skifte olje/filter

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Godtvoksen

Re: skifte olje/filter

Legg inn av Godtvoksen »

XRing skrev:
Nja, det har vel mer med hvordan den har blitt kjørt. Mye små- og køkjøring øker risikoen for nedsoting av motoren.
OK, da var ikke lite kjørte km den hjelp som jeg hadde håpet.. :8-[

Uansett, tusen takk alle sammen for masse hjelp og råd... :thx

Godtvoksen

Re: skifte olje/filter

Legg inn av Godtvoksen »

Nå kommer nok et spørsmål som kanskje mange syntes er dumt, men OK la det stå til. Jeg leste i manualen for min VTX 1800 at en skulle kjøre motoren noe varm før oljeskift. Det gjorde jeg ikke i dag før jeg skiftet olje på bilen. Hvilke konsekvenser kan det eventuelt få? Det er vil jo ikke være så lett å komme til oljefilteret med en varm motor uten å brenne seg... :-k

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: skifte olje/filter

Legg inn av Tysnes »

Godtvoksen skrev:Nå kommer nok et spørsmål som kanskje mange syntes er dumt, men OK la det stå til. Jeg leste i manualen for min VTX 1800 at en skulle kjøre motoren noe varm før oljeskift. Det gjorde jeg ikke i dag før jeg skiftet olje på bilen. Hvilke konsekvenser kan det eventuelt få? Det er vil jo ikke være så lett å komme til oljefilteret med en varm motor uten å brenne seg... :-k
Varm olje renner lettere ut av motoren, enn kald olje.Og skulle du ha oljekjøler med termostat, så vil ikkje den bli skiftet ut ved kald motor. i ditt tilfelle, lite å bekjymre seg over. Bilen har fått ny Olje :-)

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: skifte olje/filter

Legg inn av Banditmannen »

Er vel bare så enkelt at varm olje blir tynnere, og renner litt lettere. :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38037
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: skifte olje/filter

Legg inn av AJ »

Kanskje det kan være en fordel å skifte olja når'n er kald fordi da har alle ureinheter fått tid til å samles i bånn, nær tappepluggen?
Jeg bare spør, vet ikke... :-k :dontknow
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Mysterion
Innlegg: 417
Registrert: 07 jan 2012, 21:19
Motorsykkelen din: Ninja ZX7R

Re: skifte olje/filter

Legg inn av Mysterion »

urenhetene samles i oljefilteret.....
one wheel up??

Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!

http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38037
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: skifte olje/filter

Legg inn av AJ »

Mysterion skrev:urenhetene samles i oljefilteret.....
Sant det. Og filteret er nok viktigere enn vi tror. Å bytte olje uten å bytte filter samtidig er vel strengt tatt ikke særlig lurt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Mysterion
Innlegg: 417
Registrert: 07 jan 2012, 21:19
Motorsykkelen din: Ninja ZX7R

Re: skifte olje/filter

Legg inn av Mysterion »

mhmm.... er jo den som tar opp bøsset som olja drar med seg rundt...
pass på å bruke skikkelige filter... ikke biltema driten!!! hatt mye problemer med disse gjennom tia... jævla papirfilter...
one wheel up??

Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!

http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Gielas
Innlegg: 772
Registrert: 31 aug 2011, 19:34
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
Sted: Sandefjord

Re: skifte olje/filter

Legg inn av Gielas »

I tillegg pleier jo dreneringspluggen å være magnetisk (slik at den samler opp eventuelle spon), så dra denne forsiktig ut og rengjør skikkelig!
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

Godtvoksen

Re: skifte olje/filter

Legg inn av Godtvoksen »

Mysterion skrev:... ikke biltema driten!!! hatt mye problemer med disse gjennom tia... jævla papirfilter...
Nå har jeg brukt Biltema sitt filter. Hva slags problemer har du opplevd med det?

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: skifte olje/filter

Legg inn av Voksen »

Ved oljeskift skal alltid motoren være varm, selv om jeg vet noen verksted ikke tar dette så alvorlig.

Som Godtvoksen skriver så blir jo oljefilteret veldig varmt og fare for å brenne seg, men det er bare å bruke gode hansker eller enda bedre å vente til motoren begynner å bli kald igjen. Oljefilteret trenger jo ikke å skrus ut samtidig med tappepluggen. Gode hansker er jo også fine å ha når en løsner filteret med hendene.

Hvis oljen er kald får en ikke byttet så mye olje da den er mer tyktflytene og treg å få ut. Opprørt og varm olje transporterer bedre ut "dritten" som ligger i olja. Jo mer olje en får ut av det som ligger i bunntroa, jo bedre blir det.
Er ikke enig i at en får ut mer urenheter ved å bytte ved kald motor. Er heller da en sliter med å få ut dritten helt i bånn i motsetning til når dritten er fordelt godt utover i varm olje.

Brukeravatar
Mysterion
Innlegg: 417
Registrert: 07 jan 2012, 21:19
Motorsykkelen din: Ninja ZX7R

Re: skifte olje/filter

Legg inn av Mysterion »

Godtvoksen skrev:
Mysterion skrev:... ikke biltema driten!!! hatt mye problemer med disse gjennom tia... jævla papirfilter...
Nå har jeg brukt Biltema sitt filter. Hva slags problemer har du opplevd med det?
selve filterpapiret har løsnet og tett oljeganger. noe som har resultert i def motorer.
byttet tre motorer grunnet dette. alle fant vi papir rester i motoren. alle hadde BT filter, åpnet filteret på den ene og så det var kun halvparten igjen i filteret...
så filter bruker jeg kun orginalt, k&n eller andre "kjente" merker.
one wheel up??

Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!

http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;

Godtvoksen

Re: skifte olje/filter

Legg inn av Godtvoksen »

Mysterion skrev: selve filterpapiret har løsnet og tett oljeganger. noe som har resultert i def motorer.
byttet tre motorer grunnet dette. alle fant vi papir rester i motoren. alle hadde BT filter, åpnet filteret på den ene og så det var kun halvparten igjen i filteret...
så filter bruker jeg kun orginalt, k&n eller andre "kjente" merker.
Dette hørtes skummelt ut.... :8-[

Burde jeg gjøre jobben på nytt tro.. :scratch

Brukeravatar
Mysterion
Innlegg: 417
Registrert: 07 jan 2012, 21:19
Motorsykkelen din: Ninja ZX7R

Re: skifte olje/filter

Legg inn av Mysterion »

om du ikke tør kjøre med det kan du kun skifte filteret da.... meeeeeeen. mange kjører disse filtrene. og regner med at ikke alle di bilene som går med filter fra dem ryker... husk jeg jobber på ett verksted da, vi får jo ikke inn di bilene det ikke er noe prob med....
one wheel up??

Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!

http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;

Godtvoksen

Re: skifte olje/filter

Legg inn av Godtvoksen »

Mysterion skrev:om du ikke tør kjøre med det kan du kun skifte filteret da.... meeeeeeen. mange kjører disse filtrene. og regner med at ikke alle di bilene som går med filter fra dem ryker... husk jeg jobber på ett verksted da, vi får jo ikke inn di bilene det ikke er noe prob med....
Kan en ta av filteret uten først å tappe ut oljen?

Svar