Ang fotobokser og motorsykkel
- ole m.
- Innlegg: 313
- Registrert: 07 feb 2010, 23:10
- Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
- Bosted: Oslo
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Det var montert kamera som tok rødlyskjørere i lyskrysset på Kjeller utenfor Lillestrøm tidligere (mange år siden), men det ble demontert etter ikke så alt for lenge. Kameraet gjorde at folk ble livredde for å kjøre over på rødt, og sto på bremsen så snart det ble oransje. Resultatet var påkjørsler bakfra etter bråbremsing, og det ble flere ulykker enn det var uten kameraovervåkningen...
Så vet dere det, dere som synes det er en god idé med kameraovervåkning for å ta rødlyskjørere. :-)
Så vet dere det, dere som synes det er en god idé med kameraovervåkning for å ta rødlyskjørere. :-)
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Har aldri sett noen kjøre på rødt i Stavanger, hverken som burist eller motorsyklist. Foruten vanlige tråsykler da... Er visst fotgjengeren som må flytte seg selv om sykkelen har rødt lys 


Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Det vi som mc-førere kanskje bør være aller mest oppmerksomme på når vi nærmer oss en fotoboks - er bilen foran...
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Fotoboksen ved Vårveien i drammen tror jeg tar rødlys i tillegg til fart..ole m. skrev: Det var montert kamera som tok rødlyskjørere i lyskrysset på Kjeller utenfor Lillestrøm tidligere (mange år siden), men det ble demontert etter ikke så alt for lenge. Kameraet gjorde at folk ble livredde for å kjøre over på rødt, og sto på bremsen så snart det ble oransje. Resultatet var påkjørsler bakfra etter bråbremsing, og det ble flere ulykker enn det var uten kameraovervåkningen...
Så vet dere det, dere som synes det er en god idé med kameraovervåkning for å ta rødlyskjørere.

http://goo.gl/maps/ns5f5
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Midt i Operatunnelen i Oslo, er det visst ett eller annet. Det står skilt om fotoboks, det er merking i asfalten, men jeg kan ikke klare å finne noen fotoboks, men alle bilister slakker ned som om det er en boks der. Noen som vet?
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Boksen ser ut som et gråfarget el-skap og er festet på tunellveggen. Der er to hull i side-veggen mot fartsretningen.
En boks i hver kjøreretning.
En boks i hver kjøreretning.
- MysteryShadow
- Innlegg: 227
- Registrert: 09 jul 2013, 22:09
- Motorsykkelen din: Honda - Shadow Black Spirit - 750 - 2012
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Kan bekrefte de som sies over her. Rett etter merkingen i asfalten henger det som ser it som et grått skap. Men på kortsiden, som du ser rett på når du kommer nedover mot "skapet" er det to hull. Over hverandre. Der er det kamera og blits.SuperMorten skrev:Midt i Operatunnelen i Oslo, er det visst ett eller annet. Det står skilt om fotoboks, det er merking i asfalten, men jeg kan ikke klare å finne noen fotoboks, men alle bilister slakker ned som om det er en boks der. Noen som vet?
Jeg har kjørt mye gjennom tunellen med bil, men nå når jeg kom på sykkel tenkte jeg me på det og kikket grundigere enn før.
MysteryShadow
Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -
Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap
Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -
Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Det er to sånne el-skap i hver fartsretning. Ett på hver side av veien. Har aldri sett noen hull, men jeg skal sjekke nøye på mandag når jeg kjører der igjen.knutk skrev:Boksen ser ut som et gråfarget el-skap og er festet på tunellveggen. Der er to hull i side-veggen mot fartsretningen.
En boks i hver kjøreretning.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Nesten offtopic, men sløyfer det innenfor..!
Har kjørt litt midt i Oslo i det siste, og har merket ooooofte, at jeg blir stående på rødt lys ekstremt lenge helt til det eventuelt kommer en bil bak meg-- Blir ikke sykkelen fanget opp av sensorene, hvorenn de nå er?
Har kjørt litt midt i Oslo i det siste, og har merket ooooofte, at jeg blir stående på rødt lys ekstremt lenge helt til det eventuelt kommer en bil bak meg-- Blir ikke sykkelen fanget opp av sensorene, hvorenn de nå er?
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
de fleste trafikklysene i bergen går i sløyfer hele dagen. på kveldstid reagerer de ofte på lys (lyssensor) neste gang du kommer til et lyskryss med sykkelen i bergen... blink litt med langlysene FØR du kommer helt fram til streken :-)
- BMWilly
- Innlegg: 184
- Registrert: 09 apr 2012, 16:29
- Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2010mod.
- Bosted: Elverum
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
knutk skrev:Boksen ser ut som et gråfarget el-skap og er festet på tunellveggen. Der er to hull i side-veggen mot fartsretningen.
En boks i hver kjøreretning.
Sent from my HTC Desire X using Tapatalk 4
Medlem av GladeHjulMc [album]5237[/album]
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Samme her, og da tillater jeg meg å kjøre på rødtSnikendeugle skrev:Nesten offtopic, men sløyfer det innenfor..!
Har kjørt litt midt i Oslo i det siste, og har merket ooooofte, at jeg blir stående på rødt lys ekstremt lenge helt til det eventuelt kommer en bil bak meg-- Blir ikke sykkelen fanget opp av sensorene, hvorenn de nå er?

Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Ad trafikklys:
I Oslo og omegn brukes ofte induksjonssløyfer i bakken, dvs det må være nok metall til å trigge denne og MC'er kan være på grensen eller for små.
Formelt sett kan en kjøre på rødt etter å ha ventet langt og lenge (tilsvarende at lyset ditt burde ha blitt grønt et par ganger) når det er klart - og fortsatt være obs på at en vil få all skyld ved evt ulykke.
I praksis når du har oppdaget at noen lyskryss er av denne typen, så ville jeg vel kjørt etter en passende stund og forutsatt at alt er klart.
Induksjonssløyfene kan oftest stilles inn slik at de også "trigger" på MC - så en bør absolutt klage til Vegvesen eller kommune hvis det er et problem.
Optisk sensor på trafikklyset går oftest bra med MC - har ikke vært borti noen som har feilet der, men passer på at den lyse hjelmen er midt i siktelinja til sensoren.
I Oslo og omegn brukes ofte induksjonssløyfer i bakken, dvs det må være nok metall til å trigge denne og MC'er kan være på grensen eller for små.
Formelt sett kan en kjøre på rødt etter å ha ventet langt og lenge (tilsvarende at lyset ditt burde ha blitt grønt et par ganger) når det er klart - og fortsatt være obs på at en vil få all skyld ved evt ulykke.
I praksis når du har oppdaget at noen lyskryss er av denne typen, så ville jeg vel kjørt etter en passende stund og forutsatt at alt er klart.
Induksjonssløyfene kan oftest stilles inn slik at de også "trigger" på MC - så en bør absolutt klage til Vegvesen eller kommune hvis det er et problem.
Optisk sensor på trafikklyset går oftest bra med MC - har ikke vært borti noen som har feilet der, men passer på at den lyse hjelmen er midt i siktelinja til sensoren.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Som sagt over, de ser ut som noen skap. Det er to runde hull på dem, og de står rett etter strekene, i samme avstand som en vanlig fotoboks ville gjort. Jeg har forøvrig hørt noen erfare at den ikke blinker om du kjører for fort.(men fortsatt får bot)SuperMorten skrev:Midt i Operatunnelen i Oslo, er det visst ett eller annet. Det står skilt om fotoboks, det er merking i asfalten, men jeg kan ikke klare å finne noen fotoboks, men alle bilister slakker ned som om det er en boks der. Noen som vet?
http://www.klikk.no/motor/bil/article723026.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Har sett boksene nå. De er godt synlige på Google-map også. Kjører der stort sett bare på sykkel så det går greit uansettmortenolb skrev:Som sagt over, de ser ut som noen skap. Det er to runde hull på dem, og de står rett etter strekene, i samme avstand som en vanlig fotoboks ville gjort. Jeg har forøvrig hørt noen erfare at den ikke blinker om du kjører for fort.(men fortsatt får bot)SuperMorten skrev:Midt i Operatunnelen i Oslo, er det visst ett eller annet. Det står skilt om fotoboks, det er merking i asfalten, men jeg kan ikke klare å finne noen fotoboks, men alle bilister slakker ned som om det er en boks der. Noen som vet?
http://www.klikk.no/motor/bil/article723026.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Moby
- Innlegg: 330
- Registrert: 27 jul 2012, 00:18
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
- Bosted: Akershus
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Jeg leste en artikkel, husker ikke hvor. Der stod det at alle fotobokser etterhvert vil få "usynelig" blits. Jeg husker ikke om de bare setter inn et mer følsomt kamera som ikke trenger blits eller om de bruker infrarødt lys/kameramortenolb skrev:Som sagt over, de ser ut som noen skap. Det er to runde hull på dem, og de står rett etter strekene, i samme avstand som en vanlig fotoboks ville gjort. Jeg har forøvrig hørt noen erfare at den ikke blinker om du kjører for fort.(men fortsatt får bot)SuperMorten skrev:Midt i Operatunnelen i Oslo, er det visst ett eller annet. Det står skilt om fotoboks, det er merking i asfalten, men jeg kan ikke klare å finne noen fotoboks, men alle bilister slakker ned som om det er en boks der. Noen som vet?
http://www.klikk.no/motor/bil/article723026.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Har sett det samme ja. Men fortsatt har de ikke røntgen-synMoby skrev:Jeg leste en artikkel, husker ikke hvor. Der stod det at alle fotobokser etterhvert vil få "usynelig" blits. Jeg husker ikke om de bare setter inn et mer følsomt kamera som ikke trenger blits eller om de bruker infrarødt lys/kameramortenolb skrev:Som sagt over, de ser ut som noen skap. Det er to runde hull på dem, og de står rett etter strekene, i samme avstand som en vanlig fotoboks ville gjort. Jeg har forøvrig hørt noen erfare at den ikke blinker om du kjører for fort.(men fortsatt får bot)SuperMorten skrev:Midt i Operatunnelen i Oslo, er det visst ett eller annet. Det står skilt om fotoboks, det er merking i asfalten, men jeg kan ikke klare å finne noen fotoboks, men alle bilister slakker ned som om det er en boks der. Noen som vet?
http://www.klikk.no/motor/bil/article723026.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- MysteryShadow
- Innlegg: 227
- Registrert: 09 jul 2013, 22:09
- Motorsykkelen din: Honda - Shadow Black Spirit - 750 - 2012
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Leste en rapport fra Transportøkonomisk Institutt, og der sto det ;
"Økt politikontroll er et opplagt tiltak i så måte, ikke minst fordi motorsyklister ikke kontrolleres gjennom dagens ATK-system."
Så da vet vi det. Men fartsgrensene er jo der for en grunn, så man trenger ikke vri seg ihjel heller når man er ute på tur. Hvis jeg er over fartsgrensa, så er det rett og slett fordi jeg heller vil ha alt fokus fremover, enn å sitte å stirre ned på tanken og bruke mye av tiden på å ligge pinlig nøyaktig på fartsgrensa. Men 5-8 over er ingen villmannakjøring heller akkurat.
"Økt politikontroll er et opplagt tiltak i så måte, ikke minst fordi motorsyklister ikke kontrolleres gjennom dagens ATK-system."
Så da vet vi det. Men fartsgrensene er jo der for en grunn, så man trenger ikke vri seg ihjel heller når man er ute på tur. Hvis jeg er over fartsgrensa, så er det rett og slett fordi jeg heller vil ha alt fokus fremover, enn å sitte å stirre ned på tanken og bruke mye av tiden på å ligge pinlig nøyaktig på fartsgrensa. Men 5-8 over er ingen villmannakjøring heller akkurat.
MysteryShadow
Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -
Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap
Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -
Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap
- Moby
- Innlegg: 330
- Registrert: 27 jul 2012, 00:18
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
- Bosted: Akershus
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
SuperMorten skrev:Har sett det samme ja. Men fortsatt har de ikke røntgen-synMoby skrev:Jeg leste en artikkel, husker ikke hvor. Der stod det at alle fotobokser etterhvert vil få "usynelig" blits. Jeg husker ikke om de bare setter inn et mer følsomt kamera som ikke trenger blits eller om de bruker infrarødt lys/kameramortenolb skrev:Som sagt over, de ser ut som noen skap. Det er to runde hull på dem, og de står rett etter strekene, i samme avstand som en vanlig fotoboks ville gjort. Jeg har forøvrig hørt noen erfare at den ikke blinker om du kjører for fort.(men fortsatt får bot)SuperMorten skrev:Midt i Operatunnelen i Oslo, er det visst ett eller annet. Det står skilt om fotoboks, det er merking i asfalten, men jeg kan ikke klare å finne noen fotoboks, men alle bilister slakker ned som om det er en boks der. Noen som vet?
http://www.klikk.no/motor/bil/article723026.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Jo, det stemmer at de har røntgen syn, de skyter også ninja stjerner i dekkene dine...


There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers