Varsel om kontroll?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av jhn »

Godtvoksen skrev:
jhn skrev: Å få en moralsk pekefinger opp i nesa av en fyr med like dårlig moral som æ har blir da rett og slett irriterende.
:-k Eller e det sånn kanskje at moralen synker proposjonalt med at farta øker.
Globe har 30 km/t lavere moral enn "hattemannen", og lavere moral enn 100 km/t kan ikke godtas?
Jeg har ingen problem med å forstå irritasjon over moralister, også jeg ville blitt irritert. Spesielt irritert hadde jeg blitt når moralisten hadde hatt rett i sin påstand, og rett hadde han med bakgrunn i hvordan tidligere nevnte arbeidsgruppe definerer ekstremadferd når det gjelder fart. Forskjellen på han og Globe om de begge kom opp for en domstol, som fatisk er de som har som oppgave å dømme i slike saker ville bli at Globe ble fotgjenger og "hattemannen" ville fortsatt få kjøre bil.

Så moralen (siden du er inne på det) må bli at vi varsler om kontroll, så ikke Globe og hans likesinnede plustelig blir fotgjengere. Ellers ender vi opp med bare "hattemenn" el... :thumleft
Æ blir nok mere irritert om moralisten ikke har rett, æ like tru at æ kan ta kritikk når den e berettiget, og kommer fra riktig hold, ikke minst.
Æ har sansen for uttrykket "Fei for egen dør" Hvis man skal feie for naboens dør før ens egen tram e plettfri, da blir det gjerne litt krangling over hagegjerdet.
Det e ikke alltid hattemenn e det største problemet vi har itrafikken, men de som har horn i panna, har de også et par horn i siden, så blir det gjerne litt utrygt.
Slå et slag for hattemenn, de går det som regel kjappest å kjøre forbi :knegg

Godtvoksen

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Godtvoksen »

brap skrev:
SuperMorten skrev:Det meste av dette er jo bare byråkratisk pisspreik uten rot i virkeligheten. Fartsgrensen på 4 felts-motorveiene i dag er 100 km/t. For noen år tilbake var det 90. I Sverige er det 110, og enkelte steder 120. På autobahn i Tyskland var det enkelte steder i gamledager ingen grenser. Er ikke sikker på hvordan det er nå. Men deler av den autobahn jeg var på for et par år siden, var i mye dårligere forfatning enn den 4 felts motorveien jeg kjører på så og si daglig her i Norge..

Dersom man ser på ulykkesstatistikken er vi nede på like mange drepte nå som i 1955.. Men tror vel at det er en god del flere biler på veien... De fleste ulykker i dag, med dødlig utgang, er møteulykker, og ikke ulykker på 4-felts. Klarer ikke finne tall på det, men er overbevist om at 4 felts motorveier er det tryggeste som finnes av veier i Norge, og at fartsgrensen her kunne vært mye høyere, uten at det hadde fått konsekvenser for statistikken.
Byråkratisk pisspreik er det ikke, norske veier bygges ut fra faglige hensyn. Derimot er det vissvasset du kommer med ren og ufundert synsing. Dette har du så lite peiling på at det er utrolig lett å tilbakevise.

Før man setter fartsgrenser må man blant annet se på veiens beskaffenhet inkl. trafikkmengde, og trafikantenes oppførsel. Norge og Tyskland er gode land å sammenligne, siden begge landene er gode på å dokumentere hvordan tingene gjøres, og hvorfor.

Når det gjelder veien så vil en norsk vei med fartsgrense 100 dimensjoneres i klasse S8 eller S9, med 4 kjørefelt, hvert 3,5m bredt, og hhv. 1,5m eller 3m ytre skulder. For S8 skal det være to meter midtdeler inkl. indre skulder. http://www.vegvesen.no/_attachment/61414/binary/14121" onclick="window.open(this.href);return false; side 91-96.

En tysk autobahn med fri fart vil følge RQ 31 eller høyere, dvs. at hvis den har 4 kjørefelt skal den ha 1,5m hard skulder, 3m bredt nødfelt, 0,75m kantlinje, 3,75m brede kjørefelt, og 0,75m indre skulder/midtmarkering. Midtdeleren skal være 4m bred. http://de.wikipedia.org/wiki/Richtlinie ... Autobahnen" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis man regner dette sammen lager altså tyskerene 5.25m bred skulder inkl. kantlinjen for å ta høyde for fri fart, mens vi i Norge klarer oss med 1,5m fordi vi dimensjonerer for fartsgrense 100km/t. Den norske midtdeleren, inkl. indre skulder er minimum 2m, mens den tilsvarende tyske er minst 5,5m. Området hvor bilister vanligvis vil ferdes, altså kjørefelt inkl. markeringer er 9 meter bredt for to tyske felt. Hos oss er dette området 7 meter.

Selv om vi bare ser på veien så burde det være fullstendig åpenbart for et tenkende menneske at dette utgjør en enorm forskjell hva gjelder innebygd sikkerhet i veien, og at en norsk krøttersti med fartsgrense 100 på ingen måte kan sammenlignes med en tysk autobahn med fri fart. Fartsgrensen på den norske motorveien kunne altså ikke vært særlig mye høyere uten å redusere sikkerheten tilsvarende. For å øke hastigheten måtte man bygget ut veien, eller akseptere lavere sikkerhet for de veifarende.

Og så kan vi se på trafikantene. I Tyskland er kjøring langs autobahn en obligatorisk del av kjøreopplæringen, mens det ikke er det i Norge. I Tyskland er bilister vant til å kjøre på flerfeltsvei i høy hastighet, og de viser en helt annen disiplin hva gjelder signalbruk og feltvalg enn hva man ser langs en norsk flerfeltsvei.

Norske sjåfører er rett og slett ikke spesielt gode på å kjøre på motorvei. Vi er mer på nivå med portugisere og amerikanere, mens tyskere er i en helt annen divisjon.
Lærerik lesning, sånt liker jeg... :thumleft

:=D> :=D> :=D>

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av jhn »

Helt enig Godtvoksen, bortsett fra første avsnittet, litt ufundert synsing må være lov.

Godtvoksen

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Godtvoksen »

jhn skrev:
Godtvoksen skrev:
Jompa skrev:Uforsvarlig fart er fart som er så høy at du ikke behersker kjøretøyet, veiforholdene og situasjonene du kommer opp i.
Og ekstrem fart er enda høyere enn uforsvarlig.
Dette blir jo svært lite presist, og absolutt ikke målbart og kan følgelig ikke brukes til noe som helst... :knegg
Men likevel på mange måter så preist som det går an, og like riktig som å si at i 80 sone e alt over 116 km/t ekstremadferd.
116 km/t ? E det en vitenskapelig begrunnelse bak det tallet?
Ut fra innlegget til brap og link han viser til: http://www.vegvesen.no/_attachment/61414/binary/14121" onclick="window.open(this.href);return false;
så ser det for meg ut som det kan være en god faglig og vitenskaplig begrunnelse for tallene det er blitt enighet om.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av ejs »

:thumleft
Er det slik at vi må vurdere veiens beskaffenhet før vi eventuelt varsler om kontroll ? :scratch

:mc_p:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av jhn »

Godtvoksen skrev: Ut fra innlegget til brap og link han viser til: http://www.vegvesen.no/_attachment/61414/binary/14121" onclick="window.open(this.href);return false;
så ser det for meg ut som det kan være en god faglig og vitenskaplig begrunnelse for tallene det er blitt enighet om.
Det står vel ingenting om hvordan de har kommet frem til de tallene/grensene de har bestemt, æ har en mistanke om at de e litt tilfeldig plukket ut av lufta.
Det finnes mange eksempler på fartsgrenser som e endret, uten at veien har forandret sæ. Fartsgrensa endret fra 80-70, fra 80-90, fra 50-30.
Det e jo bare tallet på skiltet som har endra sæ, da klarer ikke æ å se at det plutselig skulle bli mye farligere å holde samme farta dagen etter endringen trådte i kraft.
Her i nærområdet mitt e det ei strekning på ca 1 km som farta ble satt ned fra 50-30 for et par mnd siden, det bor nok ferre barn der i dag enn tidligere, ingen skole eller barnehage, har aldri vært ulykker der, men det blei altså over natta ekstremt farlig å kjøre i 60 km/t der :scratch
Det e ikke tallet på skiltet som avgør hva som e ekstremt, det e veiens beskaffenhet, trafikktetthet, føre, sikt osv.
Men det e mulig vi snakker om to forskjellige ting her. Kanskje du snakker om ekstreme overskridelser av fartsgrensa, mens æ snakker om ekstremt farlig adferd, litt uavhengig av fartsgrensa, men i forhold til alle andre variabler
@ejs Æ bryr mæ egentlig ikke så mye om den varslinga

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av ejs »

:thumleft
Dette emne handler vel om "varsel om kontroll? :-)å "
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av jhn »

ejs skrev::thumleft
Dette emne handler vel om "varsel om kontroll? :-)å "
:eh Det må være lenge siden :knegg

Godtvoksen

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Godtvoksen »

Nå bidro brap med litt faglig og saklig tyngde i debatten, det begynte å bli både lærerikt og interessant så sklir den plutselig ut igjen. Jeg hopper av her...

brap
Innlegg: 26
Registrert: 09 sep 2010, 14:41
Motorsykkelen din: R1

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av brap »

jhn skrev:
Godtvoksen skrev: Ut fra innlegget til brap og link han viser til: http://www.vegvesen.no/_attachment/61414/binary/14121" onclick="window.open(this.href);return false;
så ser det for meg ut som det kan være en god faglig og vitenskaplig begrunnelse for tallene det er blitt enighet om.
Det står vel ingenting om hvordan de har kommet frem til de tallene/grensene de har bestemt, æ har en mistanke om at de e litt tilfeldig plukket ut av lufta.
Det finnes mange eksempler på fartsgrenser som e endret, uten at veien har forandret sæ. Fartsgrensa endret fra 80-70, fra 80-90, fra 50-30.
Det står vel egentlig alt som trengs om dette. For eksempel fra B.1.1.4 Fart og trafikkseparering
I gater er lav fart med fartsgrenser i intervallet 30 - 50 km/t et hovedprinsipp.
Blandet trafikk og lav fartsgrense, 30 eller 40 km/t, er aktuelt når:
• gata har mange sideaktiviteter
• gående, syklende og nærmiljøet prioriteres
Noe trafikkseparering og fartsgrense 50 km/t er aktuelt når:
• gatas primære funksjon er transport, og den spiller en viktig rolle i et definert
transportnett
• trafikantgruppene separeres i noen grad med egne felt, bredere felt og/eller
sikkerhetssoner
Dette er altså prinsippene som brukes. Deretter må man ha et skiltvedtak, hvis fartsgrensen skal være noe annet enn 50km/t. Ofte har kommunen en gjennomgang av sitt veinett, ut fra kommunens planer om hvor folk skal bo, hvor trygg veien skal være, og hvordan trafikken skal flyte. Deretter sender kommunen inn forslag til nye skiltvedtak til vegvesenet, som vurderer, vedtar eller forkaster, og eventuelt gjennomfører skilting.

I ditt tilfelle kan du ta kontakt med vegvesenet og be om innsyn i skiltvedtaket for skilting fra 50 til 30. Du har krav på å få se dette hvis du spør, og vedtaket må eksistere for at skiltingen skal være lovlig. Du kan også ta kontakt med kommunen for å få vite om deres planer for veier og gater i området.

Et eksempel på endret fartsgrense i mitt nærområde er at E6 mellom Stjørdal og Steinkjer mange steder har fått redusert fartsgrense fra 80 til 70. Dette er fordi det er en økende trafikkmengde, veien er relativt smal, og det mangler midtdeler. Dette har ført til mange møteulykker, en del av de har vært fatale. Tanken er at sjåfører som kjører i 70 i stedet for 80 har bedre muligheter til å reagere hvis de er nær kollisjon. Dessuten er muligheten for å overleve større hvis kollisjonen skjer i 70 enn i 80. Når det gjelder fremkommeligheten så er det ca 8 mil mellom Stjørdal og Steinkjer. Hvis vi forenkler veldig og antar at hele strekningen før hadde 80, nå 70, og at man kunne holde fartsgrensen hele veien, ville det før tatt nøyaktig en time. Nå vil det ta en time og åtte minutt. (I realiteten vil forskjellen være mindre fordi deler av strekningen faktisk er motorvei med høyere fartsgrense, men også fordi at det er andre trafikanter som gjør det vanskelig å holde seg nøyaktig på fartsgrensen.)

Vegmyndighetene har altså bestemt at de her 8 minuttene ikke er noen big deal, med håp om å kanskje unngå en alvorlig ulykke eller to.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av jhn »

Ja, det står mye der, men det ligger fremdeles ikke noen særlig vitenskap bak de talla. Du finner igjen de samme fartsgrensene i de fleste land, med høyst variabel veistandard. Så de talla e nok bare plukket ut og bestemt at "de e nok sikkert sånn passe"

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Northman »

ejs skrev::thumleft
Er det slik at vi må vurdere veiens beskaffenhet før vi eventuelt varsler om kontroll ? :scratch

:mc_p:
Ja, det er klart. Dette er ikke bare bare, må også vurdere støy på møtende kjøretøy. Hvis det bare bråker litt kan man jo varsle, men hvis det bråker skikkelig mye burde de kanskje bli tatt?

Nja, synes det er greit å varsle uansett jeg :prop:
It is better to exist unknown to the law.

brap
Innlegg: 26
Registrert: 09 sep 2010, 14:41
Motorsykkelen din: R1

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av brap »

jhn skrev:Ja, det står mye der, men det ligger fremdeles ikke noen særlig vitenskap bak de talla. Du finner igjen de samme fartsgrensene i de fleste land, med høyst variabel veistandard. Så de talla e nok bare plukket ut og bestemt at "de e nok sikkert sånn passe"
Jeg vet ikke om du vitser og er ironisk eller om det er noe mer alvorlig som ligger bak? Det mangler en smiley her, så man kan kanskje tro at du mener dette?

Når du observerer de samme fartsgrensene i de fleste land så er din konklusjon at tallene er plukket tilfeldig?

Hvis det var tilfeldig, burde det da ikke vært sånn at fartsgrensene varierte tilfeldig fra land til land?

Og hvis det er sånn at man har brukt en kunnskapsbasert metode så burde man ende opp med samme tall, gitt at metoden i landene ligner?

På denne måten har man kommet frem til at tallet pi er ca. 3,14 både i Norge og Sverige, eller at tyngdekraftens påvirkning på et legeme ved jordoverflaten tilsvarer en akselerasjon på ca. 9.81 m/s^2 - både i Norge og Sverige.

Jeg vet ikke om du har vanskelig for å lese eller om du bare har latt være å prøve, men hvis vi går tilbake til http://www.vegvesen.no/_attachment/61414/binary/14121" onclick="window.open(this.href);return false; side 12 så finner vi gode hint om metoden og tankegangen som ligger til grunn for de norske fartsgrensene:
Utenfor tettbygd strøk er det møte- og utforkjøringsulykkene som er den største
utfordringen. I byer og tettsteder er hovedutfordringen å sikre gående og syklende.
Lav fart er viktig for å begrense risikoen for alvorlig skade ved ulykker, noe figur A.2
viser.
Og i figur A.2 ser vi en graf som viser at det er omtrent 10% risiko for å dø hvis man som fotgjenger blir påkjørt av en bil som kjører i 30km/t. Risikoen for å dø ved 50km/t er 80%, og hvis bilen holder 80km/t er risikoen omtrent 100%.

Hvis man bryr seg om at fotgjengere skal få leve lange og lykkelige liv ville det derfor vært naturlig å sette en fartsgrense på 30km/t der hvor fotgjengere og syklister ferdes i store antall.

Tilsvarende er det relativt gode muligheter for å overleve en møte- eller utforkjøringsulykke i bil hvis man holder 70km/t. Over denne hastigheten øker risikoen. http://www.ntnu.no/gemini/2001-05/15_trafikktema.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Grunnlaget for disse tallene er desverre reelle tall fra trafikkulykker. Bakgrunnsdata fra tragiske trafikkulykker kombinert med analytisk og statistisk metode er grunnen til at fartsgrensene ligner hverandre på tvers av landegrenser. Svensker tåler faktisk omtrent like mye som oss nordmenn, og de kjører rundt i biler som ligner på våre.

Hvis du fortsatt ønsker å argumentere rundt dette, jhn, så foreslår jeg at du først setter deg inn i fakta rundt emnet, og så forfatter et innlegg med mer enn 3 setninger. Det kan nemlig være vanskelig for oss andre å forstå hvordan du trekker disse konklusjonene så raskt og med så tynt grunnlag -- all den tid det kryr av faktainformasjon som er utrolig lett tilgjengelig, og som peker i stikk motsatt retning av dine konklusjoner.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Snikkeren »

Men hvis man ser på mange av "krøtterstiene" på vestlandet, så er det gjerne 80 grense på de. Det er gjerne veldig svingete veier, med dårlig sikt pga fjellvegger ol, og gjerne ikke plass til mer enn maks 1,5 bil inklusive veiskulder. Hvis de fastsetter fartsgrensen til 80 der, hvorfor kan ikke de ha en høyere fartsgrense på gode europaveier da? Og mange plasser er det jo 70 grense på fine europaveier.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Dimzum »

For meg er dette ganske enkelt.... Mitt syn er at en motorsyklist som ikke varsler en møtende biker om kontroll er ingen motorsyklist. Det er en "bilist" som av en eller annen grunn -uvisst av hvilken -denne dagen putrer rundt på to hjul.
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

Svar