Hvilken el-bil skal man velge?
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Gøy med Jawa og dens simplisitet. Litt som en boble. Er ikke akkurat førstevalget på langtur, til det er kraftressursene altfor laber og bremsene dårlige. For ikke å nevne hvor nervøst det er når du pusher den gjennom svingene og føler bakenden lever sitt eget liv. Likeledes når man skal bremse og gaffelen flekser bakover. Å holde 80 på landeveien på en avslappende måte er mer enn nok. Den er bortsett fra det enkel å leve med. Olje og bensin på tanken, trykke inn nøkkelen, kicke og kjøre.
Grisekjøring driver jeg ikke med, men jevnt kan det gå om jeg skal et bestemt sted og forholdene er gode. Ble tatt på trimma moped en gang, en annen gang for en sladd på nysnø en vinternatt, ellers vil jeg si at kjørestilen ikke utmerker seg som hårreisende. Slapp gassen fra 80 og inn gled fint ned mot 60 inn i en 60-sone. Onkel sto med laseren omtrent rett bak skiltet. Seint på kvelden. Der har du prikkene. Er det trafikk så er jeg nok ikke den som utmerker seg som en aggressiv sjåfør en rister på hodet av. Langt ifra. Jeg kjørte oppover dagen før, og det var i sterk kontrast til påfølgende kveldstur hjem. Trafikk og tid på døgnet har alt å si, samt en smule hjemlengsel. Mtp. Drøyt 370 000km kjørt med bil/mc på 10 år, så skulle man tro at det hadde sett verre ut om grisekjøring hadde vært en hobby slik du fremlegger det.
Nok om det.
Grisekjøring driver jeg ikke med, men jevnt kan det gå om jeg skal et bestemt sted og forholdene er gode. Ble tatt på trimma moped en gang, en annen gang for en sladd på nysnø en vinternatt, ellers vil jeg si at kjørestilen ikke utmerker seg som hårreisende. Slapp gassen fra 80 og inn gled fint ned mot 60 inn i en 60-sone. Onkel sto med laseren omtrent rett bak skiltet. Seint på kvelden. Der har du prikkene. Er det trafikk så er jeg nok ikke den som utmerker seg som en aggressiv sjåfør en rister på hodet av. Langt ifra. Jeg kjørte oppover dagen før, og det var i sterk kontrast til påfølgende kveldstur hjem. Trafikk og tid på døgnet har alt å si, samt en smule hjemlengsel. Mtp. Drøyt 370 000km kjørt med bil/mc på 10 år, så skulle man tro at det hadde sett verre ut om grisekjøring hadde vært en hobby slik du fremlegger det.
Nok om det.
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Hvis man kan pense over på elbil igjen, er det noen som har testet Jaguar I-pace?
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Det var du selv som skrev (bla) følgende:FredrikE24 skrev: 14 okt 2019, 22:24 ...
Grisekjøring driver jeg ikke med, men jevnt kan det gå om jeg skal et bestemt sted og forholdene er gode. ...
Nok om det.
"Jeg kjørte fra Brekstad(Ørlandet) og hjem til Oppegård ifjor høst. Jeg holdt en snittfart på 112km/t på turen fra jeg satt meg i bilsetet til jeg sto på gårdsplassen hjemme. Da inkludert en ferjetur.. "
Derav karakteristikken.
Google maps https://www.google.com/maps/dir/7130+Br ... 695348!3e0 beregner kjøretiden til 8 timer og 18 minutter, på 556 km. (Jeg kjenner ikke eksakte addresser, men det har neppe særlig betydning).
8 timer og 18 minutter blir 8.3 timer. 556 km/8.3 timer blir i gjennomsnitt 67 km/t.
Du påstår du har kjørt mellom Brekstad og Oppegård med gjennomsnittshastighet på 112 km/t, dvs 67 % raskere enn det Google maps foreslår.
Kall kjøringen hva du vil..

mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
https://www.motor.no/tester/biltester/j ... pace-2018/Olav K skrev: 14 okt 2019, 23:11 Hvis man kan pense over på elbil igjen, er det noen som har testet Jaguar I-pace?
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Ja , fikk ikke mer enn ca 30 min men kjørte bla min favoritt mc-vei og fikk testet kjøre-egenskaper.Olav K skrev: 14 okt 2019, 23:11 Hvis man kan pense over på elbil igjen, er det noen som har testet Jaguar I-pace?
Som oppsummering så vil jeg si at den sitter som fy... i svingene og har en fantastisk akselerasjon , brukbar plass innvendig og bagasjerom ca Golf +. Den er sammenlignbar med min BMW 4-serie volum-messig.
Ikke helt premium tysk innvendig , et stykke opp til BMW/Audi/MB - mer Mondeo + ( noe som fikk selgeren til å få tics når jeg nevnte det ..)
Batterikapasitet er vel ok - selv om det røyk 9% av totalen med litt inspirert høyrefot.
Komforten var overraskende god sett i forhold til at den sto på 20 toms valser på en såpass "liten" bil. Ikke prøvd Etron/MBQ men ville absolutt gjort det før jeg har tatt en beslutning.
For min del så avventer jeg EL iom at det skjer mye utvikling blant mange "nye" merker og har bestilt en 2020 Bmw 530e Hybrid som kom med x-drive nylig. Jeg beregner å kjøre 3-4 dager i uke med kun EL da rekkevidden på 2020 modellen er økt til 55-67 km , og da har jeg 0 bekymringer med rekkevidde-angst.
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Må ha en prøvetur en dag, men det er et lite stykke til Sandven i Bergen. Får ta det i forb. med en utreise til jobb.WikingTnT skrev: 15 okt 2019, 09:01Ja , fikk ikke mer enn ca 30 min men kjørte bla min favoritt mc-vei og fikk testet kjøre-egenskaper.Olav K skrev: 14 okt 2019, 23:11 Hvis man kan pense over på elbil igjen, er det noen som har testet Jaguar I-pace?
Som oppsummering så vil jeg si at den sitter som fy... i svingene og har en fantastisk akselerasjon , brukbar plass innvendig og bagasjerom ca Golf +. Den er sammenlignbar med min BMW 4-serie volum-messig.
Ikke helt premium tysk innvendig , et stykke opp til BMW/Audi/MB - mer Mondeo + ( noe som fikk selgeren til å få tics når jeg nevnte det ..)
Batterikapasitet er vel ok - selv om det røyk 9% av totalen med litt inspirert høyrefot.
Komforten var overraskende god sett i forhold til at den sto på 20 toms valser på en såpass "liten" bil. Ikke prøvd Etron/MBQ men ville absolutt gjort det før jeg har tatt en beslutning.
For min del så avventer jeg EL iom at det skjer mye utvikling blant mange "nye" merker og har bestilt en 2020 Bmw 530e Hybrid som kom med x-drive nylig. Jeg beregner å kjøre 3-4 dager i uke med kun EL da rekkevidden på 2020 modellen er økt til 55-67 km , og da har jeg 0 bekymringer med rekkevidde-angst.
Utifra tall (og det du skriver her) er jeg mest betenkt over tilhengervekt (jeg har riktignok andre biler som kan dra tungt, men 750kg på kroken er jo ingenting

Takk for svar :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Misforstå meg rett :-) - interiøret er bra men forventningene til Jaguar er vel at det skal være på høyde med Premium tysk men synes personlig at det er et lite stykke igjen.Olav K skrev: 15 okt 2019, 09:15Må ha en prøvetur en dag, men det er et lite stykke til Sandven i Bergen. Får ta det i forb. med en utreise til jobb.WikingTnT skrev: 15 okt 2019, 09:01Ja , fikk ikke mer enn ca 30 min men kjørte bla min favoritt mc-vei og fikk testet kjøre-egenskaper.Olav K skrev: 14 okt 2019, 23:11 Hvis man kan pense over på elbil igjen, er det noen som har testet Jaguar I-pace?
Som oppsummering så vil jeg si at den sitter som fy... i svingene og har en fantastisk akselerasjon , brukbar plass innvendig og bagasjerom ca Golf +. Den er sammenlignbar med min BMW 4-serie volum-messig.
Ikke helt premium tysk innvendig , et stykke opp til BMW/Audi/MB - mer Mondeo + ( noe som fikk selgeren til å få tics når jeg nevnte det ..)
Batterikapasitet er vel ok - selv om det røyk 9% av totalen med litt inspirert høyrefot.
Komforten var overraskende god sett i forhold til at den sto på 20 toms valser på en såpass "liten" bil. Ikke prøvd Etron/MBQ men ville absolutt gjort det før jeg har tatt en beslutning.
For min del så avventer jeg EL iom at det skjer mye utvikling blant mange "nye" merker og har bestilt en 2020 Bmw 530e Hybrid som kom med x-drive nylig. Jeg beregner å kjøre 3-4 dager i uke med kun EL da rekkevidden på 2020 modellen er økt til 55-67 km , og da har jeg 0 bekymringer med rekkevidde-angst.
Utifra tall (og det du skriver her) er jeg mest betenkt over tilhengervekt (jeg har riktignok andre biler som kan dra tungt, men 750kg på kroken er jo ingentingog at det er et "billig" interiør. Bagasjeplass er nok tilstrekkelig for to voksne, og ytelsene og rekkevidde er den minste bekymring.
Takk for svar :)
Enig i tilhenger vekt - de 2 andre (Etron/Eqc) har vel 1800/750 med og uten brems.
Edit : det var faktisk 22 toms felger på demo-bilen og da er inntrykket av komfort/kjøre-egenskaper enda bedre. Vil nok tro at I-pace er hakket mer inspirerende å kjøre enn rivalene - håper Bmw lanserer noe i dette segmentet :-)
Blir morsomt å høre hva ni tycks etter prøving av Jaggen

- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Ikke akkurat et interiøs jeg før gåsehud av i positiv forstand vertfall...
Så sant man ikke vil beinflørte selvsagt...

Så sant man ikke vil beinflørte selvsagt...

Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Det dashbordet kan faktisk minne litt om det siste skjærebrettet du lagetBjerknez skrev: 15 okt 2019, 10:13 Ikke akkurat et interiøs jeg før gåsehud av i positiv forstand vertfall...
Så sant man ikke vil beinflørte selvsagt...
![]()

- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Å det sier vel mer om dette dashbordet enn skjærebrettet for å si det sånn 

-
- Innlegg: 333
- Registrert: 01 mai 2017, 19:48
- Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
- Bosted: Fredrikstad
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Enda mer fjøl:


- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Sistnevnte hadde vertfall midtkonsoll....
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Kult og futuristisk, som i en gammel Citroën. Jeg liker'e.Bjerknez skrev: 15 okt 2019, 10:13 Ikke akkurat et interiøs jeg før gåsehud av i positiv forstand vertfall...
Så sant man ikke vil beinflørte selvsagt...
![]()

Sist redigert av FredrikE24 den 15 okt 2019, 12:26, redigert 1 gang totalt.
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Jeg tror nok du vet hva jeg mente men for å klargjøre ytterligere for deg så tenkte jeg på kvalitet i materialvalg og generell kvalitetsfølelse i hendler/brytere etc..Bjerknez skrev: 15 okt 2019, 10:13 Ikke akkurat et interiøs jeg før gåsehud av i positiv forstand vertfall...
Så sant man ikke vil beinflørte selvsagt...
![]()
Utseende kan man ha delte meninger om -smak og behag .
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Joda, men for min del hjelper det lite hvor godt knappene er skrudd fast når bilen ellers ikke faller i smak.
Har ennå til gode og oppleve knapper eller deler som løsner i de siste bilene jeg har hatt. Det være seg om det er Audi, VW eller Mercedes.
Har ennå til gode og oppleve knapper eller deler som løsner i de siste bilene jeg har hatt. Det være seg om det er Audi, VW eller Mercedes.
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Orker ikke ......Bjerknez skrev: 15 okt 2019, 13:01 Joda, men for min del hjelper det lite hvor godt knappene er skrudd fast når bilen ellers ikke faller i smak.
Har ennå til gode og oppleve knapper eller deler som løsner i de siste bilene jeg har hatt. Det være seg om det er Audi, VW eller Mercedes.
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Er vel ikke noe å ikke orke det... Vi har forskjellige smak alle sammen. Hvis andre liker denne bimmern så er jo det bra for dem det :)
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
"Mazda mener" manglet vel i overskriften på den artikkelen......
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
2020 Hyundai KONA electric med raskere lading og app styring er på plass noe mange savnet tidligere samt god rekkevidde og pris. Beste bil i denne klassen?
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Kona er vel det beste valget i denne klassen, kom meget bra ut i vintertesten til NAF/Motor nå nylig.dypen skrev: 24 feb 2020, 21:07 2020 Hyundai KONA electric med raskere lading og app styring er på plass noe mange savnet tidligere samt god rekkevidde og pris. Beste bil i denne klassen?
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Ja, jeg tror nok ho er det beste valget i denne sammenhengen, men at hun kom best ut i NAF's vintertest tviler jeg påNomade skrev: 27 feb 2020, 22:28Kona er vel det beste valget i denne klassen, kom meget bra ut i vintertesten til NAF/Motor nå nylig.dypen skrev: 24 feb 2020, 21:07 2020 Hyundai KONA electric med raskere lading og app styring er på plass noe mange savnet tidligere samt god rekkevidde og pris. Beste bil i denne klassen?

Re: Hvilken el-bil skal man velge?
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Korrelerer ganske bra med vekt, størrelse og luftmotstand, selv om Polestar nok gjør det dårligere enn den burde ut fra de kriteriene.dypen skrev: 21 sep 2021, 11:32 Stor forskjell på elbilers forbruk, overaskende ...
https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=55633
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1691
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Det er jo det, men skal det bli en mer fair sammenlikning så bør det være biler innenfor samme klasse.dypen skrev: 21 sep 2021, 11:32 Stor forskjell på elbilers forbruk, overaskende ...
https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=55633
I lista så sammenliknes VW E-Up med Tesla Model X og Audi e-tron, og det blir jo litt feil/urettferdig.
Den første er et tyttebær av en knøttebil og de to andre med X-antall hundre hester og veier flere-gangeren av e-up.
Selv om forbruk er forbruk, så blir det litt feil. Blir som å sammenlikne et Mikrofly med et jagerfly på en måte, nytteverdien er ganske forskjellig :-)