort siden den ikke reagerte på noe som helst. Til slutt etter å ha målt meg rundt alle brytere og sjekket sikringer, skjønte jeg hva det var: Jeg hadde justert inn clutchhendelen for mye slik at bryteren ikke slo inn. Jeg må nemlig holde inne clutchen for å få startet .
Har hørt om folk som ikke har fått startet i høyeste gear, men da er de for lite tunge eller ikke har bratt nok bakke....
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Re: Justerbare hendler kan være farlig
jeg tror det kan være vel så lurt å ikke bruke motorbrems i sving, spesielt i kombinasjon med nedgiring.StigRune skrev:Tenkte jeg skulle dele, da jeg synes det er en tabbe som lett kan oppstå og enda lettere unngås; Ikke fuck med ting du bruker uten å tenke over hvordan!