NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?
- SuperMorten
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?
[quote="jhn] hva koster et medlemskap?[/quote]
1095 pr år.
Hvorfor bli medlem med veihjelp?
Veihjelp uansett årsak
Medlemskapet er personlig, som betyr at det er du som får hjelp, uansett om du kjører egen bil, leiebil eller sitter på med andre.
Dersom husstanden disponerer kun ett kjøretøy gjelder veihjelpen også for ektefelle / samboer (når husstandens bil benyttes).
NAF hjelper deg uansett årsak, og du får selvsagt også hjelp på hjemmeadresse, ved utforkjøring, punktering m.m. Mange av våre medlemmer opplever driftsstans på grunn av motorhavari, flatt batteri, tomt for drivstoff eller brukket / innelåst nøkkel.
Ingen egenandel på veihjelp
NAF Veihjelp har ingen egenandel på de 2 første assistansene i kontingentåret. Fra og med 3. assistanse beregnes en egenandel på kun kr 450,–.
Så er det jo det at man er ikke bare motorsyklist, men faktisk også billist, med to biler i husstanden. Uten at jeg har finregnet på det, er det billigere med ett sånt medlemsskap enn veihjelp på to biler og en motorsykkel..
1095 pr år.
Veihjelp uansett årsak
Medlemskapet er personlig, som betyr at det er du som får hjelp, uansett om du kjører egen bil, leiebil eller sitter på med andre.
Dersom husstanden disponerer kun ett kjøretøy gjelder veihjelpen også for ektefelle / samboer (når husstandens bil benyttes).
NAF hjelper deg uansett årsak, og du får selvsagt også hjelp på hjemmeadresse, ved utforkjøring, punktering m.m. Mange av våre medlemmer opplever driftsstans på grunn av motorhavari, flatt batteri, tomt for drivstoff eller brukket / innelåst nøkkel.
NAF Veihjelp har ingen egenandel på de 2 første assistansene i kontingentåret. Fra og med 3. assistanse beregnes en egenandel på kun kr 450,–.
Så er det jo det at man er ikke bare motorsyklist, men faktisk også billist, med to biler i husstanden. Uten at jeg har finregnet på det, er det billigere med ett sånt medlemsskap enn veihjelp på to biler og en motorsykkel..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Busa Trond
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Jeg kjører Triumph og er NAF medlem

- Episk
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675. 2009 mod.
1095 pr år.SuperMorten skrev:[quote="jhn] hva koster et medlemskap?
Veihjelp uansett årsak
Så er det jo det at man er ikke bare motorsyklist, men faktisk også billist, med to biler i husstanden. Uten at jeg har finregnet på det, er det billigere med ett sånt medlemsskap enn veihjelp på to biler og en motorsykkel..[/quote][/quote][/quote]
Men du må ha NAF MC oppå vanlig medlemsskap for å få hjelp med MC. Koster vel 200,- ekstra eller noe.
Jeg er ikke medlem av NAF selv, blir smør på flesk når jeg får dekt berging og leiebil gjennom forsikringen.
Og det er noe de aller fleste får, selv om mange ikke er klar over det.
It was a great time. I can't remember it, but I'll never forget it!
- SuperMorten
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Man FÅR ikke veihjelp i forsikringen. Man må betale for det..Episk skrev: Men du må ha NAF MC oppå vanlig medlemsskap for å få hjelp med MC. Koster vel 200,- ekstra eller noe.
Jeg er ikke medlem av NAF selv, blir smør på flesk når jeg får dekt berging og leiebil gjennom forsikringen.
Og det er noe de aller fleste får, selv om mange ikke er klar over det.

Jo, NAF-MC er 175 pr år, men uansett, i mitt tilfelle med 3 kjøretøy som kan berges to ganger pr år uten egenandel. Hvor mange ganger pr å trenger folk flest bergingsbil? Hvor mye koster veihjelpsdelen i forsikring, og hva er evt egenandel der? Jeg har ikke veihjelp i min forsikring, da dette ikke er nødvendig. Aner ikke hva det måtte koste.
