Godtvoksen skrev:Relax skrev:
MEN , på landbygda, og f eks i Tosacana området synes jeg det er strålende, mindre trafikk, mindre stress og hyggeliegre folk.
Jeg kjører gjerne i Italia i, men vil holde meg unna de største byene;)
Jeg vet du kjører mye og med samme type MC som jeg har. Antar da at du ikke er så veldig overbegeistret for hårnålsvinger mv. Hvilken kjørerrute ville du anbefale på MC fra Kristiansand/Hirtshals - Pisa/Toscana?
:)
Jeg tenker litt ulikt deg, men jeg tenker også HELT ulikt Tagesk og hans veirute her..
Ja, doningen med kone, opp-pakning og meg veier rundt 550 kg, og har litt lang akselavstand, MEN jeg oppsøker GJERNE svinger likevel

De som kjører single og kanskje 150-200 kilo letter og på "rett opp og ned sykkel" kjører svinger langt kvikkere enn meg , men hva søren gjør vel det, vi er på tur

OG, vi er ikke helt pingler heller;)
Av den grunn at vi liker svinger og utfordringer så valgte vi Stelvio passet bla. når vi kjørte ned til Pisa i fjor.
http://pordoi.blogspot.com/2008/07/stel ... et_02.html" onclick="window.open(this.href);return false;
og noen påfølgende pass..
MEN , det finnes absolutt enklere veier
Men, mer konkret svar.
Rv 11 eller Rv 13 nedover Danmark bare fordi jeg synes motorvei er kjedelig..
Om man fortsatt ikke vil kjøre motorvei er Gluckstadt et hyggelig, utmerket liten by som også har fergeovergang over Elbe. ( hvis ikke må du kjøre motorvei ved Hamburg)
Jeg velger motorvei klasse B , ca 100-120 km/t, nedover i stedet for diss A motorveiene hvor man helst skal holde 140-150-160 km/t. Jeg synes B veiene er triveligere for cruising og 2 på. Det er vel nesten vanskelig å finne noen skarpe svinger eller andre utfordringer nedover Tyskland før du møter Alpene. Derimot er Tyskland fult av meget hyggelige konditorier osv.
OM man har tid og mulighet er jo Rhinedalen, Mozeldalen et ”must” i Tyskland. Det er veier skreddersydd for deg og din sykkel
For meg er det opplagt å kjøre over Alpene når man først er der, og ikke gjennom i en tunnel.
( Kjører man 7 ganger i året, så forstår jeg tunnelen

)
Videre finner jeg riksveier, eller B klasse veier UTENFOR Milano og andre store byer. Bruk GPS’n aktivt og sett punkter slik at du unngår de store byene. Du vil kjøre i nærheten av Gardasjøen, og legg gjerne veien langs den. Flott område, og kom gjerne ned fra nordsiden.
Luca i Italia er en flott by!
Det finnes mye info om Alpene på nett, hvilken som er tøffere enn de andre og hvilken som er for ”førstereisende”
Men en ting vil jeg si, om man ikke er komfortable md svinger osv, så tror jeg kanskje jeg hadde ventet til jeg eventuelt ble det. Uansett hvilken vei og rute man velger, så kan man ( vil man) en eller annen gang komme opp i situasjoner hvor det krever at du behersker kjøretøyet ditt. Det er ikke komfortabelt (sikkert) for hverken ”sjåfør” eller passasjer om ”sjåføren” er usikker