
Spørsmål om olje
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: Spørsmål om olje
Så lenge man har en olje som møter spec kravene og har rett viskositet, så har jeg mer tro på å heller bytte til fersk billig-olje oftere, enn å kjøre langt på "merke-olje" 

- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Spørsmål om olje
Det som skjer i praksis, er at man kjøer dyr merke-olje men nå det kommer til stykket så skifter man på "intervall" likevel.Andreas skrev:Så lenge man har en olje som møter spec kravene og har rett viskositet, så har jeg mer tro på å heller bytte til fersk billig-olje oftere, enn å kjøre langt på "merke-olje"
Dermed er intet spart.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Baltazar
- Innlegg: 208
- Registrert: 13 aug 2011, 18:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013
Re: Spørsmål om olje
Ok, så når det står at jeg skal bruke SAE10w40 api se sf , sg så kan jeg fint kjøre på syntetisk biltema olje av type 10w40?
SAE står vel for syntetisk eller???
SAE står vel for syntetisk eller???
Re: Spørsmål om olje
SAE står for Society of Automotive Engineers, det er en organisasjon som setter standarder og foretar tester.
Det har ingenting å gjøre med syntetisk eller mineral.
Forøvrig kan jeg si at det med syntetisk og mineral ikke er så enkelt som det høres ut som.
Oljer kan deles inn i grupper i forhold til hvordan de er framstilt. henholdsvis gruppe 1-5. gruppe 1 lavest kvalitet og dårligst rafinering. gruppe 5 full syntetisk olje som er produsert i en lab som kan være lilla og lukte banan og smake jordbær for den saks skyld.
Biltemaoljen vil jeg tro er en gruppe 3 olje. Det vil si en meget bra rafinert mineralolje men den er egentlig ikke syntetisk selv om det står syntetisk på flaska. fordi lovene for hvor grensa går for syntetisk vs mineral er ikke fastsatt i de fleste land. Men det betyr ikke at en gruppe 3 olje er dårlig. Faktisk er dette helt greit og "mest for pengene"
Det har ingenting å gjøre med syntetisk eller mineral.
Forøvrig kan jeg si at det med syntetisk og mineral ikke er så enkelt som det høres ut som.
Oljer kan deles inn i grupper i forhold til hvordan de er framstilt. henholdsvis gruppe 1-5. gruppe 1 lavest kvalitet og dårligst rafinering. gruppe 5 full syntetisk olje som er produsert i en lab som kan være lilla og lukte banan og smake jordbær for den saks skyld.
Biltemaoljen vil jeg tro er en gruppe 3 olje. Det vil si en meget bra rafinert mineralolje men den er egentlig ikke syntetisk selv om det står syntetisk på flaska. fordi lovene for hvor grensa går for syntetisk vs mineral er ikke fastsatt i de fleste land. Men det betyr ikke at en gruppe 3 olje er dårlig. Faktisk er dette helt greit og "mest for pengene"
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
Re: Spørsmål om olje
dumme meg skrive langt svar uten å egentlig svare på spørsmålet.
titta på den 10-40 biltema oljen jeg har liggende her og den er API SM.
Ja du kan trygt bruke den.
titta på den 10-40 biltema oljen jeg har liggende her og den er API SM.
Ja du kan trygt bruke den.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Spørsmål om olje
Du kan bruke en olje som er 10w40, for det står det i boken at du kan (og skal) gjøre.Baltazar skrev:Ok, så når det står at jeg skal bruke SAE10w40 api se sf , sg så kan jeg fint kjøre på syntetisk biltema olje av type 10w40?
Kvaliteten på oljen må være minst SE.
Så dårlig olje er det neppe mulig å få tak i.
Ta en titt bakpå flasken når du står på Biltema.
Om det står SAE SH (for eksempel) da møter oljen kravene til SE, SF og SG.
Siden din motor ikke krever bedre enn SE kan du trygt bruke oljen.
Du har åpenbart en robust motor som er laget for å gå på olje av lav kvalitet.
Det gjør livet enklere og billigere å leve.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Baltazar
- Innlegg: 208
- Registrert: 13 aug 2011, 18:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013
Re: Spørsmål om olje
Da har jeg byttet olje og oljefilter..og det ble biltema.
Selvfølgelig ble det for mye av den nye oljen så jeg stod å funderte på den beste måten å løse dette på. Jeg valgte dreneringen til oljefilteret, og etter 2 omganger ble oljenivået bra.
Men
Hvorfor er det egentlig så farlig å fylle litt for mye olje?
Selvfølgelig ble det for mye av den nye oljen så jeg stod å funderte på den beste måten å løse dette på. Jeg valgte dreneringen til oljefilteret, og etter 2 omganger ble oljenivået bra.
Men
Hvorfor er det egentlig så farlig å fylle litt for mye olje?
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: Spørsmål om olje
Kan bli overtrykk i motoren, med lekke pakninger(simmeringer)olje som spytter ut via utluftningen etc...Baltazar skrev:Da har jeg byttet olje og oljefilter..og det ble biltema.
Selvfølgelig ble det for mye av den nye oljen så jeg stod å funderte på den beste måten å løse dette på. Jeg valgte dreneringen til oljefilteret, og etter 2 omganger ble oljenivået bra.
Men
Hvorfor er det egentlig så farlig å fylle litt for mye olje?
Re: Spørsmål om olje
Handla semisynt på Biltema i dag til gamle Blåmann. Billig og holder SL... Tror, som Tagesk sier at man ikke finner "dårlig" nok olje til gamle motorer i dag
Jeg bytter konsekvent olje når syklene settes inn. Det kommer av at de syrene som er nevnt i diverse av sidene det er linka til i denne tråden. Det skal ut av motorene mine når dem skal stå i flere måneder.

Jeg bytter konsekvent olje når syklene settes inn. Det kommer av at de syrene som er nevnt i diverse av sidene det er linka til i denne tråden. Det skal ut av motorene mine når dem skal stå i flere måneder.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Spørsmål om olje
forstår jeg må lese mer om olje så jeg kan bekymre meg...pussig ikke de gamle vraka vi har dratt ut av låver og kjellere som har stått i 30år + ikke har tæret andre steder enn der det IKKE har vært olje...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Spørsmål om olje
Å ikke bytte oljefilter ved oljeskift syntes jeg er som å dusje og ta på seg den brukte trusa etterpå.
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Re: Spørsmål om olje
Pollti skrev:Å ikke bytte oljefilter ved oljeskift syntes jeg er som å dusje og ta på seg den brukte trusa etterpå.

- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Spørsmål om olje
Er i utgangspunktet enig, men når sykkelen bare går noen hundre km mellom hvert oljeskift (lite brukt, disse veteransyklene), tar jeg det annenhver gang. Men alltid hvis jeg bytter merke/type olje.Pollti skrev:Å ikke bytte oljefilter ved oljeskift syntes jeg er som å dusje og ta på seg den brukte trusa etterpå.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Twister
- Innlegg: 354
- Registrert: 26 aug 2010, 08:59
- Motorsykkelen din: for få....
- Bosted: sandefjord
Re: Spørsmål om olje
... Jeg hadde en lærer en gang på Kjevik som hadde en doktorgrad i oljer..!!
Han mente ( og kunne sikkert også bevise det) at hvis man bare hadde gode nok filter, trengte man ikke å bytte olje i løpet av normal levetid på en bensin bilmotor..!
Med de belastningene det ga oljen, ble den omtrent ikke redusert.. Men selvfølgelig ble den møkkete og dermed dårligere i stand til å gjøre jobben sin.
Uansett; han bytte filter på intervall og olje på hvert 2 eller 3. filterskift...
Diesel lager jo som nevnt svovelforbindelser i oljen som ikke er sunn, men det kan også filtreres..
At det forbrukes ( byttes ) omtrent 100% god olje i de fleste servicer er nok ikke en overdrivelse... Men vi har jo nok penger og er litt styrt av garantiordninger som gjør av bytter unødig...
Det er iallefall mitt syn..
( Selv kjører jeg eldre Fransk bil og den forbruker en liter eller pr 2000 km.... Så den kommer aldri til å få oljeskift, kun filter... )

Han mente ( og kunne sikkert også bevise det) at hvis man bare hadde gode nok filter, trengte man ikke å bytte olje i løpet av normal levetid på en bensin bilmotor..!
Med de belastningene det ga oljen, ble den omtrent ikke redusert.. Men selvfølgelig ble den møkkete og dermed dårligere i stand til å gjøre jobben sin.
Uansett; han bytte filter på intervall og olje på hvert 2 eller 3. filterskift...
Diesel lager jo som nevnt svovelforbindelser i oljen som ikke er sunn, men det kan også filtreres..
At det forbrukes ( byttes ) omtrent 100% god olje i de fleste servicer er nok ikke en overdrivelse... Men vi har jo nok penger og er litt styrt av garantiordninger som gjør av bytter unødig...
Det er iallefall mitt syn..
( Selv kjører jeg eldre Fransk bil og den forbruker en liter eller pr 2000 km.... Så den kommer aldri til å få oljeskift, kun filter... )
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
- Baltazar
- Innlegg: 208
- Registrert: 13 aug 2011, 18:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013
Re: Spørsmål om olje
Mens vi er inne på tema...Hvordan virker egentlig et oljefilter?
og..
Om oljetrykket blir for høyt/lavt vil da motorlampen lyse?

og..
Om oljetrykket blir for høyt/lavt vil da motorlampen lyse?

- Twister
- Innlegg: 354
- Registrert: 26 aug 2010, 08:59
- Motorsykkelen din: for få....
- Bosted: sandefjord
Re: Spørsmål om olje
Tja... Selve filteret er normalt ett papirfilter som oljen må passere for i sin vei fra oljepumpen. Det er i tillegg en bypass venti som slipper oljen ufiltrert gjennom om filteret blir tett..Baltazar skrev:Mens vi er inne på tema...Hvordan virker egentlig et oljefilter?
og..
Om oljetrykket blir for høyt/lavt vil da motorlampen lyse?
disse filterene er enten som en enhet (spin on filter) eller som løst filter i en holder.
Oljetrykklampen er kun en bryter som tenner lampen ved for lavt trykk( typisk 0.25 - 0,50 bar.)
Så den gir en indikasjon om noe er feil når du står på tomgang.. Hvis den lyser i normalt turtall... val da er det noe veldig galt, som feks lite olje eller en stor jobb i vente...

Hva gjelder overtrykk vad for mye olje, har jeg aldri helt forstått det..
Ja, jeg ser at den kan kaste ut olje hvis man overfyller, også at det kan skade motoren ved at det blir for mye olje i veivhuset osv. Men at det blir et farlig høyt trykk, det tror jeg ikke. Det er jo også en overtykksventil i selve oljepumpa. Så om det blir for høyt trykk, er det nok noe annet feil..
Slik ser iallefall jeg det...

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
- Baltazar
- Innlegg: 208
- Registrert: 13 aug 2011, 18:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013
Re: Spørsmål om olje
Takk for svar.
Så det er en bypass funksjon altså-...Good to know..
Så det er en bypass funksjon altså-...Good to know..
- Steinkastar
- Innlegg: 315
- Registrert: 15 feb 2011, 20:49
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R6 2001
- Bosted: Oslo
Re: Spørsmål om olje
Jeg har et lite spm.
Jeg hadde olje og filter skift ved service, rett før vinteren kom.
Bør jeg bytte olje evnt. filter igjen til våren ?
Jeg hadde olje og filter skift ved service, rett før vinteren kom.
Bør jeg bytte olje evnt. filter igjen til våren ?
Veritas Aequitas
LUHG
LUHG
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Spørsmål om olje
I instruksjonsboka er det som oftest angitt oljeskift intervall i km, eller hvis den kjøres så lite at intervall ikke nås, "once a year".Steinkastar skrev:Jeg har et lite spm.
Jeg hadde olje og filter skift ved service, rett før vinteren kom.
Bør jeg bytte olje evnt. filter igjen til våren ?
- Steinkastar
- Innlegg: 315
- Registrert: 15 feb 2011, 20:49
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R6 2001
- Bosted: Oslo
Re: Spørsmål om olje
ArcticTiger skrev:I instruksjonsboka er det som oftest angitt oljeskift intervall i km, eller hvis den kjøres så lite at intervall ikke nås, "once a year".Steinkastar skrev:Jeg har et lite spm.
Jeg hadde olje og filter skift ved service, rett før vinteren kom.
Bør jeg bytte olje evnt. filter igjen til våren ?
Takker. Da skifter jeg ikke enda :) Rakk så vidt å kjøre noe før jeg satte den bort...
Veritas Aequitas
LUHG
LUHG
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Spørsmål om olje
Æ jobba sammen med en maskinist på 80 tallet som va innvolvert i et prosjekt sponset av et oljeselskap. De hadde to identiske nye hjelpemotorer ombord i en båt, den ene byttet de olje på etter boka, på den andre byttet de veldig ofte, tror det var en gang i uka.
Etter et år,
eller kanskje det var to, ble motorene plukket i atomer, og målt etter alle kunstens regler. Da var det faktisk en ørliten målbar forskjell på de to motorene, så i teorien bør man vel skifte olje samtidig som skjorte f.eks.
Men forskjellen var ikke stor nok til at de kunne finne noen forskjeller i ytelsen på de to motorene
De pengene som ble brukt til olje, kunne man sikkert kjøpt en ny motor for
En hjelpemotor går jo 24 timer i døgnet i årevis uten problemer, med normale intervaller, så hvor viktig hyppige oljeskift er, kan nok diskuteres både lenge og vel.
Personlig tror æ man kan både dobble og tre dobble intervallene gjennom hele sykkelens/eierens levetid, uten å oppleve noen problemer av den grunn, men det fordrer jo at motoren ellers e i god stand på alle måter.
Filterbytte e kanskje det viktigste
Etter et år,

Men forskjellen var ikke stor nok til at de kunne finne noen forskjeller i ytelsen på de to motorene
De pengene som ble brukt til olje, kunne man sikkert kjøpt en ny motor for
En hjelpemotor går jo 24 timer i døgnet i årevis uten problemer, med normale intervaller, så hvor viktig hyppige oljeskift er, kan nok diskuteres både lenge og vel.
Personlig tror æ man kan både dobble og tre dobble intervallene gjennom hele sykkelens/eierens levetid, uten å oppleve noen problemer av den grunn, men det fordrer jo at motoren ellers e i god stand på alle måter.
Filterbytte e kanskje det viktigste
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Spørsmål om olje
Ikke glem at intervallet sikrer motoren også dersom du bruker den dårligste oljen man kan tillate seg i henhold til instruksjonsboken (SH, eller kanskje SF), OG kjører motoren så hardt det er mulig under hele perioden.
Dersom du har bedre olje (SM), eller lunker avgårde og treffer rødstreken to ganger 8 uken istedenfor to ganger i kvarteret, da varer oljen lengere.
Problemet er: Det er ikke lett å vite hvor mye lenger.
[TaSK]
Dersom du har bedre olje (SM), eller lunker avgårde og treffer rødstreken to ganger 8 uken istedenfor to ganger i kvarteret, da varer oljen lengere.
Problemet er: Det er ikke lett å vite hvor mye lenger.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: Spørsmål om olje
Enig i det meste du sier,også når det gjelder høyere trykk ved overfylling. Selve trykket ut i systemet fra oljepumpa vil selvfølgelig ikke endre seg.Twister skrev:Tja... Selve filteret er normalt ett papirfilter som oljen må passere for i sin vei fra oljepumpen. Det er i tillegg en bypass venti som slipper oljen ufiltrert gjennom om filteret blir tett..Baltazar skrev:Mens vi er inne på tema...Hvordan virker egentlig et oljefilter?
og..
Om oljetrykket blir for høyt/lavt vil da motorlampen lyse?
disse filterene er enten som en enhet (spin on filter) eller som løst filter i en holder.
Oljetrykklampen er kun en bryter som tenner lampen ved for lavt trykk( typisk 0.25 - 0,50 bar.)
Så den gir en indikasjon om noe er feil når du står på tomgang.. Hvis den lyser i normalt turtall... val da er det noe veldig galt, som feks lite olje eller en stor jobb i vente...![]()
Hva gjelder overtrykk vad for mye olje, har jeg aldri helt forstått det..
Ja, jeg ser at den kan kaste ut olje hvis man overfyller, også at det kan skade motoren ved at det blir for mye olje i veivhuset osv. Men at det blir et farlig høyt trykk, det tror jeg ikke. Det er jo også en overtykksventil i selve oljepumpa. Så om det blir for høyt trykk, er det nok noe annet feil..
Slik ser iallefall jeg det...
Men det er vel ikke det trykket folk prater om,det er overtrykk i veivhuset,vil jeg tro. Og det kan jo øke ved overfylling,men skal da kastes ut i veivhusluftinga. Hvis det blir veldig overfyllt,så kan det vel tenkes at simmeringer rundt om blir overbelastet og kan presses ut og begynne å lekke. Tror det skal en del overfylling til før det skjer.
Og så tror jeg det er forskjell på en rekkefirer og en rekketreer.På en firer,så vil veivhusvolumet være det samme hele tiden,og dermed mindre "pumpeeffekt" enn på en tre-sylindra rekke. Men sånne motorer er vel bare for spesiellt interesserte?

Og siden Baltazar er Yamaha mann og lurer på hvordan oljetrykkbryter etc virker,så kan det være verdt å nevne at mange Yamaha-motorer ikke har trykkbryter,men nivå-vakt. Dvs. hvis oljelampa lyser,så er det nivået som er for lavt,og forhåpentligvis ikke trykket. Om dette gjelder hans moppe vet jeg ikke,men mange Yamaha'er er slik.
ikkebike.norwegianforum.net
Re: Spørsmål om olje
Største faren ved overfylling er vel veivhuset ja, at råder pisker i olje, slik at oljen blir full av luftbobler, dette smører igjen litt dårlig, og kan bryte oljefilm.