I tillegg så gjør NAF samme jobben for bilister, som NMCU gjør for MC-folket..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Jeg kjører Suzuki og trenger ikke NAF-medlemskapBusa Trond skrev:Jeg kjører Triumph og er NAF medlem

- Busa Trond
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
jhn skrev:Jeg kjører Suzuki og trenger ikke NAF-medlemskapBusa Trond skrev:Jeg kjører Triumph og er NAF medlem

- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Ingen banner og link i forumheadingen, men står oppført i venstre marg under "Linker" på portalsiden vår:Bjerknez skrev:
Hvorofor finnes det ikke en eneste banner her på siden som reklamerer for NMCU?

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
1095 pr år.SuperMorten skrev:[quote="jhn] hva koster et medlemskap?
Veihjelp uansett årsak
Så er det jo det at man er ikke bare motorsyklist, men faktisk også billist, med to biler i husstanden. Uten at jeg har finregnet på det, er det billigere med ett sånt medlemsskap enn veihjelp på to biler og en motorsykkel..[/quote][/quote]
Jeg har tenkt mange ganger å melde meg inn i NAF men synes det er litt dyrt. Veihjelp har jeg uansett i forsikringen og det har jeg på alle bilene mine. Må jo ha forsikring på dem.

En gang på 23 år har jeg vært så langt hjemmefra og problemet vært så alvorlig at jeg har måtte ha veihjelp. Da kostet det meg 500kr. Det er 22 kr i året. Så egenandelen er ikke noe argument for å være NAF medlem. Husker jeg og måtte betale mer for internasjonalt førerkort når jeg måtte ha det, men fremdeles er hadde nok medlemskapet vært dyrere.
NMCU derimot har jeg tenkt lenge jeg skulle melde meg inn i, om ikke annet enn for å støtte dem økonomisk.

Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- poulet_cavalier
- Motorsykkelen din: R1200GS
For meg virker det som at NMCU faktisk oppnår noe for motorsyklister - så der er jeg medlem. Hva har egentlig NAF oppnådd utenom å bygge NAF?
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
-Pythagoras
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
http://www.nationen.no/tunmedia/politikk-pa-fire-hjul/" onclick="window.open(this.href);return false;poulet_cavalier skrev:For meg virker det som at NMCU faktisk oppnår noe for motorsyklister - så der er jeg medlem. Hva har egentlig NAF oppnådd utenom å bygge NAF?
Dem har nok oppnådd langt mer enn NMCU gjennom tidene. Men NMCU er jo mer rettet mot motorsyklister. NAF og NMCU gjør nok mye av det samme og har nok mange like meninger rent politisk angående vedlikehold av veier, trafikksikkerhet etc. Så du skal ikke se bort i fra at det er NAF som faktisk har dratt det største lasset. Men dem har som sagt over 500.000 medlemmer mot NMCU's 17.000. Joda, kontigenten er høyere, fordelene med å være medlem er langt flere etc.
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Medlemstallene antyder antakelig at det er langt flere bilister enn motorsyklister, og det stemmer nok ganske bra.Bjerknez skrev:http://www.nationen.no/tunmedia/politikk-pa-fire-hjul/" onclick="window.open(this.href);return false;poulet_cavalier skrev:For meg virker det som at NMCU faktisk oppnår noe for motorsyklister - så der er jeg medlem. Hva har egentlig NAF oppnådd utenom å bygge NAF?
Dem har nok oppnådd langt mer enn NMCU gjennom tidene. Men NMCU er jo mer rettet mot motorsyklister. NAF og NMCU gjør nok mye av det samme og har nok mange like meninger rent politisk angående vedlikehold av veier, trafikksikkerhet etc. Så du skal ikke se bort i fra at det er NAF som faktisk har dratt det største lasset. Men dem har som sagt over 500.000 medlemmer mot NMCU's 17.000. Joda, kontigenten er høyere, fordelene med å være medlem er langt flere etc.
Men som motorsyklister kan vi ikke stole på at en bil- og biltrafikkorientert interesseorganisasjon er våken på utfordringene vi som MC-trafikanter er opptatt av. Vi opplever helt andre farer enn bilister gjør, selv om vi ferdes på de samme veiene.
