Istedenfor å ha fokus på konsekvensen av ulykkene og sette fartsgrensen så lavt at en unngår de store skadene når det smeller burde en heller forsøke å se på årsaken til at det oppstår ulykker og heller gjøre noe med dette.KrankenWagen skrev:Her er det to diskusjoner samtidig, nemlig veistandard og fartsgrense.
Prøv å skill mellom dem. For det er ikke gitt at en god vei nødvendigvis skal ha høy fartsgrense.
Veistandarden i Norge er dårlig, det vet alle, og kronidioten Stoltenberg innrømte for noen dager siden at det hadde gått tregt med veibygging. Jeg tror ikke det skjer noe mere for det.
Så fartsgrense. Hadde man lest linken jeg la ut så hadde man sett at hovedgrunnen ser ut til å penses over til hva kroppen din tåler av fart ved en evt ulykke, ikke miljø eller straff eller noe sånt.
Summert enkelt opp: Ved fart over 70 km/t er det betraktelig større sjangs for at indre organer sprekker og du dauer.
Derfor ser vi flere 70 km/t fartsgrenser.
Det hjelper ikke med 70 når en skal fikle med telefon, avis, anlegg osv. samtidig som en kjører. om folk hadde lært seg at en ikke skal drive med annet enn å kjøre når en sitter bak rattet/styret så tror jeg faktisk antallet ulykker hadde blitt redusert til et minimum.
160km Ironbutt, Oslo-København-Oslo er vel ganske nøyaktig 160 mil via Gøteborg-Malmø. Og om en har tid kan en jo handle kvota også...