Din mening om Norges fartsgrenser!
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39846
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
"Derfor ber jeg nå Vegdirektoratet vurdere om enkelte vegstrekninger som er dimensjonert for det, bør få høyere fartsgrense enn de har i dag, seier samferdselsminister Jon Georg Dale" iflg. NMCU.
Interessant og på tide, vil sikkert mange mene.
Regner med at det er mange meninger om dette her inne også?
Interessant og på tide, vil sikkert mange mene.
Regner med at det er mange meninger om dette her inne også?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Er vel gjort undersøkelser på det der og folk kjører ikke fortere allikevel. Er jo knapt så folk orker å kjøre i 110.AJ skrev: 24 okt 2018, 07:55 "Derfor ber jeg nå Vegdirektoratet vurdere om enkelte vegstrekninger som er dimensjonert for det, bør få høyere fartsgrense enn de har i dag, seier samferdselsminister Jon Georg Dale" iflg. NMCU.
Interessant og på tide, vil sikkert mange mene.
Regner med at det er mange meninger om dette her inne også?
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Litt av problemet er at fartsgrensene gjelder for alle. For mange er (bil-) kjøring et "nødvendig onde" noe de bare må gjøre, ikke noe de brenner for eller er interessert i å lære seg bedre.
For majoriteten av disse er fartsgrensene mer enn høye nok.
For majoriteten av disse er fartsgrensene mer enn høye nok.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39846
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Selv synes jeg 110 er helt fint som maks.fartsgrense her i landet på dertil egnede veier.
Men det jeg synes ikke er helt i takt med veistandarden er de mange strekningene som har 70 og 80 som grense og hvor denne bør kunne heves til f.eks. 90 og i enkelte tilfeller 100 km/t.
Men det jeg synes ikke er helt i takt med veistandarden er de mange strekningene som har 70 og 80 som grense og hvor denne bør kunne heves til f.eks. 90 og i enkelte tilfeller 100 km/t.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39846
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5037
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Om jeg på lovlig vis kan kjøre i 130-140 fra Ås til Svinesund hadde jeg blitt glad. Problemet er egentlig at det skulle vært tre felt i hver retning, og ikke to. Folk sovner i venstrefila, det irriterer meg grenseløst, og lastebiler som dunker på fartsperra i 90 i høyre fila er problematisk, for da må alle ut til venstre for å passere. Da blir det propp.
-
- Innlegg: 333
- Registrert: 01 mai 2017, 19:48
- Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
- Bosted: Fredrikstad
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Helt enig! Og når de som halvsover kommer ut av høyere fila for å kjøre forbi så virker det som om de har dødsfrykt for å kjøre fortere enn 100 i 110 sonen. Og når de endelig har begitt seg ut på den skumle reisen det er å ta ett filskifte, så skal de gjerne bli liggende der lenge for å ta igjen den lastebilen som ligger en kilometer lenger meter fremme og derav bruke flere kilometer kun på forbikjøringenFredrikE24 skrev: 24 okt 2018, 22:38 Om jeg på lovlig vis kan kjøre i 130-140 fra Ås til Svinesund hadde jeg blitt glad. Problemet er egentlig at det skulle vært tre felt i hver retning, og ikke to. Folk sovner i venstrefila, det irriterer meg grenseløst, og lastebiler som dunker på fartsperra i 90 i høyre fila er problematisk, for da må alle ut til venstre for å passere. Da blir det propp.

Personlig føler jeg at det mindre risiko om fartsgrensen står i stil til veien, det er lett å bli døsig når man bare putrer.
Denne er fin
https://youtu.be/tRiDubjS-d4?t=38
Sist redigert av overlay den 24 okt 2018, 23:00, redigert 2 ganger totalt.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39846
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Her jeg bor ble det ny firefeltsvei ved siden av eksisterende riksvei hvor maks.hastigheten var skiltet til 80 km/t.
På den nye firefelten ble maks.hastigheten satt til 100 km/t fra den nye bomstasjonen med en ågerpris på kr. 43,-.
På den gamle riksveien ble maks.hastigheten skiltet ned til 60 km/t!
Det samme skjer en lang rekke andre steder her i landet.
Hvor er logikken i dette?
God nok for 80 km/t den ene dagen og ikke god nok for mer en 60 km/t den neste?
På den nye firefelten ble maks.hastigheten satt til 100 km/t fra den nye bomstasjonen med en ågerpris på kr. 43,-.
På den gamle riksveien ble maks.hastigheten skiltet ned til 60 km/t!
Det samme skjer en lang rekke andre steder her i landet.
Hvor er logikken i dette?
God nok for 80 km/t den ene dagen og ikke god nok for mer en 60 km/t den neste?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Fartsgrensene her til lands oppleves vel kanskje som litt utdaterte? Mitt aller beste eksempel må være veien mellom Maura og Roa - hele strekningen er inngjerdet, asfalten er forholdsvis ny. Det er ikke belysning, men det er vel kanskje det eneste som mangler. Fartsgrensen er satt til 80, men omtrent 90% av de som ferdes her ligger i 90 - 110. De som eventuelt ligger i 80, blir forbikjørt av "alle". På den andre siden er det 110 på E6 mellom Jessheim og Råholt (nordgående), og her er alsfalten sprekkete og jævlig.
Hva sier egentlig nyere forskning om øking i fartsgrense og eventuell økning i ulykker?
Hva sier egentlig nyere forskning om øking i fartsgrense og eventuell økning i ulykker?
- Fsva
- Innlegg: 782
- Registrert: 09 okt 2014, 17:29
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
- Bosted: Eidsvoll/Fredrikstad
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Litt usikker på om kilden er OK da dette ikke er fra SVV og så har jeg ikke satt meg inn i om E6 i dette tilfelle er 4 felts motorveg med midtdeler.
"Ved å øke hastigheten på E6 med 10 % vil det kunne forventes at antall trafikkulykker med
personskade i de fire fylkene vil øke med 21 prosent"
"Dersom farten på en veistrekning reduseres fra 80 km/t til 70 km/t vil antall dødsulykker
reduseres med 41 %. Antall trafikkulykker som fører til enten dødsfall eller alvorlige skadde
vil reduseres med 33 % og antall trafikkulykker som gir personskade, av en eller annen grad,
vil reduseres med 23 %."
https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream ... sequence=1
Fra SVV sin hjemmeside.
Risiko
Når gjennomsnittsfarten øker med 5 %, øker risikoen for personskadeulykke med 10 % og risikoen for å bli drept med 25 %
Hvis farten økes fra 80 (når fartsgrensen er 80) til 93 km/t, dobles risikoen for å bli drept i en ulykke.
Små fartsøkninger gir stort utslag på antall drepte. Eksempel: Øker gjennomsnittsfarten på en 80-veg fra 80 til 84 km/t vil vi få en økning av drepte på 25 % på den vegen.
https://www.vegvesen.no/trafikkinformas ... fart/Fakta
"Ved å øke hastigheten på E6 med 10 % vil det kunne forventes at antall trafikkulykker med
personskade i de fire fylkene vil øke med 21 prosent"
"Dersom farten på en veistrekning reduseres fra 80 km/t til 70 km/t vil antall dødsulykker
reduseres med 41 %. Antall trafikkulykker som fører til enten dødsfall eller alvorlige skadde
vil reduseres med 33 % og antall trafikkulykker som gir personskade, av en eller annen grad,
vil reduseres med 23 %."
https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream ... sequence=1
Fra SVV sin hjemmeside.
Risiko
Når gjennomsnittsfarten øker med 5 %, øker risikoen for personskadeulykke med 10 % og risikoen for å bli drept med 25 %
Hvis farten økes fra 80 (når fartsgrensen er 80) til 93 km/t, dobles risikoen for å bli drept i en ulykke.
Små fartsøkninger gir stort utslag på antall drepte. Eksempel: Øker gjennomsnittsfarten på en 80-veg fra 80 til 84 km/t vil vi få en økning av drepte på 25 % på den vegen.
https://www.vegvesen.no/trafikkinformas ... fart/Fakta
- Bjerknez
- Innlegg: 24649
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Det med endring av fartsgrenser rundt om synes jeg er på høy tid. Nå tenker kanskje dem fleste at jeg mener disse bør settes opp over en lav sko, men slik er det ikke i mine øyne.
Jeg har opplevd flere ganger å se et 80-sone skilt hvor jeg har tenkt "hæ... er det 80 her??" Altså at jeg mener at hastigheten er satt for høyt i forhold til hva JEG mener kan være forsvarlig på stedet. Spesielt veier som går gjennom gårstun etc.
Generelt sett er jeg ganske enig i skiltingen rundt om, men på motorvei klasse A mener jeg dem kan klinke til litt. 120km/t bær være innafor her, tatt i betrakning at de fleste legger seg 10-20km/t over. 130-140km/t på speedometeret synes jeg er helt innafor. Noen få steder ellers i landet synes jeg også 90-sonen burde komem tilbake. Som feks. over Hardangervidda sommerstid etc.
Man har jo sikt så langt øyer kan se, det er ikke ett eneste tre langs veien og veiene er veldig bra i seg selv.
Utover her jeg bor så har vi en 80-sone og når jeg sammenligner med andre veistrekninger i nærheten så kan jeg ikke forstå at man kan forsvare en så høy fartsgrense. De fleste ligger i 70km/t og de ttyder på at også de fleste føler at det er en grei hastighet.
Selv så ligger jeg gjerne godt over, men jeg prøver og se dette litt objektivt... Jeg ligger vel godt over uansett hvor jeg kjører (mer eller mindre) men i 30-40-50 sone tar jeg det pent.
Jeg har opplevd flere ganger å se et 80-sone skilt hvor jeg har tenkt "hæ... er det 80 her??" Altså at jeg mener at hastigheten er satt for høyt i forhold til hva JEG mener kan være forsvarlig på stedet. Spesielt veier som går gjennom gårstun etc.
Generelt sett er jeg ganske enig i skiltingen rundt om, men på motorvei klasse A mener jeg dem kan klinke til litt. 120km/t bær være innafor her, tatt i betrakning at de fleste legger seg 10-20km/t over. 130-140km/t på speedometeret synes jeg er helt innafor. Noen få steder ellers i landet synes jeg også 90-sonen burde komem tilbake. Som feks. over Hardangervidda sommerstid etc.
Man har jo sikt så langt øyer kan se, det er ikke ett eneste tre langs veien og veiene er veldig bra i seg selv.
Utover her jeg bor så har vi en 80-sone og når jeg sammenligner med andre veistrekninger i nærheten så kan jeg ikke forstå at man kan forsvare en så høy fartsgrense. De fleste ligger i 70km/t og de ttyder på at også de fleste føler at det er en grei hastighet.
Selv så ligger jeg gjerne godt over, men jeg prøver og se dette litt objektivt... Jeg ligger vel godt over uansett hvor jeg kjører (mer eller mindre) men i 30-40-50 sone tar jeg det pent.
- Bjerknez
- Innlegg: 24649
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Nå er det vel ikke snakk om å øke fartsgrensene over en lav sko her, men å evaluere de fartgrensene som finnes. Det er enkelte steder som fartsgrensen kan økes (mener jeg). Men det er også flere steder fartsgrensen kan settes ned. Jeg har opplevd at dette stort sett gjelder 80-soner.Fsva skrev: 24 okt 2018, 23:32 Litt usikker på om kilden er OK da dette ikke er fra SVV og så har jeg ikke satt meg inn i om E6 i dette tilfelle er 4 felts motorveg med midtdeler.
"Ved å øke hastigheten på E6 med 10 % vil det kunne forventes at antall trafikkulykker med
personskade i de fire fylkene vil øke med 21 prosent"
"Dersom farten på en veistrekning reduseres fra 80 km/t til 70 km/t vil antall dødsulykker
reduseres med 41 %. Antall trafikkulykker som fører til enten dødsfall eller alvorlige skadde
vil reduseres med 33 % og antall trafikkulykker som gir personskade, av en eller annen grad,
vil reduseres med 23 %."
https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream ... sequence=1
Fra SVV sin hjemmeside.
Risiko
Når gjennomsnittsfarten øker med 5 %, øker risikoen for personskadeulykke med 10 % og risikoen for å bli drept med 25 %
Hvis farten økes fra 80 (når fartsgrensen er 80) til 93 km/t, dobles risikoen for å bli drept i en ulykke.
Små fartsøkninger gir stort utslag på antall drepte. Eksempel: Øker gjennomsnittsfarten på en 80-veg fra 80 til 84 km/t vil vi få en økning av drepte på 25 % på den vegen.
https://www.vegvesen.no/trafikkinformas ... fart/Fakta
Skal man se blindt på statistikk så kan man jo like godt sette ned fartsgrensen over hele fjøla. Det er liten tvil om at fart dreper. Jeg tror at selv om fart dreper, så kan skylden ofte legges til andre ting inn farten i seg selv. Som feks. fikling med mobiltelefon og andre ting man gjerne foretar seg der veien er oversiktlig og fartsgrensen som oftest er høyere.
jeg har sett MANGE på motorveien som fikler med telefonen, leser avisen, trykker på nettbrettet etc. Jeg ser ikke like mange gjøre dette på landeveien eller i tettbebygd strøk, selv om det også forekommer der selvsagt.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Tiltredes. Jeg mener å ha lest (så ta det med en klype salt) at å fikle med mobilen gir en uoppmerksomhet og reaksjonstid tilsvarende en promille. Har du en promille mister du lappen på flekken og ryker vel kanskje en tur innom pallemakeriet også? Der det er samme skadepotensiale bør det etter min mening være samme straff. til sammenlikning får man vel en bot på rundt 4000? kr for mobilbruk. Det bør slås hardere ned på når "alle" fikler med mobilen, mens det tross alt er bare et lite fåtall som kjører i påvirket tilstand (heldigvis).Bjerknez skrev: 25 okt 2018, 03:57 Nå er det vel ikke snakk om å øke fartsgrensene over en lav sko her, men å evaluere de fartgrensene som finnes. Det er enkelte steder som fartsgrensen kan økes (mener jeg). Men det er også flere steder fartsgrensen kan settes ned. Jeg har opplevd at dette stort sett gjelder 80-soner.
Skal man se blindt på statistikk så kan man jo like godt sette ned fartsgrensen over hele fjøla. Det er liten tvil om at fart dreper. Jeg tror at selv om fart dreper, så kan skylden ofte legges til andre ting inn farten i seg selv. Som feks. fikling med mobiltelefon og andre ting man gjerne foretar seg der veien er oversiktlig og fartsgrensen som oftest er høyere.
jeg har sett MANGE på motorveien som fikler med telefonen, leser avisen, trykker på nettbrettet etc. Jeg ser ikke like mange gjøre dette på landeveien eller i tettbebygd strøk, selv om det også forekommer der selvsagt.
Angående fartsgrenser: Kjører E6 til jobb hver dag, der er det inn mot Oslo 80 sone, motsatt vei er det 90. visstnok er veien noen cm smalere. Det føles komplett idiotisk med 80 sone inn mot Oslo fire felt (pluss kollektivfelt), god oversikt og godt adskilte kjørebaner. Særlig teit blir det etter Klementsrud der veien er vesentlig mine oversiktlig, hyppige påkjøringer, en liten midtrabatt og smalere kjørefelt - fartsgrensen er fortsatt 80...
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
https://www.nrk.no/ostlandssendingen/by ... 1.14262255
Gud bedre meg.
Skjønner ikke at folk stemmer på så ekstreme folk og partier. Disse går Rødt og SV en høy gang
Gud bedre meg.
Skjønner ikke at folk stemmer på så ekstreme folk og partier. Disse går Rødt og SV en høy gang
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Høyre vil ha 30-sone innenfor Ring 2simpson skrev: 25 okt 2018, 08:39 https://www.nrk.no/ostlandssendingen/by ... 1.14262255
Gud bedre meg.
Skjønner ikke at folk stemmer på så ekstreme folk og partier. Disse går Rødt og SV en høy gang
Også Høyre er utålmodige på fotgjengernes vegne og har fremmet sitt eget forslag om å lage en gå-strategi.
Her vil de blant annet ha fortgang i arbeidet byrådet har satt i gang med egne hjertesoner, eller bilfrie områder, rundt skolene.
Men Høyre synes 30 km/t fartsgrense over hele Oslo er å gå for langt. Partiet foreslår heller 30-sone innenfor Ring 2, bortsett fra på hovedveier som Trondheimsveien og Uelands gate.
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Ja det er forskjell på å barbere seg og skjære av hue, men likevel er 30 sone i store deler av Oslo galskap.
Er nok kaos i byen fra før men dette vil gjøre det enda verre
Er nok kaos i byen fra før men dette vil gjøre det enda verre
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Min erfaring er at trafikken i indre Oslo følger sine egne regler uansett. Har heller aldri opplevd en eneste trafikk eller laserkontroll på de seks årene jeg har bodd innenfor ring 2.
- Bjerknez
- Innlegg: 24649
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Er det ikke mest UP på slike veier?Dansekris skrev: 25 okt 2018, 10:18 Min erfaring er at trafikken i indre Oslo følger sine egne regler uansett. Har heller aldri opplevd en eneste trafikk eller laserkontroll på de seks årene jeg har bodd innenfor ring 2.
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Tja, veit ikke helt. Tipper UP holder seg på gjennomfartsveiene og ikke så mye i bykjernen. Det er vanvittig mye politi i gatene i Oslo sentrum, men jeg tror de har annet å henge fingra i enn å drive med trafikkontroller.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Jeg synes fartsgrensene er ok, stort sett. Det som trigger meg er køer, somling og uppmerksomhet, fra bilførere. Det er stor sett sløv holdning som er årsaken til dårlig fremkommelighet og derav irritasjon.
De verste er glaning, mobilbruk og manglende tydelighet gjennom bruk av blinklys og plassering i veibanen. Scherpings!!!!
De verste er glaning, mobilbruk og manglende tydelighet gjennom bruk av blinklys og plassering i veibanen. Scherpings!!!!
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Jeg opplevde en laserkontroll ved Østensjøvannet tidlig i våres. Heldigvis hadde jeg grei fart, så det gikk bra. "Oslos høyt ærede byråd", som gjør en fantastisk jobb med å rasere infrastrukturen har justert ned fartsgrensene. Dette er jo kun @%& ødeleggende for holdningene til trafikken. (Det er jo den veien de ønsker det). Er det greit at folk tråkker forbi trafikken som går i 40? Hvor er laserkontrollen? (Eller de som sykler på rødt lys).
Det at vi har en Samferdselsminister som vil fortsette arbeidet med fornuftige fartsgrenser jeg kun positivt. Det er ingen fare forbundet med å kjøre i 80 eller 110 på egnede veier. Som tidligere nevnt her så kan det også være veier hvor fartsgrensen kan være høy. Det er ikke bare gårdstun det trenger å være snakk om. Jeg har kjørt over fjellet mot Bergen og Stavanger og der er det strekninger hvor jeg syntes 80 var litt drøyt. Fornuftige folk er alltid velkomne.
8-)
Det at vi har en Samferdselsminister som vil fortsette arbeidet med fornuftige fartsgrenser jeg kun positivt. Det er ingen fare forbundet med å kjøre i 80 eller 110 på egnede veier. Som tidligere nevnt her så kan det også være veier hvor fartsgrensen kan være høy. Det er ikke bare gårdstun det trenger å være snakk om. Jeg har kjørt over fjellet mot Bergen og Stavanger og der er det strekninger hvor jeg syntes 80 var litt drøyt. Fornuftige folk er alltid velkomne.
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Fartsgrense er en grense for hvor fort man lovlig kan kjøre på en strekning. Men det betyr ikke at man kan sette cruisekontrollen på 80 og gå ut i fra at det er greit. Det kan godt være flaskehalser på denne strekningen der farten må betydelig ned, uten at dette er skiltet. Dette er mer vanlig på veistrekninger godt utenfor tettbygde områder enn på veier med stor trafikk.
Fartsgrensene generelt sett synes jeg er noenlunde ok. For 15-20 år siden var 60km/t brukt mye mer enn i dag. Mange av de strekningene med 60 er nå omgjort til 70 sone, det ble mye bedre. Jeg ble stoppet for å ja kjørt i 70 på en slik strekning bare to uker før de omgjorde strekningen til 70 sone. Det var sure penger å betale..
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Fartsgrensene generelt sett synes jeg er noenlunde ok. For 15-20 år siden var 60km/t brukt mye mer enn i dag. Mange av de strekningene med 60 er nå omgjort til 70 sone, det ble mye bedre. Jeg ble stoppet for å ja kjørt i 70 på en slik strekning bare to uker før de omgjorde strekningen til 70 sone. Det var sure penger å betale..
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Personlig synes jeg fartsgrensene over 50Km/t stort sett er for lave. Legg på minst 10Km/t i timen på alt over 50km/t. I bykjerner kan det godt være 30km/t...
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Der er jeg ikke enig

Tidsbegrenset hastighetsregulering finnes også i større og større utstrekning, men det bør ikke være nødvendig å benytte dette overalt. En skog av trafikkskilt har vi allerede mange steder, men dette trekker også oppmerksomheten bort fra trafikkbildet som tross alt er det viktigste vi skal forholde oss til

- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Personlig irriterer nok fartsgrenser som settes i forbindelse med veiarbeid meg mest. Greit nok at farten må reduseres når folk jobber der, men gjennomgående er ikke det tilfelle når jeg kjører på veien.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)