NAF har jo riktignok en undergruppe i NAF MC som også har mange lokallag rundt omkring. Likevel har ikke disse den samme tyngde som NMCU her til lands, og slett ikke når det er snakk om samarbeid med søsterorganisasjonene i andre land og moderorganisasjonen FEMA når det tunge byråkratiet i Brussel skal påvirkes.
-
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Jeg har valgt å støtte NMCU! Rett å slett fordi de er en interesseorganisasjon for noe jeg er interessert i!
Jeg tror jeg tjener på det, ikke nødvendigvis bare i kroner og ører...

Jeg tror jeg tjener på det, ikke nødvendigvis bare i kroner og ører...

- Bjerknez
- Kontakt:
Jeg er helt enig med deg kjellv.kjellv skrev:Medlemstallene antyder antakelig at det er langt flere bilister enn motorsyklister, og det stemmer nok ganske bra.Bjerknez skrev:http://www.nationen.no/tunmedia/politikk-pa-fire-hjul/" onclick="window.open(this.href);return false;poulet_cavalier skrev:For meg virker det som at NMCU faktisk oppnår noe for motorsyklister - så der er jeg medlem. Hva har egentlig NAF oppnådd utenom å bygge NAF?
Men som motorsyklister kan vi ikke stole på at en bil- og biltrafikkorientert interesseorganisasjon er våken på utfordringene vi som MC-trafikanter er opptatt av. Vi opplever helt andre farer enn bilister gjør, selv om vi ferdes på de samme veiene.
NAF har jo riktignok en undergruppe i NAF MC som også har mange lokallag rundt omkring. Likevel har ikke disse den samme tyngde som NMCU her til lands, og slett ikke når det er snakk om samarbeid med søsterorganisasjonene i andre land og moderorganisasjonen FEMA når det tunge byråkratiet i Brussel skal påvirkes.
Poenget mitt var å dra en parallell mellom NAF og NMCU med tanke på antall medlemmer/kundefordeler/gjennomslagskraft etc. Hvis du går bort til en hvilken som helst mopedist eller fersk eier av A-lappen og spør han/hun om han/hun vet hva NMCU er så kan jeg med stor sikkerhet si at dem bare klør seg i hodet. Dem kunne vært mye større enn dem er i dag hvis dem hadde gjort ting litt annerledes tror jeg.
Jeg savner liksom motorsyklistenes svar på NAF. Jeg føler NMCU er alt for dårlig til å markedsføre seg selv til å klare noe slikt.
- kjellv
- Moderator
- Kontakt:
Spør en hvilken som helst 18-20 åring med B-sertifikat og bil om de kan forklare deg noe om NAF. Tror du vil få samme svar.Bjerknez skrev:Jeg er helt enig med deg kjellv.kjellv skrev:Medlemstallene antyder antakelig at det er langt flere bilister enn motorsyklister, og det stemmer nok ganske bra.Bjerknez skrev:http://www.nationen.no/tunmedia/politikk-pa-fire-hjul/" onclick="window.open(this.href);return false;poulet_cavalier skrev:For meg virker det som at NMCU faktisk oppnår noe for motorsyklister - så der er jeg medlem. Hva har egentlig NAF oppnådd utenom å bygge NAF?
Poenget mitt var å dra en parallell mellom NAF og NMCU med tanke på antall medlemmer/kundefordeler/gjennomslagskraft etc. Hvis du går bort til en hvilken som helst mopedist eller fersk eier av A-lappen og spør han/hun om han/hun vet hva NMCU er så kan jeg med stor sikkerhet si at dem bare klør seg i hodet. Dem kunne vært mye større enn dem er i dag hvis dem hadde gjort ting litt annerledes tror jeg.
Jeg savner liksom motorsyklistenes svar på NAF. Jeg føler NMCU er alt for dårlig til å markedsføre seg selv til å klare noe slikt.
Men jeg synes det er litt trist at det virker som mange vet hva NMCU er og mye om hva de gjør. Men likevel kan de ikke tenke seg medlemsskap fordi det ikke er gode nok medlemsfordeler. Jeg vil anta de samme heller ikke er fagorganisert. Medlemsfordelene der har heller ikke samme verdi som medlemskontingenten for de fleste.
For min egen del er jeg medlem i NMCU, men ikke fagorganisert! Det er et bevisst valg.
- Bjerknez
- Kontakt:
Jeg viste hva NAF var siden jeg var rundt 10 år gammel da min far alltid har vert medlem der og det flyter av NAF bøker hjemme etc. De fleste har hørt om NAF, men ikke om NMCU. I en alder av 38 år så hadde jeg aldri hørt om NMCU før jeg ble medlem i dette forumet.kjellv skrev:Spør en hvilken som helst 18-20 åring med B-sertifikat og bil om de kan forklare deg noe om NAF. Tror du vil få samme svar.Bjerknez skrev:Jeg er helt enig med deg kjellv.kjellv skrev:Medlemstallene antyder antakelig at det er langt flere bilister enn motorsyklister, og det stemmer nok ganske bra.Bjerknez skrev:http://www.nationen.no/tunmedia/politikk-pa-fire-hjul/" onclick="window.open(this.href);return false;poulet_cavalier skrev:For meg virker det som at NMCU faktisk oppnår noe for motorsyklister - så der er jeg medlem. Hva har egentlig NAF oppnådd utenom å bygge NAF?
Men jeg synes det er litt trist at det virker som mange vet hva NMCU er og mye om hva de gjør. Men likevel kan de ikke tenke seg medlemsskap fordi det ikke er gode nok medlemsfordeler. Jeg vil anta de samme heller ikke er fagorganisert. Medlemsfordelene der har heller ikke samme verdi som medlemskontingenten for de fleste.
For min egen del er jeg medlem i NMCU, men ikke fagorganisert! Det er et bevisst valg.
Ellers så er jeg enig med deg vedrørende at de gjør en god jobb isolert sett. Men jeg mener dem SELV kunne gjort det mye bedre med å satse litt mer på og få medlemmer og ikke bruke jungeltelegrafen. Har jobbet med salg/kundeoppfølging etc. i mange år og kan med en gang si at NMCU kunne gjort det bedre. Når ikke jeg føler at lysten til å skaffe medlemmer er der så faller også litt av interessen bort, selv om beløpet er lite og mye av det dem gjør er bra.
Men som jeg skrev lenger opp i tråden så kan jeg gjerne melde meg inn der av den grunn, og kanskje gjør jeg det også, men det er da altså ikke poenget her.
- kjellv
- Moderator
- Kontakt:
Din far kjørte kanskje ikke motorsykkel, og var kanskje av den grunn heller ikke NMCU medlem. Derfor har du ikke fått dette inn med morsmelka. NMCU er jo også en langt yngre organisasjon, og det er vel helst i de senere år at vi motorsyklister har trengt en organisasjon som taler for oss.Bjerknez skrev:Jeg viste hva NAF var siden jeg var rundt 10 år gammel da min far alltid har vert medlem der og det flyter av NAF bøker hjemme etc. De fleste har hørt om NAF, men ikke om NMCU. I en alder av 38 år så hadde jeg aldri hørt om NMCU før jeg ble medlem i dette forumet.kjellv skrev:Spør en hvilken som helst 18-20 åring med B-sertifikat og bil om de kan forklare deg noe om NAF. Tror du vil få samme svar.Bjerknez skrev:Jeg er helt enig med deg kjellv.kjellv skrev:Medlemstallene antyder antakelig at det er langt flere bilister enn motorsyklister, og det stemmer nok ganske bra.Bjerknez skrev:http://www.nationen.no/tunmedia/politikk-pa-fire-hjul/" onclick="window.open(this.href);return false;poulet_cavalier skrev:For meg virker det som at NMCU faktisk oppnår noe for motorsyklister - så der er jeg medlem. Hva har egentlig NAF oppnådd utenom å bygge NAF?
Ellers så er jeg enig med deg vedrørende at de gjør en god jobb isolert sett. Men jeg mener dem SELV kunne gjort det mye bedre med å satse litt mer på og få medlemmer og ikke bruke jungeltelegrafen. Har jobbet med salg/kundeoppfølging etc. i mange år og kan med en gang si at NMCU kunne gjort det bedre. Når ikke jeg føler at lysten til å skaffe medlemmer er der så faller også litt av interessen bort, selv om beløpet er lite og mye av det dem gjør er bra.
Men som jeg skrev lenger opp i tråden så kan jeg gjerne melde meg inn der av den grunn, og kanskje gjør jeg det også, men det er da altså ikke poenget her.
De har egen stand på MC-messa, jeg antar du skal dit en tur. De er ofte til stede under synlige bannere på svært mange tilstelninger der MC-folk møtes. Selv har jeg alltid liggende NMCU-materiell på pulten min på jobb. Selger jeg en MC pleier jeg å legge litt slikt inn i vognkortmappa før overlevering. Ofte blir det også en liten NMCU prat med andre kunder som er innom også.
Logoen deres finnes i MC-blader og nettsteder der det er naturlig. Det er nok ikke bare jungeltelegrafen. Åpne øynene og se

-
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Kontakt:
Hvor mange her inne sliter med å skifte dekk på bilen sin? Hvor mange har reserve dekk i bilen? Hvor mange har startkabler, og hvor mange ganger har du hatt motorhavari som ikke har vært relatert til flatt batteri?
I mine øyner er NAF medlemskap helt unødvendig. Du betaler for noe som er helt unødvendig. De fleste er dekket i forsikring og om du en gang skulle være maks uheldig eller er en jævlig kløne.... Koster det deg 500,- å få hjelp.
Note 4
I mine øyner er NAF medlemskap helt unødvendig. Du betaler for noe som er helt unødvendig. De fleste er dekket i forsikring og om du en gang skulle være maks uheldig eller er en jævlig kløne.... Koster det deg 500,- å få hjelp.
Note 4
- jhn
Helt enig ... NAF er på mange måter overflødig. Jeg ser på NMCU litt på samme måte. Jeg ser egentlig ikke noe kjempebehov for de heller. Føler ikke at jeg trenger noen organisasjon som jobber spesielt for meg som motorsyklist.LordShaft skrev:Hvor mange her inne sliter med å skifte dekk på bilen sin? Hvor mange har reserve dekk i bilen? Hvor mange har startkabler, og hvor mange ganger har du hatt motorhavari som ikke har vært relatert til flatt batteri?
Note 4
Jeg synes også at det er litt råflott av NMCU å ta æren for at det ikke ble pkk ... de sier jo selv på hjemmesiden at regjeringen også var motstandere av pkk
- poulet_cavalier
- Motorsykkelen din: R1200GS
NMCU har ihvertfall jobbet aktivt for å oppnå konkrete ting for motorsyklister: fri fra bompenger, lov til å kjøre i kollektivfelt, pkk, wire-rekkverk m.m. Veiboka til NAF kan jeg godt klare meg uten.jhn skrev:Helt enig ... NAF er på mange måter overflødig. Jeg ser på NMCU litt på samme måte. Jeg ser egentlig ikke noe kjempebehov for de heller. Føler ikke at jeg trenger noen organisasjon som jobber spesielt for meg som motorsyklist.LordShaft skrev:Hvor mange her inne sliter med å skifte dekk på bilen sin? Hvor mange har reserve dekk i bilen? Hvor mange har startkabler, og hvor mange ganger har du hatt motorhavari som ikke har vært relatert til flatt batteri?
Note 4
Jeg synes også at det er litt råflott av NMCU å ta æren for at det ikke ble pkk ... de sier jo selv på hjemmesiden at regjeringen også var motstandere av pkk
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
-Pythagoras
-Pythagoras
- kjellv
- Moderator
- Kontakt:
Jeg skjønner ikke helt hva du sikter til når du henviser til NMCU sin hjemmeside jhn.jhn skrev:Helt enig ... NAF er på mange måter overflødig. Jeg ser på NMCU litt på samme måte. Jeg ser egentlig ikke noe kjempebehov for de heller. Føler ikke at jeg trenger noen organisasjon som jobber spesielt for meg som motorsyklist.LordShaft skrev:Hvor mange her inne sliter med å skifte dekk på bilen sin? Hvor mange har reserve dekk i bilen? Hvor mange har startkabler, og hvor mange ganger har du hatt motorhavari som ikke har vært relatert til flatt batteri?
Note 4
Jeg fulgte prosessen med svært stor interesse mens den pågikk, og selv om jeg jobber hos en forhandler var jeg veldig imot forslaget. NMCU var en del av denne prosessen, og var nok de i Norge som bidro til at regjeringen tok en fast holdning imot.
Den store kampen foregikk i EU parlamentet, der sterke krefter i lobbyen kjempet for innføring. Manipulering av tallmateriale var utbredt på ja-siden, der de mente det store antallet dødsulykker blant MC-trafikanter kunne reduseres kraftig ved innføring av tvungen PKK. Det var vanskelig å argumentere imot. Vi som kjører mc selv skjønner ut i fra det vi ser at løsningen på problemet ikke ligger her, men blant det store flertall som ikke kjører mc virket det fornuftig.
Her er et lite notat fra NMCU sin skryteliste av hva de har oppnådd:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- jhn
Joda, veiboka klarer jeg også meg uten, akkurat som medlemsbladet og bibelen fra NMCU ... papyrus er vel stort sett unødvendig i disse dager.poulet_cavalier skrev:NMCU har ihvertfall jobbet aktivt for å oppnå konkrete ting for motorsyklister: fri fra bompenger, lov til å kjøre i kollektivfelt, pkk, wire-rekkverk m.m. Veiboka til NAF kan jeg godt klare meg uten.jhn skrev:Helt enig ... NAF er på mange måter overflødig. Jeg ser på NMCU litt på samme måte. Jeg ser egentlig ikke noe kjempebehov for de heller. Føler ikke at jeg trenger noen organisasjon som jobber spesielt for meg som motorsyklist.LordShaft skrev:Hvor mange her inne sliter med å skifte dekk på bilen sin? Hvor mange har reserve dekk i bilen? Hvor mange har startkabler, og hvor mange ganger har du hatt motorhavari som ikke har vært relatert til flatt batteri?
Note 4
Bompenger, kollektivfelt og wire-rekkverk er ikke stort for min del, jeg må kjøre minst en dag for å finne noen av disse.
Bompenger og kollektivfelt er vel i stor grad personlige fordeler for de som bor i de tettest befolkede områder, og har lite med trafikksikkerhet å gjøre.
Kom til å tenke på at jeg betalte 70,- pr bompassering i 13 år, på mc. Altså ikke fri passering.
Om NMCU ønsker mere gjennomslagskraft bør de prøve å lokke til seg flere medlemmer ved å tilby noe som flere har nytte av.
Jeg synes jo at litt mange har et litt glorifisert syn på NMCU, det er tross alt en navlebeskuende organisasjon med en helt marginal påvirkningskraft
- jhn
Jeg må jo innrømme at jeg ikke fulgte godt med, men når man leser hva som sies her inne og ellers rundt omkring, kan man fort få inntrykk av at NMCU egenhendig og alene stoppet pkk.kjellv skrev:Jeg skjønner ikke helt hva du sikter til når du henviser til NMCU sin hjemmeside jhn.jhn skrev:Helt enig ... NAF er på mange måter overflødig. Jeg ser på NMCU litt på samme måte. Jeg ser egentlig ikke noe kjempebehov for de heller. Føler ikke at jeg trenger noen organisasjon som jobber spesielt for meg som motorsyklist.LordShaft skrev:Hvor mange her inne sliter med å skifte dekk på bilen sin? Hvor mange har reserve dekk i bilen? Hvor mange har startkabler, og hvor mange ganger har du hatt motorhavari som ikke har vært relatert til flatt batteri?
Note 4
Jeg fulgte prosessen med svært stor interesse mens den pågikk, og selv om jeg jobber hos en forhandler var jeg veldig imot forslaget. NMCU var en del av denne prosessen, og var nok de i Norge som bidro til at regjeringen tok en fast holdning imot.
Den store kampen foregikk i EU parlamentet, der sterke krefter i lobbyen kjempet for innføring. Manipulering av tallmateriale var utbredt på ja-siden, der de mente det store antallet dødsulykker blant MC-trafikanter kunne reduseres kraftig ved innføring av tvungen PKK. Det var vanskelig å argumentere imot. Vi som kjører mc selv skjønner ut i fra det vi ser at løsningen på problemet ikke ligger her, men blant det store flertall som ikke kjører mc virket det fornuftig.
Var regjeringen i utgangspunktet positiv til forslaget, for så å bli omvendt av NMCU?
Men ikke misforstå, jeg er ikke motstander NMCU, jeg mener bare de kunne vært mye bedre.
Siden flere av de største sakene de har jobbet med ikke angår meg ser jeg ingen store grunner til å melde meg inn.
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Selv sitter du som en "ødemarksnisse" og ikke har kontakt med resten av landet bortsett fra at du da har betalt "bompassering på mc" hvilket da sikkert er en strekning det var ferje tidligere? Men det ER det mulig å ha et historisk perspektiv på mer enn et par år..jhn skrev: Jeg synes jo at litt mange har et litt glorifisert syn på NMCU, det er tross alt en navlebeskuende organisasjon med en helt marginal påvirkningskraft
Hadde ingen jobbet for de "få motorsykkelistene" her i landet hadde du antaglig ikke hatt lov til å kjøre 2hjuling nå. ELLER du hadde betalt samme årsavgift som bil-betalt i alle bommer og forbud m "lanesplitting" og kollektivfelt, ingen tilhengermulighet eller vært tillat å utskifte deler selv.
Vi (jeg og flere jeg kjenner) som bor steder med flere kjøretøy enn rein er intresserte i utformingen av veier og sidebeskyttelse som tar hensyn til oss på 2 hjul.
å påstå at det er :navlebeskuende organisasjon med en helt marginal påvirkningskrafter litt pussig når de faktisk blir tatt med på råd og det sitter egne utvalg (MC-Forum) i fylkene innen Statens Vegvesen med fylkesrepresentanter fra NMCU.
Vil si at i forhold til NAF (og deres store medlemsmasse) har de faktisk oppnådd mye.
OK -så får du ikke så mye "pengefordeler hvert år" men litt er det(halv årsavgift dekker forresten mer enn kontigenten) -også til og med hvis du skal kjøpe en bruktsykkel og er litt usikker på det tekniske:http://nmcu.org/teknisk-tilstandsrapport
Tror det er deg(jhn) som er navlebeskuende og uten påvirkningskraft mot myndighetene i denne saken.
Ps-Er bare vanlig nmcu medlem
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- kjellv
- Moderator
- Kontakt:
Neida, NMCU kan ikke ta æren for at tvungen PPK for moped og MC ikke ble innført. Men uten deres langvarige og store innsats hadde nok heller ikke den Norske regjeringen tatt standpunkt i saken.jhn skrev:Jeg må jo innrømme at jeg ikke fulgte godt med, men når man leser hva som sies her inne og ellers rundt omkring, kan man fort få inntrykk av at NMCU egenhendig og alene stoppet pkk.kjellv skrev:Jeg skjønner ikke helt hva du sikter til når du henviser til NMCU sin hjemmeside jhn.jhn skrev:Helt enig ... NAF er på mange måter overflødig. Jeg ser på NMCU litt på samme måte. Jeg ser egentlig ikke noe kjempebehov for de heller. Føler ikke at jeg trenger noen organisasjon som jobber spesielt for meg som motorsyklist.LordShaft skrev:Hvor mange her inne sliter med å skifte dekk på bilen sin? Hvor mange har reserve dekk i bilen? Hvor mange har startkabler, og hvor mange ganger har du hatt motorhavari som ikke har vært relatert til flatt batteri?
Note 4
Var regjeringen i utgangspunktet positiv til forslaget, for så å bli omvendt av NMCU?
Men ikke misforstå, jeg er ikke motstander NMCU, jeg mener bare de kunne vært mye bedre.
Siden flere av de største sakene de har jobbet med ikke angår meg ser jeg ingen store grunner til å melde meg inn.
Avgjørelsen ble tatt i EU parlamentet, til slutt en kompromissløsning som vel egentlig ikke har satt et definitivt punktum i saken. Hadde dette blitt vedtatt der, så hadde ordningen også blitt innført her i landet enten vi ville eller ikke.
Nå risikerer vi at det blir innført i 2022, dersom det ikke blir gjennomført trafikksikkerhetstiltak som tydelig reduserer ulykkene i årene framover. Derfor er det svært viktig at vi har ei tøff vaktbikkje som NMCU i disse årene som kan kjempe vår sak.
Veistandard, trygge midtdelere på motorveier, mc-vennlige underkjøringshindre på autovern i ulykkesutsatte svinger og veistrekninger kan være effektive tiltak. Men det er vår aktive bruk av http://nmcu.org/veifelleskjema som er det viktigste. Det er vi som kjører veiene på to hjul som best ser hva som er farlig! Disse opplysningene kan være viktige for å få ned ulykkesstatistikkene.
Ellers er det vel slik at verken du eller jeg har veldig stort personlig utbytte av mange av sakene som er kjempet fram. Vi bor ikke slik geografisk til i landet at det betyr noe med bomavgifter, kollektivfelt osv. Men enkelte av sakene er av veldig stor betydning, også for oss. Om ikke annet å unngå innføring av PKK.
Hvilke problemer ville du møtt om du måtte møte opp hos et godkjent MC-verksted eller en trafikkstasjon hvert år eller annethvert år for PKK? Mange ville ha svært lang vei dit, og kanskje også måtte møte opp en gang til for etterkontroll dersom feil ble avdekket.
- jhn
Mekkern min gode mann, til tross for at jeg er en ødemarksnisse, og bor i et fylke med mere rein enn mc, så har jeg rimelig god kontakt med resten av landet, sannsynligvis vel så god som du har.mekkern skrev:Selv sitter du som en "ødemarksnisse" og ikke har kontakt med resten av landet bortsett fra at du da har betalt "bompassering på mc" hvilket da sikkert er en strekning det var ferje tidligere? Men det ER det mulig å ha et historisk perspektiv på mer enn et par år..jhn skrev: Jeg synes jo at litt mange har et litt glorifisert syn på NMCU, det er tross alt en navlebeskuende organisasjon med en helt marginal påvirkningskraft
Hadde ingen jobbet for de "få motorsykkelistene" her i landet hadde du antaglig ikke hatt lov til å kjøre 2hjuling nå. ELLER du hadde betalt samme årsavgift som bil-betalt i alle bommer og forbud m "lanesplitting" og kollektivfelt, ingen tilhengermulighet eller vært tillat å utskifte deler selv.
Vi (jeg og flere jeg kjenner) som bor steder med flere kjøretøy enn rein er intresserte i utformingen av veier og sidebeskyttelse som tar hensyn til oss på 2 hjul.
Mener du NMCU er de rette å takke for at mc er lovlig, eller lanesplitting? Da gir man de litt mere ære enn de fortjener. Forbud mot mc ble vel foreslått av en svenske i Sverige, og lanesplitting har kanskje også vært foreslått å forby, men begge deler har vel i realiteten aldri vært veldig aktuelt. Det blir daglig foreslått mye rart fra mange hold, men det aller meste forsvinner ut i intet
Tja, kanskje det. Men av og til "spisser" jeg utsagnene mine en smule ... akkurat som dumekkern skrev: å påstå at det er :navlebeskuende organisasjon med en helt marginal påvirkningskrafter litt pussig når de faktisk blir tatt med på råd og det sitter egne utvalg (MC-Forum) i fylkene innen Statens Vegvesen med fylkesrepresentanter fra NMCU.
Halv årsavgift er jo flott, ingen tvil om det ... uten at jeg kan si det spiller en stor rolle når man ser på hele mc-budsjettetmekkern skrev: Vil si at i forhold til NAF (og deres store medlemsmasse) har de faktisk oppnådd mye.
OK -så får du ikke så mye "pengefordeler hvert år" men litt er det(halv årsavgift dekker forresten mer enn kontigenten) -også til og med hvis du skal kjøpe en bruktsykkel og er litt usikker på det tekniske:http://nmcu.org/teknisk-tilstandsrapport
Tror det er deg(jhn) som er navlebeskuende og uten påvirkningskraft mot myndighetene i denne saken.
Ps-Er bare vanlig nmcu medlem
Jeg har nok ikke så stor påvirkningskraft, det har du rett i, men jeg synes ikke selv jeg er så veldig navlebeskuende. Men slike ting er alltid mere synlig for utenforstående, sånn som du er i forhold til meg f.eks, og jeg er i forhold til NMCU ... så kanskje vi har rett begge to?
PS Jeg er bare et vanlig ex-medlem