Kjøpe brukt motor fra ebay?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Kjøpe brukt motor fra ebay?

Legg inn av TheBandit »

Deler i Norge er svindyrt så lenge biltema ikke har de, uansett om det gjelder bil, båt, motorsykkel og radiostyrt bil. Heldigvis er bandit en populær sykkel i England og USA, så jeg har sett masse stilig ekstrautstyr på ebay. Kanskje det blir nå fler oppgraderinger i vinter. ;e

Jeg er vel den motorsyklisten med størst glis som er ute på veien no om dagen ihvertfall :D :D :D

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Kjøpe brukt motor fra ebay?

Legg inn av harlex »

Interessant tråd. Men etter det jeg kan se er det en problemstilling som ikke er belyst. Den nye motoren fra England.... Ble den bare montert og ferdig med det? Må man/bør man/skal man ikke søke om motorbytte for at alt skal være lovlig? Hvis det er noen som kan si noe om dette så blir jeg glad.... :-)
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38054
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøpe brukt motor fra ebay?

Legg inn av AJ »

harlex skrev:Interessant tråd. Men etter det jeg kan se er det en problemstilling som ikke er belyst. Den nye motoren fra England.... Ble den bare montert og ferdig med det? Må man/bør man/skal man ikke søke om motorbytte for at alt skal være lovlig? Hvis det er noen som kan si noe om dette så blir jeg glad.... :-)
Er det noen forskjell på motor og girkasse, tro... :-k
Kjøpte brukt girkasse til bilen på eBay fra England, jeg. Og verkstedet satte den inn uten at jeg måtte vise bilen eller søke om noe som helst...

Er vel annerledes med motorer antakelig. Spesielt hvis man bytter til større motor enn den originale... Da handler det om effektøkning og muligens også krav til forsterkninger av visse ting i bærende kontruksjoner og karosseri, vil jeg tro...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Kjøpe brukt motor fra ebay?

Legg inn av harlex »

AJ skrev:
harlex skrev:Interessant tråd. Men etter det jeg kan se er det en problemstilling som ikke er belyst. Den nye motoren fra England.... Ble den bare montert og ferdig med det? Må man/bør man/skal man ikke søke om motorbytte for at alt skal være lovlig? Hvis det er noen som kan si noe om dette så blir jeg glad.... :-)
Er det noen forskjell på motor og girkasse, tro... :-k
Kjøpte brukt girkasse til bilen på eBay fra England, jeg. Og verkstedet satte den inn uten at jeg måtte vise bilen eller søke om noe som helst...

Er vel annerledes med motorer antakelig. Spesielt hvis man bytter til større motor enn den originale... Da handler det om effektøkning og muligens også krav til forsterkninger av visse ting i bærende kontruksjoner og karosseri, vil jeg tro...
Det er anderledes ja... Sykkelen deles inn i 2 hoveddeler ramme og motor... Har lest meg MYE opp på dette men har ennå ikke funnet ut prosedyren for å få godkjent/registrert ny standard motor på en sykkel..... Når det gjelder sterkt modifiserte eller annen type enn original motorer så er det visst snakk om søknad... Men hvis man tar en motor av samme type f.eks. kjøpt i USA på ebay...Lovlighet, evt. avgifter, dokumentasjonskrav, prosedyre(r) (søknad eller informere, visning og hvordan vil en visning evt. foregå)??? DET lurer eg fremdeles på....
Her er noe om saken
http://www.vegvesen.no/_attachment/62009/binary/15350" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vegvesen.no/_attachment/62010/binary/15351" onclick="window.open(this.href);return false;
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kjøpe brukt motor fra ebay?

Legg inn av mekkern »

så lenge du har momset inn motoren er vel den saken grei? hvis du derimot skal OMBYGGE sykkelen er det anderledes.
Ta med kjøpskvittering med motornr.og momskvittering-så ordner nok vegvesnet med nytt vognkort m merknad.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Kjøpe brukt motor fra ebay?

Legg inn av harlex »

mekkern skrev:så lenge du har momset inn motoren er vel den saken grei? hvis du derimot skal OMBYGGE sykkelen er det anderledes.
Ta med kjøpskvittering med motornr.og momskvittering-så ordner nok vegvesnet med nytt vognkort m merknad.
Vet ikkje.... Men nytt vognkort trenger eg ikkje for det står ikkje motornummer der så vognkortet linker ikkje til motoren....

Jeg må vel ta meg en tur innom lokalt biltilsyn men har fått antydninger om at svaret avhenger av hvem man snakker med... ](*,) Begynner å miste troen på at det står noe spesifikt i lovverket så det hadde vært greit å hørt fra noen som hadde gjort dette før....
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kjøpe brukt motor fra ebay?

Legg inn av mekkern »

serienr på motor er likt som på ramme på en del sykler..derfor er det en mulighet for å slippe pes i kontroll(stjålet osv.)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjøpe brukt motor fra ebay?

Legg inn av simpson »

En bekjent kjøpte en 00 R6 fra forhndler som det var foretatt rammebytte på pga skade.
De hentet inn en 02 R6, satte den gamle motoren inn i den nyere ramma og reiste på Biltilsynet med alle papirer.
De måtte bruke den gamle motoren for å få det godkjent som rammebytte. En viss del av opprinnelige sykkel må brukes, hvis ikke blir det ikke godkjent.
Sykkelen beholdt det gamle reg.nr og er fortsatt en 00 mod i vognkortet.
Etter visning ble den andre motoren satt tilbake igjen og dermed er hele sykkelen en 02, men er 00 juridisk.
Alt dette med biltilsynets velsingnelse.

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Kjøpe brukt motor fra ebay?

Legg inn av harlex »

harlex skrev:Interessant tråd. Men etter det jeg kan se er det en problemstilling som ikke er belyst. Den nye motoren fra England.... Ble den bare montert og ferdig med det? Må man/bør man/skal man ikke søke om motorbytte for at alt skal være lovlig? Hvis det er noen som kan si noe om dette så blir jeg glad.... :-)
Svaret på det jeg selv spør om her er at bytte av lik motor som man har sees på som en reparasjon og biltilsynet har ingenting med det å gjøre. Dette svaret fikk jeg av biltilsynet i forbindelse med at jeg er i ferd med å bytte en motor i disse dager. Ble anbefalt å ha tilgjengelig dokumentasjon på at jeg er den rettmessige eieren av den nye motoren hvis det noen gang skulle bli et tema i en kontroll....
MEN... Hvis man bytter til en annen motor med annen kubikk eller annen effekt enn den originale så er det behov for en runde hos biltilsynet...
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Kjøpe brukt motor fra ebay?

Legg inn av gsx750_80 »

TheBandit skrev:Hei og god helg til dere mc-folk :vs

Som flere av dere fikk sikkert med dere så klarte jeg å krasje istykker motoren på min kjære Bandit for en måned sia. Og no er det snart 3 uker sida jeg sendte inn skademelding og fikk beskjed om å sette den inn på verksted. Var innom Lundamo auto i dag, men de hadde fortsatt ikke fått noen takstmann på besøk så ingenting har blitt gjort enda. FY til Terra! Noen som har erfaringer med kaskoskader og Terra?

Men saken er den at det koster meg 6000 kr i egenandel + bonustap så jeg sitter å vurdere å kjøpe brukt motor ifra England eller USA. Kom over noen på ebay:
http://www.ebay.co.uk/itm/Suzuki-GSF-Ba ... 2228wt_905
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/03-SUZUK ... 659wt_1165
http://cgi.ebay.com/Motor-kpl-Engine-Su ... 689wt_1163
Noen som har noe erfaringer eller tanker om å kjøpe motor fra utlandet? Og er det noen som vet om det er samme motor i mk1 og mk2 bandit?

Som vanlig regner jeg med at dere har mange gode svar ;e :thumleft

Var nylig en bandit 1200 motor til salgs på finn.no, som hadde stått i GSXR 1100.
Mulig den finnes enda. Tror muligens den befant seg i Trondheimsområdet, men er ikke sikker..
mvh

-gsx750_80

Svar