Godtvoksen blogg: Sesong 2013

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Godtvoksen blogg: MC-sesongen 2011

Legg inn av tagesk »

Godtvoksen skrev:En føler jo selvsagt noe lojalitet i forhold til tagest som tok så godt imot oss.....
Jeg er ikke italiener og har ikke noe behov for å forsvare hverken Italia eller italienere.
Så du skal bare si hva du synes, både om det ene og det andre.
Du er velkomme tilbake, selv om du kommer i leiebil heller enn på sykkel.

Det skulle bare mangle!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Godtvoksen blogg: MC-sesongen 2011

Legg inn av Relax »

Godtvoksen skrev:
Godtvoksen skrev:Det blir nok noe senere jeg er i Pisa...og rapport vil nok komme i ettertid... :thumleft

Husk politiet advarer mot å offentligjøre på facebook og andre sosiale medier når en reiser fra hjemmet og det viser at det er fritt frem for innbrudd... ;e

Ja, jeg lovte en liten rapport fra Pisa og eller Toscana når jeg var tilbake fra sommerferie. Vi ble tatt veldig godt imot av Tage og kona Sissel. Ble invitert til lunch hjemme hos dem, og ble guidet rundt i deres bostedslandsby Montemagno.

Tage er en dyktig kokk
web-kokk-tage-HV3U8403.jpg
Tage understreker sine viktige poenger for butikkeier:
web-landhandel-HV3U8382.jpg

Et personlig formål med turen i år var å rekonisere Toscana som mål og et sted for MC-kjøring/Road-tripp for MC-siden.

Vel, jeg ble noe betenkt og har lenge lurt på hva jeg skulle si/skrive her på MC-siden. En føler jo selvsagt noe lojalitet i forhold til tagest som tok så godt imot oss, og som har uttalt at han mer en gjerne guider og ordner alt det praktiske i Toscana for et slikt opplegg. Nå er jo mine opplevelser svært subjektive, og dere vet jeg er pingle i svinger og har brede kyllingstriper på mine MC-dekk... ;e

Jeg leste i dag i Aftenposten at Tyskerne rangerer henholdsvis Italia og Tyrkia på topp over det de mener er de verste sjåførene. Dette kan også jeg underskrive. Det er ikke noe moro å kjøre bil i Italia. Italieneren holder svært liten avstand til forankjørende kjøretøy. De teller neppe fra 1001 - 1003. De blir knapt nok ferdig med tallet tusen og en....de ligger neste opp på støtfangeren bak på bilen. Og ha slike "klegger" bak min MC, frister svært lite.. :[-(

Det frister da ikke undertegnede å kjøre MC i Toscana, tror at jeg inntil videre holder meg til veier og steder her i Norge....

MEN, skal jeg på ferie igjen - besøker jeg gjerne Sissel og Tage i Montemagno, men da med leiebil som denne gangen... :thumleft
Vi har vært i strøkene der et par ganger selv på 2 hjul, og jeg skjønner hva du sier.
Vi har en annen respekt for røde lys, sirener og annet enn italienere , og med vår kjørsetil blir vi fort en sinke, bremsesko i Italisens trafikk. Da tenker jeg spesielt på inne i større byer.
OG når det hoper seg opp med utålmidige italienere bak på 2 eller 4 hjul, som ikke holder 3 sekunds avstand, men mer omtrent et halvt sekund, da er det ikke så komfortabelt lenger, hvertfall ikke 2 opp på tung sykkel.

MEN , på landbygda, og f eks i Tosacana området synes jeg det er strålende, mindre trafikk, mindre stress og hyggeliegre folk.
Jeg kjører gjerne i Italia i, men vil holde meg unna de største byene;)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjørn
Innlegg: 54
Registrert: 22 aug 2010, 20:02
Motorsykkelen din: KAV. VN800A
Sted: Kvinesdal

Re: Godtvoksen blogg: Nå om Toscana - 2011

Legg inn av Bjørn »

Ikke bare Godtvoksen som klager på italienske sjåfører
http://bil.aftenbladet.no/bil/article4208200.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Godtvoksen

Re: Godtvoksen blogg: MC-sesongen 2011

Legg inn av Godtvoksen »

Relax skrev:
MEN , på landbygda, og f eks i Tosacana området synes jeg det er strålende, mindre trafikk, mindre stress og hyggeliegre folk.
Jeg kjører gjerne i Italia i, men vil holde meg unna de største byene;)
Jeg vet du kjører mye og med samme type MC som jeg har. Antar da at du ikke er så veldig overbegeistret for hårnålsvinger mv. Hvilken kjørerrute ville du anbefale på MC fra Kristiansand/Hirtshals - Pisa/Toscana?

