Hvordan lagre sykkelen riktig?
- Twister
- Innlegg: 354
- Registrert: 26 aug 2010, 08:59
- Motorsykkelen din: for få....
- Bosted: sandefjord
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
Min metode er som følger;
Vasker, polerer, setter den på sidestøtta og tar ut nøkkeler.
De står i oppvarmet lokale og oljeskift, lading, oppgradering osv blir tatt i løpet av vinteren.
Kondens; Det er vel beskrevet korrekt at det kan oppstå ved treghet i temp.svingningene osv...
Men dette er teoretisk, i praksis vil mange ikke oppleve kondens i det heletatt, mens andre vil slite med masse kondens...
Så om man ikke ser at feks sykkelen er søkkvåt i garasjen etter veromslag osv.. Er alt helt fint. Hvis jeg hadde lagret sykkelen (eller hva som helst annet jeg var redd for) i et lokale hvor den stadig ble våt av kondens, ja da hadde jeg gjort noe fort!
Når det gjelder tæring etter "gammel" olje, er nok dette voldsomt overdrevet iforbindelse med MC.
På en gammel dieselmotor derimot, kan dette være et reeelt problem ( spes i båt )
Det dannes mere svovelstoffer i oljen i en diesel, dette kombinert med fuktig miljø i feks et motorrom på en båt med dårlig lufting. vil det faktisk ganske fort kunne komme rust i form av små "groper" på glatte flater som oljen har rent av.
( feks sylindervegger, kammer osv... )
Vi gjør som vi vil, men jeg tror nok som mange her at det er ikke lagringen i garasjen som knekker sykklene våre.
Sunn fornuft holder leeeeenge ville jeg tro:-)
Vasker, polerer, setter den på sidestøtta og tar ut nøkkeler.
De står i oppvarmet lokale og oljeskift, lading, oppgradering osv blir tatt i løpet av vinteren.
Kondens; Det er vel beskrevet korrekt at det kan oppstå ved treghet i temp.svingningene osv...
Men dette er teoretisk, i praksis vil mange ikke oppleve kondens i det heletatt, mens andre vil slite med masse kondens...
Så om man ikke ser at feks sykkelen er søkkvåt i garasjen etter veromslag osv.. Er alt helt fint. Hvis jeg hadde lagret sykkelen (eller hva som helst annet jeg var redd for) i et lokale hvor den stadig ble våt av kondens, ja da hadde jeg gjort noe fort!
Når det gjelder tæring etter "gammel" olje, er nok dette voldsomt overdrevet iforbindelse med MC.
På en gammel dieselmotor derimot, kan dette være et reeelt problem ( spes i båt )
Det dannes mere svovelstoffer i oljen i en diesel, dette kombinert med fuktig miljø i feks et motorrom på en båt med dårlig lufting. vil det faktisk ganske fort kunne komme rust i form av små "groper" på glatte flater som oljen har rent av.
( feks sylindervegger, kammer osv... )
Vi gjør som vi vil, men jeg tror nok som mange her at det er ikke lagringen i garasjen som knekker sykklene våre.
Sunn fornuft holder leeeeenge ville jeg tro:-)
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
- Snill Vaffel
- Innlegg: 1001
- Registrert: 07 nov 2008, 18:11
- Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
- Bosted: Buskerud
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
Oj ser her ja, her var det mange lure tips som jeg ikke har tengt på, jeg lagret for første gang Z750 i garasjen i vinter som var og jeg skulle være lur da, vasket den fin og kjøpte flott trekk og fylte opp tanken så den var klar til våren. Sulle ta ut batteriet men det gikk over. I våres når jeg tok den ut igjen oppdaget jeg en sånn "rust" boble på tanken som ikke hadde hvert der tidligere fikk svaret lengre femme i innlegget her. Er glad jeg bestillte lagringsplass i år, ellers har tanken slått meg å lagre den i stua til pynt, så har man litt glede av den til vinteren også men da ryker juletre plassen
(uff så leit...)

Snill Vaffel
Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.
2011 Suzuki GSXR 1000
Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.
2011 Suzuki GSXR 1000
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
Lys, glitter og engler på tohjulingenSnill Vaffel skrev:.....men da ryker juletre plassen(uff så leit...)

