
Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Se der, jaMT09 skrev: 21 apr 2019, 14:08 Nå ble det bilder! Noen som blir klokere nå?
Røret på grenrøret til meg er jo mye lengere enn det som f.eks er avbildet i instruksjonsheftet eller på andre monteringsvideoer av akra anlegg på youtube.

Ut fra disse bildene tror jeg jeg ganske sikkert at de som kjenner denne modellen kan hjelpe deg med gode og riktige svar.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
når du monterer dette så passer ikke festebraketten til potta eller??
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Siden dette er helt nytt og levert av forhandler ville jeg konsultert med denne når det virker som det ikke passer uten å modifisere.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

På tegningene/mont.instruks i linken tidligere i posten (ny modell Akra) så ser det jo ut som at flensen på grenrøret går UTENPÅ eksospotta,
ikke inni..

Var ute og tittet på Akra-anlegget på min -16mod Tracer nå, og der går derimot grenrøret inni eksospotta.
MEN dette er da den gamle versjonen av Akra-eksosen..

Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
... men så nå at du har kjøpt Euro3-anlegget, og da skal jo røret inni potta.. Snodig.. 

Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Det er nok katalysatoren du mangler, den skal stå der.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Tenkte det men siden det er påske så er det ikke noe svar å få der ifra før på tirsdag. Derfor jeg spør her om det kan stemme at det er feil. Skal vel ikke være nødvendig og modifisere et anlegg til 14.000mekkern skrev: 21 apr 2019, 16:35 Siden dette er helt nytt og levert av forhandler ville jeg konsultert med denne når det virker som det ikke passer uten å modifisere.
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
..men tror faktisk du ikke har rett grenrør, evt feilproduksjon.. For ytterste del av grenrøret (venstre del av røret på ditt bilde) skal jo liksom bli litt bredere også, i henhold til andre bilder av dette anlegget, noe jeg også så på mitt anlegg.. Ditt har jo samme diameter fra "lamda-hullet" og ut.. Og i tillegg for langt..
https://www.motorspeed.no/Media/Cache/I ... 295610.Png


https://www.motorspeed.no/Media/Cache/I ... 295610.Png
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Funker uten Catkjellv skrev: 21 apr 2019, 16:46 Det er nok katalysatoren du mangler, den skal stå der.
2019-04-21.png

Trur jaggu han har fått et "halvferdig" grenrør jeg

Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Stemmer at den mangler, men røret på grenrøret blir ikke kortere av at den står i. Er jo det som er problemet at grenrøret blir for langt slik at lyddempern ikke passer i festenekjellv skrev: 21 apr 2019, 16:46 Det er nok katalysatoren du mangler, den skal stå der.
2019-04-21.png
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Ja har sett det samme. Så må jo være feil grenrør som er medsendtbiker7 skrev: 21 apr 2019, 17:00 ..men tror faktisk du ikke har rett grenrør, evt feilproduksjon.. For ytterste del av grenrøret (venstre del av røret på ditt bilde) skal jo liksom bli litt bredere også, i henhold til andre bilder av dette anlegget, noe jeg også så på mitt anlegg.. Ditt har jo samme diameter fra "lamda-hullet" og ut.. Og i tillegg for langt..![]()
![]()
https://www.motorspeed.no/Media/Cache/I ... 295610.Png
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Bosted: Kristiansand
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Ser ut som et uferdig grenrør du har fått ja.
I manualen fra Akra ser det ut som den både skal være kortere og utvidet dimensjon på ytre del av grenrør

I manualen fra Akra ser det ut som den både skal være kortere og utvidet dimensjon på ytre del av grenrør

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Bazey skrev: 01 sep 2017, 19:05Htrafoss skrev: 31 aug 2017, 10:09 Takk for respons og har sett dette.
Men har sett andre som har prøvd, men ikke fått det til.
Sett på YouTube etter gode videoer på hvordan dette kan gjøres, uten hell. Har kun funnet videoer av "sluttresultatet", ikke som viser selve boringen av sveisepunktet.
Kom gjerne med tips om du/noen vet hvor man finner gode instruksjoner på dette :-)
Tusen takk for svar.
Lager en liten guide til deg her:
1. Skru av eksospotta.
- En bolt på hver side av sykkelen
- Dra av to fjærer som holder bakpotta sammen med resten av eksosen.
- Dra bakpotta litt frem og tilbake, så løsner den fort fra resten av eksosen.
2. Skru av karbondekselet.
- Denne sitter fast med 3 torx skruer.
3. Borr ut punktsveis.
- Under karbondekselet ser du en liten fordypning i metallet.
- Borr gjennom denne med et 6 mm borr.
4. Dra ut db-killer.
- Denne sitter veldig godt. Jeg prøvde å dra den ut med tang, uten hell.
- Jeg borret et lite hull i db-killer og dyttet inn en glidehammer som jeg brukte til å banke ut db-killer. Glidehammer fås kjøpt på Biltema for 300 kr. Hvis du får i nærheten av Oslo så kan du låne min
PS. Det er mulig du må bytte om på trinn 1 og 2. Mener å huske at jeg ikke fikk bakpotta forbi bakhjulet med karbondekselet på. Men det finner du fort ut :)
Så lenge du har en glidehammer, så er denne jobben meget enkel.
Lykke til
Bazey skrev: 30 aug 2017, 22:44Htrafoss skrev: 26 aug 2017, 14:09 Hei,
har selv kjøpt og kjørt med Akra (fullsystem) nå i ett par mnd. Veldig fornøyd. Ble montert på Yamaha Vinterbro og de foretok ingen omprogrammering.
Jeg savner dog litt mer lyd fra Akra anlegget. Skulle gjerne ønsket at et var mer DB involvert ift å skifte fra originalt anlegg til Akra.
Iflg Akra sine egne sider gir dette anlegget +/- 5 ekstra HP ved 10.000 RPM og fjerner 2 kg vekt vs originalt anlegg....
Noen som har erfaring med å fjerne DB killeren på den nyeste Akra potten (med karbon tipp)??
Se det jeg skrev på side 2 :)
Må borre ut et sveisepunkt
Gammel post.. men prøver allikevel. Har samme potten på min som jeg gjerne skulle fjernet db-killer på. Har boret inn sveisepunktet og forsøkt med glidehammer. Forstår ikke helt hvor jeg skal sette inn glidehammeren.. har du noen tips?