+1AJ skrev:For egen del må jeg vel kunne si at jeg ikke synes det er bemerkelsesverdig på noen måte at HD-sykler kan komme seg trygt gjennom Stelvio-passet. Eller andre pass i alpene, for den del. For ikke å snakke om Trollstigen, Geiranger, Lysebotn osv. her hjemme.sotOle skrev: Kevin Ash er etter mitt skjønn relativt positiv til Road Kingen og videoen viser jo at en kan komme seg til Stelvio på en slik.
Noen som har noen tanker om eller erfaring med HD som tursykkel eller til hverdagslig bruk?
Personlig gikk jeg fra MotoGuzzi Stelvio til HD Road King, noe som muligens vil heve noen øyenbryn, men jeg er fornøyd med byttet jeg
Har møtt mange på disse strekningene, jeg. I hvert fall de stedene jeg har nevnt her i Norge. Men må erkjenne at jeg så langt færre på tur i Europa...
Selv foretrekker Moto Guzzi Stelvio på slike strekninger. Ikke minst pga. nedleggsvinkelen.
Har ikke all verdens erfaring med cruisere, men nok erfaring for egen del med Moto Guzzi 1400 California på en enkel svingstrekning som E-16 nedstigningen fra Olimbshøgda i Lunner mot Jevnaker. Her skrapet fotbrettene nedi altfor tidlig etter min smak.
Californiakontruksjonen og måten Harly-Davsidson syklene er laget er vel ikke så veldig ulike, vil jeg tro? Så dette med aktiv svingkjøring er helt klart en av mine viktigste ankepunkter mot H-D og andre sykler i cruisersegmentet.
Kjørekomforten ellers er helt sikkert helt utmerket selv om jeg heller ikke liker den nesten tilbakelente kjørestillingen. For å unngå ryggtrøbbel styrer jeg unna nettopp slik kjørestilling, som også gir meg ryggproblemer når jeg kjører bil over lengre strekninger.
Som man skjønner etter å lest så langt er jeg ikke spesielt interessert i cruisere som sådan. Gjelder også HD, selv om jeg synes H-D har mange flotte detaljer og virker solid bygd.
Men det er noe med utseendet på HD-syklene som rett og slett ikke tiltaler meg, for å si det sånn.
Og i tillegg synes jeg mange av dem bråker for mye etter at eierene går for langt i eksosmodifiseringene på Harley'ene sine. Det er ikke sjelden jeg lurer på hvorfor det er ønskelig med så mye eksoslyd som (altfor) mange har. Selv om det er mulig å gjøre det er det kanskje ikke alltid like lurt å gå "hele veien"...
Ikke for å helle bensin på bålet, men jeg smiler også litt overbærende når Harley-eiere starter opp med det overdrevne eksoslevenet og drar avgårde uten at lyd og fart står helt i stil...

Har som sagt selv hatt en bråkete cruiser og når jeg satt på den orginale stussen igjen så forsvant halve gleden med å kjøre... faktisk. Etter montering av "husmorvinduet" (vindskjermen) og sideveskene i tillegg så følte jeg meg bare som en gammel mann.
Så jeg kan egentlig ikke være mer enig med deg