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Godtvoksen blogg: MC-sesongen 2011

Legg inn av tagesk »

Godtvoksen skrev:Hvilken kjørerrute ville du anbefale på MC fra Kristiansand/Hirtshals - Pisa/Toscana?
Sjekk Autozug.

Ellers velger jeg selv helst A7 som går fra Kiel hele veien til Bodensee.
Derefter kjører du gjennom Bregenz sentrum for å slippe motorveienavgiften i Østerrike.
[Det der med den motorveiavgiften i Østerrike er rett og slett fordi jeg synes drøye ti euro for ti minutter er for heftig.]
Derfra A13 over San Bernardino (det vil si, gjennom om du ikke liker hårnålsvinger).
Det bringer deg til Milano, og så er du i Toscana før du vet ordet av det.
Kartet med turen er her.
Erfaring viser at dette er den raskeste veien mellom Kiel og vår del av Italia.
Jeg har kjørt strekning syv ganger tur-retur.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Godtvoksen blogg: MC-sesongen 2011

Legg inn av Relax »

Godtvoksen skrev:
Relax skrev:
MEN , på landbygda, og f eks i Tosacana området synes jeg det er strålende, mindre trafikk, mindre stress og hyggeliegre folk.
Jeg kjører gjerne i Italia i, men vil holde meg unna de største byene;)
Jeg vet du kjører mye og med samme type MC som jeg har. Antar da at du ikke er så veldig overbegeistret for hårnålsvinger mv. Hvilken kjørerrute ville du anbefale på MC fra Kristiansand/Hirtshals - Pisa/Toscana?

:)
Jeg tenker litt ulikt deg, men jeg tenker også HELT ulikt Tagesk og hans veirute her..
Ja, doningen med kone, opp-pakning og meg veier rundt 550 kg, og har litt lang akselavstand, MEN jeg oppsøker GJERNE svinger likevel ;) De som kjører single og kanskje 150-200 kilo letter og på "rett opp og ned sykkel" kjører svinger langt kvikkere enn meg , men hva søren gjør vel det, vi er på tur ;)
OG, vi er ikke helt pingler heller;)
Av den grunn at vi liker svinger og utfordringer så valgte vi Stelvio passet bla. når vi kjørte ned til Pisa i fjor.
http://pordoi.blogspot.com/2008/07/stel ... et_02.html" onclick="window.open(this.href);return false;
og noen påfølgende pass..
MEN , det finnes absolutt enklere veier


Men, mer konkret svar.
Rv 11 eller Rv 13 nedover Danmark bare fordi jeg synes motorvei er kjedelig..
Om man fortsatt ikke vil kjøre motorvei er Gluckstadt et hyggelig, utmerket liten by som også har fergeovergang over Elbe. ( hvis ikke må du kjøre motorvei ved Hamburg)
Jeg velger motorvei klasse B , ca 100-120 km/t, nedover i stedet for diss A motorveiene hvor man helst skal holde 140-150-160 km/t. Jeg synes B veiene er triveligere for cruising og 2 på. Det er vel nesten vanskelig å finne noen skarpe svinger eller andre utfordringer nedover Tyskland før du møter Alpene. Derimot er Tyskland fult av meget hyggelige konditorier osv.
OM man har tid og mulighet er jo Rhinedalen, Mozeldalen et ”must” i Tyskland. Det er veier skreddersydd for deg og din sykkel ;)

For meg er det opplagt å kjøre over Alpene når man først er der, og ikke gjennom i en tunnel.
( Kjører man 7 ganger i året, så forstår jeg tunnelen ;) )
Videre finner jeg riksveier, eller B klasse veier UTENFOR Milano og andre store byer. Bruk GPS’n aktivt og sett punkter slik at du unngår de store byene. Du vil kjøre i nærheten av Gardasjøen, og legg gjerne veien langs den. Flott område, og kom gjerne ned fra nordsiden.
Luca i Italia er en flott by!
Det finnes mye info om Alpene på nett, hvilken som er tøffere enn de andre og hvilken som er for ”førstereisende”

Men en ting vil jeg si, om man ikke er komfortable md svinger osv, så tror jeg kanskje jeg hadde ventet til jeg eventuelt ble det. Uansett hvilken vei og rute man velger, så kan man ( vil man) en eller annen gang komme opp i situasjoner hvor det krever at du behersker kjøretøyet ditt. Det er ikke komfortabelt (sikkert) for hverken ”sjåfør” eller passasjer om ”sjåføren” er usikker ;)
"Do the right thing"

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Godtvoksen blogg: MC-sesongen 2011

Legg inn av tagesk »

Relax skrev:Jeg tenker litt ulikt deg, men jeg tenker også HELT ulikt Tagesk og hans veirute her..
Jeg forsto at spørsmålet hvordan komme seg hit uten for mange svinger.
Da er ikke Stelvio svaret tror jeg ;-)

I Europa er avveiningen enkel: Tid mot opplevelse.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Godtvoksen blogg: MC-sesongen 2011

Legg inn av Relax »

tagesk skrev:
Relax skrev:Jeg tenker litt ulikt deg, men jeg tenker også HELT ulikt Tagesk og hans veirute her..
Jeg forsto at spørsmålet hvordan komme seg hit uten for mange svinger.
Da er ikke Stelvio svaret tror jeg ;-)

I Europa er avveiningen enkel: Tid mot opplevelse.

[TaSK]
Jeg skjønte det :) Du svarte på spørsmålet hans :)
Man kan vel si at jeg var uenig i problemstillingen hans , derfor svarte jeg som jeg gjorde;)
Å kjøre sykkel til Alpene uten å kjøre noen pass, er omtrent som å dra til syden og håpe man slipper å bade :knegg
Gå'kke an, vettu ;e :knegg :knegg
"Do the right thing"

Godtvoksen

Re: Godtvoksen blogg: MC-sesongen 2011

Legg inn av Godtvoksen »

Relax skrev: Men en ting vil jeg si, om man ikke er komfortable md svinger osv, så tror jeg kanskje jeg hadde ventet til jeg eventuelt ble det. Uansett hvilken vei og rute man velger, så kan man ( vil man) en eller annen gang komme opp i situasjoner hvor det krever at du behersker kjøretøyet ditt. Det er ikke komfortabelt (sikkert) for hverken ”sjåfør” eller passasjer om ”sjåføren” er usikker ;)
Det er vel ikke fullt så ille, men jeg oppsøker ikke de smaleste og mest svingete veiene for det går litt tregt. Det samme med de store motorveier, så jeg likte forslaget om motorvei klasse B i stedet for de største motorveiene.

Takk både til deg og tagest for fine tips, dersom jeg velger å våge meg ut i Europe og får kona med på noe slikt..

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Godtvoksen blogg: MC-sesongen 2011

Legg inn av Duville »

Relax skrev:
tagesk skrev:
Relax skrev:Jeg tenker litt ulikt deg, men jeg tenker også HELT ulikt Tagesk og hans veirute her..
Jeg forsto at spørsmålet hvordan komme seg hit uten for mange svinger.
Da er ikke Stelvio svaret tror jeg ;-)

I Europa er avveiningen enkel: Tid mot opplevelse.

[TaSK]
Jeg skjønte det :) Du svarte på spørsmålet hans :)
Man kan vel si at jeg var uenig i problemstillingen hans , derfor svarte jeg som jeg gjorde;)
Å kjøre sykkel til Alpene uten å kjøre noen pass, er omtrent som å dra til syden og håpe man slipper å bade :knegg
Gå'kke an, vettu ;e :knegg :knegg

Den siste setningen er jo bare tull - det går fint an å reise til syden uten å bade, har gjort det mange ganger, jeg i mars for å golfe og da er ikke badetempen noe særlig, nei..... :knegg :lol men å kjøre til Italia uten å kjøre svingete veier, da må man vel være passe inntørka vel....... :moi:

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Godtvoksen blogg: MC-sesongen 2011

Legg inn av tagesk »

Relax skrev: Å kjøre sykkel til Alpene uten å kjøre noen pass, er omtrent som å dra til syden og håpe man slipper å bade :knegg
Gå'kke an, vettu ;e :knegg :knegg
Jeg bor her, uten å bade.
Et barnebarn greide å lokke meg i havet forleden; i flere minutter.;
Med det unntaket som bekrefter regelen har det ikke skjedd på de ni årene vi har bodd her.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Godtvoksen

Re: Godtvoksen blogg: Nå om Toscana - 2011

Legg inn av Godtvoksen »

Endelig, to års deltidstudie er i dag avsluttet med en 10 dagers eksamen, så nå kan jeg kose meg masse med foto og MC-interesse på fritiden... :thumleft

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Godtvoksen blogg: Nå om Toscana - 2011

Legg inn av Snikkeren »

Grattis. :thumleft
Håper det gikk bra.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Godtvoksen blogg: Nå om Toscana - 2011

Legg inn av SheDevil »

Håper du ble fornøyd med din egen innsats Godtvoksen, er det som teller (i tillegg til at du bestod da) :roll
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Godtvoksen

Re: Godtvoksen blogg: Nå om Toscana - 2011

Legg inn av Godtvoksen »

Tusen takk. Jeg er fornøyd bare jeg består..:-)

Låst