Ja, jeg vet. Er det ikke det ene så er det det andre.

Men jeg må ærlig inrømme at å høre xyvind synge på neste treff hadde vert mer underholdende enn å veie hamburgere

Ja, jeg vet. Er det ikke det ene så er det det andre.
Denne saken tyder vel på at en burger skal ha den oppgitte vekten etter steking; https://e24.no/naeringsliv/mcdonald-s-s ... t/20096008 ?
Der snakker de jo om vekt inkludert salat og det hele. MC Donalds opplyser tydeligvis totalvekt av ferdig pakket burger og leverer ikke alltid i forhold til det(?) Men det er vel ikke det vi snakker om i denne tråden?gsx750_80 skrev: 25 apr 2019, 22:08Denne saken tyder vel på at en burger skal ha den oppgitte vekten etter steking; https://e24.no/naeringsliv/mcdonald-s-s ... t/20096008 ?
Når det reklameres med 100 g burger er det 100 g burgerkjøtt etter steking jeg forventer å få, eller noe svært nære den vekten.Sakkle skrev: 25 apr 2019, 23:41Der snakker de jo om vekt inkludert salat og det hele. MC Donalds opplyser tydeligvis totalvekt av ferdig pakket burger og leverer ikke alltid i forhold til det(?) Men det er vel ikke det vi snakker om i denne tråden?gsx750_80 skrev: 25 apr 2019, 22:08Denne saken tyder vel på at en burger skal ha den oppgitte vekten etter steking; https://e24.no/naeringsliv/mcdonald-s-s ... t/20096008 ?
En 100 g hamburger som serveres på de fleste burgersjapper rundt omkring i Norge inneholder en burger (selve kjøttbiten) som veier ca. 100 g FØR steking. Muligens frossen? Etter steking veier den mindre. Noen nevner ca. 25%? Aner ikke om dette er rett. Så må man regne med et vist avvik fra burger til burger. Med dette i hodet antar jeg at 79 g er helt innafor.
Når du så legger til brød og salat vil den naturligvis veie litt mer igjen. Så vidt jeg vet oppgir ikke de totalvekta på ferdig burger når de sier 100 eller 160 gram.
Rune75 skrev: 25 apr 2019, 19:31Bildene blir av en eller annen grunn ikke med når jeg quoter men alle rettene ser nydelig digg ut. Har faktisk vært inne å kikket på bildene flere gangerStian87 skrev: 08 apr 2019, 08:39 Hadde en liten kulinarisk opplevelse i helgen. Jeg og fruen hadde satt bort barna til besteforeldre i helgen, så det innebar en tur til Bon Lio på fredagen. Noe som absolutt kan anbefalesJeg ble litt inspirert, så da ble det en fireretters meny på søndagen.
![]()
Takk takkFredrikE24 skrev: 25 apr 2019, 20:03Ser flott ut! Flott porselen fra Porsgrund også! Partitur, har det selvStian87 skrev: 08 apr 2019, 08:39 Hadde en liten kulinarisk opplevelse i helgen. Jeg og fruen hadde satt bort barna til besteforeldre i helgen, så det innebar en tur til Bon Lio på fredagen. Noe som absolutt kan anbefales![]()
![]()
Takk for det som antakelig er en ekspertuttalelse hva angår vesentlige aspekter ved denne matretten.Stian87 skrev: 26 apr 2019, 10:06 Angående burgere. Jeg lager en del burgere og kjøper en del burgere. Forventningen er at burgeren skal veie innenfor 5 % av oppgitt vekt i fersk tilstand, altså ikke fryst eller stekt.
En skikkelig burger skal inneholde en del fett og i tillegg inneholder kjøtt og fett en del vann. Fettet smelter og vannet fordamper under steking. jo lenger du steker, jo mer fett smelter og jo mer vann fordamper til du til slutt står igjen med "kull", som veier vesentlig mindre enn produktet i sin ordinære form. Å se på vekt etter steking er således lite interessant annet enn for matvitenskaplige formål. Av nettop den grunn skal man i prinsippet ikke steke mat annet enn veldig kort for å få stekeskorpe. Det kan gjøres unntak for mindre kjøttstykker og fiskestykker. Man da må man ha høy varme.
Hvis du kjøper en pk burger i butikken f.eks. fra Rema 1000 står det oppgitt på pakken burgernes størrelse, f.eks. 2 x 160 g, da er det pattyen som skal veie 160 g. Burgere kommer i flere fasonger, små og tykke, flate og brede.
For øvrig er den ultimate pattyen på mellom 160-200 g. Under 160 g blir det fort for tørt, over 200 g blir ikke burgeren stekt godt nok og tilbehøret mister sin funksjon. Burgeren bør helst være litt rosa i midten (kun om den er laget av kvernet kjøtt ikke av kjøttdeig), uansett skal du tydelig se kjøttsaften renne ut om du presser litt på den. En burger skal spises med henda, men deles i to.
Skal bli spennende å se hva de sier...gsx750_80 skrev: 26 apr 2019, 09:09 Når det reklameres med 100 g burger er det 100 g burgerkjøtt etter steking jeg forventer å få, eller noe svært nære den vekten.
Jeg har kontaktet kjeden som er ansvarlig for disse burgerne, og kan evt rapportere det de sier, senere.
Nei. Det han sier er akkurat det samme som jeg og et par andre har sagt. Bare bedre formulert.gsx750_80 skrev: 26 apr 2019, 11:32 Betyr det at du betrakter det som innefor det rinelige dersom feks en 100 g burger rett før steking veier 100 gram, at den i tidligere frossen tilstand veide opptil 105 gram, men at 95 gram er nedre akseptable grense når den er ferdigstekt og klar til å spises?
Eller er det noe annet du mente?
En mormor med omtanke og omsorg for de av dere som ellers etter all sannsynlighet ville omkomme ved brødboks, komfyr og kjøleskap...Bjerknez skrev: 26 apr 2019, 18:38 Har nettopp spist en fjordlands rett fra mikroen. Det ble Mormors kjøttkaker i dag. Smakte utrolig godt.
Trivelig at det finnes en mormor der ute som orker å lage disse pakkene. Imponert![]()
Statistikken taler nok heller for at jeg må skrapes av asfalten fremfor å plukkes opp forran brødboksenAJ skrev: 26 apr 2019, 18:47En mormor med omtanke og omsorg for de av dere som ellers etter all sannsynlighet ville omkomme ved brødboks, komfyr og kjøleskap...Bjerknez skrev: 26 apr 2019, 18:38 Har nettopp spist en fjordlands rett fra mikroen. Det ble Mormors kjøttkaker i dag. Smakte utrolig godt.
Trivelig at det finnes en mormor der ute som orker å lage disse pakkene. Imponert![]()
.
Enig i saftig iog griseteAPettersen skrev: 01 mai 2019, 23:14 I dag ble det en hamburgertallerken på Toppen grill i Kongsberg. Etter 48 mil i salen, smakte det godt med 300 gram kjøtt! Saftig og grisete, slik det bør være. Pluss for velfylt serviettholder ved disken![]()
Den retten jeg føler jeg kan best er nettop burger. Og jeg bruker mye energi på spise, lese om og lage demStian87 skrev: 26 apr 2019, 16:07 [quote=gsx750_80 post_id=357991
Takk for det som antakelig er en ekspertuttalelse hva angår vesentlige aspekter ved denne matretten.
Du snakker om 5 %. En frossen burger antas å kunne inneholde relativt mye vann. Når den stekes fordamper mye av dette,
og burgeren vil etterhvert veie mindre.
Betyr det at du betrakter det som innefor det rinelige dersom feks en 100 g burger rett før steking veier 100 gram, at den i tidligere frossen tilstand veide opptil 105 gram, men at 95 gram er nedre akseptable grense når den er ferdigstekt og klar til å spises?
Eller er det noe annet du mente?
Eller, om jeg kan tillate meg følgende spørsmål: Du ser at det selges såkalt 100 gram burger, kjøper den, og veier selve burgeren
med diverse smørje til 79 gram: Er du tilbøyelig tiø å mene at det er helt innafor, eller vil det kunne frembringe nedstemthet eventuelt i kombinasjon med aggresjon?![]()
Så... akkurat det vi prøvde å overbevise deg om altså...gsx750_80 skrev: 04 jul 2019, 11:09 Hei!
I tilfellet her er det nok den rå vekten på burgeren som det er tatt utgangspunkt i når de oppgir vekten. Har googlet og ser at gjennomsnittlig stekesvinn for kjøttdeig er angitt til 20-30 %, så dette kan kanskje stemme.
Du kan jo også ta kontakt med de som selger burgeren å høre om dette er tilfelle.
Vennlig hilsen
<kvinnenavn>,
Mattilsynets svartjenester - Mat
Det var noen som hevdet det, i alle fall. Jeg er fortsatt ikke overbevist, i betydningen at jeg stoler på at personen hos Mattilsynet har rett.Sakkle skrev: 04 jul 2019, 16:48Så... akkurat det vi prøvde å overbevise deg om altså...gsx750_80 skrev: 04 jul 2019, 11:09 Hei!
I tilfellet her er det nok den rå vekten på burgeren som det er tatt utgangspunkt i når de oppgir vekten. Har googlet og ser at gjennomsnittlig stekesvinn for kjøttdeig er angitt til 20-30 %, så dette kan kanskje stemme.
Du kan jo også ta kontakt med de som selger burgeren å høre om dette er tilfelle.
Vennlig hilsen
<kvinnenavn>,
Mattilsynets svartjenester - Mat![]()
Hehe...gsx750_80 skrev: 04 jul 2019, 16:52 Det var noen som hevdet det, i alle fall. Jeg er fortsatt ikke overbevist, i betydningen at jeg stoler på at personen hos Mattilsynet har rett.
Hun sier jo at det kanskje kan stemme, og foreslår å undersøke med utsalgsstedet, og har ikke veldig overbevisende argumenter.
Jeg er fortsatt litt i tvil.
Nei. Jeg synes igrunn ikke det. Jeg bryr meg ikke om slike ting. Jeg kjøper en burger. Jeg blir mett. Jeg er ikke opptatt av hva den veier ift. hva som er oppgitt. Innenfor rimelighetens grenser...gsx750_80 skrev: 04 jul 2019, 16:52 Dersom det er riktig at danske kunder snytes når en burger oppgitt til 221 g typisk veier 17.5 gram mindre, ved fortæring, burde
jeg kanskje føle meg enda mer snytt når min såkalte 100 g burger veoer mindre enn 80 gram..
Tja, jeg har vel ikke uttrykt noe som skulle tilsi "korstog mot kjøttprodusentene", som du sier. Kan ikke si at det går an å lese det inn i noe av det jeg skrev.Sakkle skrev: 04 jul 2019, 17:09Hehe...gsx750_80 skrev: 04 jul 2019, 16:52 Det var noen som hevdet det, i alle fall. Jeg er fortsatt ikke overbevist, i betydningen at jeg stoler på at personen hos Mattilsynet har rett.
Hun sier jo at det kanskje kan stemme, og foreslår å undersøke med utsalgsstedet, og har ikke veldig overbevisende argumenter.
Jeg er fortsatt litt i tvil.
Ja, du får ha lykke til med korstoget ditt mot kjøttprodusentene. At det er rå vekt som oppgis er i alle fall jeg 100% sikker på. Det er også etter min mening den korrekte og logiske måten å gjøre det på. Produsenten kan ikke holdes ansvarlig for alle variablene i tilberedning osv. Så kan man selvfølgelig mene at en 100 g burger bør være større slik at den faller nærmere 100 g når den er ferdig. Her må jeg innrømme at jeg ikke bryr meg - i det hele tatt.
Hvordan MC Donalds oppgir vekt vet jeg ikke. Det blir noe litt annet. De selger ikke rå hamburgere. De selger ferdig produserte måltider, med burger, brød, salat, dressing osv. At det er avvik mellom "ideal-burgeren" som MC Donalds har laget sentralt og oppgitt vekten av, og det som lages på tusener av restauranter, i forskjellige land av ufaglærte burger-montører, er ikke for meg så sjokkerende. Jeg er forsåvidt enig i at når de oppgir en total vekt på burger med brød osv. så bør resultatet veie omtrent det som er oppgitt.
Nei. Jeg synes igrunn ikke det. Jeg bryr meg ikke om slike ting. Jeg kjøper en burger. Jeg blir mett. Jeg er ikke opptatt av hva den veier ift. hva som er oppgitt. Innenfor rimelighetens grenser...gsx750_80 skrev: 04 jul 2019, 16:52 Dersom det er riktig at danske kunder snytes når en burger oppgitt til 221 g typisk veier 17.5 gram mindre, ved fortæring, burde
jeg kanskje føle meg enda mer snytt når min såkalte 100 g burger veoer mindre enn 80 gram..