OK, da var ikke lite kjørte km den hjelp som jeg hadde håpet..XRing skrev:
Nja, det har vel mer med hvordan den har blitt kjørt. Mye små- og køkjøring øker risikoen for nedsoting av motoren.

Uansett, tusen takk alle sammen for masse hjelp og råd...

OK, da var ikke lite kjørte km den hjelp som jeg hadde håpet..XRing skrev:
Nja, det har vel mer med hvordan den har blitt kjørt. Mye små- og køkjøring øker risikoen for nedsoting av motoren.
Varm olje renner lettere ut av motoren, enn kald olje.Og skulle du ha oljekjøler med termostat, så vil ikkje den bli skiftet ut ved kald motor. i ditt tilfelle, lite å bekjymre seg over. Bilen har fått ny Olje :-)Godtvoksen skrev:Nå kommer nok et spørsmål som kanskje mange syntes er dumt, men OK la det stå til. Jeg leste i manualen for min VTX 1800 at en skulle kjøre motoren noe varm før oljeskift. Det gjorde jeg ikke i dag før jeg skiftet olje på bilen. Hvilke konsekvenser kan det eventuelt få? Det er vil jo ikke være så lett å komme til oljefilteret med en varm motor uten å brenne seg...
Sant det. Og filteret er nok viktigere enn vi tror. Å bytte olje uten å bytte filter samtidig er vel strengt tatt ikke særlig lurt.Mysterion skrev:urenhetene samles i oljefilteret.....
Nå har jeg brukt Biltema sitt filter. Hva slags problemer har du opplevd med det?Mysterion skrev:... ikke biltema driten!!! hatt mye problemer med disse gjennom tia... jævla papirfilter...
selve filterpapiret har løsnet og tett oljeganger. noe som har resultert i def motorer.Godtvoksen skrev:Nå har jeg brukt Biltema sitt filter. Hva slags problemer har du opplevd med det?Mysterion skrev:... ikke biltema driten!!! hatt mye problemer med disse gjennom tia... jævla papirfilter...
Dette hørtes skummelt ut....Mysterion skrev: selve filterpapiret har løsnet og tett oljeganger. noe som har resultert i def motorer.
byttet tre motorer grunnet dette. alle fant vi papir rester i motoren. alle hadde BT filter, åpnet filteret på den ene og så det var kun halvparten igjen i filteret...
så filter bruker jeg kun orginalt, k&n eller andre "kjente" merker.
Kan en ta av filteret uten først å tappe ut oljen?Mysterion skrev:om du ikke tør kjøre med det kan du kun skifte filteret da.... meeeeeeen. mange kjører disse filtrene. og regner med at ikke alle di bilene som går med filter fra dem ryker... husk jeg jobber på ett verksted da, vi får jo ikke inn di bilene det ikke er noe prob med....
Problemet er alder IKKE kjørelengde sånn generelt..det er gummiringer og pakninger som krymper/sveller/blir harde..Godtvoksen skrev:Dette med avleiringer, kan antall kjørte kilometer ha noe å bety?XRing skrev:Hvis den har gått på delsyntetisk før er ikke sjansen for uhell ifm. med avleiringer som løsner like stor. Men kjør den pent til å begynne med.
Dette er en gammel bil i antall år, men er jo nesten ikke kjørt. Og den virker tight og fin når en kjører den. Nesten som å kjøre helt ny bil. Den er kun gått 57000 km
Og hydraulikfilter med riktige gjenger, får en kjøpt hvor?mekkern skrev: skal du være 100% sikker kjøper du hydraulikfilter med riktige gjenger...og skifter på hvert oljeskift.
Se instruksjonsboka di. Ville gått for mineraloje jeg uten å vite noe om den bilen. Avleiringer ville jeg ikke bekymret meg noe om. Går så bra atte.Godtvoksen skrev:Dette med avleiringer, kan antall kjørte kilometer ha noe å bety?XRing skrev:Hvis den har gått på delsyntetisk før er ikke sjansen for uhell ifm. med avleiringer som løsner like stor. Men kjør den pent til å begynne med.
Dette er en gammel bil i antall år, men er jo nesten ikke kjørt. Og den virker tight og fin når en kjører den. Nesten som å kjøre helt ny bil. Den er kun gått 57000 km
Ja, ja - når jeg stiller så mange dumme spørsmål om olje og filterskift, så blir det som sees på som svært enkelt - reneste vitenskapen....Pollti skrev: Se instruksjonsboka di. Ville gått for mineraloje jeg uten å vite noe om den bilen.
Tror Slettebøe i Kristiansand er de i Vest-Agder som har mest av disse hydrauliske filterne, men klarer ikke å forstå nyttigheten av dette arbeide med å finne et erstatningfilter for orginalen.Godtvoksen skrev:Og hydraulikfilter med riktige gjenger, får en kjøpt hvor?mekkern skrev: skal du være 100% sikker kjøper du hydraulikfilter med riktige gjenger...og skifter på hvert oljeskift.