Åssen er været idag??

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Åssen er været idag??

Legg inn av Desmo »

I dag er det -1 grad, overskyet og så har det kommet 10 cm snø. Da er det nok. Den hvite jula er reddet.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Åssen er været idag??

Legg inn av ArcticTiger »

Tommern skrev:Mildvær i Oslo/Akershus fra mandag til torsdag. Dog mye nedbør. Er det lurt å ta frem sykkelen disse dagene? Skjønner at det blir mye møkk,men hvordan er det med saltet på veiene? Er det lurt å la sykkelen stå?
Salt er vel det verste du får på sykkern :oh ! Det "kryper" inn over allt og korroderer kontakter, ødelegger krom og spiser opp aluminium. Du må vaske Veldig Grundig for å få bort allt saltet. Utseendet/finnish forringes unaturlig fort, sykkern blir "stygg" å se på. Nei, hold den fine Triumph-sykkern unna saltet :[-X :[-(

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Åssen er været idag??

Legg inn av ArcticTiger »

Idag har vi -2 grader, men det blåser ganske mye så det er skikkelig Surt :~| Og skydekket er tjukkt og ligger lavt, så det er dårlig med "dagslys" :8-[ Det ser ut som det snør på andre sia (i vest, Evenes) av Ofotfjorden, jeg håper inderlig snøværet holder seg der :[-X

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Åssen er været idag??

Legg inn av Desmo »

I dag er det -10 og sol på Lena.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Åssen er været idag??

Legg inn av lasse_hansen »

Titter jeg ut av vindu nå så er det mørkt, rett og slett. hehe..
Sludd og is på bakken.. Ikke noe snø, 1grad ute akkurat nå... Håper på enten at snøen og alt forsvinner, eller at det kommer litt snø som blir liggende til julaften :thumleft 25des kan snøen gå sin vei...

Brukeravatar
Tommern
Innlegg: 95
Registrert: 04 okt 2011, 23:51
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R 675cc 2011mod
Sted: Oslo

Re: Åssen er været idag??

Legg inn av Tommern »

ArcticTiger skrev:
Tommern skrev:Mildvær i Oslo/Akershus fra mandag til torsdag. Dog mye nedbør. Er det lurt å ta frem sykkelen disse dagene? Skjønner at det blir mye møkk,men hvordan er det med saltet på veiene? Er det lurt å la sykkelen stå?
Salt er vel det verste du får på sykkern :oh ! Det "kryper" inn over allt og korroderer kontakter, ødelegger krom og spiser opp aluminium. Du må vaske Veldig Grundig for å få bort allt saltet. Utseendet/finnish forringes unaturlig fort, sykkern blir "stygg" å se på. Nei, hold den fine Triumph-sykkern unna saltet :[-X :[-(
Ok,men har jeg ikke allerede kjørt på salt? Siden jeg har kjørt helt til desember. Og en annen ting: masse regn kommer etter helgen. Vil ikke det skylle bort det værste saltet? Ikke meningen å kværulere,men vil så gjerne kjøre. Tenkte å vaske sykkelen etter beste evne til torsdag. Høytrykkspyler og skrubbing med svamp og såpe.
Hvis du ikke bestemmer deg for neste skritt, blir du stående hele livet på et ben!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Åssen er været idag??

Legg inn av AJ »

Tommern skrev: Ok,men har jeg ikke allerede kjørt på salt? Siden jeg har kjørt helt til desember. Og en annen ting: masse regn kommer etter helgen. Vil ikke det skylle bort det værste saltet? Ikke meningen å kværulere,men vil så gjerne kjøre. Tenkte å vaske sykkelen etter beste evne til torsdag. Høytrykkspyler og skrubbing med svamp og såpe.
Anbefaler deg å være veldig forsiktig med høytrykksspyler =;
Jeg har aldri brukt høytrykk på mine sykler, men brukt vanlig hageslange i stedet. Bruker man en skånsom og samtidig effektiv (her må man bare lese seg opp og prøve seg fram...) avfetting og lar denne virke lenge nok før avspyling, er man på rimelig trygg grunn.

Og når dette er sagt: jeg ville ikke tatt ut sykker'n nå om dagen på veier som har vært saltet. Heller ikke på veier som er gruset med sand, slik mange av veiene er her jeg bor. Selv om snøen har smeltet. Rester av salt og sand på veibanen i svinger og kryss kan få fatale følger...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Åssen er været idag??

Legg inn av joo »

Sol og 4-5 blå ute. Skiskyting inne.
Etter sporten bærer det ned på den varme gode Beemerbua sammen med andre bajjkera for å plukke ned det nyeste (men gamle) prosjektet. Kaffe og snacks, turplanlegging, drømming...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Åssen er været idag??

Legg inn av ArcticTiger »

joo skrev:Sol og 4-5 blå ute. Skiskyting inne.
Etter sporten bærer det ned på den varme gode Beemerbua sammen med andre bajjkera for å plukke ned det nyeste (men gamle) prosjektet. Kaffe og snacks, turplanlegging, drømming...
Åssen tilbereder dere kaffen a :mk ?

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Åssen er været idag??

Legg inn av Globe »

Bilde
(11.desember 2011, kl. 11:05)

..og -6 grader :thumleft

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Åssen er været idag??

Legg inn av Desmo »

Det er -9 grader og sol på Lena i dag.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Åssen er været idag??

Legg inn av ArcticTiger »

@Tommern: Saltet har en lei tendens til å krype inn over allt, med påfølgende korrosjon. Saltet leder og srøm godt, så du risikerer "krypestrøm" som elektronikk ikke er så glad i. Men skylling med mye vann hjelper jo. Som AJ sier, vær forsiktig med høytrykks-spylern! Det er fort gjort å blåse vann inn i hjullagere, styrelager, el-kontakter osv.

Her er det lett snøvær idag, -4 grader og skikkelig lavt skyddekke. Årrntli Mørketid :8-[ nå. Men, idag er det bare 10 dager igjen til sola snur :thumleft , så da går det raskt mot lysere tider og Vår :D .

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Åssen er været idag??

Legg inn av ejs »

:thumleft

3 varmegrader og duskregn.
Sola snur om 11 dager. :D
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Åssen er været idag??

Legg inn av jhn »

Desmo skrev:Det er -9 grader og sol på Lena i dag.
Æ har lurt litt på hvem hu derre Lena kunne være ei stund.
Ho e sikkert både solbrun og fin, men ho fremstår som ei smule kjølig dame

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Åssen er været idag??

Legg inn av joo »

ArcticTiger skrev:
Åssen tilbereder dere kaffen a :mk ?
Dessverre bare gammeldags trakter. Lurer på om vi ikke må ha en Nespressomaskin der siden store deler av helgene går med i bua... :mk
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Svar