skifte olje/filter

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: skifte olje/filter

Legg inn av Globe »

Du KAN gjøre det....men det blir et vannvittig søl!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38121
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: skifte olje/filter

Legg inn av AJ »

La filteret være som det er du, Godtvoksen...
Så bytter du heller olje og filter om noen få tusen km. igjen.
Å bytte oftere enn anbefalte skiftintervall er helt uproblematisk. Snarere en fordel.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: skifte olje/filter

Legg inn av Voksen »

Ingen problem å bytte filteret uten å tappe oljen da filteret normalt sett er mye høyere på motoren enn oljen som ligger i ro nede i bunntroa. Gjorde dette senest i dag og kun litt olje i nederste halvdel av filteret gikk til spille.
Hadde ikke stresset med å bytte dette Biltema-filteret da tusenvis av biler i Norge går på disse. Hadde heller kjøpt orginalt neste gang.

Online
mekkern
Innlegg: 7642
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: skifte olje/filter

Legg inn av mekkern »

Godtvoksen skrev:
XRing skrev:Hvis den har gått på delsyntetisk før er ikke sjansen for uhell ifm. med avleiringer som løsner like stor. Men kjør den pent til å begynne med.
Dette med avleiringer, kan antall kjørte kilometer ha noe å bety?
Dette er en gammel bil i antall år, men er jo nesten ikke kjørt. Og den virker tight og fin når en kjører den. Nesten som å kjøre helt ny bil. Den er kun gått 57000 km
Problemet er alder IKKE kjørelengde sånn generelt..det er gummiringer og pakninger som krymper/sveller/blir harde..
men har den gått på sånn delsynt så går det nok bra ja.. :thumleft

2 fabrikanter av oljefiltre som er tvilsomme er BT og Fram.
skal du være 100% sikker kjøper du hydraulikfilter med riktige gjenger...og skifter på hvert oljeskift.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Godtvoksen

Re: skifte olje/filter

Legg inn av Godtvoksen »

mekkern skrev: skal du være 100% sikker kjøper du hydraulikfilter med riktige gjenger...og skifter på hvert oljeskift.
Og hydraulikfilter med riktige gjenger, får en kjøpt hvor?

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: skifte olje/filter

Legg inn av Pollti »

Godtvoksen skrev:
XRing skrev:Hvis den har gått på delsyntetisk før er ikke sjansen for uhell ifm. med avleiringer som løsner like stor. Men kjør den pent til å begynne med.
Dette med avleiringer, kan antall kjørte kilometer ha noe å bety?
Dette er en gammel bil i antall år, men er jo nesten ikke kjørt. Og den virker tight og fin når en kjører den. Nesten som å kjøre helt ny bil. Den er kun gått 57000 km
Se instruksjonsboka di. Ville gått for mineraloje jeg uten å vite noe om den bilen. Avleiringer ville jeg ikke bekymret meg noe om. Går så bra atte.
Når det gjelder oljeskift og gammel olje så gjør jeg det enkelt. Tapper olja i ei plastbalje og derifra til gamle spylevæske kanner. Trakt for å overføre olje fra plastbalja til dunken kjøpte jeg på Europris. Så ender dunkene i Miljøstasjonen. Det er lett å være miljøvennlig. *mas

Godtvoksen

Re: skifte olje/filter

Legg inn av Godtvoksen »

Pollti skrev: Se instruksjonsboka di. Ville gått for mineraloje jeg uten å vite noe om den bilen.
Ja, ja - når jeg stiller så mange dumme spørsmål om olje og filterskift, så blir det som sees på som svært enkelt - reneste vitenskapen.... :lol

Instruksjonsboka til bilen anbefaler syntetisk olje... ;e

Igjen takk for alle innspill. :thx

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: skifte olje/filter

Legg inn av SuperMorten »

Jeg har alltid byttet olja selv, helt til siste bilbytte.. BMW har noe computergreier som må nullstilles ellers får man diskolys i dashbordet..

Men så til det jeg egentlig ville si. Når det gjelder bytte av tetteringer osv, velger jeg å gjøre rent, se på de hvordan de ser ut, og så avgjøre om de tåler en runde til. Har litt allround mekanisk erfaring med alt fra det å være kinomaskinist til å gjøre preflight på eget fly i forsvaret. Men kort og godt bruke hodet.

Spilloljedunk har jeg aldri hatt. På gulvet har jeg en rund plastbalje (stor tupperware boks) som jeg har stjælt fra fruen. (hun leter etter den fortsatt..). Når oljen er skiftet, tar jeg oljen oppi de nå tomme flaskene. Bruk trakt. Jeg bruker en 1,5 liters colaflaske som jeg har delt i to. Lever oljen på godkjent sted.

Så en liten "don't try this at home" historie:
En venn av meg skulle bytte olje. Han var så redd for at det skulle være igjen noe gammel olje at han fylte på white sprit for å "vaske ut" alle olje rester ](*,) For sikkerhets skyld startet han opp, slik at han skulle få "vasket" over alt.. ](*,) ](*,)
Motoren ble sikkert ren, men den stoppet etter et par sekunder, og har aldri gått siden.. (
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: skifte olje/filter

Legg inn av Voksen »

Godtvoksen skrev:
mekkern skrev: skal du være 100% sikker kjøper du hydraulikfilter med riktige gjenger...og skifter på hvert oljeskift.
Og hydraulikfilter med riktige gjenger, får en kjøpt hvor?
Tror Slettebøe i Kristiansand er de i Vest-Agder som har mest av disse hydrauliske filterne, men klarer ikke å forstå nyttigheten av dette arbeide med å finne et erstatningfilter for orginalen.
Ser ikke problemet med å kunne bruke orginalfilter i det hele tatt.

Online
mekkern
Innlegg: 7642
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: skifte olje/filter

Legg inn av mekkern »

ingen prob med "orginalfilter", men som han som tester filter for div maskinlevrandører sa:det hender det er et dårlig oljefilter, men aldri et hydralikkfilter.
Men så kommer pris/nytteeffekt inn i bildet da.... :prop:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Godtvoksen

Re: skifte olje/filter

Legg inn av Godtvoksen »

SuperMorten skrev: Så en liten "don't try this at home" historie:
En venn av meg skulle bytte olje. Han var så redd for at det skulle være igjen noe gammel olje at han fylte på white sprit for å "vaske ut" alle olje rester ](*,) For sikkerhets skyld startet han opp, slik at han skulle få "vasket" over alt.. ](*,) ](*,)
Motoren ble sikkert ren, men den stoppet etter et par sekunder, og har aldri gått siden.. (
Det er godt å høre at det finnes flere idioter enn meg, når det gjelder manglende vedlikeholdkunnskaper om motor. Imidlertid når det gjelder rens av motor så anbefaler Bilxtra i et skriv om oljeskift på deres nettside:
Vi anbefaler å bruke en oljerens (Comma Easy Engine Flush) når du skifter oljen. Denne bryter ned den gamle oljen og løsner møkk som kan sitte i hjørnene på motoren. Oljerensen sørger for at all “møkka” blir med ut når du tapper av motoroljen.
Det er ingen her som har nevnt eller anbefalt noe sånt, så det er da sikkert helt unødvendig.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: skifte olje/filter

Legg inn av ArcticTiger »

Å rense mottorn innvendig trur jeg ikke du skal bekymre deg over GV :[-( Hvis du skifter olje og filter etter de foreskrevne intervaller, og bruker en kvalitetsolje, så blir ikke en bensinmotor "skitten" innvendig.
Men hvis du bruker dårlig billig-olje, og aldri skifter olje og filter, men bare fyller etter etterhvert som det minker, da blir det koks og gugge i mottorn :8-[
Det er faktisk folk som behandler mottorn sin slik :dontknow

Online
mekkern
Innlegg: 7642
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: skifte olje/filter

Legg inn av mekkern »

Er motoren full av gammal guffe(seriøst-ikke reklame full av dritt)og fastkoksede ringer, så tilsettes olja noen liter med diesel-lar den gå noen minutter på tomgang-fylle diesel i plugghullene/hullene til dieseldysene,la stå en stund(7-14 dager) og tapper av..nytt filter og olje-kjøres varm -skift så til nytt filter og ny olje... :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Godtvoksen

Re: skifte olje/filter

Legg inn av Godtvoksen »

Når jeg nå sitter her og venter på at snøen fra i går skal tine bort, så fikk jeg i dag boka Clymer Honda VTX 1800. Det ser jo sannelig ut som olje og filterskift på MC'n er like lett som på Toyotaen... :thumleft

Er da Biltemas olje god nok? Noen anbefalinger?

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: skifte olje/filter

Legg inn av TBI81 »

Biltemaolje har fungert utmerket for alle mine kjøretøy. Ikke et vondt ord om den herfra :)

Svar