Startet i knallvær med klar høstluft og blå himmel hjemmefra. Nærmere Drammen ser en et godt stykke nordover og der var det mer skyer, men satset på at de skulle bevege seg nordover.
Tok gamleveien om Darbu for å få mer avstressende kjøring og de fine svingene før veien møter E134 igjen rett før Kongsberg.
Fortsatt flott vær, men gjennom Kongsberg sentrum og opp langs fossen forsvant sola bak metallgrå skyer.
Opp Jondalen var det bare meg på MC'n og veien

Etter svingene ble det noen rettere strekk der et par biler ble passert. Så kom jeg opp bak en bobil og lukta på forbikjøringsmuligheter og ble omtrent samtidig obs på en GS med passasjer i speilet (GS=R1200GS)
Jeg tok sjansen på en forbikjøring i slak sving av bobilen etter å ha sjekket framover på innsiden av bobilen - det gikk greit, men GS'en ble klokelig liggende, for den forbikjøringsmuligheten var ikke nok til mer en meg... Den dukket likevel opp i speilet rett før krysset mot Gransherad hvor jeg tok av og den tok videre opp mot Austbygde.
Det var en god del motorsyklister ute på tur denne dagen og jeg havnet etterhvert bak et par nedover Gransherad-svingene, som igjen lå etter en bil som kjørte litt sakte. Var vel endel forbikjøringsmuligheter jeg ville brukt men ble liggende og bilen blinket etterhvert tilside for å slippe forbi den lille MC-kolonnen.
Veiene oppover langs vestsiden av Tinnsjø er prima og tempoet gikk betraktelig opp på de to foran, så var like greit jeg holdt meg bak. Ja, jeg vet, jeg tenker for mye på lappen...

Jeg tok en liten stopp for å fotografere oppover Tinnsjø

Vel ikke bare fotografere, jeg fant nemlig ut at sommerhanskene ble litt kjølige, så var bak i toppboksen og fisket fram Halvarssons NewMan hansker... Ikke verdens varmeste de heller, men det holder langt med vindbeskyttelse foran håndtakene og ditto varme i håndtakene. Grunn nr3 til stoppen var å skifte ut ene musikkproppen med vanlig ørepropp. Jeg har kjøpt meg Etymotic's MC5 ørepropper, men de er dessverre ikke like gode som ER6i (utgått modell) som jeg hadde før mhp lydisolasjon. De har en tendens til å skli utover i øret under lange turer og da blir det altfor mye støy fra fartsvinden...
Jeg må innrømme at jeg har merket meg hva SuperMorten har skrevet om stillheten bak vindskjermen til RT1200'en - må si det frister...
Vurderte om jeg skulle ta en stopp ved Ammonia-fergen, men ble til at jeg bare passerte. Det lå forøvrig en annen ferge der også ved navn "Storegut" som hadde et par togvogner av væske-tank typen rullet ombord. Fascineres stadig av tanken på hvordan så mye tungt stål flyter oppå vannet og ikke bare synker

Motorsyklistene jeg hadde hengt på litt tidligere tok seg en pause rett før veikrysset mot Rjukan/Austbygde. Jeg kjørte videre mot Gaustatoppen og ikke lenge etter fikk jeg første glimt av toppen - med snø !

Akkurat det hadde jeg ikke ventet, men det ser jo pent ut da...

Jeg ble litt betenkt, for hvordan føreforholdene kunne være på veien da... men tanken var vel at jeg kunne kjøre til jeg eventuelt støtte på snø/is - uansett ville jeg få en god utsikt langt der oppe. Ble imidlertid fort beroliget av skiltet som sa at veien var "Åpen" og div biler på (antok jeg ) sommerdekk imot. Veien var også tørr og fin oppover, og ble til at jeg tok en stopp på den vanlige "avsatsen" i en av de øverste svingene
Utsikt ned mot Rjukan og forsåvidt vestover

Flott utsikt opp mot toppen

Litt mer nærbilde av Gaustatoppen - definitivt frisk snø ikke langt over hvor veien går...

Utsikt østover mot Tinnsjø og Austbygde...

Le Bike & Le Road

Men det var jo så fint at jeg måtte stoppe et par ganger til på vei oppover for å knipse foto. Jammen bra MC-batteriet ble byttet i år, for her ble det mange start på kort strekning

Fjell i høstfarger

Nedover og østover - er vel avkjøringen til Gaustablikk høyfjellshotell nede ved det røde huset...

...kjøre 500m til, nytt stopp og nye fotomuligheter

Le Bike & Le Mountain

Så absolutt vinterlig oppover i høyden, men snøgrensa lå altså en hundre meter eller så over veien

Full høst i fjellet - sikkert fint å være på en hytte med bjerkeved i peisen og kjenne varmen bre seg i kroppen etter en kald tur i fjellet...

Kjøre nye 500m og ta bilde av hytte og vann fra annen vinkel... Det er bare sånn her oppe... at her må man bare ta seg tid til noen fotostopp

Ved "Turisfellen" var det biler parkert på begge sider av veien både før og etter. Tydeligvis et populært turmål denne Gaustatoppen. Kan ikke si jeg misunte de glade vandrerne - det blåste kraftig og var vel egentlig litt surt. Jeg var heldigvis godt polstret i min ulljakke med vindstopper under kjørejakka.

Her går de glade turgjengerne innover og oppover mot toppen

Litt videre nok en stopp for å fotografere fjell-landskap...
Mot Rjukan

Østover

Ditto... (burde vel laget et panorama, men...)

Over høyeste punkt (på veien) og på vei nedover så jeg en turistbuss som kjørte usigelig sakte, så tenkte det var greit å ta en stopp til og håpe at den kunne karre seg ned til Tuddal før jeg tok den igjen...
Østover

Ned mot Tuddal

Så, jeg tok altså en grei stopp her hvor jeg både parkerte MC'n gikk noen meter i terrenget for å ta bilder og av og på med hanske osv...
Likevel, likevel tok det ikke lang tid før jeg tok igjen bussen i de første krappe svingene. Umulig å passere...
Vente litt og så kom det en ganske så rett strekning som det normalt ikke skulle være noe problem å passere bussen på. Men bussen la seg plent midt i veien. Jeg tok likevel sjansen... tutet et par ggr og la meg på stiplede linjen på høyre side. Likevel klarte ikke dusten av en sjåfør å følge veien, så ble ett tut til akkurat som jeg var på høyde med førerplasse da han var i ferd med å sige enda mer over mot høyre - makan

Ellers forløp turen hjemover via Notodden og Kongsberg... det er "plikt-distanser" i sammenhengen. Ikke veldig spennende.
Eneste "krydderet" var en bilist som absolutt skulle kjøre forbi meg i Darbu-traktene... før svingene opp bakken i enden av sletta...

jaja... som jeg har sagt før - det krever ikke mye ferdighet å tråkke på gasspedalen på en rett strekning... det er svingene som viser ferdigheten... Han satte riktignok et greit tempo, men ikke uten at han måtte over midtstripa...

Fin tur i greit høstvær. Var jo blitt litt skyet hjemme også når jeg kom hjem - og merket vel da at jeg burde ha satset på doble sokker. Litt kjølig sånn sett men absolutt en fin dag å kjøre MC på