KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

ATWindsor skrev:Dere som har større adventure-sykler som dette, kjører dere mye på grusveier og sånn? Kan ikke så mye om denne sykkeltypen, så jeg har aldri helt skjønt meg på de, er det ikke greiere med noe lettere om man kjører i terrenget?
Viser til det jeg har merket med rødt i statet:
kjøring i terrenget er vel strengt tatt ikke lov her i landet, jfr. Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag.
En annen diskusjon, jeg vet... :redface .

Grusveier med fast dekke og lite løsgrus? Helt greit. Stier og skikkelige steingutuer? Nei takk :[-( ...

Husker jeg kjørte opp til Dalsnibba da det var grusvei opp dit. Kjørte med Tiger 1050'en. Likte meg ikke spesielt godt i svingene med en god del rullegrus...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av poulet_cavalier »

AJ skrev: Husker jeg kjørte opp til Dalsnibba da det var grusvei opp dit. Kjørte med Tiger 1050'en. Likte meg ikke spesielt godt i svingene med en god del rullegrus...
Kjør en slik vei med KTM'en. Tipper det blir en ganske anderledes opplevelse.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av JohnnyTh »

poulet_cavalier skrev:
ATWindsor skrev:Dere som har større adventure-sykler som dette, kjører dere mye på grusveier og sånn? Kan ikke så mye om denne sykkeltypen, så jeg har aldri helt skjønt meg på de, er det ikke greiere med noe lettere om man kjører i terrenget?
I terrenget er en trail bike mer egnet ja. I lett terreng er de perfekte (som på bildet under). Pluss at de fungerer som touring og pendler sykler.
Capture.JPG
Det der ser ikke ut som noe lett terreng! Ser jo ut som skikkelig gaupeterreng utenfor den veien der :) Veien så jo flott ut. Kan vel kjøre det aller meste på sånne veier. :prf
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

poulet_cavalier skrev:
AJ skrev: Husker jeg kjørte opp til Dalsnibba da det var grusvei opp dit. Kjørte med Tiger 1050'en. Likte meg ikke spesielt godt i svingene med en god del rullegrus...
Kjør en slik vei med KTM'en. Tipper det blir en ganske anderledes opplevelse.
Har gjort det med Stelvio'en.
Og jada! kan bekrefte at den gjorde seg bedre på denslags underlag enn Tiger'n ;-)
KTM'en er kanskje enda bedre, for alt jeg vet :-)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av JohnnyTh »

poulet_cavalier skrev:Ser poenget ditt. Man kjøper ikke GS for å ha noe unikt eller sjeldent. For min egen del gir jeg ganske blaffen i akkurat det aspektet - GS passer mine behov best av det som finnes akkurat nå. KTM 1290'en sikter seg mer mot GSA slik jeg ser det. For min del blir det for digert.
Jeg synes det er moro å ha noe som er litt spesielt. Men En 1200GS står nok øverst på ønskelisten hvis jeg tar skrittet over på den type sykkel.

Jeg prøvde meg litt på slike veier når jeg var på tur til Tyrkia og det gikk helt greit. Men hadde vært greit med litt høyere eksos slik at det hadde vært mindre skummelt å kvele den. Det bobla godt fra eksospotta når jeg kjørte over noen av disse elvene. Hadde og vært greit med litt større forhjul når jeg kjørte over ei elv i Tyrkia. Kom utenfor hjulsporene og der var det mye grove stein og kilte forhjulet ned imellom noen steiner og holdt på å kvele motoren. Klarte heldigvis å holde turtallet oppe så det gikk greit.

Bilde

Men selvsagt så hadde nok det vært bedre å kjøre disse veiene med en sykkel som er laget for sånt. I Tyrkia fikk jeg leke meg i fjellene på en Honda 250 og det var utrolig moro. Den lille saken fløy oppover fjellstiene
Bilde
Hadde vært skeptisk til å ta GTR'en ut på tur noen av de stedene vi kjørte den dagen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av ATWindsor »

Ok, skjønner, så adventure er passende om man kjører endel på grusveier da egentlig?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

ATWindsor skrev:Ok, skjønner, så adventure er passende om man kjører endel på grusveier da egentlig?
Har ikke reflektert altfor mye over det, men konfigurasjonen med 19, evt. 21" forhjul med smalt dekk (90/100/110 bredde) og 17" bakhjul med 150 bredde skal være godt egnet for grusveier.
Gir bla. god bakkeklaring og god retningstabilitet på ujevnt og løst underlag.

Jeg velger adv-sykkel mest fordi den byr på oppreist og høyreist (god oversikt i trafikken) kjørestilling med bredt styre som passer meg bra for best mulig manøvrering.
Som de fleste allerede har skjønt så legger jeg mindre vekt på gruskjøringsegenskapene...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av ATWindsor »

AJ skrev:
ATWindsor skrev:Ok, skjønner, så adventure er passende om man kjører endel på grusveier da egentlig?
Har ikke reflektert altfor mye over det, men konfigurasjonen med 19, evt. 21" forhjul med smalt dekk (90/100/110 bredde) og 17" bakhjul med 150 bredde skal være godt egnet for grusveier.
Gir bla. god bakkeklaring og god retningstabilitet på ujevnt og løst underlag.

Jeg velger adv-sykkel mest fordi den byr på oppreist og høyreist (god oversikt i trafikken) kjørestilling med bredt styre som passer meg bra for best mulig manøvrering.
Som de fleste allerede har skjønt så legger jeg mindre vekt på gruskjøringsegenskapene...
Jeg har liten erfaring med denne sykkelklassen, så det er kanskje et dumt spørsmål, men hva skiller den fra tilsvarende "konstruksjoner" i så måte? La oss si roadstere, som også har ganske bredt styre og gjerne oppreist sittestilling? Feks en BMW r1200r da, som er samme merke, samme motor osv.

EDIT: trodde du hadde en 1200 GS, men det hadde du ikke, så sammenlikningen med r1200r er kanskje ikke så treffende.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

ATWindsor skrev:
AJ skrev:
ATWindsor skrev:Ok, skjønner, så adventure er passende om man kjører endel på grusveier da egentlig?
Har ikke reflektert altfor mye over det, men konfigurasjonen med 19, evt. 21" forhjul med smalt dekk (90/100/110 bredde) og 17" bakhjul med 150 bredde skal være godt egnet for grusveier.
Gir bla. god bakkeklaring og god retningstabilitet på ujevnt og løst underlag.

Jeg velger adv-sykkel mest fordi den byr på oppreist og høyreist (god oversikt i trafikken) kjørestilling med bredt styre som passer meg bra for best mulig manøvrering.
Som de fleste allerede har skjønt så legger jeg mindre vekt på gruskjøringsegenskapene...
Jeg har liten erfaring med denne sykkelklassen, så det er kanskje et dumt spørsmål, men hva skiller den fra tilsvarende "konstruksjoner" i så måte? La oss si roadstere, som også har ganske bredt styre og gjerne oppreist sittestilling? Feks en BMW r1200r da, som er samme merke, samme motor osv.

EDIT: trodde du hadde en 1200 GS, men det hadde du ikke, så sammenlikningen med r1200r er kanskje ikke så treffende.
Har ingen erfaring med 1200 GS, nei...

En av forskjellene er vel hjuloppsettet. Adv. med 19/21" - 17" hjul og en roadster med 17" - 17" og kortere akselsavstand enn de fleste adv-sykler, vil jeg tro. Lang akselavstand og lang fjæringsvei er også en egenskap som er gjennomgående på de aller fleste adv-sykler. Samme med sittehøyden, som er fra ca. 82 til 90 cm, i motsetning til mange gatesykler hvor høyden som regel er noe lavere (ca. 78 - 81 cm)
For ikke å snakke om enkelte cruisere med 20 cm. ++ lavere sittehøyde enn adv-syklene.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av poulet_cavalier »

ATWindsor skrev:
AJ skrev:
ATWindsor skrev:Ok, skjønner, så adventure er passende om man kjører endel på grusveier da egentlig?
Har ikke reflektert altfor mye over det, men konfigurasjonen med 19, evt. 21" forhjul med smalt dekk (90/100/110 bredde) og 17" bakhjul med 150 bredde skal være godt egnet for grusveier.
Gir bla. god bakkeklaring og god retningstabilitet på ujevnt og løst underlag.

