Cutless sin blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Knut Morten
Innlegg: 288
Registrert: 26 des 2009, 17:19
Motorsykkelen din: CBF 1000 F - 09
Bosted: Grytefeltet, Stokke, Vestfold

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Knut Morten »

:vs Da får vi satse på at det kan bli noen mil på Fredagen :thumleft
Ut på tur - aldri sur

NAF MC Vestfold
http://www.nafmc.com
http://nmcu.org
[url]http:www.Milvetmc.no[/url]
VF 1000 -84
XJ 900 -98
CBF 1000F - 09

Kjørt i 2014 ca 17000

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Bosted: Drammen

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av cosmogs »

Grattis med kjøretimer, utstyr, nypolert sykkel og det hele! :thumleft

Mulig du har fått det med deg her inne, men tenkte det var greit å gjøre deg oppmerksom på at det er ganske lett å miste den breath guarden på Shoei`n. Nydelig hjelm ellers! :prf

Usikker på om jeg mistet min fordi jeg holdt hjelmen i hånden gjennom der, eller om jeg dro den ut sammen med hanskene. Borte var den iallefall. Greit å shoppe en ny original på eBay, men enda greiere å ikke miste den. Det finnes mange bedre måter å bruke en 200lapp på. :P :p
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Knut Morten skrev::vs Da får vi satse på at det kan bli noen mil på Fredagen :thumleft
Ja, gleder meg !

Dette har jo gått over all forventning, får trolig luftet GSX'n (må få døpt sykkelen snart) både i morgen og på fredag. Overveldende hvor utrolig hjelpsom dere er :D

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

cosmogs skrev:Grattis med kjøretimer, utstyr, nypolert sykkel og det hele! :thumleft

Mulig du har fått det med deg her inne, men tenkte det var greit å gjøre deg oppmerksom på at det er ganske lett å miste den breath guarden på Shoei`n. Nydelig hjelm ellers! :prf

Usikker på om jeg mistet min fordi jeg holdt hjelmen i hånden gjennom der, eller om jeg dro den ut sammen med hanskene. Borte var den iallefall. Greit å shoppe en ny original på eBay, men enda greiere å ikke miste den. Det finnes mange bedre måter å bruke en 200lapp på. :P :p
Takk takk !

Ja, veldig fornøyd med hjelmen - sitter som et skudd. Det var et godt tips, skal passe på at den ikke stikker av :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Cutless skrev:
Knut Morten skrev::vs Da får vi satse på at det kan bli noen mil på Fredagen :thumleft
Ja, gleder meg !

Dette har jo gått over all forventning, får trolig luftet GSX'n (må få døpt sykkelen snart) både i morgen og på fredag. Overveldende hvor utrolig hjelpsom dere er :D
Vi MC folk holder sammen vetu :thumleft

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Haymaker »

Cutless skrev:
Haymaker skrev: Ja, veldig fornøyd med de. Ble litt sliten i grepet i starten, men nå som de er blitt brukt litt så er det som å ikke ha på seg noe. Det jeg var redd for ja, har du noen anbefalinger for "høst" hansker?
Hanske med langmansjett anbefales når tempen synker og du skal kjøre litt lengre.
Så slipper du vind og regn opp i jakkeermene.

Nå er jeg usikker på hvor mye du vil legge i det, men her er enkle billige hansker, som gjør jobben :thumleft
http://www.xlmoto.no/mc-hanske-course-journey-vanntett" onclick="window.open(this.href);return false;

Kvalitetsmessig så kan du regne med at de billigste ikke har like solide sømmer overalt.
Men så lenge de gjør jobben så er jo det det viktigste. Trenger ikke alltid å koste skjorta.
Der er nok flere på dette forumet som har maaange mil bak seg i drittvær som har gjort seg noen erfaringer :-)

Sikler selv på alpinestars eller berik.
http://www.xlmoto.no/mc-hanske-berik-8642-wp-mix" onclick="window.open(this.href);return false;

Tips: http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Person ... stk-82582/" onclick="window.open(this.href);return false;
Veldig snop. Du får også hansker med dette på.


Edit: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=14&t=8130" onclick="window.open(this.href);return false; - Tadaa

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

I dag vet jeg Cutless er ute på øvekjøringstur med tor2502, så jeg regner med at han storkoser seg nå :vs

har forøvrig planer om å møte dem etter jobb i dag og ta resten av turen sammens med dem. Regner med Cutless kommer med en oppdatering her når dagen er omme og intrykkene har stabilisert seg :prf

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Inntrykkene har ikke stabilisert seg riktig enda, men venter jeg lengre nå så sovner jeg.

tor2502 - tusen takk for turen.

[img]http://i50.photobucket.com/albums/f348/ ... a85f77.jpg[/img]


Vi starta vell rundt 0900 tiden, og jeg var ikke hjemme før 18-19 tiden. Fantastisk deilig å få kjørt så mye. Ble vel rundt 25+- mil i følge trip-telleren min. Jeg fikk veldig god hjelp med sporvalg av tor2502. Reddet meg flere ganger på veien i dag. Var spesielt en hendelse på slutten av turen som bet seg merke i hukommelsen: Krapp høyre sving. Stor SUV av type Audi kommer i mot, og beveger seg inn mot mitt felt - krysser gul-linja. Pga tor2502 terping på sporvalg så var opplevelsen veldig udramatisk. Fikk sett Audien tidlig, hadde godt med handlingsrom, og gjorde en liten justering på linjen i god tid for å unngå massasje fra Audien sitt sidespeil.

Det var veldig hyggelig å få kjørt litt med Bjerknez mot slutten av turen. Vi stakk også innom kjøregården. Som noen av dere sikkert husker så sliter jeg med krypkjøringen. Prøvde 5 ganger med GSX'n. Det var triste greier. Rev kjegler som en helt - til trøst fikk jeg høre fra det små-sympatiske publikumet som satt og drakk kaffe at den gigantiske potta mi var det som reiv kjegler på de to siste forsøkene. Bjerknez reddet meg også fra å nesten tryne i sving øvelsen da jeg hadde en noe uheldig fotposisjon som ble sporenstreks justert..

Nå har jeg virkelig fått testet sykkelen på en lengre tur. Veldig fornøyd. Kjenner jeg blir litt stiv i knærne under kjøring, men så fort jeg går av sykkelen er de helt fine. Får se om kroppen klarer å justere seg, eller om det må noen mods til. Utenom det så er sykkelen lettkjørt og stabil - følte meg trygg når vi fikk litt sidevind. Litt slitsomt å kjøre inn sykkelen, unngår å være på samme turtall for lenge - blir mye giring av sånt.

Skoene har jeg hatt litt trøbbel med. Synes de var litt store - noe som sikkert er greit til høsten slik at jeg får plass til litt tykke sokker. Fikk kjøpt inn to "gel-hæl-såler" anledning turen i dag, og dette funket suverent. Støvlene sitter nå godt på foten uten at det blir badstu nedi der.

Det som derimot er veldig tragisk er jo at sykkelen er skitten igjen ](*,) Døde insekt og diverse skit er dandert over den en gang nypolerte svarte overflaten. Ikke bra. Uansett, tusen takk igjen for at dere gjør det mulig for meg å øvelseskjøre - som dere leser så er det noe jeg sårt har behov for. Nå er jeg så heldig at jeg også skal øvelseskjøre i morgen med Knut Morten. Håper å få øvd enda mer på krypkjøringa da. Mulig jeg må på biltema i morgen og kjøpe en økonomipakke med tannbørster - avhenger av hvor skitten sykkelen hans er..

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Haymaker »

Veldig bra!

Kudos til alle som stiller opp for å hjelpe deg.
Skitten sykkel gjør vondt i sjela :-)å

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Cutless skrev:Inntrykkene har ikke stabilisert seg riktig enda, men venter jeg lengre nå så sovner jeg.

tor2502 - tusen takk for turen.

[img]http://i50.photobucket.com/albums/f348/ ... a85f77.jpg[/img]


Vi starta vell rundt 0900 tiden, og jeg var ikke hjemme før 18-19 tiden. Fantastisk deilig å få kjørt så mye. Ble vel rundt 25+- mil i følge trip-telleren min. Jeg fikk veldig god hjelp med sporvalg av tor2502. Reddet meg flere ganger på veien i dag. Var spesielt en hendelse på slutten av turen som bet seg merke i hukommelsen: Krapp høyre sving. Stor SUV av type Audi kommer i mot, og beveger seg inn mot mitt felt - krysser gul-linja. Pga tor2502 terping på sporvalg så var opplevelsen veldig udramatisk. Fikk sett Audien tidlig, hadde godt med handlingsrom, og gjorde en liten justering på linjen i god tid for å unngå massasje fra Audien sitt sidespeil.

Det var veldig hyggelig å få kjørt litt med Bjerknez mot slutten av turen. Vi stakk også innom kjøregården. Som noen av dere sikkert husker så sliter jeg med krypkjøringen. Prøvde 5 ganger med GSX'n. Det var triste greier. Rev kjegler som en helt - til trøst fikk jeg høre fra det små-sympatiske publikumet som satt og drakk kaffe at den gigantiske potta mi var det som reiv kjegler på de to siste forsøkene. Bjerknez reddet meg også fra å nesten tryne i sving øvelsen da jeg hadde en noe uheldig fotposisjon som ble sporenstreks justert..

Nå har jeg virkelig fått testet sykkelen på en lengre tur. Veldig fornøyd. Kjenner jeg blir litt stiv i knærne under kjøring, men så fort jeg går av sykkelen er de helt fine. Får se om kroppen klarer å justere seg, eller om det må noen mods til. Utenom det så er sykkelen lettkjørt og stabil - følte meg trygg når vi fikk litt sidevind. Litt slitsomt å kjøre inn sykkelen, unngår å være på samme turtall for lenge - blir mye giring av sånt.

Skoene har jeg hatt litt trøbbel med. Synes de var litt store - noe som sikkert er greit til høsten slik at jeg får plass til litt tykke sokker. Fikk kjøpt inn to "gel-hæl-såler" anledning turen i dag, og dette funket suverent. Støvlene sitter nå godt på foten uten at det blir badstu nedi der.

Det som derimot er veldig tragisk er jo at sykkelen er skitten igjen ](*,) Døde insekt og diverse skit er dandert over den en gang nypolerte svarte overflaten. Ikke bra. Uansett, tusen takk igjen for at dere gjør det mulig for meg å øvelseskjøre - som dere leser så er det noe jeg sårt har behov for. Nå er jeg så heldig at jeg også skal øvelseskjøre i morgen med Knut Morten. Håper å få øvd enda mer på krypkjøringa da. Mulig jeg må på biltema i morgen og kjøpe en økonomipakke med tannbørster - avhenger av hvor skitten sykkelen hans er..
Nåja... jeg tror ikke du skal undervurdere krypkjøringen din så veldig, for ille var det ikke. Ja, jeg mener potten din hadde skylden i mange av kjeglerivingene. Joda, litt ustø, men det er helt normalt. Jeg kjenner meg godt igjen selv, så du har ingenting å skamme deg over her. Men trening gjør mester :thumleft

Jeg fikk selv beskjed fra kjørelærer (gang på gang) og ikke "henge" ned med tåspissen. Du var jaggu ikke mange milimeterene over bakken i svingene. Grunnen til at dette føles naturlig (tror jeg, siden jeg har erfaring med å gjøre samme feilen selv) er fordi sittestillingen ikke føles naturlig og eller at støvlene er for stive slik at det føles anstrengt og ha beina riktig. Jeg tror en liten oppjustering av sal samt kanskje nedjustering av fothvilere etc. vil gi deg bedre forutsetninger her. :thumleft

Ellers så synes jeg (så vidt jeg kunne se) du hadde en langt bedre plassering (sporvalg) i dag. I spesielt en rundkjøring (som jeg kunne se) like før hjemkomsten så jeg du også "lekte" deg litt ved å glatt svinge litt elegant gjennom rundkjøringen ved å legge sykkelen litt ekstra ned. Det viser bare at du begynner å bli litt varmere i trøya :knegg

Noen timer øvelseskjøring i kjøregården nå, så er du i mål og klar for oppkjøring. PS! Husk at hvis du klarer kryptesten med den potta di, så klarer du det vertfall 100% sikkert med Duke'n :thumleft

Takk for en hyggelig tur igjen! :vs

Brukeravatar
Knut Morten
Innlegg: 288
Registrert: 26 des 2009, 17:19
Motorsykkelen din: CBF 1000 F - 09
Bosted: Grytefeltet, Stokke, Vestfold

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Knut Morten »

:vs :vs Du må jo bli ferdig med lappen før 14,slik at du rekker å vaske en sykkel før vi dra PÅ FERIE
Sist redigert av Knut Morten den 02 aug 2014, 20:51, redigert 3 ganger totalt.
Ut på tur - aldri sur

NAF MC Vestfold
http://www.nafmc.com
http://nmcu.org
[url]http:www.Milvetmc.no[/url]
VF 1000 -84
XJ 900 -98
CBF 1000F - 09

Kjørt i 2014 ca 17000

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Haha, ja, da har jeg vel ikke noe valg annet enn å stå på første forsøk da :-k

Tusen takk for øvelseskjøringen Knut - vi kjørte kanskje ikke så langt (ifølge deg),
men du var veldig flink til å gi detaljerte tilbakemeldinger. Så jeg lærte mye !
Nok en gang må jeg se meg overrasket over hvor mye jeg ikke kan.

Jeg fikk litt tid på kjøregården også - det gikk jo til skogen med krypkjøringen de første (les fleste) gangene.
Men på siste forsøk så klarte jeg å kjøre hele løypa uten å ha foten nedi eller velte en kjegle. Jeg toucha en kjegle,
men den falt ikke. Sier meg ekstremt fornøyd med det og mine 335 kg.

Det var tre ting jeg endret/jobbet med utifra tilbakemeldingen til Knut.

1. Bruke overkroppen mer
2. Legge forhjulet så nærme kjeglen så mulig i sving
3. Se litt lavere (Jeg har sett veldig høyt når jeg kjørte krypkjøringen, justerte synet litt ned uten å se ned på kjeglene.)

Var forøvrig veldig gøy å få luftet GSX'n også:

[img]http://i50.photobucket.com/albums/f348/ ... 2da4de.png[/img]
[img]http://i50.photobucket.com/albums/f348/ ... 9f05a3.png[/img]
[img]http://i50.photobucket.com/albums/f348/ ... bfc92a.png[/img]
[img]http://i50.photobucket.com/albums/f348/ ... 0a01b2.png[/img]
[img]http://i50.photobucket.com/albums/f348/ ... c33641.png[/img]
[img]http://i50.photobucket.com/albums/f348/ ... 22439e.png[/img]
[img]http://i50.photobucket.com/albums/f348/ ... f2bce0.png[/img]

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Går nok bra dette skal du se :)

Ønsker deg lykke til den 5.august!
Var vel da du skulle kjøre opp i kjøregården mener jeg å huske?

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Takk, ja stemmer det. Er det sikkerhetsspørsmål, gå gjennom sykkelen før kjøring etc. på kjøregården? Eller er det bare på selve oppkjøringen i trafikk?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Du må svare på noen grunnleggende spørsmål ja. Du skal ha fått opplysninger om hvilke spørsmå du kan få på trafikkskolen.
Dette blir nok ikke vektlagt veldig tungt, og jeg har opplevd sensorer ikke bruke mye tid på dette. ..

Men vi snakkernom helt grunnleggende spørsmål her, så det klarer du nok. Prøv å virk litt ivrig. Be gjerne sensor hjelpe deg å holde sykkelen etc. Hvis du feks skal kontrollere kast i fremhjul etc..

Men dette er spørsmål du får på kjøregårds oppkjøringen ja.

Man skal i følge kjøreskolen trekke tre kort og svare på spørsmålene som står der samt vise. Jeg trakk bare ett kort. Etter dette fikk jeg beskjed om at dem ikke tok seg tid til flere da det så ut til at jeg kunne dette... :)

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Den er god - har arket foran meg her.

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av detvarvondtdet »

Cutless skrev:Takk, ja stemmer det. Er det sikkerhetsspørsmål, gå gjennom sykkelen før kjøring etc. på kjøregården? Eller er det bare på selve oppkjøringen i trafikk?
Har jo akkurat vært igjennom oppkjøring selv. Du starter oppkjøringsdelen med daglig kontroll av sykkelen. bruk maks 2 minutter det. Deretter får du sikkerhetssjekk fra 1 av 12 kort sensor har.
Disse kortene ligger her på forumet. Mener det er snikende ugle som har scannet og lagt de ut. Jeg pugget bare basert på de kortene (som stemte overens med de kjørelæreren min hadde).
Etter gjennomført sikkerhetstest flytter du deg til kjøregården der det er 2x alle øvelsene før trafikkdelen begynner. Du får ingen tilbakemelding på noe fra sensor før du er tilbake fra trafikkdelen.

Mitt klare intrykk er at sensor har listen litt lavere en hva du selv har :). At jeg meide ned første kjegla på krypkjøringa ved 1 forsøk betydde ingen ting for sluttresultatet. Sensor understreket flere ganger at det er helhetsintrykket som er viktig. Når jeg fikk tilbakemeldinger av sensor var det kun stort sett fra den trafikale delen han snakket om.

Du gjør veldig lurt i å øve mye nå. VIKTIGE punkter under oppkjøring er: Følg fartsgrensene spesielt i 30-40-50 soner. Hold god avstand. Plasser deg tidlig og tydlig inn i alle kryss/rundkjøringer/påkjøringer/avkjøringer, bruk blinklys (husk å skru det av),og sikre god avvikling. Med det mener jeg ta lukene om de er der. Ikke stopp unødvendig. Dette kan sensor bedømme som at du ikke er flink nok til å skaffe deg handlingsrom. Prøv å kjør rolig, mykt og tenk trygghet :)
Før oppsummeringen begynner har du muligheten til å komme med kommentarer. Bruk denne muligheten om du føler du må forklare noe av valgene du gjorde.
Jeg fikk et klart pluss av sensor basert på en kommentar. Hendelsen det handlet om var noe han i utgangspunktet hadde et minus på, men som han snudde til et klart pluss basert på min kommentar.


En siste kommentar. Ser du skriver at du ikke er helt fornøyd med kjørestøvlene dine..? At de er litt store eln. Jeg hadde samme problem og sleit unødvendig på krypkjøringa pga det. Det var rett og slett vanskelig å bruke bakbrems skikkelig da støvlene mine var litt store og stive. Jeg byttet til et eldre par kjøresko jeg hadde som var myke og slitte. Dette gjorde en stor forskjell på krypkjøringenn min ;)

Masse lykke til!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

detvarvondtdet skrev:
Cutless skrev:Takk, ja stemmer det. Er det sikkerhetsspørsmål, gå gjennom sykkelen før kjøring etc. på kjøregården? Eller er det bare på selve oppkjøringen i trafikk?
Har jo akkurat vært igjennom oppkjøring selv. Du starter oppkjøringsdelen med daglig kontroll av sykkelen. bruk maks 2 minutter det. Deretter får du sikkerhetssjekk fra 1 av 12 kort sensor har.
Disse kortene ligger her på forumet. Mener det er snikende ugle som har scannet og lagt de ut. Jeg pugget bare basert på de kortene (som stemte overens med de kjørelæreren min hadde).
Etter gjennomført sikkerhetstest flytter du deg til kjøregården der det er 2x alle øvelsene før trafikkdelen begynner. Du får ingen tilbakemelding på noe fra sensor før du er tilbake fra trafikkdelen.

Mitt klare intrykk er at sensor har listen litt lavere en hva du selv har :). At jeg meide ned første kjegla på krypkjøringa ved 1 forsøk betydde ingen ting for sluttresultatet. Sensor understreket flere ganger at det er helhetsintrykket som er viktig. Når jeg fikk tilbakemeldinger av sensor var det kun stort sett fra den trafikale delen han snakket om.

Du gjør veldig lurt i å øve mye nå. VIKTIGE punkter under oppkjøring er: Følg fartsgrensene spesielt i 30-40-50 soner. Hold god avstand. Plasser deg tidlig og tydlig inn i alle kryss/rundkjøringer/påkjøringer/avkjøringer, bruk blinklys (husk å skru det av),og sikre god avvikling. Med det mener jeg ta lukene om de er der. Ikke stopp unødvendig. Dette kan sensor bedømme som at du ikke er flink nok til å skaffe deg handlingsrom. Prøv å kjør rolig, mykt og tenk trygghet :)
Før oppsummeringen begynner har du muligheten til å komme med kommentarer. Bruk denne muligheten om du føler du må forklare noe av valgene du gjorde.
Jeg fikk et klart pluss av sensor basert på en kommentar. Hendelsen det handlet om var noe han i utgangspunktet hadde et minus på, men som han snudde til et klart pluss basert på min kommentar.


En siste kommentar. Ser du skriver at du ikke er helt fornøyd med kjørestøvlene dine..? At de er litt store eln. Jeg hadde samme problem og sleit unødvendig på krypkjøringa pga det. Det var rett og slett vanskelig å bruke bakbrems skikkelig da støvlene mine var litt store og stive. Jeg byttet til et eldre par kjøresko jeg hadde som var myke og slitte. Dette gjorde en stor forskjell på krypkjøringenn min ;)

Masse lykke til!
En liten rettelse:
Her i Østfold så har vi delt opp oppkjøringen i to biter. Først må man bestå kjøregården. Deretter må man ha den obligatoriske sikkerhetskurs på vei, før man kan bestille "vanlig" oppkjøring. :)

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av detvarvondtdet »

Bjerknez skrev:
detvarvondtdet skrev:
Cutless skrev:
Masse lykke til!
En liten rettelse:
Her i Østfold så har vi delt opp oppkjøringen i to biter. Først må man bestå kjøregården. Deretter må man ha den obligatoriske sikkerhetskurs på vei, før man kan bestille "vanlig" oppkjøring. :)

Aha. sorry. var ikke klar over det.
Uansett, her er link til uglen sin post med alle kortene. Veldig nyttig.

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... ll#p170423" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

detvarvondtdet skrev:
Cutless skrev:Takk, ja stemmer det. Er det sikkerhetsspørsmål, gå gjennom sykkelen før kjøring etc. på kjøregården? Eller er det bare på selve oppkjøringen i trafikk?
Har jo akkurat vært igjennom oppkjøring selv. Du starter oppkjøringsdelen med daglig kontroll av sykkelen. bruk maks 2 minutter det. Deretter får du sikkerhetssjekk fra 1 av 12 kort sensor har.
Disse kortene ligger her på forumet. Mener det er snikende ugle som har scannet og lagt de ut. Jeg pugget bare basert på de kortene (som stemte overens med de kjørelæreren min hadde).
Etter gjennomført sikkerhetstest flytter du deg til kjøregården der det er 2x alle øvelsene før trafikkdelen begynner. Du får ingen tilbakemelding på noe fra sensor før du er tilbake fra trafikkdelen.

Mitt klare intrykk er at sensor har listen litt lavere en hva du selv har :). At jeg meide ned første kjegla på krypkjøringa ved 1 forsøk betydde ingen ting for sluttresultatet. Sensor understreket flere ganger at det er helhetsintrykket som er viktig. Når jeg fikk tilbakemeldinger av sensor var det kun stort sett fra den trafikale delen han snakket om.

Du gjør veldig lurt i å øve mye nå. VIKTIGE punkter under oppkjøring er: Følg fartsgrensene spesielt i 30-40-50 soner. Hold god avstand. Plasser deg tidlig og tydlig inn i alle kryss/rundkjøringer/påkjøringer/avkjøringer, bruk blinklys (husk å skru det av),og sikre god avvikling. Med det mener jeg ta lukene om de er der. Ikke stopp unødvendig. Dette kan sensor bedømme som at du ikke er flink nok til å skaffe deg handlingsrom. Prøv å kjør rolig, mykt og tenk trygghet :)
Før oppsummeringen begynner har du muligheten til å komme med kommentarer. Bruk denne muligheten om du føler du må forklare noe av valgene du gjorde.
Jeg fikk et klart pluss av sensor basert på en kommentar. Hendelsen det handlet om var noe han i utgangspunktet hadde et minus på, men som han snudde til et klart pluss basert på min kommentar.


En siste kommentar. Ser du skriver at du ikke er helt fornøyd med kjørestøvlene dine..? At de er litt store eln. Jeg hadde samme problem og sleit unødvendig på krypkjøringa pga det. Det var rett og slett vanskelig å bruke bakbrems skikkelig da støvlene mine var litt store og stive. Jeg byttet til et eldre par kjøresko jeg hadde som var myke og slitte. Dette gjorde en stor forskjell på krypkjøringenn min ;)

Masse lykke til!
Tusen takk for innspill. Hvis du har flere tanker rundt øvelsene i kjøregården så del de gjerne.

Angående støvlene så fant jeg noen såler på XXL i dag som gjør at støvlene sitter som støpt. Har de på nå for å gå de til. Utfordringen med sykkelen jeg skal kjøre opp på, 690 Duke, er at bremsen ikke er justert. Ref Snikendeugle så er bremsepedalen relativt høy originalt. Og jeg med mine 190 cm sliter med å ha foten på den uten å bremse hele tiden. Derfor har jeg øvd på krypkjøringen både med skolesykkel og min sykkel uten å bruke bakbrems.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av mortenolb »

Hvordan er bremsepedalen på sykkelen din, egnetlig? jeg er også 190 høy og synes den sitter bittelitt høyt, men jeg har noen reservasjoner mot å justere den ned med tanke på at jeg allerede har fått til dette;
Bilde

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

På min synes jeg den sitter veldig behagelig. Skolesykkelen sin kjennes ut som den er høyere enn peggen. Haha, du har skrapa ja - en gang eller flere?

[img]http://i50.photobucket.com/albums/f348/ ... 8c2712.jpg[/img]

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av mortenolb »

Jeg er usikker på om det har skjedd flere ganger. Jeg antar den skrapa ganske kraftig den gangen bakdekket slapp, men jeg er ikke sikker på hvor lenge etter fothvileren den skraper.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Jeg er usikker på om det har skjedd flere ganger. Jeg antar den skrapa ganske kraftig den gangen bakdekket slapp, men jeg er ikke sikker på hvor lenge etter fothvileren den skraper.
Hva skjedde da bakdekket slapp?
Altså hva var hendelsesforløpet?

Bare litt nyskjerrig seru :vs

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av mortenolb »

Innså på vei inn i en sving at jeg hadde for høy fart for svingen, så da fikk jeg en del mer nedlegg enn jeg har hatt før (og da hadde jeg fra før tatt hele kyllingstripa), skrapa kraftig med fothvileren, og jeg kan egentlig forestille meg at siden bremsepedalen tok nedi, og den ikke "gir etter" så lett, så løfta det sikkert litt på sykkelen, slik at det tillot bakdekket å miste grepet. Det slapp ganske kraftig, men tok seg inn igjen og jeg fortsatte videre.

Svar