Jompa skrev:Nedleggsvinkelen bestemmes av kurven og farta gjennom den.
Og om man bruker lean-in eller lean-out. Ingenting annet.
Det er sentrifugalkrafta som bestemmer hvor mye sykkelen må legges ned enten det er en scooter med trillebårhjul eller en sykkel med store hjul, smale hjul eller breie hjul.
Skulle gjerne vist til noe som beviser det, men vil ikke punktere tråden.......
Dekkbredde og profil påvirker anleggsflata mot underlaget og kjøreegenskapene, men vinkeln er upåvirka av dekkene.
Det er riktig at nedleggsvinkelen bestemmes av krefteen i svingen, hverken mer eller mindre, og kreftene er bestemt av svingradius og fart. Men det som skaper uenigheten er er , hva er faktisk vinkelen? Det er vinkelen som endrer seg med breie dekk, fordi den fysiske vinekeln vi snakker om her er vinkelen mellom KONTAKTPUNKTET og cog, ikke mellom dekksenter og cog, jeg har lagd en stygg tegning for å forsøke å forklare.
lening.png
Det jeg har forsøkt å tegne der er et dekk med en fast vinkel mot underlaget, og dermed en sykkel med fast vinkel mot underlaget. Den røde streken er vinkelen man får med et teoretisk uendlig smalt dekk. Dvs midt på dekket. Men om man startet der man faktisk har kontakt, den blå og den lilla streken, så ser du at den reelle nedlegsvinkelen er mindre en sykkelens nedleggsvinkel, derfor må man legge seg over mer, enda mer om cog er lav, (blå strek), men hva om man lener seg innover? Cog flytter seg sidelengs innover, og litt opp for lav cog. Det har jeg illustert i "grønn situasjon" fortsatt er lav cog det som gir minst "reellt nedlegg", og man må derfor ha sykkelen lagt mere over i samme sving. Men se på brun situasjon, her har situasjonen snudd, det er sykkelen med lavest cog som har høyest "reellt nedlegg", fordi den lave cogen gjør at effekten av å lene seg innover større.
Det var grunnlaget for min påstand om at lav cog gir mindre vinkel på sykkelen. Men gjør det? Jeg vet ikke, tegningen min er jo ikke akkurat etter mål, kanskje skjer ikke denne overgangen før man er urealistisk langt lent innover, det må kanskje noen andre regne på.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.