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
Jeg har sykkla i Mekka, hvor varmepumpen sørger for 17 grader i sommerhalvåret, og 8 grader om vintern 
Det hender jeg vasker de, men pollerer aldri ramma under tanken :-# Og så blir det ållje/filter-skift og annet vedlikehold.

Det hender jeg vasker de, men pollerer aldri ramma under tanken :-# Og så blir det ållje/filter-skift og annet vedlikehold.
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
Rnig i det meste her, men ikke at det er lurt med en bil inn og ut hele tiden. I alle fall der jeg bor drar bilen med seg enten vann eller snø på vinteren og det vil jeg helst ungå. Normalt på grunn av lav tempratur så er det lite luftfuktighet om vinteren men drar man med seg vann inn i en garasje som av og til blir oppvarmet så kommer kondensen.Duville skrev:Jonny
Stort sett sier vi det samme.
Så lenge alt har samme temperatur er det ingen problem, men når luftemperaturen stiger så vil det kondensere vann på det som ikke stiger like fort i temperatur som lufttemperaturen. Å sette inn en varm bil fungerer nesten like godt som en varmeovn, alt blir varmet opp noe raskere. En godt oppvarmet bil som er oppvarmet i kupee og motor avgir varme til garasjen i mange timer og kan erstatte svært mange kilovattimer tilført fra en varmeovn. Alt i garasjen vil bli varmere enn uteluften. Dessuten får man luftet godt ut når bilen skal inn og porten åpner.
Det beste er jo å sette MCen i stua hvor det er varmt hele året, men det jeg ville frem til er at de tidene man kan være spesiellt oppmerksom på med hensyn til kondens er de tidene midt på vinteren når det slår om fra kaldt til varmt vær og man er ferdig med alt vedlikehold og lyset er slukket og varmen avskrudd. Da kommer kondensen. Kondensen kan i værste fall bli liggende der som vann i flere måneder til vi tar ut mcen på våren og den tørker opp i sola - med rust og dårlige irrede kontaktflater på det elektriske anegget som resultat.
Dette kan unngås ved å sette inn en liten varmeovn akkurat i de dagene dette skjer eller en uke innimellom for å tørke ut litt.... hvis man ikke ønsker å ha den i stua eller kjøkkenet gjennom vinteren.
Det verste er i grunnen en kald garasje som er "oppgradert til verksted" slik at den er tettet godt og den blir etterlatt uten noen form for varme. Da får man ett problem på våren......
Når vi isolerer for kondens på jobb så er det for å holde jevn tempratur og flytte duggpunkt vekk fra det som skl beskyttes.
Jeg har min i en gammel låve og det har gått i alle år. Den står kaldt med god ventilasjon.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
Her har vi en sånn tråd igjen ja
Har lurt litt på dette med at det skal være så viktig å drenere forgasserne...
Har alldri gidda det sjøl, og vist det har vært startproblemer har det stort sett vært strømmangel.
Tenker så enkelt: vist en tømmer flottørkammrene for bensin, så blir det plass til kondens. Tror luft (oksygen) og eventuell fuktighet i luft medfører mere oksydering i flottørkammer enn om de er fulle av bensin...??
Det æ gjør, er at når det nærmer seg sessongslutt så begynner æ å fylle 98oktan på tanken, folk som driver å reparerer plenklippere og snøfresere (maskiner som står ubrukt i lange perioder) anbefaler dette, fordi 98 oktan oksyderer mye saktere enn 95. 95 kan faktisk utvikle nesten små geleklumper over noen månedres tid.
Æ bestemmer mæ alldri for at "no er det siste tur", så siste tur blir det naturen selv som bestemmer.
Derfor prøver æ å bestandig fylle full tank før æ kjøre heim i slutten av sessongen, æ har alldri toppa opp tanken med kanne, men har no bensinpumpe bare 5km unna.
Servicer har æ brukt å tatt på våren, og nån få gang i løpet av vintern.
NyMax'n tar æ cervice på når kilometerstanden tilsier det.
Men NyMax'n har faktisk fått lov å stå på ett rom som er isolert, og har en panelovn der termostaten står på 7-8 grader...

Har lurt litt på dette med at det skal være så viktig å drenere forgasserne...
Har alldri gidda det sjøl, og vist det har vært startproblemer har det stort sett vært strømmangel.
Tenker så enkelt: vist en tømmer flottørkammrene for bensin, så blir det plass til kondens. Tror luft (oksygen) og eventuell fuktighet i luft medfører mere oksydering i flottørkammer enn om de er fulle av bensin...??
Det æ gjør, er at når det nærmer seg sessongslutt så begynner æ å fylle 98oktan på tanken, folk som driver å reparerer plenklippere og snøfresere (maskiner som står ubrukt i lange perioder) anbefaler dette, fordi 98 oktan oksyderer mye saktere enn 95. 95 kan faktisk utvikle nesten små geleklumper over noen månedres tid.
Æ bestemmer mæ alldri for at "no er det siste tur", så siste tur blir det naturen selv som bestemmer.
Derfor prøver æ å bestandig fylle full tank før æ kjøre heim i slutten av sessongen, æ har alldri toppa opp tanken med kanne, men har no bensinpumpe bare 5km unna.
Servicer har æ brukt å tatt på våren, og nån få gang i løpet av vintern.
NyMax'n tar æ cervice på når kilometerstanden tilsier det.
Men NyMax'n har faktisk fått lov å stå på ett rom som er isolert, og har en panelovn der termostaten står på 7-8 grader...
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
Når man lar bensina fordampe skikkelig (over vinteren) så blir det gjerne en "grøt" igjen. Og etter noen år gror denne vilt inni gasserne. Har rensa en del gamle dårlig stelte sykler, og der har alltid vært mye guffe inni dyser, nåler og andre steder. Så over tid fungerer nok sakene dårligere. Siste vinters prosjekt ble en "ny" sykkel etter stor forgasserrensMaxTron skrev: Har lurt litt på dette med at det skal være så viktig å drenere forgasserne...

Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
Tja, kanskje det, trur ivertfall det snart er på tide med en liten rens på GammelMax'n etter 26 år (veit nå ikke hva amerikaneran ha gjort med den før '97 da) og snart 100 000km trur æ forgasseran ska få en rens og nye membraner til vinter'n...joo skrev:Når man lar bensina fordampe skikkelig (over vinteren) så blir det gjerne en "grøt" igjen. Og etter noen år gror denne vilt inni gasserne. Har rensa en del gamle dårlig stelte sykler, og der har alltid vært mye guffe inni dyser, nåler og andre steder. Så over tid fungerer nok sakene dårligere. Siste vinters prosjekt ble en "ny" sykkel etter stor forgasserrensMaxTron skrev: Har lurt litt på dette med at det skal være så viktig å drenere forgasserne...
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
Lar krana stå på så det erstattes ettersom det damper vekk..drenerer på våren hvis den ikke vil fyre på det som er i gasserne..
Den drittbensina vi har nå lager et forbannet "pulver/irr" når det tørker ut som tetter emulusjons rør og tomgangsdyser.
Den drittbensina vi har nå lager et forbannet "pulver/irr" når det tørker ut som tetter emulusjons rør og tomgangsdyser.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- GSF
- Innlegg: 161
- Registrert: 30 apr 2010, 20:38
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
- Bosted: Lier
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
Ikke glem å fylle vinterluft i dekka
og ta av starteren og tømme denne for strøm slik at det ikke blir stående gammel strøm på igjennom vinteren
. Jeg pleier også å tømme tanken for bensin og fylle den full med kondensfjerner så jeg er sikker på at det ikke blir kondens på tanken . En annen viktig ting er å fylle vinterolje på demperne slik at disse ikke fryser. En vinter skrudde jeg sykkelen helt fra hverandre og senka ramma og alt av metalldeler i olje slik at jeg skulle være sikker på at det ikke skulle ruste. Kommer ikke til å gjøre dette igjen ettersom jeg ikke fikk sammen sykkelen før i slutten av september det året :-)å
:-)å







-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
Blir vel til at den får lov å stå i den oppvarmede garasjen under blokkene her, uten at jeg gjør noe som helst med den ? 
Hvor lenge varer "vintersesongen" som regel?

Hvor lenge varer "vintersesongen" som regel?
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
beste er nok å unngå vinterlagringen og kjøre sykkelen ned til en i Somalia som kan holde den i gang hele året...eller Nigeria-de har også litt kreative løsninger... 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
Akkurat sånn var det jeg lagret Yamahaen sist vinter (da vi var naboer) Siste kjøretur var ca 1. desember, og den ble liksom aldri lagret, bare parkert. Der stod den da, i garasje som holdt ca 14-15 grader, sammen med en masse andre biler, ved siden av min bil. Jeg så på den og tok på den hver eneste dag, og det gikk ca 3 mnd før jeg satte nøkkelen i den igjen. Da vinteren nærmet seg slutten, skiftet jeg olje og filter (29 feb). Den startet på første forsøk, uten problemer. 1 mars var jeg ute en liten tur, og vinteren var offisielt over..AndreasB skrev:Blir vel til at den får lov å stå i den oppvarmede garasjen under blokkene her, uten at jeg gjør noe som helst med den ?
Hvor lenge varer "vintersesongen" som regel?

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
Glemte en liten detalj - smekk på en kraftig lås eller to med alarm og parker den evt slik at det blir vanskelig å komme til for å få grep på begge sider. Det stopper ikke de virkelig proffe tyvene, men kun rattlåsen er typisk slikt som selv amatør-kjeltringer i nabolaget tar på et blunk for å kjøre gris - dvs at den blir funnet igjen oppskrapt og evt kræsjet pga at den er kjørt av noen som ikke kan kjøre MC.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
Innen neste sesong må jeg:
Bytte bremseskiver/klosser foran (har delene)
Bytte tennplugger og finne ut hvorfor den f*** ikke starter uten å la den trille ned en laang bakke.
Fikse ene støtdemperen foran (simring lekker)
Mest sannsynlig service på sykkelen siden jeg har kjørt en hel haug av km uten tanke på service. Kan tenke jeg har kjørt 7-9 000 km siden jeg kjøpte sykkelen 4 juni.
Bytte bremseskiver/klosser foran (har delene)
Bytte tennplugger og finne ut hvorfor den f*** ikke starter uten å la den trille ned en laang bakke.
Fikse ene støtdemperen foran (simring lekker)
Mest sannsynlig service på sykkelen siden jeg har kjørt en hel haug av km uten tanke på service. Kan tenke jeg har kjørt 7-9 000 km siden jeg kjøpte sykkelen 4 juni.
Hvorfor har ikke dette forumet noen "liker" funksjon?mekkern skrev:beste er nok å unngå vinterlagringen og kjøre sykkelen ned til en i Somalia som kan holde den i gang hele året...eller Nigeria-de har også litt kreative løsninger...

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
Du får bruke denne i mangel av noe annet:AndreasB skrev: Hvorfor har ikke dette forumet noen "liker" funksjon?


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
Spam-alert : pp, er derfor jeg ikke gjør det, hehAJ skrev:Du får bruke denne i mangel av noe annet:AndreasB skrev: Hvorfor har ikke dette forumet noen "liker" funksjon?
*Liker*
men men, siden du sier det så

- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
Ingenting stopper vel proffene - øst-europeere med lastebil som er ute på "jobb"..RuneMC skrev:Glemte en liten detalj - smekk på en kraftig lås eller to med alarm og parker den evt slik at det blir vanskelig å komme til for å få grep på begge sider. Det stopper ikke de virkelig proffe tyvene, men kun rattlåsen er typisk slikt som selv amatør-kjeltringer i nabolaget tar på et blunk for å kjøre gris - dvs at den blir funnet igjen oppskrapt og evt kræsjet pga at den er kjørt av noen som ikke kan kjøre MC.
Uansett, jeg har garasje med alarm. Skivebremslås foran og kjetting bak. Vil de ta sykkelen, javel. Jeg har forsikring..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Coach
- Innlegg: 249
- Registrert: 06 mar 2012, 13:01
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
- Bosted: Heimdal
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
Som trådstarter må jeg si at "her var det mange gode og litt finurlige råd. Hvis jeg skal være helt sikker bør jeg vel selge sykkelen før vinteren, og kjøpe ny til våren.
Nei da. Takk for gode råd. Tror jeg skifter olje og filter før vinteren, smørrer litt, og tar ut batteriet og legger over sykkeltrekket. Så får vi se om den overlever til våren.


Nei da. Takk for gode råd. Tror jeg skifter olje og filter før vinteren, smørrer litt, og tar ut batteriet og legger over sykkeltrekket. Så får vi se om den overlever til våren.

Mvh
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
- Per K
- Innlegg: 27
- Registrert: 23 mai 2012, 14:19
- Motorsykkelen din: Kawasaki H1 500, 1974
- Bosted: Holmestrand
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
For min del er det ingen forskjell på å parkere for natten eller parkere for vinteren.
Men det hender jo at jeg bygger om Kawa'n litt på vinterene da.
Men det hender jo at jeg bygger om Kawa'n litt på vinterene da.
- Kris
- Innlegg: 124
- Registrert: 10 aug 2010, 12:42
- Motorsykkelen din: Triumph Daytona 675
- Bosted: Vikersund
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
Iår blir det innerst i garasjen med et pledd over, det for holde :)
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
Mange gode kommentarer her.
1) Jeg har hørt at gammel olje er sur og kan skade motoren. Hvis du likevel skal bytte olje en gang i året, hvorfor ikke gjøre det om høsten?
2) Full tank hindrer kondens. Det finnes også oktanstabilisator hvis man gidder
3) Et laken over sykkelen hindrer kondens og rust
4) Vedlikeholdslader koster kr. 170 på Biltema
5) I min håndbok står det at man skal skru av pluggene, helle i litt olje, sveive noen ganger rundt
6) La ikke sykkelen hvile på dekk. Enten henge i hovedstøtte eller depotstøtte, evt. rugge den litt en gang i måneden.
7) Skader vel ikke at sykkelen er ren når den settes inn
1) Jeg har hørt at gammel olje er sur og kan skade motoren. Hvis du likevel skal bytte olje en gang i året, hvorfor ikke gjøre det om høsten?
2) Full tank hindrer kondens. Det finnes også oktanstabilisator hvis man gidder
3) Et laken over sykkelen hindrer kondens og rust
4) Vedlikeholdslader koster kr. 170 på Biltema
5) I min håndbok står det at man skal skru av pluggene, helle i litt olje, sveive noen ganger rundt
6) La ikke sykkelen hvile på dekk. Enten henge i hovedstøtte eller depotstøtte, evt. rugge den litt en gang i måneden.
7) Skader vel ikke at sykkelen er ren når den settes inn
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
Dersom man skal ha varme i garasjen, hva er den enkleste å mest økonomiske måten å gjøre det på? Og hvor varmt må man egentlig ha det for å unngå rust osv.
Garasjen min er ikke isolert, men er bygget av leca blokker, så det er kun når det er skikkelig kaldt ute at tempen kryper ned mot null inne i garasjen. Jeg kjører jo en del inn med bilen full av vann/snø, men har enda ikke sett noe kondens i garasjen.
Garasjen min er ikke isolert, men er bygget av leca blokker, så det er kun når det er skikkelig kaldt ute at tempen kryper ned mot null inne i garasjen. Jeg kjører jo en del inn med bilen full av vann/snø, men har enda ikke sett noe kondens i garasjen.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
Dersom du har et ventilasjonsanlegg i huset, og dette står og "pumper" oppvarmet luft rett ut, kunne du gjort deg nytte av det i garasjen. Det er min plan for fremtidig oppvarming av garasjen..KydeX skrev:Dersom man skal ha varme i garasjen, hva er den enkleste å mest økonomiske måten å gjøre det på? Og hvor varmt må man egentlig ha det for å unngå rust osv.
Garasjen min er ikke isolert, men er bygget av leca blokker, så det er kun når det er skikkelig kaldt ute at tempen kryper ned mot null inne i garasjen. Jeg kjører jo en del inn med bilen full av vann/snø, men har enda ikke sett noe kondens i garasjen.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
Man kan godt åpne en vegg inn til ei kjellerstua og sette biken inn der. Tom tank og ca 15C, og ellers ivaretatt som før for vinterlagring, bortsett fra at jeg lar batteriet stå i, tror jeg da, eventuelt sette det på et kjøligere sted, tror det.
Så kan man kose seg med polish, gaffeloljebytte og montering av diverse "pling" man måtte ønske

Edit: det er Thor Henning til høyre, dvs Presidente VFR-Klubb Norge, og meg til venstre.
GSXR-Hege tok bildet.
Så kan man kose seg med polish, gaffeloljebytte og montering av diverse "pling" man måtte ønske


Edit: det er Thor Henning til høyre, dvs Presidente VFR-Klubb Norge, og meg til venstre.
GSXR-Hege tok bildet.