skifte olje/filter

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Godtvoksen

Re: skifte olje/filter

Legg inn av Godtvoksen »

XRing skrev:
Nja, det har vel mer med hvordan den har blitt kjørt. Mye små- og køkjøring øker risikoen for nedsoting av motoren.
OK, da var ikke lite kjørte km den hjelp som jeg hadde håpet.. :8-[

Uansett, tusen takk alle sammen for masse hjelp og råd... :thx

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Nå kommer nok et spørsmål som kanskje mange syntes er dumt, men OK la det stå til. Jeg leste i manualen for min VTX 1800 at en skulle kjøre motoren noe varm før oljeskift. Det gjorde jeg ikke i dag før jeg skiftet olje på bilen. Hvilke konsekvenser kan det eventuelt få? Det er vil jo ikke være så lett å komme til oljefilteret med en varm motor uten å brenne seg... :-k

Tysnes
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83

Legg inn av Tysnes »

Godtvoksen skrev:Nå kommer nok et spørsmål som kanskje mange syntes er dumt, men OK la det stå til. Jeg leste i manualen for min VTX 1800 at en skulle kjøre motoren noe varm før oljeskift. Det gjorde jeg ikke i dag før jeg skiftet olje på bilen. Hvilke konsekvenser kan det eventuelt få? Det er vil jo ikke være så lett å komme til oljefilteret med en varm motor uten å brenne seg... :-k
Varm olje renner lettere ut av motoren, enn kald olje.Og skulle du ha oljekjøler med termostat, så vil ikkje den bli skiftet ut ved kald motor. i ditt tilfelle, lite å bekjymre seg over. Bilen har fått ny Olje :-)

Banditmannen
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500

Legg inn av Banditmannen »

Er vel bare så enkelt at varm olje blir tynnere, og renner litt lettere. :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Kanskje det kan være en fordel å skifte olja når'n er kald fordi da har alle ureinheter fått tid til å samles i bånn, nær tappepluggen?
Jeg bare spør, vet ikke... :-k :dontknow

Brukeravatar
Mysterion
Motorsykkelen din: Ninja ZX7R

Legg inn av Mysterion »

urenhetene samles i oljefilteret.....
one wheel up??

Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!

http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Mysterion skrev:urenhetene samles i oljefilteret.....
Sant det. Og filteret er nok viktigere enn vi tror. Å bytte olje uten å bytte filter samtidig er vel strengt tatt ikke særlig lurt.

Brukeravatar
Mysterion

Legg inn av Mysterion »

mhmm.... er jo den som tar opp bøsset som olja drar med seg rundt...
pass på å bruke skikkelige filter... ikke biltema driten!!! hatt mye problemer med disse gjennom tia... jævla papirfilter...
one wheel up??

http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Gielas
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16

Legg inn av Gielas »

I tillegg pleier jo dreneringspluggen å være magnetisk (slik at den samler opp eventuelle spon), så dra denne forsiktig ut og rengjør skikkelig!
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Mysterion skrev:... ikke biltema driten!!! hatt mye problemer med disse gjennom tia... jævla papirfilter...
Nå har jeg brukt Biltema sitt filter. Hva slags problemer har du opplevd med det?

Voksen
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Legg inn av Voksen »

Ved oljeskift skal alltid motoren være varm, selv om jeg vet noen verksted ikke tar dette så alvorlig.

Som Godtvoksen skriver så blir jo oljefilteret veldig varmt og fare for å brenne seg, men det er bare å bruke gode hansker eller enda bedre å vente til motoren begynner å bli kald igjen. Oljefilteret trenger jo ikke å skrus ut samtidig med tappepluggen. Gode hansker er jo også fine å ha når en løsner filteret med hendene.

Hvis oljen er kald får en ikke byttet så mye olje da den er mer tyktflytene og treg å få ut. Opprørt og varm olje transporterer bedre ut "dritten" som ligger i olja. Jo mer olje en får ut av det som ligger i bunntroa, jo bedre blir det.
Er ikke enig i at en får ut mer urenheter ved å bytte ved kald motor. Er heller da en sliter med å få ut dritten helt i bånn i motsetning til når dritten er fordelt godt utover i varm olje.

Brukeravatar
Mysterion

Legg inn av Mysterion »

Godtvoksen skrev:
Mysterion skrev:... ikke biltema driten!!! hatt mye problemer med disse gjennom tia... jævla papirfilter...
Nå har jeg brukt Biltema sitt filter. Hva slags problemer har du opplevd med det?
selve filterpapiret har løsnet og tett oljeganger. noe som har resultert i def motorer.
byttet tre motorer grunnet dette. alle fant vi papir rester i motoren. alle hadde BT filter, åpnet filteret på den ene og så det var kun halvparten igjen i filteret...
så filter bruker jeg kun orginalt, k&n eller andre "kjente" merker.
one wheel up??

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Mysterion skrev: selve filterpapiret har løsnet og tett oljeganger. noe som har resultert i def motorer.
byttet tre motorer grunnet dette. alle fant vi papir rester i motoren. alle hadde BT filter, åpnet filteret på den ene og så det var kun halvparten igjen i filteret...
så filter bruker jeg kun orginalt, k&n eller andre "kjente" merker.
Dette hørtes skummelt ut.... :8-[

Burde jeg gjøre jobben på nytt tro.. :scratch

Brukeravatar
Mysterion

Legg inn av Mysterion »

om du ikke tør kjøre med det kan du kun skifte filteret da.... meeeeeeen. mange kjører disse filtrene. og regner med at ikke alle di bilene som går med filter fra dem ryker... husk jeg jobber på ett verksted da, vi får jo ikke inn di bilene det ikke er noe prob med....
one wheel up??

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Mysterion skrev:om du ikke tør kjøre med det kan du kun skifte filteret da.... meeeeeeen. mange kjører disse filtrene. og regner med at ikke alle di bilene som går med filter fra dem ryker... husk jeg jobber på ett verksted da, vi får jo ikke inn di bilene det ikke er noe prob med....
Kan en ta av filteret uten først å tappe ut oljen?

Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Du KAN gjøre det....men det blir et vannvittig søl!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

La filteret være som det er du, Godtvoksen...
Så bytter du heller olje og filter om noen få tusen km. igjen.
Å bytte oftere enn anbefalte skiftintervall er helt uproblematisk. Snarere en fordel.

Voksen

Legg inn av Voksen »

Ingen problem å bytte filteret uten å tappe oljen da filteret normalt sett er mye høyere på motoren enn oljen som ligger i ro nede i bunntroa. Gjorde dette senest i dag og kun litt olje i nederste halvdel av filteret gikk til spille.
Hadde ikke stresset med å bytte dette Biltema-filteret da tusenvis av biler i Norge går på disse. Hadde heller kjøpt orginalt neste gang.

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Godtvoksen skrev:
XRing skrev:Hvis den har gått på delsyntetisk før er ikke sjansen for uhell ifm. med avleiringer som løsner like stor. Men kjør den pent til å begynne med.
Dette med avleiringer, kan antall kjørte kilometer ha noe å bety?
Dette er en gammel bil i antall år, men er jo nesten ikke kjørt. Og den virker tight og fin når en kjører den. Nesten som å kjøre helt ny bil. Den er kun gått 57000 km
Problemet er alder IKKE kjørelengde sånn generelt..det er gummiringer og pakninger som krymper/sveller/blir harde..
men har den gått på sånn delsynt så går det nok bra ja.. :thumleft

2 fabrikanter av oljefiltre som er tvilsomme er BT og Fram.
skal du være 100% sikker kjøper du hydraulikfilter med riktige gjenger...og skifter på hvert oljeskift.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

mekkern skrev: skal du være 100% sikker kjøper du hydraulikfilter med riktige gjenger...og skifter på hvert oljeskift.
Og hydraulikfilter med riktige gjenger, får en kjøpt hvor?

Pollti
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Pollti »

Godtvoksen skrev:
XRing skrev:Hvis den har gått på delsyntetisk før er ikke sjansen for uhell ifm. med avleiringer som løsner like stor. Men kjør den pent til å begynne med.
Dette med avleiringer, kan antall kjørte kilometer ha noe å bety?
Dette er en gammel bil i antall år, men er jo nesten ikke kjørt. Og den virker tight og fin når en kjører den. Nesten som å kjøre helt ny bil. Den er kun gått 57000 km
Se instruksjonsboka di. Ville gått for mineraloje jeg uten å vite noe om den bilen. Avleiringer ville jeg ikke bekymret meg noe om. Går så bra atte.
Når det gjelder oljeskift og gammel olje så gjør jeg det enkelt. Tapper olja i ei plastbalje og derifra til gamle spylevæske kanner. Trakt for å overføre olje fra plastbalja til dunken kjøpte jeg på Europris. Så ender dunkene i Miljøstasjonen. Det er lett å være miljøvennlig. *mas

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Pollti skrev: Se instruksjonsboka di. Ville gått for mineraloje jeg uten å vite noe om den bilen.
Ja, ja - når jeg stiller så mange dumme spørsmål om olje og filterskift, så blir det som sees på som svært enkelt - reneste vitenskapen.... :lol

Instruksjonsboka til bilen anbefaler syntetisk olje... ;e

Igjen takk for alle innspill. :thx

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Jeg har alltid byttet olja selv, helt til siste bilbytte.. BMW har noe computergreier som må nullstilles ellers får man diskolys i dashbordet..

Men så til det jeg egentlig ville si. Når det gjelder bytte av tetteringer osv, velger jeg å gjøre rent, se på de hvordan de ser ut, og så avgjøre om de tåler en runde til. Har litt allround mekanisk erfaring med alt fra det å være kinomaskinist til å gjøre preflight på eget fly i forsvaret. Men kort og godt bruke hodet.

Spilloljedunk har jeg aldri hatt. På gulvet har jeg en rund plastbalje (stor tupperware boks) som jeg har stjælt fra fruen. (hun leter etter den fortsatt..). Når oljen er skiftet, tar jeg oljen oppi de nå tomme flaskene. Bruk trakt. Jeg bruker en 1,5 liters colaflaske som jeg har delt i to. Lever oljen på godkjent sted.

Så en liten "don't try this at home" historie:
En venn av meg skulle bytte olje. Han var så redd for at det skulle være igjen noe gammel olje at han fylte på white sprit for å "vaske ut" alle olje rester ](*,) For sikkerhets skyld startet han opp, slik at han skulle få "vasket" over alt.. ](*,) ](*,)
Motoren ble sikkert ren, men den stoppet etter et par sekunder, og har aldri gått siden.. (
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Voksen

Legg inn av Voksen »

Godtvoksen skrev:
mekkern skrev: skal du være 100% sikker kjøper du hydraulikfilter med riktige gjenger...og skifter på hvert oljeskift.
Og hydraulikfilter med riktige gjenger, får en kjøpt hvor?
Tror Slettebøe i Kristiansand er de i Vest-Agder som har mest av disse hydrauliske filterne, men klarer ikke å forstå nyttigheten av dette arbeide med å finne et erstatningfilter for orginalen.
Ser ikke problemet med å kunne bruke orginalfilter i det hele tatt.

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

ingen prob med "orginalfilter", men som han som tester filter for div maskinlevrandører sa:det hender det er et dårlig oljefilter, men aldri et hydralikkfilter.
Men så kommer pris/nytteeffekt inn i bildet da.... :prop:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar