Endret ulykkesstatistikk.....

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av mekkern »

Forstår nå hvorfor vi var så "dårlige" i norsk roadracing på 80 tallet...vi hadde ikke hørt om "kontrastyring" vi bare "knakk" sykkelen ned...hvordan vi gjorde det tenkte vi ikke større over..

Kan du sykle så benyttes balansering ved å forflytte sykkelen sideveis under deg med styret-får du litt mer fart hjelper gyroeffekten deg.
dette er ikke noe å "tenke på"-Trening på unnamanøver derimot-Tren-både bremsing og svinging og finn grensene for DEG og DIN sykkel,så vet du hvilke marginer du må gi deg selv.

Seriøst: er det virkelig noen som "bruker opp " sitt nærvær i trafikken for å planlegge en sving?? slik som den lista over her?

Siden snittalder på MC førere krabber oppover vil vi nok se en dreining av ulykkesårsak fra fart -til manglende kontroll og oppfattelse/reaksjon grunnet økt alder-selv med førerstøttesystemer. :gk

Ja -jeg begynner å bli en gammel jubb sjøl også og merker at man ikke er like "kjapp" som for 30-40 år siden...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av Relax »

mekkern skrev: 22 apr 2017, 07:29
Seriøst: er det virkelig noen som "bruker opp " sitt nærvær i trafikken for å planlegge en sving?? slik som den lista over her?

Det kunne det vært morsomt å lage en undersøkelse på! Hvor mange av disse punktene bruker vi!
Burde kanskje vært i en annen tråd for ikke å kapre denne tråden.
:)
"Do the right thing"

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av simpson »

ejs skrev: 22 apr 2017, 00:27
ejs skrev: 21 apr 2017, 16:53
cevillan skrev: 21 apr 2017, 15:02
simpson skrev: 19 apr 2017, 09:46 Ingen problem å svinge uten hender på styret. Har gjort det mange ganger.
Kontrastyring er en bevist handling ved å dytte styret motsatt vei av svingen og det velger du helt selv om du vil gjøre eller ei.
Tror ikke alle har samme oppfatning av begrepet kontratyring,
Tror ikke du helt er klar over at du faktisk kontrastyrer når du kjører. Du klarer knapt å kjøre en eneste sving uten kontrastyring, med mindre man kjører ekstremt sakte og styrer på samme måte som man gjør med trehjulssykkel.

For alle motorsyklister er ikke kontrastyring en bevisst handling. Det skjer helt ubevisst for å klare å svinge en motorsykkel. Hvordan regulerer du nedleggsvinkelen nedover hvis du ikke kontrastyrer?
Kan regulere nedleggsvinkelen med kroppsplaseringen til en viss grad... :roll

Kontrastyring kan forklares 1000 ganger, noen vil ikke forstå. Vanskelig for noen at det mest effektive er å starte en venstresving med å først svinge styret mot høyre.. :twothumbs:
https://youtu.be/Ut7sDII5Ipc
Jøss, han styrer jo sykkelen med vektfoskyvning......
Trodde det var umulig?

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Bosted: Skedsmokorset

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av supersic »

simpson skrev: 22 apr 2017, 10:41
ejs skrev: 22 apr 2017, 00:27
ejs skrev: 21 apr 2017, 16:53
cevillan skrev: 21 apr 2017, 15:02
simpson skrev: 19 apr 2017, 09:46 Ingen problem å svinge uten hender på styret. Har gjort det mange ganger.
Kontrastyring er en bevist handling ved å dytte styret motsatt vei av svingen og det velger du helt selv om du vil gjøre eller ei.
Tror ikke alle har samme oppfatning av begrepet kontratyring,
Tror ikke du helt er klar over at du faktisk kontrastyrer når du kjører. Du klarer knapt å kjøre en eneste sving uten kontrastyring, med mindre man kjører ekstremt sakte og styrer på samme måte som man gjør med trehjulssykkel.

For alle motorsyklister er ikke kontrastyring en bevisst handling. Det skjer helt ubevisst for å klare å svinge en motorsykkel. Hvordan regulerer du nedleggsvinkelen nedover hvis du ikke kontrastyrer?
Kan regulere nedleggsvinkelen med kroppsplaseringen til en viss grad... :roll

Kontrastyring kan forklares 1000 ganger, noen vil ikke forstå. Vanskelig for noen at det mest effektive er å starte en venstresving med å først svinge styret mot høyre.. :twothumbs:
https://youtu.be/Ut7sDII5Ipc
Jøss, han styrer jo sykkelen med vektfoskyvning......
Trodde det var umulig?
Det er fortsatt kontrastyring, om du bruker vektforskyving eller om du dytter styret i feil retning er egentlig knusende likegyldig.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av simpson »

Det er nå definisjonen av Kontrastyring kommer inn.
Jeg mener at Kontrastyring er noe du som fører bevisst utfører og det er det som blir lært og trent på ved føreropplæring.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av TGR »

mekkern skrev: 22 apr 2017, 07:29 Seriøst: er det virkelig noen som "bruker opp " sitt nærvær i trafikken for å planlegge en sving?? slik som den lista over her?
Neppe. Det der er jo en oppskrift for de som skal lære seg å kjøre.
Har man først lært å sykle og svømme så tenker man ikke mer på hva man gjør, man bare gjør det automatisk. :)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av Relax »

simpson skrev: 22 apr 2017, 12:58 Det er nå definisjonen av Kontrastyring kommer inn.
Jeg mener at Kontrastyring er noe du som fører bevisst utfører og det er det som blir lært og trent på ved føreropplæring.
:thumleft
"Do the right thing"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av kjellv »

Jeg lurer på om vi enten skal bytte overskrift på tråden eller hente fram en av flere kontrastyringstråder som finnes her inne og fortsette der..

Sent fra min C6603 via Tapatalk


Brukeravatar
HeleneFS
Innlegg: 81
Registrert: 22 nov 2009, 02:35
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600
Bosted: Oslo/Akershus

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av HeleneFS »

Jeg undrer om det rett og slett har en sammenheng med at det definitivt er flere menn i den aldersgruppen som kjører mc. I min aldersgruppe (slutten av 20 årene) så føler jeg at vi er i mindretall. Det er som oftest midt i den verste etableringsfasen og jeg kjøpte nylig sykkelen av en kar på min alder som måtte selge pga huskjøp. Kidsa kommer vel nå, og fruen setter ned foten for den ekstrautgiften. De mennene jeg kjenner på min alder som har sykkel er ihvertfall de single og uten egen familie. Jeg har også lurt på om det er fordi sikkerhet har et mye større fokus i de kommende generasjonene? Feks da jeg begynte å stå alpint var det ingen som hadde hjelm, det var ikke kult. Generasjonen under meg høyner med hjelm og ryggskinne, har du ikke det så er du en "idiot". Når jeg tenker meg om gjelder det også bruk av hjelm til tråsykkel. Fokuset er helt endret... Kanskje dagens ungdommer er for forsiktig til å i det hele tatt ha MC?!
Mvh Helene

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av TGR »

kjellv skrev: 22 apr 2017, 16:21 Jeg lurer på om vi enten skal bytte overskrift på tråden eller hente fram en av flere kontrastyringstråder som finnes her inne og fortsette der..

Sent fra min C6603 via Tapatalk
Samme for meg :D Det ble jo en grei tråd, fra ulykkesstatistikk til kjøreteknikk. Henger jo sammen da :) :thumleft

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av simpson »

Alle tråder med engasjement vil variere i topic.
Så hvis moderatorer vil tulle det til i sånne type diskusjoner dreper du all interesse.
Det er ikke mer aktivitet enn det må være her inne, så pass heller på at folk angriper andre usaklig og er ufine.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39831
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av AJ »

Hapzen skrev: 22 apr 2017, 16:33 Generasjonen under meg høyner med hjelm og ryggskinne, har du ikke det så er du en "idiot". Når jeg tenker meg om gjelder det også bruk av hjelm til tråsykkel. Fokuset er helt endret... Kanskje dagens ungdommer er for forsiktig til å i det hele tatt ha MC?!
Interessant perspektiv og innspill i debatten, helt klart!
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av kjellv »

simpson skrev:Alle tråder med engasjement vil variere i topic.
Så hvis moderatorer vil tulle det til i sånne type diskusjoner dreper du all interesse.
Det er ikke mer aktivitet enn det må være her inne, så pass heller på at folk angriper andre usaklig og er ufine.
Misforstå ikke. Dette handler kun om søkbarhet senere. Trådtittel er om ulykkesstatistikk mens det i hovedsak går en aktiv og interessant tråd om kontrastyring. Min tanke er først og fremst at det skal være mulig å finne dette igjen senere.

Sent fra min C6603 via Tapatalk


Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Bosted: Oslo

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av Skogstrollet »

AJ skrev: 22 apr 2017, 19:25
Hapzen skrev: 22 apr 2017, 16:33 Generasjonen under meg høyner med hjelm og ryggskinne, har du ikke det så er du en "idiot". Når jeg tenker meg om gjelder det også bruk av hjelm til tråsykkel. Fokuset er helt endret... Kanskje dagens ungdommer er for forsiktig til å i det hele tatt ha MC?!
Interessant perspektiv og innspill i debatten, helt klart!
Enig, det der er et godt poeng.
Synes dog at det hadde vært kjedelig hvis folk er for redde for å ta MC-lappen...

Har også notert meg det der med alder på MC-folk - mange av de jeg ser, og snakker med, har kommet seg godt over 40.
Hentet ut sykkelen min fra service tidligere i uka, og når jeg kommer ut står en hel haug med karer på sikkert 50+ (i hvert fall ikke noen under 40) parkert utenfor :roll
Neida, alle er ikke i samme alder. Jeg møter folk både i min egen alder og yngre (heldigvis :P ), men det er nok kanskje litt lav "foryngrings-nivå" i MC-miljøet...
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av TGR »

Skogstrollet skrev: 22 apr 2017, 20:22 Har også notert meg det der med alder på MC-folk - mange av de jeg ser, og snakker med, har kommet seg godt over 40.
Hentet ut sykkelen min fra service tidligere i uka, og når jeg kommer ut står en hel haug med karer på sikkert 50+ (i hvert fall ikke noen under 40) parkert utenfor :roll
Egentlig ikke noe nytt dette. Mener å huske at allerede sent på nittitallet, så var gjennomsnittsalderen på de som kjøpte ny mc over 45 år.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Bosted: Oslo

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av Skogstrollet »

TGR skrev: 22 apr 2017, 20:30
Skogstrollet skrev: 22 apr 2017, 20:22 Har også notert meg det der med alder på MC-folk - mange av de jeg ser, og snakker med, har kommet seg godt over 40.
Hentet ut sykkelen min fra service tidligere i uka, og når jeg kommer ut står en hel haug med karer på sikkert 50+ (i hvert fall ikke noen under 40) parkert utenfor :roll
Egentlig ikke noe nytt dette. Mener å huske at allerede sent på nittitallet, så var gjennomsnittsalderen på de som kjøpte ny mc over 45 år.
Nei, det er nok ikke noe nytt.
Kan definitivt huske å ha sett flere i den aldersgruppen ute på veiene langt før jeg begynte å kjøre. Det er nok bare det at man legger merke til det på en litt annen måte når man selv kjører MC.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Bosted: Skedsmokorset

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av supersic »

Vært morsomt å vite snittalderen på forum medlemmene.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: RE: Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av simpson »

kjellv skrev: 22 apr 2017, 19:56
simpson skrev:Alle tråder med engasjement vil variere i topic.
Så hvis moderatorer vil tulle det til i sånne type diskusjoner dreper du all interesse.
Det er ikke mer aktivitet enn det må være her inne, så pass heller på at folk angriper andre usaklig og er ufine.
Misforstå ikke. Dette handler kun om søkbarhet senere. Trådtittel er om ulykkesstatistikk mens det i hovedsak går en aktiv og interessant tråd om kontrastyring. Min tanke er først og fremst at det skal være mulig å finne dette igjen senere.

Sent fra min C6603 via Tapatalk
Ingen problem.
Bare redd for at hvis ting går litt ut av topic så skal det liksom rettes på.
Det er jo veldig få tråder her som klarer 8-9 sider og kun holder seg til det konkrete emnet.
Men det er det som skaper litt liv når det er innom flere sider av ikke alltid samme sak.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av simpson »

supersic skrev: 22 apr 2017, 20:58 Vært morsomt å vite snittalderen på forum medlemmene.
Den er nok som sykkelkjørere, ca 50 tenker jeg?

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Bosted: Skedsmokorset

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av supersic »

simpson skrev: 22 apr 2017, 21:32
supersic skrev: 22 apr 2017, 20:58 Vært morsomt å vite snittalderen på forum medlemmene.
Den er nok som sykkelkjørere, ca 50 tenker jeg?
Jeg vil tippe snittet er lavere på forumet, flere av den eldre garden har vel knapt nok internett

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av simpson »

Hehe, noen har vel barn som vet hva det er.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av TGR »

supersic skrev: 22 apr 2017, 21:37 Jeg vil tippe snittet er lavere på forumet, flere av den eldre garden har vel knapt nok internett
Ha ha :lol Dagens beste :lol
De som ikke er på nett nå, de har bikka 80 år. Selv min gamle mor var på nett til lenge etter at hun fylte 80, og det gjorde hun for snart 9 år siden :lol

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Bosted: Ås

Re: RE: Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av cevillan »

simpson skrev:Det er nå definisjonen av Kontrastyring kommer inn.
Jeg mener at Kontrastyring er noe du som fører bevisst utfører og det er det som blir lært og trent på ved føreropplæring.
Men er vi enige om at kontrastyring og styrekommado er samme sak?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av simpson »

Ja den grad at du som fører velger å presse styre mot styreretningeng for å fremprovosere nedlegg på sykklen.
Men ikke at sving uten press er kontrastyring som eks videon viser og at det er mulig å gjennomføre.
Hva fysikken gjør er ikke det som er betydningen av kontrastyring eller styrekommando som har dukket opp de siste årene.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av Jompa »

Umulig å svinge uten kontrastyring ?

https://www.youtube.com/watch?v=u27yqJN8Tfw
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar