Crinos skrev:Det er helt klart vanskeligere å ta motorsyklister enn bilister, nettopp pga manglende skilt fremme og hjelm som skjuler ansikt.
Dog, får man snappshot av skiltet bak, og dette er leselig, så går bot til eier av sykkel med krav om å eventuelt motbevise hendelse.
Det er på ingen måte eiers oppgave å bevise noe som helst.
Det er del av viktige prinsipp for hva vi kaller en rettstat.
Han/hun kan få saken ut av verden ved å peke på en annen, innrømme det selv eller slippe misstanke mot seg selv ved å bevise at man ikke kan ha kjørt (vært i utlandet f.eks.) men men har ingen som helst krav til å bevise noe som helst. Det er påtalemyndighetens jobb. Nekter man må myndighetene bevise det. At politi presser på, juger og kjefter for å få unge, redde folk til å innrømme lovbruddet der og da, det er jo slik det alltid har vært. Men det betyr ikke at det de sier er sant.
Finnes det overhode farts-kamera der bilder tas bakfra i Norge? Jeg tviler. Man leser jo også i media at omtrent 50% av bildene/målte biler som kjører for fort går rett i søppelkurven fordi bildet er for dårlig på en eller annen måte. Et av de absolutte kriteriene er at fører er synlig. Så jeg skal like å se ett eneste eksempel på at noen er tatt på mc skutt bakfra.
Som andre sier så har det vært separate etterforskninger, særlig knyttet til bomringer og falske eller tildekte skilt men det blir litt annerledes.
I nye bomringer har de jo kamera i begge retninger, så der får man etter hvert en faktura i posten om skiltet er lesbart.
Mitt skilt vibrerer så mye at det garantert ikke er leselig, men det er jo en helt anna sak.
Bomringer er noe helt annet. Der er det eier av kjøretøyet som automatisk får regningen som med offentlige p-bøter. En god grunn til at selger sørger for å levere salgsmelding/del2. Men det er da svært få steder MC betaler i bomringer. Har hørt om enkelte spesielle strekninger som atlanterhavsveien og i Bergen men ellers er det vel lite?