Jeg velger adv-sykkel mest fordi den byr på oppreist og høyreist (god oversikt i trafikken) kjørestilling med bredt styre som passer meg bra for best mulig manøvrering.
Som de fleste allerede har skjønt så legger jeg mindre vekt på gruskjøringsegenskapene...
Jeg har liten erfaring med denne sykkelklassen, så det er kanskje et dumt spørsmål, men hva skiller den fra tilsvarende "konstruksjoner" i så måte? La oss si roadstere, som også har ganske bredt styre og gjerne oppreist sittestilling? Feks en BMW r1200r da, som er samme merke, samme motor osv.

EDIT: trodde du hadde en 1200 GS, men det hadde du ikke, så sammenlikningen med r1200r er kanskje ikke så treffende.
Det er vesentlige forskeller mellom R1200GS or R1200R på sittehøyde, bredde, lengde og det som skiller mest: fjæringsvei.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av SuperMorten »

poulet_cavalier skrev:
ATWindsor skrev:
AJ skrev:
ATWindsor skrev:Ok, skjønner, så adventure er passende om man kjører endel på grusveier da egentlig?
Har ikke reflektert altfor mye over det, men konfigurasjonen med 19, evt. 21" forhjul med smalt dekk (90/100/110 bredde) og 17" bakhjul med 150 bredde skal være godt egnet for grusveier.
Gir bla. god bakkeklaring og god retningstabilitet på ujevnt og løst underlag.

Jeg velger adv-sykkel mest fordi den byr på oppreist og høyreist (god oversikt i trafikken) kjørestilling med bredt styre som passer meg bra for best mulig manøvrering.
Som de fleste allerede har skjønt så legger jeg mindre vekt på gruskjøringsegenskapene...
Jeg har liten erfaring med denne sykkelklassen, så det er kanskje et dumt spørsmål, men hva skiller den fra tilsvarende "konstruksjoner" i så måte? La oss si roadstere, som også har ganske bredt styre og gjerne oppreist sittestilling? Feks en BMW r1200r da, som er samme merke, samme motor osv.

EDIT: trodde du hadde en 1200 GS, men det hadde du ikke, så sammenlikningen med r1200r er kanskje ikke så treffende.
Det er vesentlige forskeller mellom R1200GS or R1200R på sittehøyde, bredde, lengde og det som skiller mest: fjæringsvei.
Og jeg har R1200RT. Fortsatt samme motor, men der stopper likhetene tror jeg. Min er ikke noe særlig glad i offroadkjøring :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av ATWindsor »

poulet_cavalier skrev:
ATWindsor skrev:
AJ skrev:
ATWindsor skrev:Ok, skjønner, så adventure er passende om man kjører endel på grusveier da egentlig?
Har ikke reflektert altfor mye over det, men konfigurasjonen med 19, evt. 21" forhjul med smalt dekk (90/100/110 bredde) og 17" bakhjul med 150 bredde skal være godt egnet for grusveier.
Gir bla. god bakkeklaring og god retningstabilitet på ujevnt og løst underlag.

Jeg velger adv-sykkel mest fordi den byr på oppreist og høyreist (god oversikt i trafikken) kjørestilling med bredt styre som passer meg bra for best mulig manøvrering.
Som de fleste allerede har skjønt så legger jeg mindre vekt på gruskjøringsegenskapene...
Jeg har liten erfaring med denne sykkelklassen, så det er kanskje et dumt spørsmål, men hva skiller den fra tilsvarende "konstruksjoner" i så måte? La oss si roadstere, som også har ganske bredt styre og gjerne oppreist sittestilling? Feks en BMW r1200r da, som er samme merke, samme motor osv.

EDIT: trodde du hadde en 1200 GS, men det hadde du ikke, så sammenlikningen med r1200r er kanskje ikke så treffende.
Det er vesentlige forskeller mellom R1200GS or R1200R på sittehøyde, bredde, lengde og det som skiller mest: fjæringsvei.
Det er sant at det er litt forskjeller på høyden, men det er ikke så stor forskjell om man velger et tilpasset sete (840mm vs 850mm ser det ut til), men det er en lengre (mere touringvennlig?) sykkel. Hvordan manifesterer dette med lengre fjæringsvei seg på en asfaltvei?

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Bosted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Flanker »

ATWindsor skrev:Hvordan manifesterer dette med lengre fjæringsvei seg på en asfaltvei?
Det manifesterer seg primært ved at sykkelen takler normale norske bakveier (inkl. obligatoriske telehiv, hull og sprekker) bedre enn sykler med kortere fjæringsvei. Spør noen av HD-gutta som hang på bak meg over Imingfjell i sommer :P :p

Jeg kunne bare dra på, la sykkelen spise humpene og reise meg opp å stå for å strekke litt på beina ved behov... Andre i følget klagde på tempoet, og mente det var tett før både amalgam og gebiss ramlet ut av kjeften :knegg

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av poulet_cavalier »

ATWindsor skrev:Hvordan manifesterer dette med lengre fjæringsvei seg på en asfaltvei?
På god asfalt? Veldig lite er min påstand. Men på autobahm kan man bare se på at en ZZR/GTR forsvinner i det fjerne..
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av ATWindsor »

Flanker skrev:
ATWindsor skrev:Hvordan manifesterer dette med lengre fjæringsvei seg på en asfaltvei?
Det manifesterer seg primært ved at sykkelen takler normale norske bakveier (inkl. obligatoriske telehiv, hull og sprekker) bedre enn sykler med kortere fjæringsvei. Spør noen av HD-gutta som hang på bak meg over Imingfjell i sommer :P :p

Jeg kunne bare dra på, la sykkelen spise humpene og reise meg opp å stå for å strekke litt på beina ved behov... Andre i følget klagde på tempoet, og mente det var tett før både amalgam og gebiss ramlet ut av kjeften :knegg
Mulig HDer er litt annerledes, men med min "normale" sykkel, så opplever jeg det som fjæringsveien er lang nok til å unna småhull, humper og sprekker på normale veier ihvertfall. (man har aldri prøvd noen adventure-sykkel, så har ikke så mye erfaring med de, mulig jeg bare ikke "vet hva jeg går glipp av")

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av JohnnyTh »

ATWindsor skrev:
Flanker skrev:
ATWindsor skrev:Hvordan manifesterer dette med lengre fjæringsvei seg på en asfaltvei?
Det manifesterer seg primært ved at sykkelen takler normale norske bakveier (inkl. obligatoriske telehiv, hull og sprekker) bedre enn sykler med kortere fjæringsvei. Spør noen av HD-gutta som hang på bak meg over Imingfjell i sommer :P :p

Jeg kunne bare dra på, la sykkelen spise humpene og reise meg opp å stå for å strekke litt på beina ved behov... Andre i følget klagde på tempoet, og mente det var tett før både amalgam og gebiss ramlet ut av kjeften :knegg
Mulig HDer er litt annerledes, men med min "normale" sykkel, så opplever jeg det som fjæringsveien er lang nok til å unna småhull, humper og sprekker på normale veier ihvertfall. (man har aldri prøvd noen adventure-sykkel, så har ikke så mye erfaring med de, mulig jeg bare ikke "vet hva jeg går glipp av")
Jeg er nok i samme båt. Har aldri opplevd at jeg har for lite fjæringsvei på Norske veier. Ikke i utlandet heller for den saks skyld, veiene er jo tross alt som oftest mye dårligere i utlandet :mk
Siden jeg og har begrenset erfaring med ADV klassen så er det mulig jeg ikke vet hva jeg går glipp av.

Noen nevner god bakkeklaring på grusveier. Trenger man ekstra bakkeklaring på en grusvei? Kanskje noen som har litt annet forhold til grusvei enn jeg har. De grusveiene jeg kjører på er høvelig flate, men har jo sett bilder fra Russland og Afrika der grusveiene er av en helt annen kvalitet.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av poulet_cavalier »

JohnnyTh skrev:
ATWindsor skrev:
Flanker skrev:
ATWindsor skrev:Hvordan manifesterer dette med lengre fjæringsvei seg på en asfaltvei?
Det manifesterer seg primært ved at sykkelen takler normale norske bakveier (inkl. obligatoriske telehiv, hull og sprekker) bedre enn sykler med kortere fjæringsvei. Spør noen av HD-gutta som hang på bak meg over Imingfjell i sommer :P :p

Jeg kunne bare dra på, la sykkelen spise humpene og reise meg opp å stå for å strekke litt på beina ved behov... Andre i følget klagde på tempoet, og mente det var tett før både amalgam og gebiss ramlet ut av kjeften :knegg
Mulig HDer er litt annerledes, men med min "normale" sykkel, så opplever jeg det som fjæringsveien er lang nok til å unna småhull, humper og sprekker på normale veier ihvertfall. (man har aldri prøvd noen adventure-sykkel, så har ikke så mye erfaring med de, mulig jeg bare ikke "vet hva jeg går glipp av")
Jeg er nok i samme båt. Har aldri opplevd at jeg har for lite fjæringsvei på Norske veier. Ikke i utlandet heller for den saks skyld, veiene er jo tross alt som oftest mye dårligere i utlandet :mk
Siden jeg og har begrenset erfaring med ADV klassen så er det mulig jeg ikke vet hva jeg går glipp av.

Noen nevner god bakkeklaring på grusveier. Trenger man ekstra bakkeklaring på en grusvei? Kanskje noen som har litt annet forhold til grusvei enn jeg har. De grusveiene jeg kjører på er høvelig flate, men har jo sett bilder fra Russland og Afrika der grusveiene er av en helt annen kvalitet.
Jeg husker jeg kjørte grusveien mellom Skjervangen og Aurskog med TDM 900 - det gikk ikke fort og demperene bunnet flere ganger. Grusomt (no pun intended) men jeg kom da fram. Samme strekningen med GS var som en lek.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Bosted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Flanker »

ATWindsor skrev:
Flanker skrev:
ATWindsor skrev:Hvordan manifesterer dette med lengre fjæringsvei seg på en asfaltvei?
Det manifesterer seg primært ved at sykkelen takler normale norske bakveier (inkl. obligatoriske telehiv, hull og sprekker) bedre enn sykler med kortere fjæringsvei. Spør noen av HD-gutta som hang på bak meg over Imingfjell i sommer :P :p

Jeg kunne bare dra på, la sykkelen spise humpene og reise meg opp å stå for å strekke litt på beina ved behov... Andre i følget klagde på tempoet, og mente det var tett før både amalgam og gebiss ramlet ut av kjeften :knegg
Mulig HDer er litt annerledes, men med min "normale" sykkel, så opplever jeg det som fjæringsveien er lang nok til å unna småhull, humper og sprekker på normale veier ihvertfall. (man har aldri prøvd noen adventure-sykkel, så har ikke så mye erfaring med de, mulig jeg bare ikke "vet hva jeg går glipp av")
Tja... I og med at du åpenbart er lite villig til å akseptere de svarene du får, på et spørsmål som det er tilnærmet umulig å svare objektivt på, anbefaler jeg deg å teste en adventure-sykkel selv og gjøre deg opp din egen mening om hvordan lengre fjæringsvei manifesterer seg på disse. Så finner du også ut hva du går glipp av, i den grad du går glipp av noe som helst ut fra egne preferanser. Valg av sykkel(type) er smak og behag ;-)

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av ATWindsor »

Flanker skrev:
ATWindsor skrev:
Flanker skrev:
ATWindsor skrev:Hvordan manifesterer dette med lengre fjæringsvei seg på en asfaltvei?
Det manifesterer seg primært ved at sykkelen takler normale norske bakveier (inkl. obligatoriske telehiv, hull og sprekker) bedre enn sykler med kortere fjæringsvei. Spør noen av HD-gutta som hang på bak meg over Imingfjell i sommer :P :p

Jeg kunne bare dra på, la sykkelen spise humpene og reise meg opp å stå for å strekke litt på beina ved behov... Andre i følget klagde på tempoet, og mente det var tett før både amalgam og gebiss ramlet ut av kjeften :knegg
Mulig HDer er litt annerledes, men med min "normale" sykkel, så opplever jeg det som fjæringsveien er lang nok til å unna småhull, humper og sprekker på normale veier ihvertfall. (man har aldri prøvd noen adventure-sykkel, så har ikke så mye erfaring med de, mulig jeg bare ikke "vet hva jeg går glipp av")
Tja... I og med at du åpenbart er lite villig til å akseptere de svarene du får, på et spørsmål som det er tilnærmet umulig å svare objektivt på, anbefaler jeg deg å teste en adventure-sykkel selv og gjøre deg opp din egen mening om hvordan lengre fjæringsvei manifesterer seg på disse. Så finner du også ut hva du går glipp av, i den grad du går glipp av noe som helst ut fra egne preferanser. Valg av sykkel(type) er smak og behag ;-)
Jeg er ikke lite villig til å akseptere svar på generell basis (jeg aksepterte jo feks glatt at de er bedre på grus, noe som ikke overrasker meg, min sykkel er ihvertfall ganske lite håndterlig på svært grusete veier), og min erfaring med sykkeltypen er liten, så skjønner jo at jeg ikke har så stor tyngde sånn sett, men samtidig må jeg jo få lov til å kommentere ting som ikke virker som harmonerer helt med mine erfaringer også. Har feks ikke opplevd at det "rister veldig i gebisset" på normale veier, og sprekker burde jo feks ikke være særlig avhengig av fjæringsvei. Men hadde jo forsåvidt vært artig nok å prøve, kanskje mest ut av nysgjerrighet. Vurderer en BMW uansett, så kan jo høre med forhandleren om man kan ta seg en tur med en GS, bare for å prøve.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av poulet_cavalier »

ATWindsor skrev:<snip> Vurderer en BMW uansett, så kan jo høre med forhandleren om man kan ta seg en tur med en GS, bare for å prøve.
De er helt sikkert ikke vonde å be :prf
(om du er gammel nok da - det er vel 40-års grense på GS :P :p )
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Bosted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Flanker »

poulet_cavalier skrev:
ATWindsor skrev:<snip> Vurderer en BMW uansett, så kan jo høre med forhandleren om man kan ta seg en tur med en GS, bare for å prøve.
De er helt sikkert ikke vonde å be :prf
(om du er gammel nok da - det er vel 40-års grense på GS :P :p )
Neida, sa han på 38 :knegg

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av SuperMorten »

I år skal jeg prøve 1200 GSA :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av poulet_cavalier »

SuperMorten skrev:I år skal jeg prøve 1200 GSA :knegg
:bb_p:
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av JohnnyTh »

poulet_cavalier skrev:
JohnnyTh skrev:
ATWindsor skrev:
Flanker skrev:
ATWindsor skrev:Hvordan manifesterer dette med lengre fjæringsvei seg på en asfaltvei?
Det manifesterer seg primært ved at sykkelen takler normale norske bakveier (inkl. obligatoriske telehiv, hull og sprekker) bedre enn sykler med kortere fjæringsvei. Spør noen av HD-gutta som hang på bak meg over Imingfjell i sommer :P :p

Jeg kunne bare dra på, la sykkelen spise humpene og reise meg opp å stå for å strekke litt på beina ved behov... Andre i følget klagde på tempoet, og mente det var tett før både amalgam og gebiss ramlet ut av kjeften :knegg
Mulig HDer er litt annerledes, men med min "normale" sykkel, så opplever jeg det som fjæringsveien er lang nok til å unna småhull, humper og sprekker på normale veier ihvertfall. (man har aldri prøvd noen adventure-sykkel, så har ikke så mye erfaring med de, mulig jeg bare ikke "vet hva jeg går glipp av")
Jeg er nok i samme båt. Har aldri opplevd at jeg har for lite fjæringsvei på Norske veier. Ikke i utlandet heller for den saks skyld, veiene er jo tross alt som oftest mye dårligere i utlandet :mk
Siden jeg og har begrenset erfaring med ADV klassen så er det mulig jeg ikke vet hva jeg går glipp av.

Noen nevner god bakkeklaring på grusveier. Trenger man ekstra bakkeklaring på en grusvei? Kanskje noen som har litt annet forhold til grusvei enn jeg har. De grusveiene jeg kjører på er høvelig flate, men har jo sett bilder fra Russland og Afrika der grusveiene er av en helt annen kvalitet.
Jeg husker jeg kjørte grusveien mellom Skjervangen og Aurskog med TDM 900 - det gikk ikke fort og demperene bunnet flere ganger. Grusomt (no pun intended) men jeg kom da fram. Samme strekningen med GS var som en lek.
Har en mistanke om at når du sier at det ikke gikk fort så er det mye fortere enn jeg tør å kjøre på grusvei uansett. :prop: er nok ikke tøff nok til hard grusveikjøring :eh

Håper jeg får muligheten til å prøve en 1200gs i år og kjenne om de er så mye bedre på asfalt som mange sier. Forventningene er høye :yeyeye
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

Fikk nettopp bekreftet at 1290 SA blir å se og til å "føle og ta på" på årets MC-Messe :yeyeye !
Hadde ikke ventet noe annet, men helt sikker var jeg ikke siden det ryktes at det kommer svært få eksemplarer til Norge i år.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar