Synet svikter

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Synet svikter

Legg inn av bm »

Har i alle år hatt godt nærsyn og langsyn. I følge legekontroll over snittet. Men i den siste tiden har nærsynet sviktet en del, blir bare dårligere. Sliter med dette, klarer ikke å lese de små detaljene som jeg er vant med. Skjønner at alderen krever sitt :notlistening :notlistening :notlistening


Har noen erfaring med hvor lang tidsperiode man kan forvente at dene utviklingen stabiliserer seg før man går til opptikkeren og bestiller briller til mange lapper !!

Eller bør jeg fortsette med å besøke Esso, Shell, Nille eller Europris ??

bm
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Synet svikter

Legg inn av evike »

Kan ikke svare deg, men konstaterer at vi er i samme båt..

Har lært meg til noen småting, som f.eks. CTRL + for å få større skrift på skjermen :knegg

Og joda, lesebriller er fint..
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Synet svikter

Legg inn av ArcticTiger »

Når du har problemer med å lese avisa, og å mekke feks, så er det på høy tid å få sjekka gluggene. Aldern krever sitt som du sier :dontknow .
Jeg fikk meg bi-polare, øhh nei, bi-fokale briller for etpar år sia. Funker greit det, etter litt tilvenning. Men sveising er fortsatt litt vanskelig, da må jeg se over brillene og nesten dytte hue ned i sveise-smelta :lol .
:vs Gå til optikkern du :knegg

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Synet svikter

Legg inn av Banditmannen »

ArcticTiger skrev:Når du har problemer med å lese avisa, og å mekke feks, så er det på høy tid å få sjekka gluggene. Aldern krever sitt som du sier :dontknow .
Jeg fikk meg bi-polare, øhh nei, bi-fokale briller for etpar år sia. Funker greit det, etter litt tilvenning. Men sveising er fortsatt litt vanskelig, da må jeg se over brillene og nesten dytte hue ned i sveise-smelta :lol .
:vs Gå til optikkern du :knegg
Du har ikke prøvd sånn derre aggressive briller da? Eller var det progressive...? :P :p
Ellers vil jeg også råde trådstarter til å oppsøke optiker, trenger ikke å bli så utrolig dyrt. :-)

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Synet svikter

Legg inn av Svein2 »

Det er helt normalt og tegn på att du begynner å bli voksen. :knegg
I fra du merker det første gangen går det ganske fort, i løpet av ett par år
stabiliserte det seg på +1,5 på meg.
Er du i nærheten av en PC på jobben kan det hende du har en avtale om
å få databriller, jeg kjøpte noen for rundt 3000,- der og så har jeg noen 100 kroners i bilen,
hjemme og div. andre plasser. Men man får det man betaler for, stor forskjell på dem.

Brukeravatar
Gielas
Innlegg: 772
Registrert: 31 aug 2011, 19:34
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
Sted: Sandefjord

Re: Synet svikter

Legg inn av Gielas »

Løp og kjøp!
i.e. besøk fastlegen... :prop:
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Synet svikter

Legg inn av Jompa »

Svinet flykter ? Nei, synet svikter.
Bør visst ta den turen til optikern, Æ også.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Synet svikter

Legg inn av joo »

Syntes du skal ta en tur til optikeren og kontrollere. Da får du forhåpentligvis en brilleseddel så du får vite styrke osv. Så kan du kjøpe et par OK briller der, koster ikke allverden om du ikke skal ha stygge dyre "designinnfatninger".
Med brilleseddel vet du verdiene (styrke, pupillavstand osv) og kan bestille greie briller til en rimelig pris. Har handla noen her: http://www.extraoptical.com/index.php

Så tar du en synskontroll en gang i blant, synet kan forandre seg fort eller bare skli sakte av gårde... Bruker du feil briller eller lar være å bruke når du burde blir du sliten. Kanskje uten å vite det før det blir ille.

Èn ting er at nærsynet blir dårligere, men kanskje langsynet også begynner å bli dårlig? Da får du problemer i dårlig lys, ikke bra når man er ute i trafikken. Sjekk sakene.

Jeg har brukt briller og linser ute i trafikken i mange år, og da er det bra å ha briller liggende i bilen og i tankveska hele tida. Og da trengs både klare og mørke briller. Blir noen par ut av det :sorry Men da ligger det lese- og -mekkebriller på hobbyrommet og foran PC`ene. Linser brukes noen ganger, men å kjøre sykkel med det gidder jeg ikke mer. Etter noen mil på støvete veier må dem ut, sandpapir...

Ta en sjekk, kanskje du bare trenger et par nærsyntbriller foreløpig. Ingen stor investering, men du slipper å bli steike sliten.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Synet svikter

Legg inn av Intruder »

Å se bra er viktig,er kanskje slik at synet blir dårligere av at en går og myser og stirrer hele tida... :jada:
Naboen fikk seg progressive briller,en overgang fra vanlige og etter første dobesøk kunne han berette
følgende : Da jeg så ned så jeg to stykker,en stor og en liten.Min har aldri vært stor,så den stappet jeg inni gylfen
igjen og så tisset jeg..i buksa... :terge
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Synet svikter

Legg inn av Banditmannen »

Jompa skrev:Svinet flykter ? Nei, synet svikter.
Bør visst ta den turen til optikern, Æ også.
Intruder skrev:Å se bra er viktig,er kanskje slik at synet blir dårligere av at en går og myser og stirrer hele tida... :jada:
Naboen fikk seg progressive briller,en overgang fra vanlige og etter første dobesøk kunne han berette
følgende : Da jeg så ned så jeg to stykker,en stor og en liten.Min har aldri vært stor,så den stappet jeg inni gylfen
igjen og så tisset jeg..i buksa... :terge
Ha ha! :lol De var bra! :rofl:

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Synet svikter

Legg inn av jhn »

Intruder skrev:Å se bra er viktig,er kanskje slik at synet blir dårligere av at en går og myser og stirrer hele tida... :jada:
... :terge
Æ hørte en optiker snakket om dette på radio: Spm var om det kan være skadelig for synet å bruke gale/ikke briller. Nei, sa han, det er like skadelig for synet å bruke feil briller som det er for huden å høre dårlig musikk

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Synet svikter

Legg inn av ArcticTiger »

jhn skrev:
Intruder skrev:Å se bra er viktig,er kanskje slik at synet blir dårligere av at en går og myser og stirrer hele tida... :jada:
... :terge
Æ hørte en optiker snakket om dette på radio: Spm var om det kan være skadelig for synet å bruke gale/ikke briller. Nei, sa han, det er like skadelig for synet å bruke feil briller som det er for huden å høre dårlig musikk
:thumleft Åja, akkurat, det er Derfor mange får kviser i ongdomsåra! Og noen blir ikke kvitt de, og så har vi denne appelsinhuden som kvinnfolka plages med, og feit hud, og tørr hud, og flass, og solbrent :dontknow Må værra mye dårlig mussikk da.... :scratch

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Synet svikter

Legg inn av NickNei »

Det kommer jo med årene dette her, er et par år siden jeg merket at jeg begynte å bli langsynt ja. Jeg er sløv, så jeg har ikke gått til optiker, men kjøpt noen briller som nesten var gratis på clas ohlson og slike plasser. Det fungerer greit det, +1 har det holdt seg på greit nå. Ellers funker jo synet greit, har aldri brukt briller før, så det var ikke stas ;-)

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Synet svikter

Legg inn av evike »

oj oj oj - for en sprudlende tenåringsgjeng vi (ikke) er :lol
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Synet svikter

Legg inn av Crinos »

Som 18åring klaget mine foreldre på meg angående synet mitt i trafikken...
Etter en tur til to opptikkere som begge konkluderte med at jeg hadde perfekt syn, sto de der fremdeles og lurte fælt på hva som feilet meg...
Høsten kom og det ble kaldere ute.. Da mente de at jeg måtte ha vert hos optikker og fått meg linser, for kjøringa mi var betraktelig bedre.

"Neida svarer jeg, men jentane har mere klær på seg nå" :)
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Svar